• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2-Phasen Felgen Reiniger Shell (niet te koop bij Carclean)

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Tijdens mijn vakantie in Oostenrijk kon ik het niet laten om even een wasbox op te zoeken om de velgen met de hogedrukreiniger van het ergste vuil te ontdoen. De vorige gebruiker had een sprayfles met een restje 2 Phasen Felgenreiniger achtergelaten. Van dit restje heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Het resultaat viel me niet tegen.
Bij terugkomst in Nederland bleek er een kadootje meegekomen te zijn: jawel een fles met velgenreiniger, stiekum gekocht door Jolanda mijn vrouw en mijn twee zonen (eentje bij jullie misschien bekend als BlackPassatJunior,)

Okay terug thuis tijd voor een kleine gebruikerstest. BPJ is mijn assistent voor deze klus.
Zelf gebruik ik voor mijn velgen altijd alleen maar APC van Poorboys, afhankelijk van de vervuiling in een 1:10 of 1:5 oplossing. Dit is dus voor mij de referentie.
Allereerst valt de kleur van het spul op:
1ongeschud.JPG

De onderste helft van de fles geeft een helder geel/oranje vloeistof te zien terwijl de bovenste helft een dieprode kleur heeft. De bovenste vloeistof lijkt ook wat olieachtig.

Op de fles staat zeer duidelijk het teken voor "irriterende stof". Niet ongebruikelijk bij een velgenreiniger lijkt me, maar het maakt me wel voorzichtig. Het etiket op de achterkant geeft verder nog aan dat de fles voor gebruik goed geschud moet worden, er maar één velg tegelijk behandeld mag worden, en dat het middel niet op mag drogen maar direct afgespoeld moet worden. Verder wordt voor hardnekkige vervuiling een kwastje aangeraden om het middel in te werken.
Na het schudden ziet de velgenreiniger er zo uit:
2geschud.JPG


Tijd voor wat actie. Materiaal wat klaarstaat:
* 2-Phasen Felgenreiniger
* kwastje van de bouwmarkt
* tuinslang om te spoelen
* MF van Meguiars om de velgen na te drogen
3materiaal.JPG


De sproeikop geeft een mooie gelijkmatig fijne nevel, die goed te richten is. Met drie of vier spray-tjes is de hele velg voorzien van de velgenreiniger die een er een beetje "vettig" uitziet. Hij hecht goed op het velgoppervlak en kan op die manier het vuil goed losweken.
Met en simpel kwastje van de bouwmarkt is de reiniger goed in alle hoekjes te krijgen.
4inwerken.JPG

Het is van belang om het spul niet op te laten drogen want dan kan er weleens schade ontstaan aan de blanke lak van de velgen.
5niet%20laten%20opdrogen.JPG

Na het inwerken direct naspoelen met zuiver water, het resultaat is direct zichtbaar. Nog even met een microfiber eroverheen om de boel droog te maken en droogvlekken te vermijden.
6afspoelen.JPG

7drogen.JPG


Conclusie: een fijne velgenreiniger die zijn werk goed en snel doet. Erg zuinig in gebruik. Na vier velgen kon ik amper zien dat er wat uit de sprayfles was. Het is wel een behoorlijk agressief goedje, wat ik eigenlijk liever zou verdunnen, zeker bij minder verontreinigde velgen. Als de sprayer hier tegen kan, kan ik met een gerust hart de sprayfles een tweede leven geven als hij eenmaal leeg is:cool: . Of het verdunnen ook werkelijk kan is mij niet bekend. Ik maak de fles op want hij doet waarvoor het gemaakt is: velgen reinigen. Uit kostenoverweging hou ik het toch maar bij mijn Poorboys APC dat heeft tot nu toe goed gewerkt en is goedkoper dan het geteste product (11,95 euro/fles)
Eindresultaat:
8resultaat.JPG

Bedankt voor jullie aandacht en reacties.
 
Mooie review gemaakt:cool:

De manier hoe jij je wielen onderhoud en waarmee is wel 100% in strijd met mijn overtuiging.
Ik zet ze in de wax, poets ze met een sopje shampoo zoals ik de lak poets van de wagen.
Meer heb ik niet nodig om ze netjes te krijgen.
Apc is uitgesloten op mijn wielen, en een velgenreiniger is zowaar het minst gebruikte product wat ik heb.
 
Kwestie van smaak. Ik heb vers gecoate velgen. Maakt niks uit of er bij mij wax op zit of niet. Ik verdun die PB ook behoorlijk, paar spuitjes, daarna met de borstel even tussen de spaken door, hd erover en klaar.
 
jim zei:
Mooie review gemaakt:cool:

De manier hoe jij je wielen onderhoud en waarmee is wel 100% in strijd met mijn overtuiging.
Ik zet ze in de wax, poets ze met een sopje shampoo zoals ik de lak poets van de wagen.
Meer heb ik niet nodig om ze netjes te krijgen.
Apc is uitgesloten op mijn wielen, en een velgenreiniger is zowaar het minst gebruikte product wat ik heb.

Toch denk ik dat onze werkwijzen niet zoveel verschillen, Jim. Bij de wekelijkse wasbeurt gebruik ik voornamelijk puur water zoals gezegd eventueel aangevuld met APC, maar alléén als de vervuiling daarom vraagt. Bij een wat uitgebreidere beurt (voor de velgen bij mij eens in de twee maanden schat ik) worden de velgen eraf gehaald en kan ik ook goed bij de binnenkanten. Daar komt eventueel wat grover spul -zoals deze velgenreiniger of een wat zwaarder concentraat APC- te pas. Voordat ze dan teruggemonteerd worden behandel ik ze met Wheelwax, die ik er met mijn blote vingers opzet om overal heel goed bij te kunnen.
Totnutoe had ik ook geen echte velgenreiniger in de collectie voornamelijk omdat ik het de prijs niet waard vind. Overigens vind ik de lak van mijn velgen niet van topkwaliteit, misschien daarom dat ik er ook iets minder precies mee omga dan met de lak van de auto.
 
jim zei:
De manier hoe jij je wielen onderhoud en waarmee is wel 100% in strijd met mijn overtuiging.
Ik zet ze in de wax, poets ze met een sopje shampoo zoals ik de lak poets van de wagen.
Meer heb ik niet nodig om ze netjes te krijgen.

+1

Als je je velgen in een velgenwax zet hebt je aan een sopje genoeg :ja Velgenreiniger komt niet eens meer in de buurt van mijn velgen aangezien ik ze zonder problemen zo schoon krijg.
 
Hier wordt ook slechts een sopje over de gewaxte velgen gehaald, maar na afgelopen winter
zag ik wel dat ik iets sterkers nodig zou hebben.

Ik vind het trouwens wel grappig dat het detailen in lichte mate op vakantie wordt doorgezet. :-b
 
Is niet grappig, zoiets heeft verslaafd ]d~^
Het eerste wat bij mij binnenschoot is: normaliter APC ipv een andere velgenreiniger .... wat is de achterliggende gedachte hier van ?

De fles zit er wel goed verkoopbaar uit met die 2 kleuren, maar komen deze ook weer netjes terug na het schudden ( dus ontstaan er weer 2 lagen na bepaalde rusttijd ) ?
Werkt in elk geval goed !
 
Mooie nette en overzichtelijke review. Ziet er goed uit, toppie!

Welke fabricant zou dit maken? Of zou Shell dit zelf doen? Ik gebruik velgenreiniger nooit voor mijn eigen velgen. Staan in de velgwax, sopje - borstel - afspoelen - insoppen met mitt - afspoelen klaar!
 
mk-us zei:
Is niet grappig, zoiets heeft verslaafd ]d~^
Het eerste wat bij mij binnenschoot is: normaliter APC ipv een andere velgenreiniger .... wat is de achterliggende gedachte hier van ?

De fles zit er wel goed verkoopbaar uit met die 2 kleuren, maar komen deze ook weer netjes terug na het schudden ( dus ontstaan er weer 2 lagen na bepaalde rusttijd ) ?
Werkt in elk geval goed !

Tja waarom die APC? Ik weet het niet dat is zo gegroeid, maar zoals al eerder gezegd: alleen bij behoorlijke vervuiling. Velgenreiniger had ik al lang geleden afgezworen omdat ik er wat van op de lak van de motorkap heb gekregen, en me sindsdien erger aan een lakbeschadiging die ik niet meer weg krijg. Ik had deze fles zelf nooit gekocht, maar dit was een krijgertje (gevalletje gegeven paard/bek)
Als de fles even gestaan heeft komen inderdaad de twee kleuren weer terug. Ik vind het een leuke verkoopgimmick en het ondersteunt de claim van "2-fasen produkt"
 
Helder: dank je voor de uitleg !
Als je ergens tevreden over bent ( of juist niet in dit geval ): doen waar je het meest prettig bij voelt gaat dus weer goed op
 
Nette en duidelijke review :)^ . De velg ziet er weer netjes uit dus het product doet precies wat er van verlangt wordt. Af en toe een velgen reiniger gebruiken kan geen/weinig kwaad denk ik voor de meeste velgen. Als men het maar gebruikt zoals de beschrijving aan geeft.

Lijkt mij een prima product, en als het op is heb je er een handige spray fles bij.
 
De eerste keer heb ik mijn velgen ook met deze Shell variant aangepakt. Enorm agressief, maar het werkt super. Hierna de velgen goed afgespoeld, gekleid en in de PB velgenwax gezet. Het enige wat ik nu doe bij de wekelijkse wasbeurt is met een gardena borstel op de slang het vuil wegpoetsen. Helemaal gaan wasmiddel meer nodig. Ik weet het, een washmitt is beter, maar de velgen zijn toch al geen 100% meer. 1 keer in de maand met APC de velg schoonmaken en weer in de PB velgenwax. Gaat prima. Het Shell spul probeer ik nu zo ver mogelijk van mijn velgen vandaan te houden!