• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste manier om te leren polijsten

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
47
55
37
Ik wil leren om te polijsten met een simpele D-A polijstmachine (waarschijnlijk de Maxshine M8S V2 om mijn eigen auto wanneer nodig aan te pakken. Vooral lichte swirls en marring, maar eventueel ook een krasje als dat kan.

Ik zat eerst te denken om een hoop youtube tutorials te kijken en dan een paneel van de sloop te halen en daarop te oefenen, maar ik zag dat er ook workshops van een dag zijn. Die kosten wel wat meer, maar dan kan je wel 1 op 1 zien hoe iemand met meer ervaring het oppakt en als je zelf gaat oefenen krijg je direct feedback, zodat er minder trial and error nodig is.

Wat is jullie ervaring? Prima zelf aan te leren, of toch meerwaarde van een workshop?
 
Ik zeg: lekker zelf aan de slag gaan en zelf gaandeweg ontdekken hoe iets het beste (voor jou) werkt.
Tuurlijk is een workshop prima om te volgen maar dan krijg je te horen en te leren hoe het op degene z'n manier gaat.
In grote lijnen komt het eigenlijk op hetzelfde neer maar gaandeweg ga je toch je eigen draai eraan geven.

Ik heb zelf nooit een workshop of clinic gevolgd en alles zelf ontdekt. Kwestie van trail and error ;)
 
Ik heb de 1e 2 keren mijn auto samen met iemand gedetailed daarna ben ik zelf aan de slag gegaan. Zoals ik het die keren deed en hoe ik nu een auto aanpak dat verschilt nogal maar ik had het niet willen missen.
Het traject van detailen toen naar detailen nu was voor mij heel leerzaam.
 
Ik denk dat voor beide (workshop of zelf trial and error) wat te zeggen valt.

Een goede workshop zal de beginner uitleg geven over wat er gebeurt tijdens het polijsten. Wanneer doe je het, hoe doe je het, waarom doe je het op een bepaalde manier en waarom juist niet, etc.
Echter is deze informatie ook zelf in te winnen en kan je zelf wat gaan proberen, met die info in je achterhoofd. Zo ben ik zelf ook begonnen. Hieronder een stukje van mijzelf uit een ander topic;

''Op 08-05-2015 mijn eerste bestelling gedaan bij CC, in de showroom. Was meteen zo'n €475,- lichter en had toen niet eens een was-arsenaal. :p (DAP900 V3 - set, doeken, Prep, klei, etc)

Vanuit de showroom van CC langs mijn ouders waar hun buurman zag dat ik een DAP en dergelijke gekocht had. Hij had een zwarte Opel Vectra te koop staan die flink was afgeragd en ik mocht voor een bizarre prijs (€350,-) de auto opknappen. :O

Na een middagje prutsen onder zijn carport de auto omgetoverd van dof-grijs naar glimmend-zwart, middels een geïmplodeerde Monello-Foampad welke ik een paar keer met Prep had ''schoongemaakt''.



Ik had dus informatie opgedaan, grotendeels via dit forum. Met die info kan ik wat specifieker op zoek gaan naar filmpjes en dergelijke. Vervolgens had ik dus een ''basiskennis c.q. theorie'' opgedaan en ben dus gewoon de spullen gaan aanschaffen. En zoals je hierboven kan lezen, was dit zeker een trial&error-ervaring, maar daar leerde ik veel van terwijl er weinig risico bij kwam kijken.
Je moet écht lomp en onbezonnen doen, dus bijna bewust, om schade te veroorzaken of andere fratsen. Sterker nog, als je gezond verstand gebruikt, zal je eerder té voorzichtig zijn en minder resultaat behalen, maar dat hoort er ook bij.

Aan de andere kant; Een slooppaneeltje bij de sloop halen is ook een (extra) optie. Hier kan je op aanklooien en feeling krijgen voor wat er nou precies gebeurt, hoe dit aanvoelt, etc.
- Wassen/kleien.
- Juiste gradatie pad + polijstmiddel kiezen. (Testspot maken, meestal een medium combinatie van beide)
- Gewoon eens een stukje polijsten. (50x50cm werkvlak, dambord-patroon maken en kijken hoe-of-wat)
- Afnemen en kijken wat het nou gedaan heeft.
- Beweeg ik te snel of te langzaam, is ná het dambord het polijstmiddel nog dik aanwezig of mooi doorgewerkt en transparant.
- Laat ik eens de machine een tijdje op één plek houden en kijken wat er gebeurt, etc.

Een testpaneeltje is ook wel handig voor andere zaken. Misschien om wax/glaze te proberen, een coating proberen, wetsanden of andere dingen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Workshop bij CC is redelijk goedkoop, zeker als je bedenkt dat daar vaak eten en drinken bij de prijs is inbegrepen. Nadeel is dat ze maar weinig gegeven worden, en dat je naar Berkel & Rodenrijs moet. Bij andere workshops zie je hele dure slechte clinics, maar ook goede en betaalbare en alle meng- en tussenvormen. Voordeel van een workshop bij CC is dat je ook echt zelf op panelen aan de slag kunt, zodat je als je zelfstandig begint geen slooppaneel meer nodig hebt, en een idee hebt wat je kunt verwachten als je gaat polijsten.

Ik ben zelf begonnen met eerste een detailing dag bij CC (met veel demo's te bezoeken) vervolgens een bezoek aan CC voor persoonlijk advies om handmatig te gaan polijsten, vervolgens basiscursus DA-polishing bij CC. Vervolgens af en toe een clinic gevolgd, veel via het forum geleerd en af en toe bij anderen de kunst afkijken om bij te leren.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga na het weekend eens bij de sloop informeren wat ze voor een motorkap oid vragen, lijkt me een mooie optie, inderdaad om mn volledige detail met alle fasen op uit te proberen. Want bijna alles is nieuw voor me, ook bijv. Foam cannon gebruiken, kleien, waxen etc.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx