Exterior detail BMW M4 Competition 20220801
Deze BMW is door mijn maatje stage 2 getuned en de klant had interesse in een exterior detail met een coating. Afgelopen weekend had ik deze samen met mijn poetsmaatje (@Dvoosten96) ingepland.
Nu komen er regelmatig leuke auto’s voorbij, maar als autoliefhebber heeft deze BMW M4 Competition toch wel iets extra’s om te mogen doen, dus wat meer de tijd genomen voor foto’s en video’s om er een 'Show off' van te kunnen maken.
De BMW bij aankomst
De eigenaar is heel zuinig op zijn BMW, dus op het eerste oog ziet de auto er schoon en netjes verzorgd uit. Hooguit hier en daar wat minimale vervuiling.
Foamen
Zoals altijd beginnen we met foamen.
Producten
Wat opmerkelijk was dat Non-Ferro op de velgen nauwelijks reageerde. Bij nadere inspectie kwamen we erachter dat er keramische remschijven onder de BMW zitten. Hierdoor is er nauwelijks (eigenlijk geen) remstof.
Kleien
Hier kon je goed aan zien dat de BMW goed wordt onderhouden, er kwam nauwelijks vervuiling af. Door het kleien werd de lak natuurlijk wel aanzienlijk gladder.
Producten
Lakdiktes
Rondom lag de lakdikte tussen de 120 en 195 micron, dus geen uitschieters of waarden waar je met polijsten extra rekening mee moet houden.
Lakdefecten
De BMW zat helemaal onder de waskrassen en op sommige delen (zie laatste foto van de kofferklep) wat diepere rechte krassen. Verder geen vreemde defecten, zoals ingebrand vogelpoep of andere zaken aanwezig.
Polijsten
Eerst uitzoeken met welk product en pad de lak het beste gecorrigeerd kon worden voor het meest optimale resultaat. Zoals verwacht was de lak hard en in combinatie met de unilak een flinke uitdaging om de juiste combinatie te vinden. Rupes groen met een oranje LC pad was niet voldoende om de diepere krassen te verwijderen. Na Scholl S3 op een Sandwich pad en Rupes Blauw (product) op een Rupes blauwe pad, leek deze laatste combi toch het beste te werken. Door de vorm waren de zijkanten lastig te corrigeren en was de Sandwich pad toch een betere keus dan de blauwe Rupes pad. Met goed afbouwen van het polijstmiddel was nabewerking minimaal nodig.
Machines
Foto's
Video
Bescherming
Producten
Resultaat
Er was alleen een exterior detail afgesproken, maar we konden de auto niet afleveren met vuile matten en een stoffig interieur. Dus toch de stofzuiger nog even door het interieur gehaald en de lederen bekleding, dashboard en het middenconsole met een vochtige doek afgenomen. Als laatste zijn de ramen rondom voorzien van Turtle Clearvue, zijn de velgen afgenomen en de banden in de Nanolex dressing gezet.
Klaar om opgehaald te worden.
Foto’s
Video
Deze BMW is door mijn maatje stage 2 getuned en de klant had interesse in een exterior detail met een coating. Afgelopen weekend had ik deze samen met mijn poetsmaatje (@Dvoosten96) ingepland.
Nu komen er regelmatig leuke auto’s voorbij, maar als autoliefhebber heeft deze BMW M4 Competition toch wel iets extra’s om te mogen doen, dus wat meer de tijd genomen voor foto’s en video’s om er een 'Show off' van te kunnen maken.
De BMW bij aankomst
De eigenaar is heel zuinig op zijn BMW, dus op het eerste oog ziet de auto er schoon en netjes verzorgd uit. Hooguit hier en daar wat minimale vervuiling.
Foamen
Zoals altijd beginnen we met foamen.
Producten
- Nilfisk hogedrukreiniger met Lancia foamlans.
- Monello Artico Foam
- Shampoo
- Diverse Wash mitts
Wat opmerkelijk was dat Non-Ferro op de velgen nauwelijks reageerde. Bij nadere inspectie kwamen we erachter dat er keramische remschijven onder de BMW zitten. Hierdoor is er nauwelijks (eigenlijk geen) remstof.
Kleien
Hier kon je goed aan zien dat de BMW goed wordt onderhouden, er kwam nauwelijks vervuiling af. Door het kleien werd de lak natuurlijk wel aanzienlijk gladder.
Producten
- Klei - Dodo Juice SN medium gray
- Clay lube - Born Slippy
Lakdiktes
Rondom lag de lakdikte tussen de 120 en 195 micron, dus geen uitschieters of waarden waar je met polijsten extra rekening mee moet houden.
Lakdefecten
De BMW zat helemaal onder de waskrassen en op sommige delen (zie laatste foto van de kofferklep) wat diepere rechte krassen. Verder geen vreemde defecten, zoals ingebrand vogelpoep of andere zaken aanwezig.
Polijsten
Eerst uitzoeken met welk product en pad de lak het beste gecorrigeerd kon worden voor het meest optimale resultaat. Zoals verwacht was de lak hard en in combinatie met de unilak een flinke uitdaging om de juiste combinatie te vinden. Rupes groen met een oranje LC pad was niet voldoende om de diepere krassen te verwijderen. Na Scholl S3 op een Sandwich pad en Rupes Blauw (product) op een Rupes blauwe pad, leek deze laatste combi toch het beste te werken. Door de vorm waren de zijkanten lastig te corrigeren en was de Sandwich pad toch een betere keus dan de blauwe Rupes pad. Met goed afbouwen van het polijstmiddel was nabewerking minimaal nodig.
Machines
- Rupes LHR 15 Mark I
- Flex XFE 7-12-80
- Liquid Elements
- Rupes blauw
- Rupes groen
- Scholl S3
- Scholl S30+
- Rupes blauw
- Lake country blauw
- Lake country oranje
- Scholl Sandwich pad
- Wassen met warm water met afwasmiddel (zonder toevoegingen)
- Gyeon Q2m primer op een Rupes witte pad
- Ruim afnemen met Gyeon prep
Foto's
Video
Bescherming
Producten
- Gyeon Pure
- Gyeon suede doekje en applicator
- Profi polish microfibers
Resultaat
Er was alleen een exterior detail afgesproken, maar we konden de auto niet afleveren met vuile matten en een stoffig interieur. Dus toch de stofzuiger nog even door het interieur gehaald en de lederen bekleding, dashboard en het middenconsole met een vochtige doek afgenomen. Als laatste zijn de ramen rondom voorzien van Turtle Clearvue, zijn de velgen afgenomen en de banden in de Nanolex dressing gezet.
Klaar om opgehaald te worden.
Foto’s
Video