• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite's Liquid Insulator Wax #845 (Vergelijkings-/duurtest) --> Update 24 januari 2009

Typhoon

Detailing rookie
6 jun 2008
310
0
Al een hele tijd lees ik hele enthousiaste verhalen (ook op dit forum) over Collinite's Liquid Insulator Wax #845. Toen ik afgelopen vrijdagochtend even in de CC-shop keek en zag dat het product leverbaar was, heb ik geen moment getwijfeld en toch maar weer eens een bestelling geplaatst.
Aangezien ik één van de drie flessen heb weten te "veroveren" en omdat uit de betreffende post blijkt dat er veel interesse is in dit product leek het mij niet meer dan eerlijk om een snelle test te doen.
(Ik heb ondertussen gelezen dat aangeraden wordt om het product niet onder de 15 graden te gebruiken, maar dat lees ik nu pas....:-" )

Omdat ik ook graag wil kijken hoe de Insulator wax zich verhoudt tot andere waxen en omdat ik ook de duurzaamheid wil testen, heb ik maar gebruik gemaakt van het gebruikelijke test-object: de Fiat Ducato van mijn vriendin. Op zich rijdt deze auto niet veel kilometers, maar het ding krijgt het toch aardig voor de kiezen. Zeker in dit jaargetijde van modder en pekel. Bovendien wordt de bus (in tegenstelling tot mijn eigen Peugeot) niet iedere (twee) weken gewassen (Dat is echt geen doen :no ).

Omdat ik niet heel veel tijd had vandaag (en gisteren heeft het de hele dag gevroren) heb ik even een hele snelle test gedaan. Het testvak is afgespoeld en gewassen met Meguiars NXT Car Wash en daarna gedroogd. Ik had helaas geen tijd de lak te kleien, dus er zitten nog wel wat ongerechtigheden op de lak :klap

Het testvak is verdeeld in 3 stukken en hierop zijn de volgende waxen aangebracht:

_MG_2072.jpg


Van links naar rechts: Poorboys World Natty's Paste Wax Blue, Collinite's Liquid Insulator Wax #845 en Meguiars NXT Generation Tech Wax (Versie 1.0 !). Meer smaakjes heb ik helaas niet.

Eerst de NXT aangebracht omdat deze het langst moet curen, daarna de Collinite's en daarna de Natty's Blue.

Zoals al eerder beschreven heeft de Insulator wax een typische consistentie: het is meer een soort gel (het lijkt een beetje op behangplaksel) en je moet de fles goed schudden voor gebruik. Misschien komt het ook wel door de lage temperaturen, dat het niet helemaal vloeibaar is ! Voordeel van deze gel-consistentie is echter wel dat het product nauwelijks in de foampad lijkt te trekken. Het aanbrengen en verdelen gaat heel gemakkelijk: je voelt dat de wax tijdens het aanbrengen de lak al gladder maakt !

Het enige nadeel, zeker na verwent te zijn met alle heerlijk geurende producten van Meguiars en zeker van Poorboys World en Dodo Juice, is "die lucht". De wax ruikt redelijk chemisch al is het zeker niet zo erg als bijvoorbeeld Commandant en bepaalde producten van Turtle Wax :-& . Gelukkig deed de kaugomballengeur uit het testvak van de Natty's Blue dit kleine nadeeltje snel vergeten !

Ik heb de wax ongeveer 10 minuten laten curen na een swipe test (lastig hoor: op een witte auto), maar voor mijn gevoel was het uitpoetsen niet moeilijker geweest bij een langere curetijd. Het uitpoetsen gaat in ieder geval heel gemakkelijk: iets gemakkelijker dan de Natty's Blue (en die is al heerlijk uit te poetsen) en zeker veel lichter dan de NXT (en dat laatste verbaasde mij eigenlijk toch wel een beetje).

Na het uitpoetsen is het verschil in gladheid van de lak duidelijk voelbaar. Net als bij het uitpoetsen ontlopen de Insulator Wax en Natty's Blue elkaar niet heel veel (de IW voelt net iets gladder), maar vooral ten opzichte de NXT is het verschil groot: bij deze laatste voelt de lak veel ruwer aan! Qua glans en diepte van de glans kan ik niet veel verschil ontdekken tussen de 3 waxen, maar dat zal waarschijnlijk vooral te danken zijn aan de witte kleur van de bus !

Als laatste (en vooral voor de foto's) heb ik nog even een emmer water over het testvak gemikt. Hier wordt gelijk duidelijk dat de NXT een sealant is: deze vertoond weinig beading en vooral sheeting. Tussen de Insulator wax en de Natty's Blue zie ik wederom weinig tot geen verschil.

_MG_2074.jpg

De foto is niet helemaal duidelijk maar wel is te zien dat de NXT het minste beading vertoond.

_MG_2076.jpg

Links de Insulator Wax, rechts de NXT.

_MG_2077.jpg

Links de Natty's Blue, rechts de Insulator Wax.

_MG_2078.jpg

Nog even een foto van het geheel (deels in de zon). Van voor naar achter: NXT, IW, NB.

Over de duurzaamheid kan ik uiteraard nog niets zeggen. Ik zal de komende tijd regelmatig een update plaatsen om te kijken of de Insulator Wax inderdaad zo'n grote duurzaamheid heeft als beweerd wordt.

Nog even kort samengevat, mijn bevindingen:
+ Prijs: ongeveer 500 ml voor 17,49 EUR, terwijl de NXT (versie 2.0) bijna 26,00 EUR kost voor bijna dezelfde hoeveelheid. Zeker als de duurzaamheid van de IW is zoals geclaimd wordt, is dit een bijzonder goede deal!
+ Verwerkbaarheid: zeer gemakkelijk aan te brengen en uit te poetsen. Ondanks de lage temperatuur heb ik (nog) niets gemerkt van vlekken of moeilijk uit te poetsen plekken.
+ Het resultaat: zeer mooie beading (wat dat betreft is dit echt een carnauba-wax). Als de duurzaamheid ook nog eens is zoals belooft (waardoor de IW meer de eigenschappen van een sealant heeft) dan is dit helemaal een topper :)^

- (heel klein minnetje overigens) De geur: Ten opzicht van de producten van Poorboys World en Dodo Juice ruikt de Insulator Wax erg chemisch. Ik zou je dan ook niet aanraden om, zoals sommigen op dit forum (ik noem geen namen :grinning:) deden met met bijvoorbeeld de Natty's Red, de geopende fles naast je te zetten en af en toe even flink te inhaleren.

_MG_2069.jpg

Tenzij je echt high wil worden natuurlijk....


Update: Zaterdag 24 januari 2009

Eindelijk na 6 lange weken kwam ik er weer eens aan toe om de bus te wassen. En boy-o-boy was dat nodig zeg !! De 3 waxen in de test hebben het de afgelopen tijd zwaar te verduren gehad met (zware) vorst, sneeuw, regen, veel pekel en modder. Behoorlijk zware omstandigheden dus, maar in het kader van deze test kwam dit eigenlijk best goed uit.

Eerst de bus maar eens (met alleen water en HD) afgespoeld bij de lokale wasbox. Hiermee heb ik het losse zand verwijderd. Ik vreesde in eerste instantie dat er van alle drie de waxen niets meer over was. Geen sheeting, geen beading, nada :confused:

Hierna thuis de bus gewassen met NXT Car Wash van Meguiars, de bijbehorende washmitt en vooral veel warm water. Bij het wassen was duidelijk te voelen dat dit deel van de bus nog aardig in de was stond: de washmitt gleed aanzienlijk gemakkelijker over de lak dan op de andere delen. Ik begon echter al lichtelijk teleurgesteld te worden, want ik zag nog steeds niet veel van sheeting en/of beading terugkomen.
Na het wassen heb ik de bus afgespoeld en toen werd deze detailer weer blij. Gelukkig: de wax zat er nog op :party:

9be2f0c4.jpg

Het is een beetje moeilijk te zien op deze foto (lastig zo'n groot wit vlak):

Poorboys World Natty's Blue
:
Ik ga me steeds meer verbazen over deze wax. In positieve zin wel te verstaan. Na 6 weken laat deze wax nog steeds een hele goede sheeting zien: Het water loopt in een paar stroompjes van de lak af en na een seconde of 10 is het meeste water in de goot beland. Je ziet het laatste water als een fijne waas naar beneden schuiven. Er is ook nog wel iets van beading te zien, maar dat is op een verticaal vlak natuurlijk vrij lastig te beoordelen.

Collinite's Liquid Insulator Wax #845
Wow 8-()) Eigenlijk laat de IW hetzelfde effect zien als de Natty's, alleen loopt het water nog veel sneller van de lak af. In een seconde of 5 is het meeste water verdwenen, foetsie. Qua beading zou ik zeggen: iets beter dan de Natty's.

Meguiars NXT Generation Tech Wax (Versie 1.0 !)
Een aantal maanden geleden (voordat ik de Peugeot van een laag Natty's had voorzien) nog mijn favoriete wax (vooral ook door gebrek aan vergelijkingsmateriaal), maar nu enigzins teleurstellend: Op de foto's is (als je goed kijkt) te zien dat het water in een waas op de lak achterblijft, terwijl bij de andere twee waxen alleen nog losse druppels achterblijven. Ik wist al dat de NXT geen al te beste duurzaamheid had, maar van een synthetisch wax had ik eigenlijk meer verwacht ! :|

e72d0621.jpg


Conclusie tot nu toe:

De NXT heeft (naar mijn mening) veel te snel afgedaan. De Insulator Wax werkt nog steeds "as advertised", maar de Natty's is eigenlijk tot nu toe de grootste verrassing !

Over een aantal weken (hopelijk duurt het deze keer geen 6 weken) weer een nieuwe update.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook benieuwd naar je bevindingen. Ik denk dat van de Natty's over een week of 2 al niks meer over is, tenzij je hem bijwerkt met een detailer spray of een spray wax.
 
Leuke test! Collinite maakt 'hardnekkige' producten.

Rond die temperatuur lijkt me dat er vrij veel nonsense geschreven wordt.
Onze 'chemie' is actief tot -273 graden Celsius. Het moet zijn dat er bij lage temperaturen eerder vocht/dauw op de lak komt - dat maakt het poetsen gewoon lastig - maar een lage temperatuur heeft maar beperkt invloed op de covalente binding tussen moleculen van lak en poetsmiddel. Tuurlijk, iedereen werkt het liefst bij 20 graden in een mild ochtendzonnetje, maar zolang je poetsgoedje niet bevriest en het nog opdroogt kun je het zonder probleem gebruiken.
 
Xizer zei:
Ik ben ook benieuwd naar je bevindingen. Ik denk dat van de Natty's over een week of 2 al niks meer over is, tenzij je hem bijwerkt met een detailer spray of een spray wax.
Denk niet dat het zo snel weg is hoor. Wel een leuke test! :)^

@Hans, het is wat ze zelf aangeveven he. En dat doen ze denk ik niet voor niets. Tuurlijk zal het niet altijd voorkomen maar ze zeggen het niet omdat ze dat leuk vinden... :roll
 
Leuke test.:)^
Wil in de toekomst idd ook nog is een Collinite aanschaffen. Maar echt geen idee welke van de 3 ik moet nemen, ik wil degene die het langst houdt, dus dat zal dan wel de 476s zijn.
Qua glans koop ik nooit meer dure waxen. Ik kan met een wax van 60 euro als ik een 50/50 doe, geen enkel verschil zien qua glans. Eigenlijk voel ik me dan een beetje genaaid :confused:
 
Ik zie wel degelijk verschil in gladheid, waterafstotendheid en duurzaamheid met de duurdere waxen. Kijk maar naar mijn Fuzion review!
 
Matthijs zei:
Leuke test.:)^
Ik kan met een wax van 60 euro als ik een 50/50 doe, geen enkel verschil zien qua glans. Eigenlijk voel ik me dan een beetje genaaid :confused:

het zit hem ook in de voorbereiding he
wat doe je allemaal voor je de wax erop doet?
 
Heb op de tank van mijn brommer eerst SSR3 gedaan, lak had toen nog weinig swirls. Daarna 5 lagen Autoglym SRP. Toen was de lak ongeveer krasvrij... En daarna een 50/50 met Autoglym HD Wax. Tuurlijk valt qua duurbaarheid, afstotendheid en gladheid wel veel verschil te merken, maar PB Natty's blijft ook best lang zitten. Lang genoeg voordat ik de auto weer eens in de wax zou zetten. Dus qua glans valt wax mij best tegen :|
 
Uiteraard, ik denk dat 95% in de voorbereiding zit en 5% in de wax.
 
Matthijs zei:
Heb op de tank van mijn brommer eerst SSR3 gedaan, lak had toen nog weinig swirls. Daarna 5 lagen Autoglym SRP. Toen was de lak ongeveer krasvrij... En daarna een 50/50 met Autoglym HD Wax. Tuurlijk valt qua duurbaarheid, afstotendheid en gladheid wel veel verschil te merken, maar PB Natty's blijft ook best lang zitten. Lang genoeg voordat ik de auto weer eens in de wax zou zetten. Dus qua glans valt wax mij best tegen :|

SSR3 is erg grof, je moet daarna altijd met fijnere middelen finishen. Autoglym SRP.... tja, je zal wel denken, daar heb je 'm weer :-" , dat is in mijn ogen vloeibare alabastine, heeft veel fillers (je lak is dus niet ongeveer krasvrij, ze zitten er gewoon nog, alleen niet zichtbaar).
 
Ja krasvrij verkeerd gezegd misschien... Maar op het oog krasvrij ;) En over de fillers, daar heb je gelijk in. Maar na de SSR3 waren er geen buffer trails of sporen van te zien, dus ik vind SRP met zijn lichte abrassives in dit geval een prima uitkomst ;)
Wat is Alabastine precies?


Groeten
 
Geweldig!! ben benieuwd naar het resultaat, ik zal ook ff een foto plaatsen van m'n bird. daar zit het nu ongv 4 maanden op...en nog steeds een beading8-()) ...voor mij is het een topper!

alleen wil ik toch adviseren de colinite 845 niet op de kachel te zetten om hem vloeibaar te maken. gewoon goed schudden werkt ook perfect!...als je de foto ziet met de waarschuwing geen open vuur ..dan kun je je wel wat voorstellen als je dit goedje op de kachel zet:-& .

gr cees
 
stimpy68 zei:
. Autoglym SRP.... tja, je zal wel denken, daar heb je 'm weer :-" , dat is in mijn ogen vloeibare alabastine, heeft veel fillers (je lak is dus niet ongeveer krasvrij, ze zitten er gewoon nog, alleen niet zichtbaar).

Hallo Stimpy68, ik wil toch even op jouw mening over Autoglym SRP reageren.

Ik denk dat het voor dit produkt heel belangrijk is om van te voren te weten waar je het voor wil gaan gebruiken.
Ik denk dat het voor een detailer met ervaring in lak correctie niet zo'n heel waardevol produkt is. Of eventueel te gebruiken als je eens een keer weinig tijd hebt. Ik meen me te herinneren dat jij voor die gevallen Meguiars M66 (pro versie van Color-X) gebruikt. Zowel M66 (Color-X) als SRP hebben wat dit betreft dezelfde invalshoek / toepassingsgebied.

Voor de meer doorsnee gebruiker (die dus geen lakcorrectie uitvoerd) vind ik het juist een heel goed produkt alhoewel de duurzaamheid iets beter zou mogen zijn (Autoglym adviseerd dus ook om het te toppen met een van hun waxen).
Juist vanwege de fillers en dito "verdwijnen" (lees maskeren) van kleine krasjes heb ik dit produkt jarenlang naar tevredenheid gebruikt.

Een kennis van mij, geen detailer, gebruikt sinds kort (z'n groene flesje was leeg en zijn pak poetswatten was op) Autoglym en topt deze af met Collinite 476. Hij was er helemaal lyrisch over.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, gebruik de juiste produkten voor het juiste toepassingsgebied.
 
denk dat het ook vooral is welke eisen je stelt
wil je de swirls verbergen of verwijderen
aangezien Stimpy veel auto's van klanten doet kun je het gewoon niet maken ze alleen te verbergen

en als je geen machine hebt en geen zin hebt om uren te zwoegen met de hand denk ik dat een product met veel fillers wel een uitkomst is
je moet het alleen iets vaker doen
 
Paultjuh zei:
denk dat het ook vooral is welke eisen je stelt
wil je de swirls verbergen of verwijderen
aangezien Stimpy veel auto's van klanten doet kun je het gewoon niet maken ze alleen te verbergen

en als je geen machine hebt en geen zin hebt om uren te zwoegen met de hand denk ik dat een product met veel fillers wel een uitkomst is
je moet het alleen iets vaker doen

Je snapt precies wat ik bedoel Paultjuh.:ja