• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dasty VS Meguiars Wheelbrightener

speedy

Detailing rookie
1 aug 2008
28
0
Er is al heel wat af gediscusseerd over het gebruik van Dasty als velgenreiniger. Om de proef maar eens op de som te nemen heb ik Dasty vergeleken met Meguiars Wheelbrightener. Het object was erg geschikt, namelijk een set velgen waarvan het vuil er al 2 jaar op zit :schaam
Ik heb de velgen eerst met de Karcher afgespoten (wat dus totaal geen effect op het vuil had) Vervolgens de linker velg met Dasty (onverdund) en de rechter met Wheelbrightener (1:4 verdund) ingespoten. Ik heb het goedje 30 seconden in laten trekken en vervolgens weer afgespoten met de Karcher.

Ik ben in ieder geval overtuigd, voor mij dus geen Dasty meer, de Megs haalt meer vuil weg en lijkt me toch veiliger voor de velgen dan Dasty. Tevens is de WB (€ 2,10 per liter) nog goedkoper dan Dasty (€ 2,65 per liter) Je moet dan wel eerst investeren in een Gallon natuurlijk maar dan kan je voorlopig weer vooruit.

Tot zover...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dasty is alleen een ontvetter en niet ontwikkeld voor velgen natuurlijk. Bovendien KAN het bij bepaalde velgen vlekken geven.
Lijkt me zeer vervelend als iemand anders wagen detailed en vervolgens kan vertellen dat je vlekken op de velgen hebt gemaakt omdat je geen echt velgenreiniger wilde kopen... Ik waarschuw iedereen altijd voor Dasty, het gaat vaak goed maar het kan ook heel verkeerd gaan.

Maar een mooie test en bedankt dat je er de moeite voor hebt genomen. Ik hoop dat dit mensen overtuigd dat goedkoop niet altijd de juiste keuze is :)^
 
Gebruik de Dasty alleen voor het chassis van de vrachtwagen. Zeg maar rond de koppelschotel.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Meg. Wheelbrightener en de Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner ??

edit; Heb de Hot Rims, maar eigenlijk is die dus vele malen duurder dan de Wheelbrightener
 
Wheel brightener is uit de pro-lijn van Meguiar's ;)

Goede write-up! eindelijk iemand die nu de moeite heeft genomen om het verschil te laten zien en ook tot de conclusie komt dat Dasty niet geschikt is als velgenreiniger, het is tenslotte een ontvetter.
1 klein puntje voor wat betreft velgenreinigers: een velgenreiniger moet altijd gebruikt worden in combinatie met een borstel, pas dan werkt het het meest effectief. Een groot aantal mensen denkt dat je alleen met velgenreiniger de velg schoon kan krijgen, dit is een fabeltje. De combinatie reiniger en borstel is the way to go! :ja
 
Ik heb Dasty ook eens gebruikt op de afzuigkap hoe het vet oploste echt niet normaal dacht dat kan niet goed zijn voor je velgen.
 
stimpy68 zei:
1 klein puntje voor wat betreft velgenreinigers: een velgenreiniger moet altijd gebruikt worden in combinatie met een borstel, pas dan werkt het het meest effectief. Een groot aantal mensen denkt dat je alleen met velgenreiniger de velg schoon kan krijgen, dit is een fabeltje. De combinatie reiniger en borstel is the way to go! :ja

Met deze vervuiling geef ik je inderdaad gelijk, na deze test heb ik de velgen opnieuw ingespoten en met een borstel gereinigd.
Maar.... met mijn kilometervreter (800 tot 1000 kilometer per week) spuit ik de velgen in met WB en spoel deze af met de Karcher. Deze worden dan echt weer superschoon en daar komt dan geen borstel of spons meer aan te pas. Dit kan natuurlijk niet na maanden maar na 1 of 2 weken rijden is het echt prima te doen...
 
Ja Wheelbrightener is zo goedkoop, je koopt een Gallon voor net geen 40 euro (zie hier), de mengverhouding is 1 op 4. Je haalt dus ruim 19 liter uit 1 gallon wat dus uitkomt op 2,10 per liter
 
Gewoon de velgen schoonmaken met de daarvoor bestemde produkten. Dan de velgen goed in de velgenwax zetten.

Daarna is het alleen een kwestie van schoonmaken met een sopje en een borstel. Zelfs met een HD wordt de velg al schoon.

Vandaag in real life gezien bij de velgen van Dibbuz. Zo makkelijk schoon te maken. En geloof mij, ze waren vies...
 
[off-topic]

Even inhaken op de schoonmaakbeurt van Dibbuz. Hij spoot, volgens mij Super Degreaser op de banden. Tast dit de waxlaag niet aan dan?
Is natuurlijk ook een sterk reinigend en ontvettend produkt...:weetniet

[/off-topic]
 
wat ook nog een verschil kan zijn. Ik weet niet of je de voor of achtervelgen hebt gebruikt? bijvoorbeeld dasty voor de voorvelg en wheel brightener voor de achtervelg? bij mijn Bmw velgen zit daar namelijk een erg groot verschil in in vuiligheid. ook in het aankoeken van de remstof, waarschijnlijk omdat de remkracht op de voorwielen hoger is. heb je hiermee rekening gehouden in je test?
 
Patrick zei:
Ik heb Dasty ook eens gebruikt op de afzuigkap hoe het vet oploste echt niet normaal dacht dat kan niet goed zijn voor je velgen.

Nouja, velgenreiniger is nou ook niet echt het meest lieve goedje wat er is. Als je WB op blank metaal spuit slaat het ook wit uit, en WB lost vet een vuil ook op...
Maar een leuke test ;)

Jammer dat je hier alleen bent ingegaan op het afspuiten van de velgen. Als je beide met een kwast in zou werken dan zou de Dasty velg net zo schoon zijn. ;)
 
De laatste keer:

Dasty is een sterke agressieve ontvetter. Velgen zijn niet vet...Get the point?

Met elke vloeistof krijg je de velgen schoner dan zonder vloeistof, al zou je erop tuffen...
Kappen nou met die onzin :grinning:
 
En:

Tevens is de WB (€ 2,10 per liter) nog goedkoper dan Dasty (€ 2,65 per liter) Je moet dan wel eerst investeren in een Gallon natuurlijk maar dan kan je voorlopig weer vooruit.

Het argument is altijd dat Dasty het goedkoopste is.... die vlieger gaat dus niet op. Maar je moet er even in investeren. ;)
 
Nog even wat Dasty op het vuur gooien....

Want Dasty is ook in grootverpakking verkrijgbaar, dus dan komt de prijs per liter waarschijnlijk onder die van de Wheelbrightener..... ;)