• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Duurtest : Dodo Juice SN 2.0 vs Wolfgang Fuzion Estate - Update6

SkyBuMp

Detailing guru
Tester of Bling
19 mei 2008
1.629
140
Na verschillende ervaringen hier op het forum gelezen te hebben over de Wolfgang Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax en de Dodo Juice Supernatural 2.0 (SN), ben ik nieuwsgierig geworden wat deze top waxen van beide merken te bieden hebben. Ik had de SN al een tijd geleden aangeschaft en nu de Fuzion kunnen lenen om een testje te kunnen doen tussen beide waxen. In deze test wil ik de verschilllen tussen deze waxen nader bekijken, verschillen zoals duurzaamheid, de (wet)-looks, beading en sheeting.

Ik ben begonnen met deze test op 1 juni, door tijdgebrek nu pas het verslag :rules


Voorbereiding:
Het slachtoffer is de motorkap van de Citroen C5. De motorkap is tijdens de Europoort meeting geplijst dus die stap heb ik overgeslagen. Ik ben begonnen met een grondige wasbeurt van de gehele auto. De auto is gewassen met Poorboys SS&S, de T-Bone Spons en afgedroogd met de Carrand drying towel. Daarna ben ik gaan kleien om het vuil en de oude wax laag te verwijderen.

Kleien:
De Dodo Juice Gentle Grey klei gebruikt icm. Dodo Juice Born Slippy clay lube. Dit is de eerste keer dat ik deze combinatie gebruik en ik ben er helemaal weg van! Voorheen heb ik altijd Last Touch van Meguiars gebruikt, wat mij opvalt aan de Born Slippy is dat deze zéér economisch in verbruik is!

De klei glijdt werkelijk over je lak en neemt daarbij ook genoeg op vuil op al had de laklaag niet veel vervuiling. Ten opzichte van de Last Touch doet de Born Slippy echt zijn naam eer aan, glad en glibberig.. that is! Born Slippy schuimt tijdens het kleinen iets wat, sommige vinden dit een vervelend aspect maar ik vond het juist prettig werken. Na het kleien de lak gewoon afgenomen met een licht vochtige Carrand drying towel.

De fles met Born Slippy had ik tot de nok toe gevuld en hier zie je per paneel hoeveel er uit de fles is:

Links is het flesje na het kleien van de motorkap en zijflanken.
Rechts is het flesje na het kleien van het dak.​

Pre-wax cleaning:
Om de lak optimaal te prepareren voor een vers laagje wax en te zorgen dat deze optimaal hecht heb ik gebruik gemaakt van de Dodo Juice Lime Prime (LP). LP heb ik verwerkt met een gele Meguiars padje en ingewreven en vervolgens met een weer afgenomen. LP liet een mega gladde laklaag over... ready to wax!

Nou kun je zeggen of het wel betrouwbaar is om een Dodo Juice pre-wax cleaner te gebruiken ipv één van Wolfgang (Paintwork (Pre-Wax) Polish Enhancer). Je kunt stellen dat een Pre-wax van Dodo geoptimaliseerd is voor een Dodo wax en andersom voor Wolfgang. Ik ben in deze test er vanuit gegaan dat dit géén effect heeft op eigenschappen van de waxen.


Waxen met Dodo Juice Supernatural 2.0:
De SN is echt een wax met een apart karakter en daarom moet je hem ook eerst leren kennen. De SN heb ik aangebracht met een gele Meguiars padje. Het padje heb ik voor het dippen in de SN pot even vochtig gemaakt met PB Spray and Wipe. De SN ruikt naar zoethout en bevat verder eigenlijk geen extra’s om de wax mooi te maken.
De SN is behoorlijk korrelig van structuur dat komt door het hoge percentage pure carnauba dat in deze wax verwerkt is. Door wrijving tussen de pad en de lak smelt de wax en dus de korreltjes waarna je hem perfect kunt aanbrengen. Ik heb de SN precies 15 minuten in de zon laten curen en vervolgens uitgepoetst. Dodo Juice raad aan om na een half uur de gewaxte panelen nog is uit te poetsen omdat de SN iets moet “zweten” en dat heb ik na 30 minuten ook gedaan.


Waxen met Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax:
De Fuzion heb ik aangebracht met een gele Meguiars padje. Het padje heb ik voor het dippen in de Fuzion pot even vochtig gemaakt met PB Spray and Wipe. In tegen stelling tot de SN is de Fuzion glad van structuur en duidelijk een stuk zachter. De Fuzion ruikt heerlijk naar zoete aardbeien en is roze van kleur. Tijdens het aanbrengen merkte ik al gauw dat je zeer weinig hoeft te dippen in de pot. De wax laat zich erg makkelijk aanbrengen en ook behoorlijk economisch in verbruik. Je hoeft vergeleken de SN minder kracht uit te oefenen tijdens het aanbrengen van de wax, dat komt omdat de Fuzion zacht is en sneller smelt. Een ander voordeel van de Fuzion is dat deze geen tijd nodig heeft om te curen, aanbrengen en direct weer uitpoetsen dus. Uitpoetsen?.. deze wax laat zich afvegen, echt bijzonder hoe makkelijk dit gaat met een enkele veeg is de wax al uitgepoetst. Dit heb ik nog met geen enkele andere wax mogen ervaren!

Conclusie:
Nadat beide waxen volledig waren uitgepoetst heb ik samen met mijn pa aan beide gewaxte delen gevoeld. Beide kanten voelde even glad en smooth. Ook in glans of diepte zag ik geen verschil tussen beide delen. Sommige waxen maken de lak wat donkerder neem de NXT 2.0 bijvoorbeeld van Meguiars, maar ook dit was met beide waxen niet het geval. Ik kan zeggen dat ze tot nu toe behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn qua looks!

Beide waxen vind ik prettig werken, het is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur en waar je je zelf het beste bij voelt. Ik vind de Fuzion super om aan te brengen en weer af te nemen, makkelijk kan volgens mij niet? De SN moet je leren kennen en dan kun je zelf bepalen of je de wax waardeert of niet. Ik vind de SN een toppertje, de wax geeft je het gevoel dat je iets goed in handen hebt.

Ik zal dit topic blijven updaten tot zover mogelijk en mochten er vragen of tips, laat het gerust even weten.:)^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update: 7 juni, eerste wasbeurt

Vandaag, één week later, de C5 een wasbeurtje gegeven. Hier zo in de omgeving wordt er nogal gebouwd en gedaan waardoor er veel zand in de lucht zit. Binnen no-time zijn de auto’s weer vies in de straat. Er is ongeveer 1500 kilometer mee gereden deze week, de motorkap was behoorlijk vuil met zand en vliegenlijkjes!


Spoelen:
Eerst even naar de waxbox gereden om de C5 af te spoelen met lage druk. Tijdens het spoelen kwam het vuil/zand en roadfilm aan beide kanten snel los en spoelde zo weg. Let goed op de verschillen in beading en sheeting. Je kunt goed zien dat de kant met de Fuzion wax er op meer het sheeting effect vertoond en de SN kant direct het beading effect.

Wassen:
Sommige vliegenlijkjes bleven aan de lak geplakt ondanks het voorspoelen. Dit vereiste een poetsbeurt met de T-Bone spons en toen waren die weer gevlogen ;). Tijdens het wassen met PB SS&S en de T-Bone voelde ik tussen beide delen geen verschil. Nadat ik klaar was met wassen en de PB shampoo nog op de lak zat voelde ik even uit nieuwsgierigheid aan de motorkap. Tot mijn verbazing merkte ik een verschil tussen de Fuzion kant en de SN. De SN voelde echt super zijde glad aan, de Fuzion was ook super glad maar op een andere wat “hardere” manier.

Het is heel raar om dat uit te leggen… denk dat je dat zelf moet voelen :eek:)


Afspoelen:
Het afspoelen was een makkie! Hierbij werd het verschil tussen de eigenschappen van de waxen echt duidelijk zichtbaar. De Fuzion heeft een zeer goede sheeting bij het afspoelen op hoge druk. De SN vertoonde tijdens het afspoelen alleen mooie beadings ;)

Afdrogen:
Het afdrogen van beide kanten verliep vlekkeloos :-" . De kant van de Fuzion had duidelijk minder water en dat heeft als voordeel dat je droogdoek minder snel nat is en de kans op krassen tijdens het drogen vermindert! De kant met SN er op was ook geen probleem, wel schrok ik me te pletter toen ik de C5 buiten de wasbox reed en in de zon bekeek;

Ik heb toen meteen een fluffy towel gepakt en ben de SN kant weer gaan uitpoetsen. Alleen de SN kant inderdaad want de Fuzion kant vertoonde deze hologrammen niet. Daarna waren de hologrammen / krassen weer verdwenen. Ik bedacht me daarna dat dit dus het hazing / zweet effect is van de SN. Het schijnt te komen deels door het type wax en deels door te veel wax aangebracht te hebben op die plekken waar het zich voor doet.

Tot dus ver in de zon of in de schaduw geen verschil in kleur, diepte en glans.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie test:)^
leuk om het verschil (ook al is het klein) mbt beading en sheeting te zien tussen de bij waxen.

ps. misschien kun je de linkse tekst onder de born slippery fles even aanpassen.
ook de 1e zin onder de fuzion estate wax klopt niet helemaal.
 
Bedankt voor je tip, ik heb het iets uitgebreider beschreven en nu klopt de Born Slippy wel. Ik had eerst de motorkap en zijflanken voor gedaan. Toen ik net aan het dak begonnen was bedacht ik me om er een foto van te maken zo doende.
 
Leuke test :cool:

SN heeft inderdaad last van 'sweating' ,een uurtje na aanbrengen even nagaan met wat koud water of Last touch.
 
Geweldige review tussen de waxen:)^

Alleen nog een vraag had je na de eerste keer aanbrengen van de SN ook al nagepoetst voor het hazing/zweet effect of blijft deze wax nog een tijd ,na een week?!?:| , zweten.

En wat is nu je persoonlijke voorkeur van het afnemen van de waxen, meteen afnemen zoals Fuzion of laten curen en daarna afnemen bij SN
 
Wil zei:
Geweldige review tussen de waxen:)^

Alleen nog een vraag had je na de eerste keer aanbrengen van de SN ook al nagepoetst voor het hazing/zweet effect of blijft deze wax nog een tijd ,na een week?!?:| , zweten.

En wat is nu je persoonlijke voorkeur van het afnemen van de waxen, meteen afnemen zoals Fuzion of laten curen en daarna afnemen bij SN
De SN heb ik inderdaad na ongeveer 30 minuten weer nagewreven om zo het eventuele hazing/zweet effect te verwijderen, op dat moment vertoonde de SN kant dit effect nog niet. Na het wassen en drogen kwam opeens dit effect naar boven, even na buffen en het is weg. Opzich niet echt een probleem, ik had de wax wat minder dik op die plaatsen moeten aanbrengen denk ik.

Lees hier de reactie van Dom @ Dodo Juice over de hazing van SN.

Mijn persoonlijke voorkeur is voor het afnemen van de waxen is de Fuzion, de wax laat niets achter omdat het zo gemakkelijk uit te poetsen is. Met de SN is dat ook geen probleem maar je moet wel iets beter opletten dat je alles gehad hebt en nadien nogmaals uitpoetsen vanwege het zweet effect.
 
Leuke review. Eentje die me kan helpen bij de keuze van mijn volgende wax. Tot nu toe met de waxen van Dodo Juice nog geen last gehad van dat zweten, maar als ik de SN ga uitproberen ga ik er extra op letten.
 
Hoi .... Een zeer zorgvuldig uitgevoerde test. Mijn complimenten. Zeer goed over nagedacht, vooral ook in de voorbereiding.

Na het lezen graag wat helderheid:

Wat bedoel je precies met sheeting ?
Wat bedoel je precies met beading ?

Ik merk inmiddels dat deze termen veel gebruikt worden maar niet door iedereen hetzelfde worden uitgelegd. Gaat er mij dus op dat ik begrijp wat jij bedoelt. Thanks so far.
 
Beading is het druppeleffect op de lak dat ontstaat door de verhoogde oppervlakte spanning, wat dus veroorzaakt wordt door de wax. De mooi rond gevormde druppeltjes op je lakwerk dus.

Sheeting is dat het water als een soort van film laagje op de lak ligt om vervolgens zo van de lak af te glijden.

Dit kun je heel mooi zien op het filmpje, links zie je sheeting en rechts op de motorkap zie je hoofdzakelijk beading.

Thanks :)^
 
Ik zie sheeting als het mooi afwateren van de lak, dat het water erafloopt alsof je een laken eraf trekt.

Beading is de druppelvorming als er regen op de auto valt.

Daar zit dan ook het verschil, als het water in een dikke stroom (tuinslang zonder sproeikop) op de auto valt dan krijg je sheeting. Valt het water verdeeld op de lak (regen) dan krijg je beading.

Zo zie ik het in ieder geval, klopt toch ook?



Mooie test, ook ben benieuwd naar de duurzaamheid!
 
Thegame1512 zei:
Ik zie sheeting als het mooi afwateren van de lak, dat het water erafloopt alsof je een laken eraf trekt. Beading is de druppelvorming als er regen op de auto valt.

Helemaal duidelijk nu. Tenzij er andere meningen zijn ?
Ik kon het niet meer uit elkaar houden en probeerde uit te zoeken wat er eigenlijk exact bedoeld wordt met deze termen. Allebei dank voor de reactie. :)
 
Update2: 15 juni, controle van beading na 900KM zonder te wassen

Afgelopen week is er weer flink gereden met de C5 ruim 900KM verzet! Wanneer de motorkap droog is zie je duidelijk zand (in druppel vorm) en stof als een deken op de motorkap liggen. Het was de planning om de auto vandaag te wassen en de glans op beide panelen te controleren, maar het weer en de berg aan huiswerk liet het niet toe :s

Toen het rond de klok van 11 vandaag zo gehoost had buiten, leek het me leuk om de beading te controleren met een laag vuil van een week rijden erop. Zo gezegd zo gedaan.. en snel met de digicam naar buiten om wat foto's te schieten.

De SN kant;


De Fuzion kant;


Totaal aanzicht; Sorry voor de wazige focus aan de SN kant... :schaam

Klikt op de foto voor het origineel om de beading beter te beoordelen..

Eerlijk gezegd na het bestuderen in reallife en naderhand nog op de foto's.. kan ik niet echt zeggen dat de ene of de andere kant een mooiere beading heeft. Wat ik wel kan zeggen is dat na een weekje toeren en al het vuil + zand dat er momenteel op ligt... de beading van beide waxen niet teleursteld! Ondanks het vuil glanzen beide kanten gewoon top hiertussen kan ik geen verschil zien.

Is er nog behoefte waar naar gekeken moet worden..?? Dan neem ik dat mee in de update van volgende week!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een hele mooie review, heb al wat dodo spullen in mijn collectie, heb de purple haze op mijn zwarte astra geprobeerd en ben er erg over te spreken, nu deze review te hebben gelezen denk ik eraan de supernatural 2.0 te gaan nemen, tenminste als deze ook voor donkere autos gebruikt kan worden.

Grtz DoDo.
 
SN kan prima gebruikt worden voor donkere auto's de wax zorgt voor een lekkere wetlook! De kleur van de C5 is opzich ook niet echt licht van kleur toch? SN is nu wel in de aanbieding zie ik..

Momenteel is de C5 erg vies en zanderig.. a.s zaterdag ga ik de auto lekker wassen en tevens de nieuwe Dodo Juice Supernatural shampoo testen. De geur en kleurloze uber shampoo.... schijnt!

Van het weekend dus weer een update..
 
Mooie review:)^

Wel goed om te weten van dat "zweet" effect van de Supernatural, had ik geen idee van:D Ik heb nu zelf 2 lagen Supernatural op mijn auto, maar geen last van dat zweet effect, of misschien niet echt zichtbaar, want de kleur van mijn auto is lichtgrijs:)

Maar de Supernatural is echt wel super:)^