• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een SDAPJE verder .... van 500 naar 900

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Hallo detailers;

Vandaag zal ik een revieuw gaan schrijven omtrent de ervaringen met de DAP PRO Rotary 900. Ik zal deze revieuw schrijven vanuit het perspectief van een redelijk ervaren DAP 500 gebruiker. Ik denk namelijk, dat veel DAP 500 gebruikers overwegen om een Rotary 900 aan te schaffen. Ik ben op dit moment nog bezig met de Rotary 900 en zal vanavond mijn ervaringen in dit topic gaan verwerken. Om te beginnen mijn geschiedenis als detailer:

- medio 2008 bestelde ik mijn eerste spulletjes bij Carclean
- in december 2008 kocht ik mijn eerste DAP 500, toen voor 135,= Euro
- in december 2009 kocht ik mijn tweede DAP 500, toen voor 99,= Euro, mijn eerste DAP 500 verkocht ik door .........
- eind APRIL 2010 ontving ik de Rotary 900 op testbasis

Met de DAP 500 kan ik inmiddels lezen en schrijven. Met 1 hand, met 2 handen, met zware pads en heavy compounds en met finishers. Er is werkelijk nog nooit iets misgegaan. Ik durf, met gemak, enkele minuten op 1 plaats te polishen met de DAP 500. Ik werk bijna altijd op stand 5,5 ..... Nagenoeg met alle producten. Stand 6 vind ik net wat te luidruchtig ... De DAP 500 is en blijft een geweldig apparaat.

Afgelopen week ontving ik de Rotary PRO 900. Bijna een kopie van de 500. Gewicht ongeveer hetzelfde. Tot strakjes .....
 
@ Leonneke,

Maak ook even een inschatting over het werken op grote oppervlakken.
Beetje vooruit kijken in de toekomst zal ik maar zeggen ]d~^ (sorry, insider joke)

Hans
 
Nou, daar gaat 'ie' dan, het vervolg .........;

Voor de volledigheid, ik heb nog nooit in mijn leven met een rotary gewerkt. Nog nooit. Het was een ervaring op zich, in de breedste zin des woords.
Met een rotary kun je toveren. Absoluut. Krassen verdwijnen letterlijk als sneeuw voor de zon. Met een rotary kun je nog veel meer. Blanke lak totaal verwijderen. Dwars door de lak heen walsen. Er achteraan getrokken worden ..............

Ik kan geen beter vergelijk maken dan die welke tussen mijn beide auto's getrokken kan worden ......

1) Mijn testobject, een VW Polo uit 1992 met 1.05 motor .......... eeeeuuhhmmm, iets van 40 peekaa ..
2 Mijn geliefde, een Seat Leon Cupra met 360 peekaa en 460 Nm .....

Zie hierboven, het verschil tussen een DAP 500 en een PRO 900 Rotary ................ beter kan ik het niet uitleggen.

Eerst eens een foto van mijn testobject. De Polo. Hier een afbeelding waar je in elk geval de prachtige resultaten kunt zien van het werken met de Pro 900 Rotary ..... De gehele auto is onder handen genomen met de Pro 900. Monello Mezzo en Finale. Gele (witte) en groene compressor pads ....
De glans is misselijkmakend mooi. Er zit nog NIETS op de lak. Uitsluitend de resultaten van het polijsten.

Hier een foto waar ik heb getracht de glans wat beter vast te leggen. Ik ben slecht in fotograferen, maar krassen zijn nergens meer te vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, dat was de ene kant van de spreekwoordelijke medaille. Een Rotary heeft enorm veel power. Echt enorm veel. Ik heb het grootste gedeelte van de auto eerst aangepakt met de gele (witte) compressorpad. Dit in combinatie met Monello Mezzo. Zelfs bij goed zichtbare krassen is 2 tot 3 keer op en neer ruim voldoende om de kras te laten verdwijnen. Zolang de oppervlakte glad en egaal is, geen probleem. Maar kom je in de buurt van randjes, overgangen, hobbeltjes en afwerkgleufjes, tja, dan is het ineens andere koek.

Hieronder een foto van mijn rechterspatbord. Wees gerust. Ik heb hier bewust getest om te kijken wat er gebeurde. Het betreft namelijk een plek die ik toch al wilde gaan bijwerken met wat spuitlak. Er heeft daar al ooit schade gezeten en ik wilde eens kijken wat je met de rotary allemaal kan.

Rotary Pro 900, gele compressorpad, Monello Mezzo ............

1 keer rustig op en neer, stand 2 ........ Gaat goed.
1 keer rustig op en neer, stand 3 ........ Gaat heel erg hard, krassen verdwijnen, oneffenheden in de lak zijn compleet weg
1 keer .............. stand 3, terug en jawel, dwars door de lak heen .... precies op de rand. Randjes en rotary is geen goed plan ....:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De review zelf, vanuit het perspectief van een DAP 500 gebruiker:

DE MACHINE:

- solide, degelijk, compact
- opvallend weinig geluid tot stand 3 ( daarboven zul je niet echt vaak komen trouwens )
- ik zou graag willen, dat de machine wat langer was
- de 'slow' start is echt geweldig, die heb je trouwens ook hard nodig
- heel lastig om de machine uit te zetten als je 'op de lak' zit
- valt een stukje terug in vermogen als je druk geeft ( helemaal niet erg voor een beginner )
- volgens mij is de prijs voor deze machine echt belachelijk laag, zeker met wat je er nog bij krijgt

Van DAP 500 naar PRO ROTARY 900 :

Mij ging het zelf vooral om deze overgang. Vanuit de Dual Action leren werken met een rotary ....

De machine, de Pro 900, lijkt qua uiterlijk enorm op de 500. Maar daar is wat mij betreft het meeste dan ook mee gezegd. Een rotary werkt compleet anders dan een Dual Action machine. Omdat ik nog nooit met een rotary had gewerkt, eerst het volgende:

- overgaan van DAP 500 naar rotary lijkt heel logisch, maar zo simpel vond ik het toch echt niet
- met een rotary moet je echt leren werken en omgaan. Lukt niet in 1 dag.
- met een DAP kun je niks verkeerd doen, met een rotary gaat dat echt heel erg gemakkelijk
- bij een DAP 500 is stand 6 geen enkel probleem, bij een rotary kun je in stand 2 al aardig de mist in gaan
- een rotary is echt richtingsgevoelig
- met een DAP ga je vrolijk over elk oppervlak heen, raamrubbertje, antenne, deurklinkje, embleempje, geen probleem
- met een Rotary voel je letterlijk elke verandering van ondergrond, pik je een raamrubbertje mee, dan trekt de machine je over de auto heen ...
- stilhouden op 1 plek is naar mijn idee uit den boze, vooral als je nog geen ervaring hebt
- een gele ofwel witte pad is al zodanig hard dat je enorme effecten kunt behalen
- druk geven wil zeggen veel meer power ..... veel meer effect dan bij een DAP 500, vooral ook DIRECT .....
- druk geven wil echter ook zeggen dat de machine sneller gaat 'happen'

- Overweeg je de overstap van DAP 500 naar PRO 900, of beter, de aanvulling, dan zou ik absoluut zeggen DOEN !!!!!! Maar ga oefenen. Oefenen en nog eens oefenen. Ik was niet bang om schade aan te richten op de Polo. En dat is maar goed ook, want dat is echt een fluitje van een cent. Daar heb je geen heavy compound en ook geen snoeiharde pad voor nodig ..........

Mijn eindoordeel:

Toen ik 2 minuten met de rotary aan het werk was, wist ik het zeker. GEWELDIG. Wat een kanon van een apparaat. Wat een resultaten in enorme korte tijd.
Twee keer op en neer zwabberen en je ziet werkelijk een wereld van verschil. Voor dit geld durf ik deze investering gerust aan.

Wat ik zelf echt gemist heb ???? Hulp, iemand die over mijn schouder meekijkt. Een rotary is geen speelgoed. Totaal geen vergelijk met de DAP 500 dus.
Na 1 dag werken met deze machine zou ik met de GROENE pad elke auto aan durven pakken. Stand 2 - 3.....
Ideale machine voor hen die met een rotary willen leren werken. Greetz Leonneke
 
Hartelijk dank voor het heldere verslag en de "waarschuwingen".
Mooi dat Carclean de workshop aan de introductie van de PRO900 heeft toegevoegd.
Ik ga maar eens op zoek naar een testpaneeltje.
Of ff een stukje van de Triumph ophalen :party:

Hans
 
Mooie write-up leonneke, geeft goed weer dat de kracht van een rotary toch zeker en vast niet onderschat moet worden. Je hebt gewoon veel meer cutting power waardoor je makkelijker enkele defecten kan verwijderen maar ook veel gemakkelijker schade aan de lak kan toebrengen.
Ben zelf ook wel benieuwd naar de werking van de PRO900, zeker omdat het design toch anders is ten opzichte van de meest gebruikte rotary's, deze zijn meestal langer.

Leonneke, moest je eens een andere rotary willen uitproberen mag je altijd men AEG eens lenen.
 
rodders zei:
Leonneke, moest je eens een andere rotary willen uitproberen mag je altijd men AEG eens lenen.

Dat wil ik zeker Rodders. Wel heb ik inmiddels besloten gewoon te beginnen met de Pro 900. Ik kwam er zelf in de loop van de dag achter dat ik een beter gevoel over de machine kreeg door de groene light pad te gebruiken. Dan voel je beter aankomen waar de machine je naar toe wil brengen .......
En dan nog ging het 50 keer sneller dan met de DAP 500 ..... Op standje 1 denk je, dit doet toch niks ?????? Nou, dus wel !!!

Dat maakt die rotary ook zo leuk. Zeker ook grappig als je gaat finishen met Finale. Heel klein beetje druk, 2 keer zwabberen, glim ......
Ga morgen trouwens wel nog een keertje met de DAP 500 er overheen ...........
 
Heb je al gechecked of je geen hologrammen hebt? Dit zie je dikwijls bij het zogenaamd professioneel polieren door zogenaamde specialisten :confused:

Aangezien het je eerste keer was met de rotary :!
 
Thanks voor je uitgebreide review en vooral ook voor je 'waarschuwingen'! :)^
Heb de Pro900 ook via preorder besteld en nog nooit met een rotary gewerkt en ben blij het één en ander te lezen!
 
corsawim zei:
Heb je al gechecked of je geen hologrammen hebt? Dit zie je dikwijls bij het zogenaamd professioneel polieren door zogenaamde specialisten :confused: Aangezien het je eerste keer was met de rotary :!

Dat heb ik gedaan. Geen hologrammen. Ik denk, dat hier uiteindelijk de 'ervaring' met de 500 wel weer z'n voordelen biedt. Light Green, lage snelheid, rustig bewegen, overlappen en een goede finish polish in niet al te grote hoeveelheden.

Toen ik klaar was met de gele pad en de mezzo, had ik er wel ..........
Het werken met een light pad en rotary is vrij goed te doen, moet ik zeggen. Ook het advies van Dennis ter harte genomen ... Blijven bewegen en hoofdzakelijk horizontaal werken .......
 
Deze lijkt me een dikke kanshebber als volgend werktuig.
Ook om de beginstappen te zetten met een rotary, zal alvast op de sloop enkele panelen (vlak en hoekige) bij elkaar gaan zoeken.

De DAP500 vind ik nog steeds goed, maar het duurt me veel te lang om resultaat te boeken.
Dus als ik met de PRO900 sneller resultaat kan boeken, dat is mijn doel.
 
jim zei:
zal alvast op de sloop enkele panelen (vlak en hoekige) bij elkaar gaan zoeken.

Hoi Jim, lees net je quote. Ik realiseer me nog iets. Iets wat ik nog niet beschreven heb.

- Werken in het horizontale vlak, dus dak en motorkap, is redelijk goed te doen en voelt al redelijk snel okay .....
- Werken in het verticale vlak, deuren, spatborden enz.... is een totaal ander verhaal.

Een tip nog mijnerzijds: Oefen zeker en vooral op verticaal geplaatste panelen. Het is vele malen moeilijker de juiste balans te vinden op deze delen. Zeker als je met je handen van je lichaam af beweegt. Ik kan dit beter omschrijven als 'de positie van je lichaam t.o.v. de rotary' ......

Maak je je 'lastarm' langer, dan verlies je balans. Hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.
 
Je ziet vaak demo's met roterende machines op een motorkap, maar dat is niet echt de kunst... de onderkant van een deur, een diepe glooiing in een deur, een lastig dak.
Dat zijn de uitdagingen. Beweeg vooral met de machine mee! Zorg ervoor dat je altijd recht achter de machine zit, doe je dit niet dan krijg je meer druk (links of rechts ligt eraan waar je zit) en gaat het lastiger.