• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Filling Contest! Welke glaze/wax kan het beste verdoezelen? UPDATE pag. 2

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.500
198
44
In navolging van het Synwax topic een test op het testmeubel van Carclean.com met diverse glaze & wax combinaties.

Voorwoord:
Deze test is gedaan op een aluminium paneel dat gespoten in bij een schadebedrijf.
De lak is dus echt autolak, tegen zwart aan met metallic.

De resultaten in deze test zijn niet allesbepalend. Het kan best zo zijn dat een product op jouw lak veel beter zal doen dan op het testpaneel.
Wel is goed te zien dat er wel degelijk wat gebeurd met een glaze/wax.

Het paneel is geprepareerd met een lekkere grove woolpad en compound.
In dit geval was het een paarse woolpad en Monello Inizio met een Pro900.
Resultaat was een swirl- en hologramrijk paneel, ideaal om op te testen:
paneelonbehandeld1024x768.jpg


Uiteraard is het niet de bedoeling om dit soort lakdefecten te verdoezelen, die moet je er eerst uithalen natuurlijk ;)
Waar het mij om ging is om te kijken of producten echt de lak donkerder kunnen maken en of ik dat goed op de gevoelige plaat kan krijgen voor jullie.

Dat is volgens mij aardig gelukt dacht ik zo!

De opstelling:
Het paneel is eerst door de lange kant verdeeld. Daarna haaks 10 vlakken gemaakt om op te testen.

De producten die getest zijn: (dit was na de test en tape is verwijderd)
opstelling1024x768.jpg


Van links naar rechts:
*Dodo Juice Lime Prime Lite getopped met Blue Velvet Pro
*Poorboy's World Black Hole getopped met Natty's Blue
*Autoglym Super Resin Polish (niet getopped, zou bescherming moeten bevatten)
*Poorboy's World QD+ (geen glaze/wax maar leuk om te zien of dat wat doet)
*Turtle Wax Black Box (nieuw product en test exemplaar gehad van de vertegenwoordiger, waarom er geen spray gebruikt is zal ik later in een ander topic toelichten)

Alle producten zijn aangebracht zoals op de verpakking staat, aangebracht met aparte pads en afgenomen met aparte doeken.

Testresultaten:
De foto's zijn gemaakt met een telefooncamera, de belichting is niet constant.
Soms lijkt een foto donkerder dan ik in het echt kon zien, de foto's zijn dan ook een indicatie.
Hoe de verschillen in de hokjes waren in mijn ogen kan je lezen in het laatste gedeelte.
*Dodo Juice Lime Prime Lite & Blue Velvet Pro*
DodoJuice1024x768.jpg


*Poorboy's World Black Hole & Natty's Blue*
PoorboysBHNATTY1024x768.jpg


*Autoglym Super Resin Polish*
autoglymSRP1024x768.jpg


*Poorboy's World QD+*
QD1024x768.jpg


*Turtle Wax Black Box*
blackbox1024x768.jpg


Conclusie/toelichting:
De overduidelijke winnaar is de Black Box van Turtle Wax.
Deze was gelijk of zat nauwelijks van de Synwax vandaan.

De 2e plek ging naar QD+, dat gaf een sloot verschil, bizar voor een spray 8-())
Uiteraard telt deze niet echt omdat het geen glaze/wax is. Even een QD+ beurtje voor een meeting is natuurlijk top!

De 3e plek werd gedeeld door Dodo Juice, Poorboy's World (Black Hole/Natty's) en Autoglym.
Ik kon niet echt verschil ontdekken tussen deze 3.

Een verklaring waarom de Turtle Wax won is omdat deze fabrikant er niet vanuit gaat dat een auto eerst voorbehandeld wordt met een polijstmachine.
Waarom is de Black Box dan niet helemaal fantastisch na een polijstbeurt zou je zeggen?

Ikzelf wil graag dat glans & diepte in principe uit de lak zelf moet komen en niet van een laagje product op de lak.
Ik haal de swirls veel liever eruit i.p.v. dat ik ze verbloem maar er zijn lakken die echt een ramp zijn en niet iedereen wil/heeft de tijd en of het budget ervoor om alles eruit te halen.
Voor iemand die niet polijst & detailed met een zwarte lak is het natuurlijk wel een giga uitkomst!

Bovendien is de duurzaamheid niet testen, het paneel gaat immers niet de weg op en maakt geen km's ;)
Wel gaan we het paneel wassen met een shampoo om te zien wat voor effect dat heeft.

Voor mij is deze test wel het bewijs dat een glaze/wax wel degelijk een lak donkerder kan maken.
 
Helemaal leuk !!

Misschien ook een "buitentafel"
Het gaat misschien wat ver om een stuk vangrail te gaan huren :weetniet

Hans
 
Buitentafel is leuk maar dan maak je nog geen km's met uitlaatgassen e.d.
We gaan het paneel wel wassen :)
 
Mooie review! Met een verrassend resultaat. Ben niet bekend met de BB van Turtle, is dit net zo'n kleurwax als Colour Magic?
 
Leuke test om te lezen. Dus Synwax en Turtle hebben eigenlijk een gedeelde eerste plaats in deze test. Ik denk dat ik zelf ook maar eens de QD+ aanschaf voor tussen de waxbeurten door om deze te boosten.$$)
 
Allereerst mijn dank voor het goed oppakken van onze vragen ! ! ! !

Heb zelf een zwart metallic lak op mijn auto en deze destijds met Black Hole als glaze aangepakt.
Een week later de auto na het wassen nagelopen met QD+ en was er ook zéér, maar dan ook zéér positief over wat het teweeg bracht.
Je krijgt spontaan donkere kleur te zien en de metallic flakes ploppen spontaan weer om je oren :heart_eyes:.
In mijn ogen een mega combi, maar ga in de toekomst een keer ( ondanks dat er turtle op staat ;) ) toch de zwarte doos proberen.
 
UPDATE:

Duurzaamheidstest is helaas niet mogelijk maar wassen uiteraard wel :)

Eerst even kijken hoe het eruit ziet in daglicht: ( en gelijk even laten zien hoe belichting sommige delen van de plaat donkerder laat lijken)
foto11024x768.jpg

foto21024x768.jpg


Het paneel is gewassen met Poorboy's Super Slick & Suds.
Minder dan de aanbevolen hoeveelheid i.v.m. waterontharder.

De sheeting was duidelijk te zien waar de plaat in de wax stond :D
foto31024x768.jpg

Duidelijk te zien dat de beading bij de Dodo Het mooiste is, 2e is Poorboy's, 3e SRP en als gedeelde laatste plaats Black Box.

foto41024x768.jpg

foto51024x768.jpg


Na het wassen:
foto61024x768.jpg

Hier kwam de tegenvaller voor mij, bij elk product waren de swirls goed terug, je ziet nog zeker wel een goed verschil maar echt de filling was helaas wel weg.
SRP viel me helemaal tegen, deze kwam het slechtst uit de test (op de QD+ na, die was helemaal weg. Wel bescherming want je ziet nog wel sheeting maar filling was helemaal foetsie maar dat is geen wax).

foto71024x768.jpg


QD+ helemaal weg:
foto81024x768.jpg


Black Box:
foto91024x768.jpg


En als toetje daarna het paneel weer helemaal ontvet en even Mother's Reflections getest:
130720101151024x768.jpg


Conclusie:
De echte filling is na enkele wasbeurten grotendeels weg. De lak blijft wel een tikje donkerder en dat is misschien maar goed ook voor de detailers.
Glans moet grotendeels komen vanuit de lak zelf, dan is deze het mooist. Swirls horen eruit te zijn en niet verborgen te worden.
Feit is wel dat Glazes echt wat toe kunnen voegen en zeker geen nutteloze stap is.

Probeer binnenkort weer andere producten te testen. Wordt vervolgd!!!
 
Wat voor effect heeft een glaze eigenlijk op de houdbaarheid van een wax/sealant? Want ik vrees dat die toch wel behoorlijk negatief wordt beinvloed.
 
Van een sealant zoals Deep Gloss denk ik wel dat het scheelt ja. Die zal beter hechten op een "kale" lak.
Een prewax/glaze heeft ook milde cleaners aan boord. Deze bereiden het oppervlak wel voor dus ik denk wel dat je ze nodig hebt.
 
Het is eigenlijk wel verontrustend om te constateren dat na 1 x wassen in een veilige hoeveelheid, dat in alle gevallen de fillers verdwenen zijn, juist waar je zou denken dat de wax deze zou beschermen.

Hecht de wax niet op de fillers?

Oh, Dennis: Je hebt een veilige hoeveelheid shampoo en waterontharder gebruikt, maar daarbij een Sorbo spons, groene grove kant om af te nemen (gna gna gna).

Ik vind het zo wonderlijk dat die krassen weer zo zichtbaar zijn geworden...
 
Het eindresultaat na wassen komt me toch wel bekend voor, en ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel als ik zeg:

Koop een 2e hands wagen bij een handelaar met een showroom waar zelfs de matten wat glimmen en kraken onder je voeten. Die auto's zien er altijd (af)gelikt uit. Super glad, en de banden mooi glimmend, je kent het wel.

Na 1 of 2x wassen begint de ware aard van het karretje al aardig boven te komen...

Moet ik het verhaal nog afmaken? Vette wax o.i.d. wat er leuk in de showroom uitziet was je er zo van af. Al die poets bedrijfjes gebruiken dat soort rommel, maar het verkoopt snel, das het belangrijkste!

Het houdt ons op de straat! :D
 
@Rodders
*Dodo Juice Lime Prime Lite getopped met Blue Velvet Pro
*Poorboy's World Black Hole getopped met Natty's Blue