• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iron-x Soapgel op de velgen UPDATE (verdund 3:1)

RogierV12

Detailing rookie
19 jul 2010
1.011
0
Vandaag de Iron-x soapgel weer gebruikt om de velgen schoon te maken.
Ik heb een sprayer op de fles geschroeft omdat ik dat wat makkelijker vind werken dan een beetje op de velgenborstel druppelen
Velg na afspuiten met de HD
d5f2eab3.jpg

6693c5be.jpg

Beetje inspuiten met de soapgel (onverdund) en ja de soapgel stinkt ook :-&
volgende week ga ik een beetje 1:2 verdunnen en kijken of dat ook werkt
e6248975.jpg

Even borstelen en laten inwerken
af8d3519.jpg

57efec33.jpg

Klaar om afgespoten te worden
b1d2816d.jpg

Afgespoten en wel ziet het er weer als nieuw uit :heart_eyes:
ef2f80b4.jpg

3b928ce4.jpg


Ik weet dat iron-x niet specifiek bedoelt is als velgenreiniger maar dat is natuurlijk wel de plek waar je de meeste ijzervervuiling hebt.
Het tast trouwens wel de waxlaag aan want na 2 keer de wielen gedaan te hebben met de soapgel is de waxlaag wel zo'n beetje verdwenen.
Ik heb daarom besloten geen velgenwax meer te gebruiken want op deze manier krijg ik m'n velgen toch makkelijk schoon.
 
Ziet er goed uit Rogier, blijven een van de mooiste en tijdloze velgen die er zijn! Maar als dit spul PH neutraal is, kan het je waxlaag toch niet aantasten. Of je blaast met de HD alle wax uit de poriën?
 
Als je met BTBM een sterk sopje maakt dan strip je ook je waxlaag en dat is ook PH neutraal.
Ik zit natuurlijk de soapgel puur erop te spuiten dus dat wil wel
 
Stom van mij! Ik was auto's voor een full detail ook met een overdosis shampoo, stript uiteraad alles! Bedankt voor de review Rogier.
 
Vandaag een beetje soapgel verdund met water 3:1 en in een sprayflesje gedaan.
Daarmee de velgen besproeid en daarna alleen maar afgespoten met de HD zonder eerst te borstelen

Vieze velg
4f87e9d8.jpg

Na het inspuiten met de verdunde soapgel
553e4f21.jpg

Na het afspuiten met de HD
aa6aae89.jpg

Werkt dus goed voor een even-snel-je-velgen-schoon beurtje.

Ik had 1 velg helmaal afgespoten en toen ging ik de rest van de auto foamen en ook op de nog niet afgespoten velgen.
Dit resulteerde in allemaal rare bruine vegen op de velgen 8-()) (helaas geen foto van gemaakt :( )
Snel met een borstel weggehaald want alleen spuiten werkte niet.
conclusie is dat SSF en iron-x soapgel volgens mij niet goed samengaan.

Het enige wat ik me nu nog afvraag is waarom er op het flesje soapgel staat dat je het niet mag verdunnen???
Het werkte namelijk prima.
Misschien dat de oplossing niet lang houdbaar is anders zou ik het ook niet weten, ik zal het volgende week weer testen en hier posten.
 
Mooi testje dit!! Zeer goed spul, ga ik ook maar bestellen.
Volgens mij zijn dit geen echte Alpina's toch? Bij de originele Alpina's zit het ventiel achter de naafkap. Corrigeer me als ik zit te zwetsen.
 
Ik corrigeer je...
Alpina's zijn in verschillende varianten geleverd...
Zowel met de lange ventielen (achter de naafkap) als met ventielen in het zicht....
 
Het lijkt wel of je een keer op een lekke band hebt gereden. Er zit helemaal een rand in en dat kan erg gevaarlijk zijn. Meestal zijn de banden dan helemaal kapot aan de binnenkant en resulteerd heel vaak in een klapband. Of lopen ze zo erg aan onder je auto??
 
@scooby
Ik heb 'm een keer lekgereden en bij zo'n platte bandmaat rij je 'm bijna gelijk stuk, de bandenboer heeft 'm echter nagekeken en zei dat het karkas net niet beschadigd is vandaar dat ie er gewoon alweer 1,5jr onder zit.
1 voorband kost €325,- dus ik ga geen nieuwe halen zonder dat het echt nodig is

@Koenraad
Dit zijn wel degelijk echte alpina's
De eerste types softlines werden ook geleverd met het ventiel in de rand ipv. achter de naafkap.

Op ons bmw7 forum heb ik hierover wel eens een topic gepost:

RogierV12 zei:
Naar aanleiding van een ander topic hier maar 's de verschillen gepost tussen nep en echt
Imitatie:
Hoekige spaken
Boutgaten zitten achter een plastic naafkap en zijn te bereiken zonder dat je een sleutel nodig hebt
Smaller velgbed
Ventiel in velgrand (dit is op de nieuwere types alpina velgen nooit het geval, bij wat oudere types werden originele ook met ventiel in de velgrand geleverd)
bca29a13.jpg

b96747e7.jpg

Nep, ouwe type
Geen sloten in de naafkap
c2d30853.jpg



Origineel:
Nieuwe type
Ventiel achter naafdeksel
Achter het wegdraaibare embleem zit een slot
Breder velgbed
Mooi afgeronde spaken
6237e972.jpg

52c8af10.jpg

0ef1a229.jpg

Oude type:
Verwarrend want deze hebben ook een smal velgbed maar dat komt omdat het E36 velgen zijn, die voor een E38 horen flink breed te zijn
Je ziet duidelijk het slot zitten in de naafkap.
Spaken mooi afgerond
b4345267.jpg

Ook originele velgen (die van mij) met het ventiel in de velgrand
Maar wel sloten op de naafkap
Afgeronde spaken
Breed velgbed
211a5b72.jpg


Ik hoop dat de verschillen nu bij iedereen duidelijk zijn.
Als iemand ook foto's tegenkomt van het verschil tussen imitatie en origineel dan kan dat hier gepost worden.
 
Nog even een update

Verdunning is na 2 weken gewoon nog bruikbaar niks aan het handje.
Op deze manier kun je dus met een flesje van 500ml soapgel 2 liter product maken!
En dat voor maar €15,49
 
Die bruine vegen waar je over vertelde is het ' aankoeken' van je losgeweekte vervuiling.

Ik ben vandaag bezig geweest met een vw multivan welke compleet onder de roestpuntjes zat en op de plekken waar ik niet goed genoeg afgespoeld heb werd ook een bruine streep zichtbaar.

Oplossing is heel simpel, weer even in de iron-x en dan reageert het weer en kun je het moeiteloos afspuiten.
 
Ik zou voor de 'grote schoonmaak' de gewone onverdunde ironx houden en voor het wekelijkse schoonmaken voldoet de verdunde soapgel dan weer prima.
Je hebt dan nl. minder reinigingskracht nodig.
 
OK, lijkt me ook een goede oplossing. Net als met shampo dus. Wekelijks niet te veel en voor de grote beurt aan een extra scheut.....

Heb jij trouwens ook last van groen uitslaande loodjes? Die van mij slaan groen uit na gebruik van IronX.
 
Voor de 'grote schoonmaak' de IronX, tussentijds een velgenreiniger, standaard gewoon een sopje.
Als je de velgen in een waxje ( whatever welke ) dan is het er allemaal zo vanaf.
In dit geval zie ik het zo dat je de velgenreiniger dan eventueel zou kunnen verwisselen met deze IronX=SoapGel-Variant
 
Heel juist Markus! Dat is precies wat ik gedaan heb, de verdunde soapgel gebruik ik als 'normale' velgenreiniger.
Als je het verdund is het ook gelijk het goedkoopste uit het assortiment :)
 
offtopic, is er dan één of juist meerdere holle spaken in deze velgen?
mooie dingen !:-"