• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleine review Iron.x

jim

Detailing rookie
14 sep 2009
523
0
Voor de eerste keer in geruime tijd heb ik mijn wagen nog eens beter onder handen kunnen nemen dan enkel een snelle winterwasbeurt.
Maar omdat na het wassen van de wagen de lak echt verzadigd was met roestpuntjes en andere teer/vuilspetters, moest ik wat groffer spul voor de dag halen.
Dus daarvoor neem ik het flesje naar rotte eieren ruikende Iron.x, echt een super product voor het verwijderen van dit soort vervuiling en tevens word achteraf het kleien echt poepsimpel en bespaar er meer dan 50% tijd mee.

Op mijn witte lak zie je het resultaat en werking van het product echt zeer zeer goed, en ik was zelf stomverbaasd van hoeveel vervuiling ik echt op de lak had zitten door 2maand intens winterweer.
Eerst had ik de wagen gefoamed en gewassen, dat word ook aangeraden om eerst de wagen te wassen (wat me logisch lijkt).
Daarna gewoon het product op de lak gesprayed, enkele minuten laten inwerken en dan heb ik met de resterende sop in mijn wasemmer nog eens de wagen gewassen.
Dit is het resultaat na +- 2min het product te laten inwerken, alle vervuiling word paars van kleur en loopt gewoon van de lak af.

2dka26p.jpg

29p6gwz.jpg

8yrgw7.jpg

rixnqs.jpg

zwibrs.jpg

1e1bmf.jpg

148i2hz.jpg

2ijak8.jpg


Toch best wel effe schrikken dat mijn halve wagen paars kleurt =-o
Daarna eerst wagen afgespoten en dan gewoon gewassen, en weg waren alle roestpuntjes en andere spetters.
Volgens mij stript het wel alle beschermingslagen, maar dat kon me niet boeien want de wagen heeft achterna een laagje Collinite 915 gekregen.
Echt zeer simpel in gebruik en een goede extra stap voor je aan het kleiwerk begint.

+ Kinderspel in gebruik
+ Maakt het kleien veel minder intensief
+ Werkt zeer effectief, geen loze beloften door de fabrikant

- De geur
- Niet het meest zuinige product
 
Geweldig product dit, zeker voor velgen en lagere delen van de auto. Mooie review ook en goed te zien op een witte auto :) Mag eigenlijk niet in een collectie ontbreken.
 
Interessant!

Ik heb voor het eerst een witte wagen en ben ook verbaasd hoe snel na een waxbeurt ik weer allerlei hardnekkige plekjes en hars- en teerbolletjes terugvind op de lak...nu doe ik wel behoorlijk wat kilometers maar denk toch dat deze vervuilingen meer/sneller opvallen bij wit dan bij een andere kleur.

Wat je ook gebruikt om deze te verwijderen (klei, teeroplosser, het product dat jij gebruikt,enz...), je bent sowieso je waxlaag kwijt. :(

Iron cut/Iron.x is precies wel een aanrader hiervoor zo te zien..
 
En juist voor de combinatie met de gewone wasbeurt is er nu de gel-versie :party:

Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ RedCat: De soap gel ga ik ook aanschaffen.

@ Virus: Witte lak is een ramp op gebied van vliegroest en teerspetters.
In oktober verleden jaar heeft de wagen nog een complete beurt gekregen (clayen/polish enz), en de wagen heeft sindsdien amper 2500km gereden.
En belgische wegen zijn nu ook niet de meeste nette wegen ]-0
Maar toch is dit mijn 3de witte wagen op rij, ik geef niet snel op ;)
 
Bedankt voor de revieuw ! Binnenkort (zodra ik en ruimte ter beschikking neb) Ga ik het ook voor het eerst uitproberen ! Weet nu wat ik kan verwachten...:)^
 
Nee is totaal onschadelijk!

Ik denk zelfs dat het ook weinig met je wax zal doen, aangezien het hier getest is en inderdaad écht pH neutraal is.

Iron.X (en wat andere producten) zijn door CarPro trouwens recentelijk scherper geprijsd, dus de producten zijn nu ook voordeliger te krijgen. :party:
 
Soms wil ik mijn auto een snelle wash&wax geven maar als ik tijdens het wassen alle vastzittende vervuiling (teer, hars,etc..) zie dan heeft waxen imo weinig zin zonder eerst te kleien....:confused:

Het zou wel handig zijn om af en toe eens alle vastzittende vervuiling te kunnen verwijderen in een kortere tijd dan een volledige kleibeurt....dus...."tromgeroffel"...hier komt de million-dollar-question:

"Zou de soap gel in deze specifieke situatie als occasionele kleibeurtvervanger kunnen dienen??"
 
Mooie review, ga binnenkort ook gebruik maar is het nou wel of niet schadelijk voor chroom zoals uitlaat en chromen sierstrips en logo's?
 
oftewel, zolang t maar niet opdroogt, ook veilig voor trims/rubbers/plastic/badges...
thnx Tim! :ja
 
Iemand deze al vergeleken met de Meg's Body Solvent of ervaring met beide?

Twijfel een beetje ivm gallon verpakking voor de Solvent. (prijs):rules
 
body solvent is geen ijzer-deeltjes-verwijderaar.....
Iron.X is speciaal voor ijzer(oxide)deeltjes te verwijderen, body solvent voor hars/teer en andere troep...
In mijn opinie dus totaal NIET te vergelijken....