• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Lexus NX300h

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.989
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond er weer eens een detail gepland. De laatste was immers ruim 5 maanden geleden. Nu komt dat mede omdat ik er geen zin in had, het te koud was of gewoon geen tijd voor omdat ik tegenwoordig af en toe ook op zaterdag werk op een andere vestiging.

De auto bij aanvang:
de auto werd op vrijdagmiddag bij mij gezet, deze mee naar huis genomen zodat ik de volgende dag er meteen (zodra het licht werd...) aan de slag kon.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Was sessie:
als eerste de auto ingespoten met een citrus prewash (ValetPro), dit laten inwerken en vervolgens de auto voorzien van een wit schuimjasje (Kenotek).
De auto grondig afgespoten, wassen met Meguiar's Shampoo Plus, wederom grondig afgespoten.

foto 03.jpg


De velgen en banden ingespoten met Brake Buster, dit laten inwerken en afgespoten. Vervolgens de velgen behandeld met een paar pufjes Monello Non-Ferro.

foto 04.jpg


Nadat de auto goed was afgespoten, de wasspullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen.

Kleien:
de lak voelde vóór het wassen erg ruw aan, niet verwonderlijk omdat ik van de eigenaar gehoord had dat de auto in een erg boomrijke straat geparkeerd staat. Met name aan de zijkanten achter de voorwielen kwam redelijk veel vuil vanaf, net als de liggende delen.

foto 05.jpg


Lakdiktemeting:
over de hele auto zijn de waardes redelijk gelijk, behalve linksachter. Daar vloog de meter omhoog. Ik vermoed een gevalletje schade wat overigens netjes gefixt is want je ziet er niets van.

foto 06.jpg


Staat van de lak:
het is erg lastig om op wat lichtere kleuren de lakdefecten te zien. Her en der swirls, een ingebeten vogelpoepje en voor de rest ontzettend veel ingebeten/gebrande boomsappen? Iets anders kan ik me niet bedenken.

foto 07.jpg


Polijsten:
ik heb nog niet eerder een Lexus gedaan en ik wist ook niet wat me te wachten stond qua hardheid van de lak.
Zoals altijd begin ik met een medium polijstpad van Monello en de Menzerna Cut Force Pro. Deze combi deed het de laatste keer ontzettend goed op (normaal harde) Audi lak en zo ook op deze Lexus lak.
De liggende delen die aangetast waren door de boomsappen(?) hadden iets meer correctie en slagkracht nodig. Hiervoor werd opgeschaald naar een compoundpad en Menzerna Cut Force Pro.
Het finishen werd gedaan met een finishingpad en nog een keer met Menzerna Cut Force Pro.

foto 08.jpg


Lak voor:

Lak na. Helemaal weg? Zeer zeker niet maar wel een stuk minder.

foto 09.jpg


foto 010.jpg


Nadat het polijsten er zo goed als op zat, was het tijd voor details.
Ik stoor me ontzettend aan de ongevraagde reclame van dealers. Dus contact met de eigenaar gehad met de vraag of hij de sticker eraf wilde.
Even verwarmen met een föhn, kunststof schraper eroverheen, lijmresten met Nanolex Glue EX verwijderd en gepolijst.

foto 011.jpg


Er zaten nog lijmresten over de bevestigingsgaten van de kentekenplaathouder. Verwijderd met een beetje Nanolex Glue EX, gepolijst en netjes.
Je ziet er naderhand geen ene f*ck meer van. Het zit 'em in de kracht van de kleine details ;)

foto 012.jpg


Sponningen uitgebaggerd. En dan hoor ik jullie denken: "Pat, waarom doe je dat niet tijdens het wassen?". Ik ben wat dat betreft soms lomp met de hogedruk reiniger en wil de binnenkant graag droog houden :D
Dus liever op safe spelen en met wat doeken en Poorboy's World Spray&Wipe en APC aan de slag gaan.

foto 013.jpg


Iedereen (her)kent het vast wel. Er blijft een waas te zien als je de ruit nat maakt en met een doek deze probeert te drogen. De oh zo geweldig gehypte Bilt-Hamber Trace-Less kreeg het niet voor elkaar om de ruit schoon te krijgen. Dus zat er niets anders op dan de mouwen opstropen en aan de slag te gaan met Autoglym Car Glass Polish en een stevige handpad. Dit alles 2x herhaald om de buitenkant schoon te krijgen.
Naderhand heb ik de binnenkant en wederom de buitenkant met Trace-Less gedaan. Eerlijk is eerlijk, het maakt prima schoon en die lucht, zo zoet.

foto 015.jpg


Bescherming:
ik was al een tijdje op zoek naar de Meguiar's M27 en uiteindelijk ook gevonden. Ik was zo ontzettend benieuwd hoe dit product het zou doen dus er voor gekozen om deze te gebruiken.
Qua verwerking werkt het net zoals veel andere vloeibare sealants. Een druppel zo groot als een euromunt is voldoende om een kwart motorkap te behandelen. Wat me opviel is dat er nagenoeg geen residu achter blijft, dat spul verdampt als het ware :eek:
Het afnemen is appeltje eitje. De Monello Pelo Lungo vloog over de super zacht aanvoelende lak heen. Qua standtijd heb ik werkelijk geen idee.

foto 014.jpg


Interieur:
nadat de buitenkant zo goed als klaar was, werd het tijd om los te gaan op het interieur want die kon ook wel de nodige aandacht hebben.
Als eerste eens flink de stofzuiger er doorheen gehaald. Alles wat los lag in de auto, in een doos gedaan en achterin gezet. En ja, zelfs de snoeppapiertjes, lege flesjes enz. doe ik erin want ik ga niet zomaar iets weg gooien.

foto 016.jpg


Het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Gyeon Leather Coat.
Alle kunststoffen gereinigd met Monello Opaco.

foto 017.jpg


En dat het stuur vies is, is goed te zien aan de Gyeon ScrubPad :scream:

foto 018.jpg


Nadat alles klaar was, nog een rondje gedaan met een Monello Pelo Lungo. De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 019.jpg


En toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gedaan! De lijnen komen mooi uit in deze kleur en misschien mede door de Meguiar's M27…iig mooi resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Niet normaal die glans, alleen de voorbumper glanst iets minder (waarschijnlijk door het materiaal).:heart:

Wat mij wel opvalt aan deze auto, is de stomme plek die uitgekozen is voor de letters 'hybrid' laag voor de achterwielen: als je over een beetje baggerige weg rijdt, zitten die letters direct vol modder.:confused:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi gedaan weer! Sponningen doe ik zelf ook altijd naderhand, nooit met hd :p Al het boomprut ook mooi weg kunnen krijgen, zeer strakke nette auto weer!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Smotske, ik blijf het detailen leuk vinden hoor, al is het geen prioriteit. Een schone auto is leuk maar ik kan net zo goed 2 of 3 maanden niets aan m'n auto doen. Ik kan er niet zo mee zitten. Voor mij is het een stukje ontspanning terwijl voor het voor een ander zowat een obsessie is om de auto elke week te doen want hij moet schoon...:confused:
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Weer eens lekker bezig geweest @nicknameless!
Ziet er weer heel strak uit.
Wel nog een vraagje betreffende de BH traceless. Vind je het nu wel of geen goede reiniger? Welke spray on ruitenreinigers gebruik je normaalgesproken?
Mijn Monello cristallino is op en wilde de BH proberen. Heb als vergelijking ook de Dodo nog en ben toch wel serieus benieuwd.
 
@Timon,

ik heb diverse glasreinigers zoals Geyon Glass (niet de + versie want die is ruk!!!), ABDL, ValetPro. Ik moet eerlijk zeggen dat de Trace-Less best wel goed is, laat geen strepen na, maakt prima schoon en ruikt erg zoet.

P.S. gefeliciteerd met je verjaardag :party:
 
  • Leuk
Reactions: Timon