• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ParaNoya: 2004 Peugeot 206 (zwart)

ParaNoya

Detailing addict
31 mei 2008
279
62
Omdat dit topic toch wat rustiger is deze winter periode, heb ik weer een verslag voor jullie gemaakt :-b

Onderstaand auto detailing project laat de polijst behandeling zien van het exterieur van een 2004 zwarte Peugeot 206 met de excentrische polijstmachine.
De behandeling was vorig jaar augustus gedaan.

De auto is van een collega van mij en ik had een iets te grote mond om te zeggen dat zijn auto vies was…
Vervolgens kreeg ik de sleutels mee om de auto schoon te maken :-"

Gebruikte producten:

Wassen & Drogen
[*]Autobrite SSF Shampoo (1:5) + HD Foam Kit
[*]Megs GC Shampoo
[*]Megs APC (1:10 & 1:4)
[*]Megs Wash Mitt
[*]Megs Water Magnet

Kleien
[*]PB Clay
[*]Megs LT (1:1)

Polijsten
[*]Machinaal: Megs M83 + Megs W8006 Polishing Pad
[*]Machinaal: Megs M80 + Megs W8006 Polishing Pad

Waxen
[*]Handmatig: Megs GC Wax

Ramen
[*]Megs Glass Cleaner

Uitlaat
[*]Megs AMP

Rubber, kunststof, banden
[*]Megs Trim Detailer

Accessoires & doeken
[*]Megs Triple Duty Detail Brush
[*]3M 3434 afplaktape
[*]Bosch PEX 400AE (excentrisch)
[*]Kärcher hogedrukspuit
[*]Megs Microfiber Towels
[*]Megs Applicator Pads
[*]Megs Even Coat Microfibre Applicator Pads


Vóór situatie en lakdefecten
Onderstaande foto’s laten de vóór situatie en de lakdefecten zien van de auto: waskrasjes (oppervlakkige en diepe), willekeurige diepe krassen, ingevreten vogelpoep en oxidatie.






Foamparty
Onderstaand schuimfeest is gecreëerd door een mix van SSF en water met de HD Foam Kit op de hogedrukspuit. De foam weekt het meest vastzittende vuil los, waardoor het maken van waskrassen aanzienlijk wordt verkleind. Tevens een hoog fun factor :-b




Wassen
Eerst zijn de wielkasten, banden en velgen ontvet met een mix van APC en water en daarna gewassen met de CG Shampoo. Het kunststof is gewassen met een mix van APC en water en de Triple Duty Detail Brush.



De auto is gewassen met de GC Shampoo, Washmitt en de twee-emmer methode waarbij de deursponningen, binnenkant benzineklepje en de uitlaat ook gelijk zijn meegenomen.
Drogen is gedaan met de Watermagnet.




Kleien
De auto is vervolgens gekleid met de Poly Elastic Clay in combinatie met een mix van LT en water om de oppervlakte vervuilingen te verwijderen die anders in de polijstpad terecht konden komen en de kwaliteit van het machinaal polijsten sterk kon verminderen. Een schoon en glad oppervlak als resultaat. De klei liet eveneens zien dat zelfs na het wassen van de auto, de lak nog steeds niet schoon was.




Uitlaat
Ondanks dat de uitlaat bijna niet te zien is, gaat het om de details :ja
De uitlaat is met de hand gepolijst tot hoogglans met AMP.




Machinaal polijsten
Om met machinaal polijsten het gewenst eindresultaat te bereiken is een test oppervlak gekozen om verschillende combinaties van polijstmiddelen en -pads uit te proberen met de excentrische polijstmachine. Gestart met de minst schurende combo, is uiteindelijk de volgende combinatie uitgekomen om de lakdefecten de corrigeren met het gewenst resultaat:

M83 op een Polishing Pad om vervolgens te eindigen met M80 op een Polishing Pad om het oppervlak te verfijnen.

Voordat de gehele auto onder handen genomen werd met deze combo, is afplaktape gebruikt om de rubbers en het kunststof te beschermen tegen het indringen van het polijstmiddel. Scherpe en hoge uitstekende randen zijn eveneens afgeplakt.




Resultaat
De waskrasjes (oppervlakkige en diepe) en bijna alle willekeurige diepe krassen zijn succesvol verwijderd.
De randen van de diepe krassen zijn afgerond door het natuurlijk proces van machinaal polijsten waardoor deze krassen minder opvallen door het blote oog, met een heldere lak als resultaat.



Onderstaande foto’s laten de auto zien met het uiteindelijk resultaat. De banden zijn weer zwart gemaakt en de ramen zijn behandeld met NXT Glass Cleaner.
Om de lak te beschermen is de auto voorzien van een laag GC Wax.







Conclusie
Ondanks dat de auto er best goed uitzag, bleek uit de close-ups dat de lakdefecten er niet om logen.
Waskrassen, willekeurige diepe krassen, schade door vogelpoep en oxidatie gaven de lak een wat doffe kleur.
De combo van M83 op een polishing pad gevolgd door M80 gaven de lak zijn mooie originele kleur weer terug. Vooral de M80 gaf de lak een diepe zwarte reflectie dat het meest opvalt.
Auto weer schoon :-b

Gr,

Carl
 
Als eerste wil ik even kwijt dat je geweldig mooie, lekker lezende show offs maakt. Wat de resultaten betreft, je collega boft maar :party: :D
 
Wederom een mooi en duidelijk verslag! Met veel duidelijke foto's. :cool: Uiteraard mag het resultaat er ook zeker zijn!
 
Hallo Carl,

Mooi en duidelijk verslag met veel informatie. Daarnaast leest het zo vlot als een roman:)^. Vraagje. Ontstaan er geen kleine (oppervlakkige) krasjes door het gebruik van de Triple Duty Detail Brush?

Aha, bekende locatie daar aan de Heimanswetering; heb daar ook wel eens foto's van mijn Omega gemaakt..

Groet,
 
Dat wou ik ook even zeggen ,je kan mss beter een zachte kwast gebruiken bij plastiek delen die de lak raken.

Maar een zeer mooi verslag en geweldig resultaat..!:)^
 
Allen bedankt voor de complimenten :)^

Ik vind het leuk om jullie te voorzien van lees- en kijkmateriaal in deze koude wintertijden.

Wat betreft de Triple Duty Detail Brush:
Ik vind het ideaal voor het verwijderen van wax- en polishresten tussen stootstrips, lampunits, sierlijsten van de ramen en type aanduidingen op de achterklep. Insecten en vuil op de voorbumper (en eventueel in het honinggril) worden hier ook mee verwijderd.
Ik gebruik het overigens ook voor het interieur voor het reinigen van onbereikbare plekken, zoals stofdeeltjes bij de middenconsole, de knopjes van de elektrisch bedienbare ramen, smalle openingen, etc.
De borsteltjes zijn van stevig varkenshaar gemaakt en ondanks de krasvrije werking, is het toch raadzaam om het met beleid te gebruiken. Beter een aantal keer lichtjes op en neer vegen, dan met grote druk alles in één keer proberen te verwijderen. Laat vooral de haartjes het werk doen.

Ondanks dat ik nog nooit krasjes heb gezien van het gebruik van de borstel heb ik wel steeds meer de behoefte om een zachte kwast te gaan gebruiken in de toekomst. Iemand ideeën voor een geschikte kwast?

Carl

Ps: Walter, mooie Omega heb je trouwens. Ik herken trouwens ook de locatie van jouw foto’s :-b
 
Hi Carl,.

Mooie write-up! Mooie resultaten ook met M83 en M80. Wat is jou ervaring met de peugot lak qua hardheid?
Vraagje over de lay out van je verslag. Hoe heb je de kleine foto's zo naast elkaar gekregen?

Gr.
Marc
 
Prachtig resultaat! Die Peugeot is zeker 500 euro meer waard geworden...
Dat Bosch machientje polijst ook prima toch?
Lekker leesbaar verslag met mooie foto's ook :cool:
 
Mooi verslag:)^

Des te meer verlang ik naar warmere tijden hier in het zuiden des lands zodat ik mijn producten ook eens kan uitproberen op de auto.
 
Ziet er weer erg mooi uit;) :cool: Zo zie je maar,ook al lijkt de auto schoon,kan meestal
wel schooner :D Erg mooi resultaat,op zwarte auto altijd mooie lucht spiegeling:grinning:
 
Zal van de week wel wat wegwerpschilderskwasten aanschaffen.
Zie bij vele posts op andere fora dat je deze ook kan gebruiken voor het reinigen van de ruimte tussen de velgbouten. Altijd handig.
Bedankt voor de ideeën :)^

Omdat dit tot nu toe de enige Peugeot is die ik behandeld heb, is dit ook nog mijn enige ervaring met Peugeot lak.
Ik vond het niet te zacht, maar ook niet te hard. Gemiddeld dus.
Na de testspot van M80 zag ik nog teveel waskrasjes, waardoor ik over ben gestapt op de M83 die het in één keer klaarde.
M80 is een polijstmiddel met een licht-gemiddelde schuureigenschap van 4/10, terwijl M83 een gemiddelde schuureigenschap heeft van 6/10.
Scheelt niet veel, maar net genoeg om de lakdefecten te corrigeren met het gewenst resultaat :ja
Let wel op dat elke auto (zelfs van hetzelfde merk en type) verschillend kan zijn :-"

Krijg veel vragen over de twee foto’s naast elkaar.
Ik doe het toevallig met Adobe Photoshop CS, dus als jullie daar ook een beetje bekend mee zijn, dan maak ik wel voor de geïnteresseerden een soort how-to :rules

De Bosch doet z’n werk wel.
Ben er zeer tevreden over.

Ben nu (weer) bezig met een verslag van vorig jaar september.
Jaja, het feest is nog niet afgelopen :party:

Krijg steeds meer de kriebels om te gaan detailen.
Maar dan moet het wel beter weer worden en ‘s avonds wat lichter!

Carl