• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poorboys Natty Liquid Blue (UPDATE 7 FEBRUARI!)

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Tijd voor een test van de nieuwe Poorboys Liquid Natty Blue wax, welke ik in deze test heb afgezet tegen een andere vloeibare wax, namelijk de Collinite 845.

nattysliquid1.jpg


Prijs en beschikbaarheid
• € 18,99 Poorboys Liquid Natty Blue, 473ml, diverse aanbieders.
• € 17,49 Collinite 845, 473ml, diverse aanbieders.

Prijs/Kwaliteitsverhouding
• 8/10 voor de Poorboys Liquid Natty Blue
• 9/10 voor de Collinite op basis van geschatte standtijd ten opzichte van de Natty Blue

Product omschrijving
nattysliquidversus845.jpg


“Natty's Blue is speciaal voor donkere of warmkleurige auto's, zodat je extra diepte en glans verkrijgt. Op basis van Carnauba wax beschermt deze wax je lak tegen UV-straling en weersinvloeden. Ruikt lekker naar ouderwetse kauwgomballen en is zeer makkelijk in gebruik. Deze liquid-versie is ideaal voor machinaal gebruik, vlekt niet op kunststofdelen en bevat geen cleaners"
nattysliquid2a.jpg


Ok, ‘year round protection’ en ‘easy-on/easy-off’, en ook in de zon te gebruiken.

En de 845:
“De Liquid Insulator Wax is in eerste instantie ontwikkeld voor electriciteitsbedrijven om te beschermen tegen krachtstroom, kortsluiting en explosies. Je kan je voorstellen dat deze wax dus een extreme bescherming biedt voor je auto! De Insulator is een vloeibare carnauba wax, met een échte carnauba glans en met een bescherming zoals je alleen terugvindt bij sealants. Je kunt een bescherming tot 5 maanden en een noemenswaardige waterafstotendheid verwachten van de Insulator. Deze wax is ook uitermate geschikt om pleziervaartuigen (boten etc.) mee te beschermen! “

Als ik de productbeschrijvingen zou volgen, zou je de Natty kunnen zien als een wat luxe wax en de 845 als een no-nonsense performancewax en zo zie ik Collinite eigenlijk zelf ook wel.

Verpakking
Natty:
De bekende fles die verschillende fabrikanten gebruiken, met de bekende spatdop (als je de dop dichtdoet spat het vaak iets). Ziet er verder allemaal netjes en verzorgt uit. Pakkende teksten, en een heus ‘verkooppraatje’ doet het best goed.

Cijfer verpakking 8/10

845:
De fles van de 845 is verder gelijkwaardig, maar de dop vind ik wat minder; sluit niet helemaal lekker aan. Verder weinig poespas, en rode letters.

Cijfer verpakking 7/10

Uiterlijk en Geur
De Natty Liquid is zelfs behoorlijk ‘liquid’
nattysliquid3vloeibaar.jpg


Het heeft een blauwige kleur, en ruikt fantastisch naar kauwgomballen, net als z’n harde broer, heerlijk!
Deze fles had sterk de neiging tot ‘schiften’, waarbij na 2 dagen bovenin de fles een waterige en doorzichtige vloeistof kwam bovendrijven. 3 keer schudden en het was weg, en ik denk dat het geen invloed heeft op het product of de werking ervan.
nattysliquid2.jpg


De wax voelt olierijk en ‘zacht’ tussen de vingers. Het is iets persoonlijks, maar geurtjes en kleur spreken mij wel aan. Daar voldoet deze wax prima aan.

Cijfer Uiterlijk en Geur 8/10

De 845 is een iets ander verhaal: minder vloeibaar (als ‘ie eenmaal vloeibaar is na schudden of opwarmen in warm water), stinkt naar petroleum, heeft een witgele kleur als vaseline, maar voelt verder ook glad en olierijk tussen de vingers.
845vloeibaar.jpg


Qua ‘beleving’ vind ik de 845 minder interessant ten opzichte van de Natty.

Cijfer Uiterlijk en Geur 6/10

Gebruik van het product
Wat is een test zonder een test?
Fiatje, motorkapje net gekleid en gepolijst, 2 producten dus verdelen in twee die kap! Links de Natty Liquid, en rechts de 845.
testoverzicht.jpg


Bovenkant van de kap met handpad de wax aangebracht, en onderkant met dap+rode pad op stand 2. In beide gevallen 2 drupjes, en dat was voldoende. Beide waxen waren eenvoudig machinaal aan te brengen, maar ook handmatig ging het net zo snel. Wel merk je dat de 845 tijdens het opbrengen (machinaal of met de hand) iets fijner ‘glijdt’ en duidelijker is te zien waar je al geweest bent. De Natty voelt iets ‘droger’ en ‘stroever’ maar dat is natuurlijk onzin… Alhoewel…. de Natty voelt nou eenmaal iets wateriger en de 845 olierijker en vetter, en water is stroever dan olie… ;) Hahaha, dit gaat te ver!

Hazing van de Natty was iets anders dan de 845; wat meer ‘vettig’ en ‘wittig’ ogend maar het was absoluut niet vet of dik aangebracht; de swipetest was hierin duidelijk. Hazing bekeken na 5 en 15 minuten; geen verschil dus langer wachten dan 5 minuten is niet nodig. Moeilijk te zien dat de Natty iets anders eruit ziet na 5-15 minuten.
hazingnattysandersdanhazing845.jpg


De swipetest van Natty:
swipetestnattys.jpg


Vervolgens de rest vd auto met Natty’s gedaan. Daarna het grote uitpoetsen; welke is echt ‘easy-on, easy-off’ ?
De Natty’s met schone Cobra doek en 1 lichte veeg:

Dit stukje zat de wax er eigenlijk te dik op.
uitpoetsennattys1.jpg


Hoppa, schoon en glimmend!
uitpoetsennattys2.jpg


Wow, vergelijkbaar met Fuzion denk ik.

De 845 ging iets lastiger, maar ook niet dat ik een hamer en beitel nodig had ;) De 845 was echt zorgvuldig dun aangebracht (2 drupjes). Hierbij geen foto van de Fiat, maar straks een vergelijk op een Passat.

Het resultaat van beide waxen na uitpoetsen (op een gekleide en gepolijste ondergrond):
Natty’s:
reflectienattysgepolijsteondergrond.jpg

Mooi diep, prima reflectie en lak schittert prima.

845:
reflectie845gepolijsteondergrond.jpg

Mooi diep, prima reflectie en lak schittert prima. Geen verschil merkbaar met Natty.

Het eindshot ziet er goed uit; beide zijden strak en glimmend, maar totaal geen verschil zichtbaar.
eindshotgepolijsteondergrond.jpg


De kant met Natty voelt ‘zachter’ aan dan die van de 845; gladder is niet helemaal het juiste woord. Fuzion heeft dit helemaal; net of je een nieuwe zachte poetsdoek aait ;)

Een keiharde waarheid is dat een wax minder effect heeft op de glans dan polijsten; hoe gladder en strakker de ondergrond des te meer glans. Hierbij wordt ook wel eens gezegd dat de wax 5-10% van de glans uitmaakt en de voorbereiding (kleien, polijsten, glaze, etc) minimaal 90%.
Ik denk dat bovenstaande verhoudingen kloppen als je ondergrond al perfect is, en een wax eigenlijk überhaupt niet zoveel meer toe kan voegen; net zoals glaze in veel gevallen niets of niets zichtbaars kan verbeteren als de voorgaande polijstsessie strak was.

Stelling om te onderzoeken: Als je ondergrond niet zo perfect is, zal de toegevoegde waarde van wax aan glans hoger zijn en voegt wax wel degelijk duidelijk iets toe.Dit gaan we testen op een uitstekend testobject: mijn VW Passat. Gewassen maar nog steeds onder de vliegen/etc, niet gekleid, niet gepolijst sinds 13 maanden (ja echt…), laatste waxbeurt met Fuzion in mei...
De auto ziet er echt niet uit, en zit onder de krassen en lichte wasswirls.
testoverzichtongepolijsteondergrond1.jpg

Links 845, rechts Natty’s. In dit geval ga ik de hele auto door het midden delen van voor naar achter met die beide waxen. Aangebracht deels met hand, deels met dap. Hazen volgens instructie, en gelijkwaardig met de Fiat.
testoverzichtongepolijsteondergrond2.jpg


Nieuwe doekjes per product (Cobra dacht ik), en uitpoetsen:
Natty uitpoetsen:
uitpoetsennattyspassat1.jpg


En veeg, en weg!
uitpoetsennattyspassat2.jpg

uitpoetsennattyspassat3.jpg


845 uitpoetsen:
uitpoetsen8451.jpg


En veeg, en… niet helemaal weg… ;)
uitpoetsen8452.jpg

uitpoetsen8453.jpg

Iets meer kracht zetten met de doek, 2 keer vegen, en alsnog prima.

ongepolijsteautonawax.jpg

Glimt toch weer behoorlijk… ;)

De Natty (let wel: niet gekleid, niet gepolijst, geen glaze, gore auto eigenlijk….):
reflectienattysongepolijsteondergrond.jpg


De 845; in de reflectie geen vogelpoepje of kras, maar een vliegtuig… Zo helder was de lak
reflectieongepolijsteondergrond1.jpg

Mensen in het vliegtuig zagen ook de mooie glans ;)

In close-up (voor zover die buttcamera van mij dat kan…) een spiegelkap voor/na:
ondergrondismatig.jpg

ondergrondnanattys.jpg


Conclusie op stelling: wax voegt duidelijk glans toe aan een ongeprepareerde ondergrond, in verhouding meer dan bij een perfecte ondergrond.

Geintje tussendoor: tot slot een voorbeeld hoe een foto een verkeerd beeld kan geven; exact dezelfde auto, foto’s 5 seconden na elkaar genomen maar dan vanuit een andere hoek.
weerspiegelingdeschoneschijn-1.jpg

Duidelijk een foto van de Fiat NA het detailen!

Of toch niet…. ;)
weerspiegelingderealiteit-1.jpg

Het was genomen VOOR ik ging wassen en detailen.

Terug naar de test: Natty Liquid versus 845.

Het spijt me dat ik geen foto’s heb van de beading van beide waxen; mijn camera heeft het kort daarna begeven. Beide waxen direct na het waxen mooie kleine druppeltjes, maar die van de 845 duidelijk ronder.

Sinds het aanbrengen begin september en het schrijven nu (4 november) is er met de Fiat weinig gereden. Met de Passat circa. 7-8.000km. Na elke regenbui word ik nog steeds verblijd met een mooie beadingshow van beide waxen, en het is op de Passat heel mooi te zien waar de scheiding ligt in het midden. De 845 behoudt zijn beading beter, maar de Natty volgt daar kort op. 2 keer wassen heeft geen overduidelijke invloed gehad.

Cijfer gebruik van het product: voor beide waxen 8/10; de Natty scoort met gebruiksgemak qua geur en uitpoetsen en de Collinite vanwege het iets makkelijker aanbrengen en een (hoogst waarschijnlijk) betere standtijd.

Ik heb een testsample aan Eelco gegeven, en dit was zijn feedback:
“Heb gistermiddag nog even een laagje Natty's Liquid op de Caddy gedapt, ging prima opzich, vind alleen dat hij wat te waterig is, waardoor hij heel snel in je pad trekt en je dus snel te veel gebruikt.
Ben de hele auto rond geweest, alvorens hem af te nemen, wat op zich niet heel moeilijk ging, alleen waar het is dikker opgebracht was, ging het er wat moeilijk en turtlewax-achtig af (dat je wat van dat witte stof in je doek krijgt), dus niet te lang laten kuren en evt. op de lastig verwijderbare spots een beetje detailspray gebruiken.

De "feel" (het aaien) was lekker glad, benaderd het resultaat van EX-P wel wat. Wel heel anders dan de Collinite 845, 915, Natty's white en Fuzion.

Geur is uiteraard zoals altijd goed bij PB.”


De beading heb ik niet gefotografeerd (nog); binnenkort zal ik vragen de auto te wassen voor de 1e keer en te testen. De Natty op mijn eigen auto geeft een mooie beading, maar die van de 845 is mooier (kleinere druppeltjes). Wordt vervolgt dit stuk :)

Conclusie
De Poorboys Natty Liquid heeft mijn hart gestolen; een goedkope wax die lekker ruikt, fijn verwerkt en een standtijd die na circa 8 weken nog steeds goed houdt!

De 845 zal langer houden, maar is iets lastiger uit te poetsen en stinkt ;)

De Natty en de 845 hebben beide unieke eigenschappen die een bepaalde doelgroep kunnen aanspreken.
Het gaat mij tever om de 845 uitsluitend als 'winterwax' weg te zetten, en de Natty's hiervan uit te sluiten...

De Liquid Natty krijgt de “tip van Tinus-award” (de 845 had deze al, hahaha)

Gebruikt
Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden, droog en zonnig weer.
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in goede staat.

Totaal cijfer
8/10 voor de Natty (de 845 idem, maar het ging om de Natty hier)

UPDATE 4 JANUARI; ZIE POST ONDERIN

UPDATE/UPDATE 7 FEBRUARI; ZIE POST ONDERIN
 
Mooie review Tinus. Maar eigenlijk schande dat je je Passat zo verwaarloosd hebt de laatste maanden :D
Wat ik me afvroeg: is de Natty's liquid zo liquid dat je hem met een prayertje op je handpad of machinale waxpad aan zou kunnen brengen? Dat leek me nou een fantastisch handig voordeel van een liquid wax.
 
Eindelijk weer een Tinus waardige review :)^

Hier ook goed te zien dat een wax wel degelijk wat toevoegd alleen is het op een compleet behandelde auto natuurlijk een stuk minder verschil:
benzSLK01.jpg


Rechts Fuzion, links Supernatural
 
Bedankt voor de leuke, uitgebreide en duidelijke review Tinus!

(mischien dat je ook de NFS van DJ een keer zo mooi en leuk wil doen?)
 
Was ik bij de vorige review niet zo tevreden, des te meer blij heb je mij deze keer gemaakt ! !
Goede review en weer helemaal Tinus waardig .... YESS
 
Paulus de Boskabouter zei:
(mischien dat je ook de NFS van DJ een keer zo mooi en leuk wil doen?)
Kunnen we hier bij CC ook proberen op een testpaneel?

Bedoel je het verschil met een 50/50 op een geswirlde bak?
 
hoi tines
wat een goeie test,en ook nog eens met mijn twee favoriete waxen,heb nog niet zo heel veel maar toevallig wel deze twee.,ik vind de collinites 845 ook echt fantastish,de geur vind ik reuze meevallen.mijn lakkleur is deep navy basislak
ik doe eerst de monello finale op witte of zwarte handpad,en daarna een van deze twee waxen, de glans,diepte ,en reflectie,zijn dan enorm.
dat de 845 bekend staat als winterwax vind ik ook een beetje flauwekul,zomers heb je ook een hele diepe olieachtige glans.

gr rene.
 
laat ik nou net twijfelen over welke wax, heb je ze beide tegen elkaar uitgezet.:)^
 
Dibbuz zei:
Kunnen we hier bij CC ook proberen op een testpaneel?

Bedoel je het verschil met een 50/50 op een geswirlde bak?

Dat mag ook, ben benieuwd hoe het zich houd tegen over de concurrentie. Vind het grootste nadeel van dit product dat het zo 'krijt' (stoft) Mijn broer heeft her en der wat steenslag putjes op de motorkap en het laat dan veel wit residu achter in deze putjes. Op mijn eigen auto's nog nooit getest, dit omdat ze altijd in de SN staan.
 
Tja, steenslag hebben we hier niet op de panelen ;) Maar ik ga het voor je testen.
 
Dibbuz zei:
Kunnen we hier bij CC ook proberen op een testpaneel?

Bedoel je het verschil met een 50/50 op een geswirlde bak?


Das wel een goeie, je hoort erg weinig mensen over NFS.

Verder prima review Tinus, heb zelf de duurzaamheid niet kunnen testen, 4 weken na aanbrengen schade gehad.
 
Rene zei:
hoi tines
dat de 845 bekend staat als winterwax vind ik ook een beetje flauwekul,zomers heb je ook een hele diepe olieachtige glans.

gr rene.


+1 Collinites uit het verdomhoekje van de winterwaxen.

Emotieloze producten? Forget it.. We praten er wekelijks over. No-nonsens ja dat wel
 
UPDATE 23 DECEMBER

Op 23 december (twee weken terug) moest ik m'n auto inleveren, omdat deze wordt vervangen binnenkort. Geen tijd om een uitgebreide wasbeurt te doen en een uitgebreide update te kunnen geven over de waxtest.

Shit want ik had 1 uur de tijd voordat de vervangende auto zou komen; auto snel uitruimen/optisch schoonmaken van binnen (uitzuigen+lapje erover=klaar!). Maar de buitenkant dan? De auto was door het winterweer erg goor en nog vol met sneeuw...
Toch nog even wat beadingshots:
update1.jpg

De gehele linkerkant van de gehele auto in de 845, de gehele rechterkant van de gehele auto in de Natty's Liquid Blue

Je ziet hier nog steeds een mooie beading, en de sneeuw blijft als gehele vlokjes mooi liggen bovenop de lak....
Ook duidelijk het verschil in beading en sheeting te zien tussen de 845 en Natty's....
update3.jpg

update4.jpg


De vuilafstotende eigenschappen van de Natty's is hier duidelijk zichtbaar; de auto is nauwelijks vies geworden in 3 maanden tijd en 10.000km...
update2.jpg

update5.jpg


Nog steeds een mooie natte en diepe glans..... :D

Ok, hoe kan ik nu in recordtijd aantonen welke wax het (deels) heeft gehouden of niet? De auto MOET schoon worden opgeleverd en als 'ie gewassen is kan ik de beading en sheeting bekijken.

Nooit, maar dan ook echt NOOIT heeft deze vriend deze hel van binnen bekeken.... de schok voor hem was dan ook groot....
update6.jpg


Gekozen voor het simpelste programma: voorspoelen met actieve (agressieve) shampoo, afspuiten en wassen. Geen hotwax/droging/onderkant wassen/etc. Hierdoor probeer ik te bekijken of het een agressieve shampoo overleefd, want die voorspoeling met actieve schuim is denk ik behoorlijk 'strippend'; gek he waarom een auto " altijd zo mooi schoon ervan wordt...."

Het martelen begint....
update7.jpg


Prachtig schoon toch? (ahum...)
update8.jpg


De beading op het dak is niet geheel verdwenen; chapeau voor de Natty's! (rechterkant= natty, linkerkant=845)
update9.jpg

update10.jpg

Ok, het is niet meer geweldig, maar na 3 (!) maanden buiten in winterweer en +10.000km.....

De motorkap is een ander verhaal: deze heeft duidelijk meer te verduren gehad. Logisch want een dak blijft onder een beschermende laag sneeuw/ijs liggen, en de motorkap wordt door de warmte van de motor steeds sneeuwvrij en krijgt continue hierdoor de volle laag pekel en natte drek. De Natty is hier bijna volledig verdwenen, maar ook de 845 is maar marginaal beter te noemen. Geen enkele wax had dit volgehouden zo lang, zelfs niet de andere (vaste) Collinites met een laag sealant eronder.
update11.jpg


De andere testauto: de Fiat Grande Punto
Ongewassen sinds 1.5 maand, en de auto rijdt niet veel. Ook nu geen tijd/mogelijkheid de auto te wassen, dus dat vertekent het beeld wel een beetje; wassen is 'eerlijker' want een vieze auto toont sowieso minder beading/sheeting. Het is maar een kort beeld wat ik nu toon.

Alleen de motorkap had een 50/50 met 845 en Natty, en de rest vd auto volledig in de Natty.
Het dak is geen beading te zien
update12.jpg

De zijkant nog een beetje
update13.jpg


De motorkap liet zien (al is het moeilijk te zien) dat de 845 (rechts) een iets betere beading en sheeting behield.
update14.jpg


Eindconclusie:
Poorboys Natty Liquid Blue heeft het beter gehouden dan ik op voorhand verwachtte! Ruim 2.5-3 maand in winters weer houdt 'ie niet (geheel), maar 2 maanden zeker. Voor een 'budget' wax vind ik dat persoonlijk erg goed te noemen.

De Collinite 845 is zeker duurzamer, maar ook niet dubbel zo goed.

Alle pluspunten afgezet tegen de minpunten, en in vergelijking met elkaar, vind ik de Natty Liquid de testwinnaar!

Hierbij eindigt deze test.