• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ProVision vs. Dodo Juice Supernatural

Bartjebart

Detailing addict
6 okt 2010
314
62
Vandaag op mijn voorruit een 50/50 gemaakt. De ruit grondig voorbehandeld:
- Afgenomen met super degreaser 1:10
- Afgenomen met Meguiar's Glass Cleaner Concentrate 1:10
- Gekleid met Autobrite fine clay en Dodo Juice Born Slippy
- Afgespoeld met water (om de Born Slippy te verdunnen en weg te spoelen)
- Gedroogd
- Behandeling met de Dodo Juice Supernatural Glass Polish
- Afgenomen met IPA 1:1 (om alle residu van de Glass Polish weg te nemen)
- Afgenomen met Dodo Juice Clearly Menthol (droogt mooier op dan IPA)
- Ruit goed nagedroogd.
Deze zeer uitgebreide voorbehandeling stond ongeveer exact zo in de gebruiksaanwijzing van de DJ SN Glass Sealant. Vervolgens de ruit verticaal in 2 delen verdeeld met een stuk 3M tape. Aan de bestuurderskant Dodo Juice Supernatural Glass Sealant opgebracht. Aan de bijrijderskant de Pro Vision Rain Clear (in gel-vorm). Beide delen van de ruit hebben dus dezelfde voorbehandeling gehad. Voor de eerlijkheid had ik eigenlijk het Pro Vision deel moeten voor behandelen met de Pro Vision Glass Scrub, in plaats van de DJ polish, maar die heb ik niet, dus vandaar dat ik het zo gedaan ehb.

Het eerste verschil is inmiddels goed te zien. De ruit is namelijk aan het dichtvriezen en de condensvorming links en rechts is totaal verschillend:
IMAG0035.jpg

Op de foto is links dus de PV aangebracht. Deze blijf je bij het uitpoetsen vrij lang zien. Dat is irritant, want je moet daardoor heel goed uitpoetsen. De DJ is rechts aangebracht. Bij het uitpoetsen is het spulletje al vrij snel helder opgepoetst en dan ben je dus klaar. Mooi makkelijk. Tenminste, dat denk je. Nu zie je dus dat, hoewel de sealant perfect leek te zijn uitgepoetst, nog allerlei verschillen op het oppervlak aanwezig zijn. Dit resulteert in het vlekkerig dichtvriezen van de ruit.

De sealant heeft ongeveer 5 uur kunnen curen voor de ruit vochtig begon te worden. Volgens de DJ handleiding moet dat minimaal 2 tot 3 uur zijn, dus op zich zit dat wel goed. Het was echter wel een beetje koud vandaag (graad of 4), dus dat is niet ideaal voor de werking en duurzaamheid van de producten. Benieuwd hoe het morgen is.

Update 21-1-11:
1e voorlopige bevinding:
Vandaag regende het hier niet echt. Tegen de tijd dat ik naar m'n werk moest was de ruit al niet meer bevroren, maar zat er nog wel sneeuw op. Dat leek aan de PV kant wat sneller weg te glijden dan aan de DJ kant. Toen ik vanmiddag terug reed van m'n werk was het juist de DJ kant die eerder droog werd (er zaten nog druppels op, maar het regende niet meer). Aan de DJ kant gleden de druppels al bij lagere snelheid weg ten opzichte van de PV kant. Ook waren de druppels kleiner. En hoewel dat misschien niet zo belangrijk lijkt, geeft dat dus aan dat de DJ al bij lichtere neerslag werkt dan de PV.

Dit zijn echter allemaal voorlopig conclusies, want het wachten voor een goed oordeel is natuurlijk tot er een flinke regenbui komt. Als dat het geval is zal ik even kijken of ik mijn neefje zo ver krijg dat hij even mee wil rijden in de auto. Hij heeft namelijk een semi-pro camera met handmatige focus, zodat het effect goed zichtbaar gemaakt kan worden.

Update 23-1-11:
Weer een kleine update. Ik heb nog steeds niet met de auto door een noemenswaardige regenbui gereden. Wel blijft het verschil in beading duidelijk zichtbaar. De Supernatural geeft een duidelijke betere beading. De druppeltjes op het raam zijn duidelijk ronder. Er blijven na een regenbui of bij condensvorming ook langer waterdruppels op het DJ-gedeelte zitten dan op het PV-gedeelte. Dit geeft ook aan dat de beading beter is. Je kent het waarschijnlijk wel als je niet alle ramen van je auto van een sealant hebt voorzien. Op de gesealde ramen blijven veel langer druppels zitten, maar als je eenmaal rijdt is het ook zeer snel weg.

Plaatje bij het praatje (phone-pics, sorry):
IMAG0037.jpg

Het verschil gisteren. Van binnen in de auto. DJ links, PV rechts.

IMAG0039.jpg

Vandaag: een soortgelijk resulataat als gister, echter een dichter druppelpatroon op de DJ kant. Van buiten gefotografeerd. PV links, DJ rechts.

IMAG0040.jpg

Vandaag: close-up van de druppeltjes op de DJ kant. Duidelijk een goede beading te zien.
 
Tnx. Ik ben zelf ook wel erg benieuwd. Ik hoop alleen wel dat ik die vlekken op de ruit in het DJ gedeelte morgen nog wat weg kan buffen....
 
Heb zelf ook nog een test in gedachten voor een aantal ruit producten, echter vind ik het momenteel te koud om dat te testen. De meeste producten moeten eerst meerdere uren curen bij +10 graden om goed resultaat te bekomen.
 
Ben benieuwd. Die vlekken bij het bevriezen heb ik zelf ook gehad Maar dan bij de pro vision (niet gel-vorm) het leek alsof het toen niet goed uitgepoetst was, maar de volgende dag toen alles ontdooid was, was er niets te zien. Vervolgens ging het weer vriezen, maar zag ik geen vlekken. Enkel de bevroren waterdruppeltjes.
 
Daarnet heb ik mijn ruit ook weer helemaal behandeld. Eerst schoongemaakt met PB's APC, afgespoeld, daarna met de pro vision scrub, weer afgespoeld en afgedroogd. Even daarna de rain clear (niet gel-vorm)met een microfiber pad en deze uitgepoetst met een (oude) badhandoek. Ik zal vanavond eens kijken of ik die vlekken ook weer krijg als het gaat vriezen.
Tevens de binnenkant behandeld met pro vision anti-damp. Scheelt ook weer irritatie 's ochtends vroeg ;)
 
Yep en het schijnt nog behoorlijk goed te werken ook ?!.... zag zojuist een YT filmpje er van.

Lijkt bij redelijke snelheid toch bijzonder hard omhoog te vliegen allemaal ?!?! 8-())
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tim zei:
Vind je het leuk om de winnaar hierna te testen met een C.Quartz sample?
uiteraard :) In dat filmpje van Skybump ziet het er veelbelovend uit :)^

1e voorlopige bevinding:
Vandaag regende het hier niet echt. Tegen de tijd dat ik naar m'n werk moest was de ruit al niet meer bevroren, maar zat er nog wel sneeuw op. Dat leek aan de PV kant wat sneller weg te glijden dan aan de DJ kant. Toen ik vanmiddag terug reed van m'n werk was het juist de DJ kant die eerder droog werd (er zaten nog druppels op, maar het regende niet meer). Aan de DJ kant gleden de druppels al bij lagere snelheid weg ten opzichte van de PV kant. Ook waren de druppels kleiner. En hoewel dat misschien niet zo belangrijk lijkt, geeft dat dus aan dat de DJ al bij lichtere neerslag werkt dan de PV.

Dit zijn echter allemaal voorlopig conclusies, want het wachten voor een goed oordeel is natuurlijk tot er een flinke regenbui komt. Als dat het geval is zal ik even kijken of ik mijn neefje zo ver krijg dat hij even mee wil rijden in de auto. Hij heeft namelijk een semi-pro camera met handmatige focus, zodat het effect goed zichtbaar gemaakt kan worden.
 
Wel een groot verschil, de DJ heef veel minder last van die kleine druppeltjes. Dat vind ik het nadeel van PV, je ziet niets door je zijruiten als het heeft geregend. Moet ze eerst altijd met de trekker schoonmaken. Zal zeker de DJ eens proberen, bedankt voor de mooie en duidelijke review Bart!
 
De producten verschillen duidelijk erg van elkaar, dus het wordt steeds interessanter.

C.Quartz ziet er op ruiten inderdaad ook veelbelovend uit!
 
Leuke test:ja

Ik heb momenteel provision op de zijruiten en achterruit zitten, voor de winter aangebracht en het werkt nog steeds. Heb ze toen eerst gescrubt en toen rainclear aangebracht, nog niet uitpoetsen, toen weer een laag rainclear en daarna uitpoetsen(wat best veel werk was).

Vind het zeer prettig, want ik hoef niet eens hard te rijden, met 40 k/h vliegen de druppels over de zijruiten al weg, waardoor je goed zicht hebt tijdens regenachtige dagen.

Even een vraag, heb je nergens last van een waas?? Toen ik namelijk de provision op de voorruit had, heb ik het er maar weer afgehaald, want ik had last van een waas die me te lang bleef hangen. Kan dit zijn vanwege een oudere voorruit? zitten wel wat putjes in en krassen.
 
Last van een waas heb ik niet. Ik heb nog steeds niet in noemenswaardige regen gereden, maar toen ik vanmorgen de dauwdruppels van de ruiten wisserde was er van een waas geen sprake.

Eigenlijk hoor je bij alle ruitsealants wel verhalen over dat iemand daardoor last heeft van een waas op zijn ruit. Dit kan met heel veel zaken te maken hebben. De leeftijd van de ruit, de ruitenwissers, vervuiling op de wissers, het type wissers, et cetera.

De snelheid waarbij de eerste druppels van je ruit vliegen is natuurlijk ook afhankelijk van een boel factoren. Bijvoorbeeld de vorm en de helling van de ruit. Ook is de grootte van de (regen)druppels van invloed.
 
Die is er wel gevallen, maar niet op momenten dat ik in de auto zat.... ;)

Het is echt ongelooflijk, maar ik heb hooguit 5 kilometer door een miezerregentje gereden... Daar valt dus niet echt een oordeel uit te vellen. Maar Nederland kennende kan het toch niet lang duren voor er de goede omstandigheden zijn ;)
 
nou ik heb wel even een review:

vind dodo juice supernatural tot nu toe echt een ZWARE tegenvaller.

heb, zoals in de gebruiksaanwijzing wordt vermeld, alle stappen gevolgd:

- auto gewassen
- raam gekleid
- afgespoeld
- raam afgenomen met IPA en opgepoetst
- raam afgenomen met IPA/Demiwater (50/50) en weer afgenomen met droge doek
- supernatural aangebracht in een circelende beweging tot het doekje "droog" werd.
- weer aan het begin begonnen met circelende bewegingen.
- even laten rusten en afgenomen met een microvezeldoek.

(materialen: goede doeken van dodo en poorboys. IPA. Demi water. dodo juice supernatural glass sealant kit)

dit heb ik bij mijn eigen auto gedaan en bij de auto van mijn vriendin.

maar nu het volgende: de druppels lopen echt HEEL slecht van mijn( en mijn vriendin haar) ruit.
voorheen gebruikte ik Rain-x en heb ook echt NOOIT een klacht hierover gehad, met uitzondering van de stand-tijd. de druppels vlogen bij 50km al van het raam af..

nu dacht ik dat het product van dodo wel beter zou zijn (is prijstechnisch ook STUKKEN duurder).

zal vandeweek nog een complete review schrijven met foto's enzo.

tot zover mijn bevindingen.

Groetjes

Leroy
 
Hmz. Dat valt wel tegen dan natuurlijk. Geen SN Glass Polish gebruikt dus?

Ik heb deze week voor het eerst echt in regen gereden. Het verschil tussen beide delen van de ruit is wel zichtbaar. De beading op het SN deel is een stuk beter. Dit heeft tot gevolg dat de druppeltjes boller zijn en dus contrastrijker zijn dan de druppels op het PV gedeelte. Daardoor wordt op het SN deel van de ruit je zicht meer verstoord. De druppeltjes die op je raam blijven zitten zijn bij SN kleiner, evenals de druppels die over je raam glijden. De druppels aan de SN kant 'schieten' meer van het raam af. Ze gaan veel sneller. Wel is het zo dat aan beide kanten van de ruit het effect bij ongeveer dezelfde snelheid begint.

De eerste conclusie die ik dan ook zou willen trekken is dat technisch gezien (druppelformaat en mate van beading) de SN beter is, maar praktisch gezien is de PV beter omdat de druppels daarvan je zicht minder verstoren. Bi het afvoeren van grote hoeveelheden water vind ik de SN weer wat beter. Verder klapperen mijn ruitenwissers op het SN deel van het raam. Op het PV deel heb ik daar geen last van.