• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

QD+ Experiment

Wouter B

Detailing addict
27 feb 2011
767
62
Naar aanleiding van het topic van Liber0 over Collinite toevoegen aan de QD+ had ik het idee om het voor mezelf wat uitgebreider te testen.

Heb een vrij net spatbord van werk meegenomen om als testpaneel te gebruiken. Eerste stap was om het paneel in z'n geheel te ontdoen van de sinasappelhuid.

Volgorde:

3M grit 1500 op machine icm een softpad
3M grit 3000 op machine

Wol & Inizio op de PRO900
3M groene dop & groene pad op PRO900
3M gele dop & gele pad op DAP900
3M blauwe dop & blauwe pad op DAP900

VOOR

166lnjr.jpg


NA

nyzhpx.jpg



En om even de reflectie te testen nadat het polijstwerk geheel was afgerond en IPA wipedown ook gebeurd was:heart_eyes:

2le719d.jpg


Ok toen begon het experiment zelf een beetje. Heb besloten voor de volgende QD+ combinaties en ook nog wat andere dingen:

QD+ (als control)
QD+ & Natty's Red
QD+ & Purple Haze
QD+ & Super Natural II
QD+ & Supernatural Hybrid

Reload spray sealant
Wheelsealant
Natty's Red
Supernatural II
Supernatural Hybrid

Na een tijdje lekker te hebben gekloot in de keuken waren de brouwsels klaar. Hierbij moet ik wel melden dat de SN Hybrid zeer slecht mengde met de QD+ dus daar heb ik niet heel hoge verwachtingen van helaas.

Vandaag de beading bekeken na een regenbui, voorlopig niet veel verschil te zien. Sheeting hetzelfde verhaal. Test doe ik vooral om te kijken of duurzaamheid verbeterd.

Beading:

2eaifih.jpg


Sheeting:

In het uiterste rechter hoekje zit de CarPro Reload spray sealant, de sheeting hiervan is echt absurd goed!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een unieke test die men niet vaak ziet.

Heb je niet de indruk dat de QD+ te vettig is in combi met andere spullen?


Wat betreft 3M in combinatie met DAP900 : geeft goede resultaten, BMW lak.

gele dop + gele pad geeft zeer goede resultaten

fast cut plus + groene compound pad (eerst primen met Dodo Lime prime)


We kijken uit naar de resultaten.


(TNT moet dadelijk gaan komen. Ding Dong. :kado )
 
In QD+ zit al een extra carnauba bestanddeel, nu ga je er weer een wax bij doen.
Is het niet interessanter om een 'gewone' detailerspray te pakken en daar dan wax bij te voegen ?
 
Om te pads te primen :

De Fast Cut Plus is in een mum van tijd opgedroogd (pad begint droog te draaien). Een druppel Extra Fine Polish PLUS (OF Lime
Prime) laat de pad beter glijden/voorkomtstof.

In combinatie met de M135 spray werkt het matig.

Spray&wipe komt dadelijk, eens proberen wat dat geeft.

Ps ik zal ter illustratie een foto toevoegen.
 
Interessant experiment Wouter, alleen heeft de QD+ al een toevoeging. Waarom nog meer carnauba toevoegen, word het dan niet zo vet als een slak? Een detailerspray is toch dat je even snel de glans en de waxlaag boost. Nu sta je flink te buffelen om het uit te poetsen of zie ik dat verkeerd? Reageerd de QD+ niet met de RM? Deze heeft een sealant als toevoeging. Ben erg benieuwd naar je bevindingen :ja
 
@Matti

Ik prime de Fast cut + pad altijd met S&W. Stoft inderdaad heel snel, maar primen met een druppel gele dop doe ik niet omdat ik geen compound en een polish op 1 pad wil hebben.

@Marcus

Heb geen andere goede detailspray staan:)_[]

Ik zou het wellicht met het flesje Meguiar's QD kunnen doen aangezien ik daar toch niks mee doe.


@PdB

Word er niet vetter van, heb er ook niet idioot veel wax aan toegevoegd. Heb ongeveer 45ml QD+ en 3ml toevoeging gedaan ongeveer. Uitpoetsen word er hooguit iets moeilijker op, maar na 2 vegen is het weg dus veel extra moeite is er niet.

Wat bedoel je met RM? Of bedoel je de Hybrid?
 
Leuk experiment! Heb je nog verschil gemerkt in glans na het opbrengen tussen de standaard QD+ en QD+ met bijv. Natty's? En hoe heb je het gemengd? Moet je die wax dan verwarmen? Wil het zelf ook gaan proberen misschien.
 
Echt een verschil in glans heb ik niet kunnen zien.

Ik heb de QD+ in een klein pannetje verward op het fornuis en de wax in een maatlepel gedaan en die met een aansteker verwarmd tot het volledig gesmolten was en die vervolgens in de QD+ gegooid.

Je moet de QD+ altijd verwarmen, eerste keer deed ik dat niet en gooide ik de wax erin en de wax stolde toen direct dus dat werkt niet.

Na het mengen even roeren met iets tot je de wax deeltjes niet meer kunt zien in de QD+.
 
Zitten er in QD+ eigenlijk oplosmiddelen om de carnauba die erin zit 'vloeibaar te maken'? Ik dacht dat het zo werkte, maar blijkbaar niet: Toen je de wax koud erin zette stolde het. Is QD+ dan op waterbasis?

Leuke test in ieder geval. QD+ gaat nu nog meer de kant op van een spray wax. Wel bestaan er natuurlijk al spray waxen: zoals Poorboy's World QW+ of Mother's Wax Reflections Spray Wax of andere vergelijkbare spray waxen. Misschien dat je als volgende stap ooit eens een echte spray wax ernaast kan leggen.
 
Ik had de wax warm gemaakt en in koude QD+ gegooid vandaar dat het gelijk stolde. Geen idee of het op waterbasis is en of er oplosmiddelen in zitten. :weetniet

Is inderdaad een goed idee om er een spraywax naast te zetten, alleen ga ik die zelf niet apart voor de test aanschaffen en vervolgens nooit weer gebruiken dus ik zal wel even zien wat ik daarmee ga doen.
 
Wouter B zei:
@PdB

Word er niet vetter van, heb er ook niet idioot veel wax aan toegevoegd. Heb ongeveer 45ml QD+ en 3ml toevoeging gedaan ongeveer. Uitpoetsen word er hooguit iets moeilijker op, maar na 2 vegen is het weg dus veel extra moeite is er niet.

Wat bedoel je met RM? Of bedoel je de Hybrid?

Red Mist (RM) heeft een sealant als toevoeging.
 
Ha veel waardering voor de test

Mijn jeep heeft QD+ +collinite
en mijn Volvo QD+

De jeep heeft iets betere beading
Druppels zijn boller
En blijft langer glanzen

Ik heb collinite 845 en QD+ beide in heet water uit de kraan gezet
3 grote druppels collinite in de QD+