• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Bilt Hamber Auto-Balm.

B.K.

Detailing rookie
26 mei 2008
3.822
0
Bilt Hamber Auto-Balm

Auto Balm is een hoogglans beschermend systeem dat geschikt is voor lak, chroom en metalen. Het product is roestwerend en beschermt steenslagplekjes, krassen en andere lakimperfecties.

Volgens Bilt Hamber presteert dit product beter dan alle typen harde waxen, resin polishes en sealants!

Zo ,vandaag eindelijk eens wat meer tijd om te spelen met wat nieuwe potjes die hier maar wat zielig in de hoek stonden.

Vandaag was de Auto-Balm aan de beurt.

Na uiteraard de wagen gewassen te hebben had ik de motor kap even proper gemaakt door er over te gaan met de Wolfgang Finishing Glaze ,om wat lichte krasjes weg te werken maar vooral om het oppervlak voor te bereiden.

Uiteraard wat opzoek werk gedaan over de applicatie methode ,die dus eigenlijk niet zo makkelijk is. Op de pot zelf staat niets vermeld over het aanbrengen van het product. Op de website van Bilt Hamber kan je het een en het ander terug vinden. Maar een google zoektocht zal wel wat meer informatie opbrengen.

Ik heb alles wat bij elkaar gebracht en geprobeerd om het allemaal tot een goed eind te brengen.

Het product zelf is een soort van stijve vla ,een kwakje in een potje als ik het zo kan omschrijven ,de geur is niet zo lekker als de meeste producten in mijn collectie ,maar het heeft zeker een mannelijke geur ,verwacht dus niet een fruit geurtje als je de pot open draait. De verpakking ziet er proffesioneel uit ,de pot is van plastiek en de deksel een soort van aluminium. Inhoud van het potje 300 ml.

Goed ,dus motorkap voorbereid en klaar voor actie !

Ik zal even uitleggen hoe ik het heb aangebracht. Want het is compleet anders als 99% van de beschermende producten die verkocht worden.

Houd een flesje met water bij de hand en een paar microvezel doeken om het product af te nemen. Er wordt gezegd dat je een microvezel pad kan gebruiken ,maar dit werkte dus absoluut niet voor mij ,persoonlijk werkt een foam padje veel makkelijker.

Houd je pad onder de kraan tot hij goed doorweekt is ,wring hem daarna uit ,zodat hij nog wat vochtig is.
Dep daarna even in de pot ( een likje ) ,een heel klein beetje is meer dan genoeg om 1/3 van de motorkap te doen.

Breng het product aan in rond draaiende bewegingen ,of rechtlijnige banen. Werk het product lichtjes in en neem het direct daarna af met je microvezel doek.

Merk je dat het aanbrengen moeilijk gaat ,spray dan wat water op het paneel en werk het verder in. Ook voor het afnemen kan je opnieuw een paar spraytjes water gebruiken. Hoe vochtiger hoe makkelijker dat het gaat. Eens de pad wat meer verzadigd is gaat het trouwens steeds vlotter. Je kan ook voor elke dip in de pot even je pad in sprayen.

Het product bevat ook fillers ,daar ging het mij in dit geval niet om ,maar je kan er heel wat mee verbergen ,hier is het dan vooral afhankelijke van de banen die je maakt ,rechtlijnig of ronddraaiend.

Neem dus de tijd even om met het product te leren werken ,het vergt echt wat wenning. Maar houd vooral je pad vochtig !

Duurzaamheid zal ik nog in het oog moeten houden ,beading was niet fenomenaal maar dat had ik al gelezen. Uiteraard is dat niet belangrijk ,maar als het wel zo is ,is het mooi meegenomen.

Kort samengevat :

1. Prijs
- 19,99 Euro.
2. Verpakking
- Goed gekeurd ! Stevig potje van plastiek ,mooi afgewerkt. Jammer genoeg te weinig informatie over het product zelf ,voor de applicatie methode. Inhoud = 300ml.
3. Geur
- Mannelijk ,sommige zullen zeggen dat het stinkt.
4. Applicatie
- Vergt wat wenning ,maar eens je het door hebt gaat het snel ,even snel als een gewone wax.
5. Verbruik
- Bijna geen verbruikt ,je hebt echt niet veel nodig ,zeker omdat je werkt met een vochtige pad.
6. Beading
- Niet zo mooi als een wax ,maar er is wel beading ,lijkt meer op die van een sealant.
7. Duurzaamheid
- Zal ik nog op moeten terug komen.

Als ik het product (duurzaamheid buiten beschouwing gehouden) een punt op 10 moest geven zou het een 7,5 zijn. Voorlopig zeg ik ,een goede aankoop !

Uiteraard te verkrijgen bij je favoriete Car Care Shop.

Nog een paar product foto's en de afgewerkte motorkap.

IMG_3520800x600.jpg


IMG_3522800x600.jpg


IMG_3525800x600.jpg


IMG_3513800x600.jpg


Vragen of opmerkingen ,laat maar komen...
 
Mooie review weer Bart :)^

Ik heb het werken ermee niet anders ervaren ;)
Ik gebruik hem echt alleen voor de winter .. ivm de goede standtijd en omdat hij goed tegen zout kan.:!
 
Thanks Sjoerd ,dit was dan ook om het eens te laten zien / lezen aan de andere gebruikers. Het plan is ook om hem in de slechtere tijden van het jaar te gebruiken.

Had ook een mooie video gemaakt over het aanbrengen ,maar die krijg ik nooit geupload. Morgen nog een poging doen ,duurde me veel te lang. Tenzij iemand weet hoe ik hem ergens kan krijgen zodat andere gebruikers het kunnen downloaden.
 
Mooie review Bart! :)^

Met welk product zou je kunnen vergelijken? Een sealant?
En aangezien jij en Sjoerd aangeven het product alleen in de winter te gebruiken, is het dan niet handiger om een product als de Insulator wax te gebruiken vanwege de bescherming en duurzaamheid? Gewoon vragen die zoin me op kwamen ;)
 
Leuke review maar niet direct een product dat ik erbij wil hebben denk ik!
Maar als hij goed tegen het zout kan is het misschien het overwegen waard.
 
Het niet zo dat je het alleen in de winter kan gebruiken hoor ,elke dag van het jaar is mogenlijk ,Sjoerd haalde dit aan omdat het juist wat meer kan hebben als een andere wax. Duurzaamheid en bescherming zouden sterk moeten zijn bij dit product ,net zoals bij de Collinite ,dus het is gewoon nog een extra optie.

Ik heb de neiging om te zeggen dat het meer een sealant is als een wax ,maar waar het wat op lijkt vindt ik moeilijk te zeggen. De applicatie is gewoonweg compleet anders als alles wat ik al heb geprobeerd ,en het is ook leuk om eens iets anders te hebben.

Als ik iets moest zeggen ,zou het een combinatie zijn van Jetseal en SRP.

Normaal gezien heb je dit soort van bescherming niet nodig deze tijd van het jaar ,Collinite gebruik ik in de zomer ook niet.

Moest je nu op een wagen met fragiele lak werken ,waar polijsten eigenlijk geen optie is en je wil toch wat swirls verbergen en de lak bescherming geven is dit ook een goede optie.
 
Mooie review, vind het zelf stinken, het zal geen wax voor mij worden maar als de duurzaamheid beter is dan andere waxen dan kan het best nog wat worden.
Aanbrengen is inderdaad even heel anders zeg!
 
ben eigenlijk benieuwd hoe deze staat tegenover de collinite kwa duurzaamheid. Ben zelf nog aan het kijken voor volgende winter om iets te zoeken wat zeer lang bescherming geeft. Dus daarvoor heeft deze dan wel weer potentieel.
 
Collinite heeft zich meer als bewezen de laatste winter ,zeer indrukwekkend ,dus daar zit je zowiezo al goed mee. Deze zal zich uiteraard nog moeten bewijzen.
 
B.K. zei:
Moest je nu op een wagen met fragiele lak werken ,waar polijsten eigenlijk geen optie is en je wil toch wat swirls verbergen en de lak bescherming geven is dit ook een goede optie.

Misschien een aardig product voor eigenaren van klassieke auto's, die hun auto voor met mooi weer rijden en zeer sporadisch 's winters.
 
Kunnen die niet beter een echte concours wax erop zetten? Top glans maar lage duurzaamheid. Maar omdat deze wagens niets te leiden hebben, hebben die toch nog een hoge duurzaamheid.
 
Sjoerd en ik hebben in december 08 de Insulator wax + autobalm + m16 op mijn Golf gezet. De winter combi al zeg ik het zelf. of niet sjoerd :D
 
@rodders,
ik doelde vooral op hetgeen Bart zei over fragiele lak en het vullen van de imperfecties in de lak.;) Voor de zomer zou er eigenlijk altijd een mooie concours wax erop moeten zitten.
 
Redelijk goed voor zover als ik heb getest ,2 maanden heeft het erop gezeten ,ben inderdaad vergeten het hier nog neer te zetten ,sorry. Toen moest ik uiteraard weer iets anders erop hebben. Ik vermoed dat het nog veel langer als dat kan.

Maar ik ben niet het type dat wacht :grinning:

Even er bij ,beading is echt sh*t maar bescherming is er wel. De beading was in het begin slecht..
 
Als je de beading niet kan gebruiken om de bescherming te beoordelen, gebruik je dan de sheeting als voorwaarde om te zeggen dat er goed/dan wel slechte bescherming is?
 
yup ,inderdaad ! Er was wel beading zolang ,maar gewoon niet zo mooi als die van een wax.