• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: de nieuwe Poorboy's SSR series

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Binnenkort Nu verkrijgbaar bij uw favoriete webshop, maar dus hier alvast een uitgebreide en vergelijkende review van de nieuwe SSR 1 en SSR 2 van Poorboy's.


De Introductie

Begin mei maakte Poorboy's World een aankondiging dat ze de SSR serie hebben vernieuwd. De nieuwe SSR's zouden een nieuwe maar vooral verbeterde inhoud hebben in de vorm van "micro en nano polishing poeders". Dat klinkt misschien als hogere wiskunde, maar het komt erop neer dat er -volgens Poorboy's World- nu ook op zeer harde lakken goed gefinisht kan worden en tevens een prachtige glans achterlaat. Veel belovend of mooie verkooppraat? Tijd voor de ultieme test!.

ReviewSSR1.jpg






Fysische eigenschappen

Dat Poorboy's nog steeds het "no nonsense" merk is blijkt wel weer uit het uiterlijk vertoon van de nieuwe SSR's. Dezelfde flesjes, dezelfde tekst, en alleen de kleur is anders. Dit is gedaan om geen verwarring te zaaien tussen de 'oude' formule en de 'nieuwe' formule. De nieuwe kleuren vallen het best te omschrijven als gifgeel en mintgroen. Handig, want als het op geur aankomt matcht de nieuwe SSR1 het meest naar een fris citroen geurtje, en lijkt de SSR2 wel wat van guave weg te hebben. Een fruitige bedoeling dus nog steeds bij Poorboy's World :)

ReviewSSR2.jpg


ReviewSSR5.jpg






De viscositeit van de nieuwe broer en zus is vergelijkbaar met hun oudere familieleden. Ik heb hier op het forum wel is iets gelezen dat de SSR vrij waterig was, maar dat is bij deze SSR's absoluut niet het geval. Ik kan op m'n werk dankbaar gebruik maken van alles wat ook maar een beetje te maken heeft op het gebied van het testen van fysische- en chemische-eigenschappen in ons lab.
Zodoende dus 2 samples meegenomen en tot de conclusie gekomen dat de viscositiet van beide SSR's schommelt tussen de 12.400 en 15.000 Pa.s (even ter vergelijking: water heeft een viscositeit van slechts 0,001 Pa.s)


De voorbereidingen

Omdat het hier om een vergelijkende test moest gaan tussen de oude en de nieuwe SSR's wilde ik in eerste instantie 2 testspots maken naast elkaar. Later zat ik me te bedenken dat het misschien wel logisch was om ook de Menzerna's er naast te zetten (Super Finish naast SSR 2 en de Final Finish naast de SSR 1) om zo ook het verschil in finish aan te kunnen tonen. Na wat pas en meetwerk op de testobjecten uiteindelijk 6 testspots ingericht. Om het voor mezelf enigzins overzichtelijk te houden en de before & after pics goed te kunnen onderscheiden, gelijk maar ff aan de knutsel geweest om wat labeltjes te maken.

ReviewSSR6.jpg




Aangezien deze review/test zo objectief mogelijk moest worden om te kijken wat de nieuwe SSR's op verschillende lakken/merken deed heb ik 3 auto's naast elkaar gezet:
  • Auto 1 - Opel Astra station, bouwjaar '98, bordeauxrood, 2K mettaliclak
  • Auto 2 - Volkswagen Golf Cabriolet, bouwjaar '86, havannabruin, singlestage lak
  • Auto 3 - Fiat Punto, bouwjaar '97, zilver/grijs, 2K mettaliclak


Hoewel de cabrio al meerdere malen als testobject was gebruikt en er de laatste tijd bijna geen swirls meer te bekennen waren, wilde ik deze toch gebruiken vanwege het fenomeen "VAG-lak".
De Astra en de Punto daarentegen konden nog wel een opfrisbeurt gebruiken:

ReviewSSR7.jpg


ReviewSSR8.jpg






De motorkappen van de 3 auto's eerst maar is flink gewassen met Meguiar's Shampoo Plus en de Bone van Cobra. Vervolgens alles gedroogd met de Watermagnet en alle 3 de kappen gekleid met de Dodo Gentle Grey icm de Meguiar's Last Touch.

ReviewSSR10.jpg






Toen dat voor mekaar was de 6 testspots opgezet en alle voorzien van de labeltjes. De SSR's in het midden en links daarvan de Menzerna's.

ReviewSSR11.jpg



ReviewSSR12.jpg



ReviewSSR13.jpg



ReviewSSR14.jpg



ReviewSSR15.jpg



ReviewSSR16.jpg






Aan de slag

Om de test helemaal eerlijk te laten verlopen gebruik gemaakt van nieuwe pads en doeken. Dit om enige vorm van "kruisbesmetting" te voorkomen. De beide SSR 2's zijn verwerkt met een Cobra Cross Groove Light Cutting pad (oranje), de SSR 1 met een witte Lake Country Polishing pad. De Menzerna's heb ik verwerkt met resp. een witte Lake Country Polishing pad en een zwarte Cobra Finishing pad.

ReviewSSR17.jpg



ReviewSSR18.jpg






Begonnen met de Astra en de oude SSR1. Dit was natuurlijk een bekend verhaal, 3 kleine drupjes op de pad, iets verdelen, inwerken op stand 2, uitwerken op 5,5. Vervolgens de pad in de padwasher weer blinkend schoongedraaid en doorgelopen naar de Golf. Zelfde verhaal voor de Punto.
Nadat alle 3 de auto's hun oude SSR1 hit hadden gekregen een nieuwe pad gepakt en aan de slag gegaan met de nieuwe SSR 1.
Wederom 3 kleine drupjes van het product, verdelen, inwerken, en uitwerken. De nieuwe SSR1 werkt bijna exact hetzelfde als z'n voorganger, is te verwerken in de zon, gumt niet, en breekt mooi af. Het lijkt erop dat je met deze SSR1 iets langer kunt doorwerken, de oude SSR1 stoft soms een beetje. Ik zeg met name lijkt, want ben er niet 100% zeker van.

ReviewSSR19.jpg



ReviewSSR20.jpg



ReviewSSR21.jpg



ReviewSSR22.jpg






Na alle 3 de auto's te hebben bewerkt met de nieuwe SSR1 was het tijd voor de oude SSR2. Een nieuwe oranje Cobra pad op de DAP geplakt en wederom 3 apllicaties SSR 2 aangebracht op de 3 testauto's.
Logischer wijze was de volgende stap dus de nieuwe SSR2. Nadat ook dit was gebeurd aan de gang gegaan met de Menzerna Super Finish, en tenslotte op de laatste testspot de Final Finish verwerkt. Om er zeker van te zijn dat er stiekum geen fillers in de swirls zaten verstopt, op alle 3 de kappen een IPA-wipe down gemaakt. Net op tijd dus, want Nederland zou Nederland niet zijn als er tussen het schamele beetje zon van vandaag natuurlijk weer is een dikke plensbui naar beneden moest komen. Als de sodemieter de schuur in gerend en alles weer opgeruimd. En toen was het wachten op de zon.....



De resultaten

Na ruim een uur, toen er eindelijk weer blauwe lucht aan de horizon verscheen, en er volgens buienradar over precies 30 minuten een volgende wolkbreuk zou naderen, gauw de camera gepakt en naar buiten gesjeesd. Omdat de zon inmiddels verder naar het westen was gedraaid heb ik 1 voor 1 de auto in de zon gereden en gauw wat foto's gekiekt.
Here we go!

Auto 1 - de Astra.
Voor wat betreft de SSR1 helaas geen noemenswaardige verschillen op het eerste oog. Het lijkt of de nieuwe SSR 1 een iets zachtere finish geeft dan z'n oudere broer, maar als het op het verwijderen van swirls aankomt scoren ze absoluut gelijk
Ik merk niks van de verbeterde nano of micro toevoegingen, de finish blijft gelijk aan die van de oude SSR1.

ReviewSSR27.jpg


ReviewSSR28.jpg




ReviewSSR31.jpg


ReviewSSR32.jpg




Dan de SSR2. Jawel....resultaat! Daar waar de oude SSR2 misschien niet direct overweg
kon met hardnekkige swirls, doet z'n jongere zusje hier heel goed d'r best. De swirls zijn voor 95% verdwenen. Ik miste alleen in dit geval het nieuwe nano/micro verhaaltje, want van een "smooth-finish" is hier geen sprake. Deze jongedame bijt zo hardhandig van zich af dat je -mits je met je neus erboven op gaat staan loeren- diverse miniscule krasjes ziet oftwel de bekende marring. Nabehandelen met een fijnere combi is in dit geval dus absoluut noodzakelijk wil je voor die super-strakke-gladde-finish gaan.

ReviewSSR30.jpg



ReviewSSR29.jpg





Tenslotte de Menzerna's ter vergelijking. En ja...dat moet toch echt gezegd worden, ze finishen echt mooier dan de SSR's.
De Superfinish naast de nieuwe SSR2 is een wereld van verschil, vergelijk zelf even de foto's.
Mezerna is strakker, gladder, en heeft totaal geen last van enige marring.

ReviewSSR33.jpg



ReviewSSR24.jpg


ReviewSSR25.jpg





Auto 2 - de Golf.
Op de Golf lijkt de nieuwe SSR1 beter z'n werk te doen dan op de Astra. Zeg me alsjeblieft dat het verschil 'm zit in de singlestage lak of 2K lak, want een andere reden zou ik je niet kunnen geven op dit moment. Oké, een geoefend oog zou misschien zien dat de nieuwe SSR1 eigenlijk nog wel een tikkie strakker had gekunt, maar in vergelijking met de oude SSR1 is er toch echt wel een kleine verbetering te zien.
Ditzelfde geldt voor de nieuwe SSR2. Het verwijderen van de swirls is voor 80% gelukt, nabewerken met een lichtere combi is wederom noodzakelijk.

ReviewSSR34.jpg


ReviewSSR35.jpg




ReviewSSR36.jpg


ReviewSSR37.jpg





Auto 3 - de Punto.
De SSR1 geeft net als bij de Astra een minimaal verschil weer, de swirls zijn voor 50% verwijderd, maar mooi is anders. De SSR2 doet ook hier weer flink z'n best. Swirls zijn voor 95% verdwenen, wat achter blijft is de marring die er met alle gemak is uit halen met een lichtere combi.

ReviewSSR38.jpg


ReviewSSR39.jpg



ReviewSSR40.jpg


ReviewSSR41.jpg






Conclusie

Zo eens in de zoveel tijd moet een merk/product zich vernieuwen om zichzelf weer een beetje in de kijker te zetten.
"I could not resist the temptation to upgrade the products" werd er bij Poorboy's World gezegd, en dat valt natuurlijk best te verklaren. Iedereen is opzoek naar dat kleine beetje meer, het ultieme product om swirls te verwijderen, de eeuwige uitdaging om uiteindelijk te kunnen zeggen: Jaaaaaaa, dit is 'm !!!!

De vraag die ik nu dus moet beantwoorden: Is dit 'm echt? :weetniet

Het antwoord is tweeledig. In de zoektocht naar vernieuwing en verbetering in de grote wereld van het detailen is het verdomd moeilijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Toegeven: Poorboys weet zich bizar goed te onderscheiden door hun succesformule Not Much Money, But What a Shine! flink uit te buiten met allerlei middelen voor in en rondom je heilige koe. Dat de Poorboy's SSR serie één van hun paradepaardjes is staat wel vast, bijna iedereen hier gebruikt het of heeft het wel is gebruikt.
De nieuwe SSR's passen voor wat dat betreft dus heel goed in dit rijtje thuis. Goed verwerkbaar, vriendelijk in gebruik, voorzien van de laatste technieken en dingetjes, helemaal weer up 2 date dus.
Feitelijk gezien is het natuurlijk een beetje een ander verhaal. Ik ben over de nieuwe SSR1 minder te spreken dan over de SSR2. De nieuwe 1 doet misschien wel voorkomen alsof hij compleet vernieuwd is, maar afgezien van de kleur heeft ie op mij geen overweldigende indruk achter gelaten. Oh ja, ten op zichte van de oude SSR1 constateer ik een minimale vooruitgang, maar in vergelijking met de Menzerna Final Finish heeft de nieuwe SSR1 nog een lange weg te gaan. Gelukkig dat ze bij Poorboy's ook nog een Proffsional Polish hebben, die zou i.c.m. de licht groene Lake's pad uitkomst kunnen bieden.

De SSR2 daarentegen heeft meer m'n intresse gekregen. Niet zo zeer dat ie perfect afwerkt en finisht, dat moet sowieso wel met een lichtere combi, maar het lijkt erop also de cutting van de nieuwe SSR2 drastisch is verbeterd. Ik zou bijna willen beweren dat ie gelijk staat aan de SSR2,5 zo goed als ie de swirls weg weet te werken. Wegwerken van de swirls, en dan ook nog is geen lichte haze achterlaten (wat we bij de 2,5 wel is hebben gezien). Ook de vergelijking in finish met de Menzerna Super Finish is lang zo gek nog niet, als je de marring van de nieuwe SSR2 ff achterwege laat doet ie bijna niet onder aan de Super Finish.

Tot zover deze (p)review/test. Vragen en comments zijn natuurlijk altijd welkom, daar is een forum tenslotte voor hè ;)
Bedankt voor het lezen, graag tot een volgende keer!

Greetings,

P@rick
 
Mooie, uitgebreide review, waarvoor onze dank!

Ik ben nu nog wel erg benieuwd hoe SSR1 finisht na behandeling met de nieuwe SSR2. Misschien vullen ze elkaar goed aan?
 
Gezien de verschillende producten die je gebruikt is de review iets lastiger... maar dat heb je echt top gedaan!

SSR1 is dus eigenlijk niet zoveel veranderd qua resultaat en de SSR2 doet nu beter z'n best!
 
Zo je hebt er erg veel moeite ingestoken.. en heb met genot deze (P)Review gelezen! Erg interessant!

Inderdaad ben ook erg benieuw naar wat Tim schrijft! Hoe nu de nabewerking van de nieuwe SSR1 is na gebruik van de SSR2!
 
Super test, en heel mooie review, top gedaan:)^
Wel heb je me er van overtuigd eerst de oude flesjes leeg te maken alvorens deze aan te schaffen. Het verschil is me te miniem.
Nu ben ik eigenlijk wel nog benieuwd hoe ze met elkaar vergelijken als je het volledig doet met de oude en de nieuwe. Ik bedoel dus van zwaar naar licht werken met de oude reeks en dat ook eens met de nieuwe.
 
Doe ik, morgen komt er voor de verandering weer is een mk1 cabrio op visite ;)
Zal die behandelen met de nieuwe SSR serie, oranje en ssr2, wit en ssr 1. Is kijken of het een mooie finish geeft :cool:
 
Leerzame (p)review!

De SSR serie opmaken, daarna maar het spaarvarken lief aankijken voor de Menzerna.

Deze is dan wel duurder, maar hoor van allerlei kanten dat deze kwalitatief boven de SSR serie uitsteekt.

Onlangs van ChevyV8 al mogen vernemen dat de Menzerna serie zich werkelijk heel goed staande houd op de VAG lakken.....

Nogmaals, mooie (p)review met veel foto's en duidelijke taal! Helaas jammer dat het product niet zoveel extra levert als wellicht gehoopt.
 
Supertest, precies waar ik op zat te wachten.

Nu weet ik zeker dat ik de Menzerna ga bestellen!!

@tim

Komt de Final Finish nog of kan ik net zo goed voor de Super Finish gaan? Ik heb begrepen dat de Super Finish net iets meer cut heeft. Komt de Final Finish nog binnen?
 
Mooie review! Gelukkig is de 'oude' SSR1 nog niet helemaal afgeschreven, ik heb namelijk ng iets meer dan een volle fles staan :grinning:

Groot nadeel van de Menzerna is toch wel de beperkte verwerkingsmogelijkheid qua temperatuur en luchtvochtigheid, al blijft het wel een mooi product
 
Mooie en uitgebreide revieuw, waar voor hartelijk dank, ik wou op de nieuwe serie wachten, maar ben nu blij dat dibuzz me op het menzerna pad heeft gezet :)^
 
Fijne revieuw weer Patrick! Fijne van Menzerna is dat je met een "mild" product zoals Nano Polish/FF ook al een heel fijn resultaat kan krijgen!
 
Mooi Review man! Toch goed om te lezen dat vernieuwingen ook echt vernieuwingen zijn, en niet alleen een nieuw kleurtje!

en tja...de Menzerna...Door er zelf mee te werken heb ik ook begrepen dat dit toch wel weer een treetje hoger is dan de SSR, terwijl dat toch ook echt absoluut top producten zijn.
 
Goed verhaal, goed voorbereid en heldere conclusies; een compliment waard :)^

Ook goed dat je een product van een ander merk als referentie erbij hebt gehaald, al zijn de resultaten van dat andere merk (menzerna) net even wat beter dan je testobject :grinning: . De lak van de punto is overigens geen 'VAG'-achtige-lak, maar redelijk bewerkbaar (zelf zo'n punto gehad). Een harde lak zoals VAG of ceramische lak zoals bij Mercedes is echt totaal wat anders, en SSR is daarvoor gewoon wat minder geschikt gezien de werkwijze van het product (bestaande kras 'wegkrassen' met heel veel kleine krasjes veroorzaakt door het slijpsel in combinatie met de pad)

De hele SSR-serie is zo ontworpen dat het op elkaar moet aansluiten qua volgorde en padgebruik om de optimale resultaten te halen, dus Tim's verhaal kan ik me wel in vinden.

Deze test uitgevoerd in de volgende volgorde zou misschien een ander beeld kunnen geven:
- SSR2 oud/nieuw met 50/50 met witte pad (waarom denk je dat je marring krijgt met die lightcutpad..?). Foto's maken ter vergelijk.
- SSR1 oud/nieuw met 50/50 met zwarte pad op dezelfde plek als de SSR2. Foto's maken ter vergelijk.

Ik denk dat je dan het potentieel van SSR beter in beeld brengt, en zo een goed vergelijk oud/nieuw kunt maken.

Maar: petje af voor je leuke verhaal :party: :party:
 
Havanna zei:
Doe ik, morgen komt er voor de verandering weer is een mk1 cabrio op visite ;)
Zal die behandelen met de nieuwe SSR serie, oranje en ssr2, wit en ssr 1. Is kijken of het een mooie finish geeft :cool:

Finishen met wit met de SSR reeks is eigenlijk te grof. Ik stel een test voor:

SSR2 met oranje
SSR2 met wit
SSR1 met light green of wart

Zo bouw je de boel netjes af. :ja
 
Thegame1512 zei:
@tim

Komt de Final Finish nog of kan ik net zo goed voor de Super Finish gaan? Ik heb begrepen dat de Super Finish net iets meer cut heeft. Komt de Final Finish nog binnen?

Super finish heeft inderdaad iets meer cut. Beiden komen nog binnen, maar de leveringen zijn echt dramatisch :sob: Nog geen indicatie wanneer, waarschijnlijk nog 2 a 3 weken.
 
tinus zei:
Deze test uitgevoerd in de volgende volgorde zou misschien een ander beeld kunnen geven:
- SSR2 oud/nieuw met 50/50 met witte pad (waarom denk je dat je marring krijgt met die lightcutpad..?). Foto's maken ter vergelijk.
- SSR1 oud/nieuw met 50/50 met zwarte pad op dezelfde plek als de SSR2. Foto's maken ter vergelijk.

Ik denk dat je dan het potentieel van SSR beter in beeld brengt, en zo een goed vergelijk oud/nieuw kunt maken.

Dat denk ik ook, SSR heeft een andere padkeuze nodig dan Menzerna, en ik denk dat de resultaten met bovenstaande combo's het resultaat zeker zullen optimaliseren.
 
Respect voor het werk :party:
Heel interessant om te lezen!

Kun je als beginnende detailer ook gelijk beginnen met Mezerna of heb je hiervoor wel enige ervaring voor nodig?
 
Laten we de hoop nou aub niet direct vestigen op een merk dat nu ineens zo 'hip' is; Menzerna/Wolfgang/etc.
Vaak zie je dat resultaten toch een beetje tegenvallen met product X, en direct wordt overgegaan op merk Y omdat deze duurder/professioneler/etc lijkt/is. Als je vervolgens de werkzaamheden en combinatie van product X met padkeuze/machinekeuze bekijkt, kloppen bepaalde zaken niet helemaal of wordt het product X niet ten volle benut.

Het is nooit een kwestie van keuze van merk, maar van keuze van gebruik/toepassing.
Je hebt vele keuzes in hoe spullen te gebruiken, en vaak zie je dat mensen dan niet meer goed weten wat te kiezen, en uit onzekerheid kiezen voor iets wat op dat moment voor hen de meeste 'garantie en houvast' geeft op basis van marketing/pr en massahysterie :grinning:

Het wil echt niet zeggen omdat Pietje/Jantje/ik een positieve review maak(t) over Menzerna/Wolfgang Swirlremover/finishing glaze/fuzion, en roep dat het wel erg mooi spul is, dat je dit niet kunt bereiken met Poorboys/Meguiars/Mothers/etc...:heart_eyes:

Iemand mag gerust al mijn mooie/dure spulletjes (incl rotary) gebruiken op 1 kant van mijn motorkap, en dan doe ik de andere kant met uitsluitend DAP en Poorboys of Meguiars; benieuwd naar de resultaten :-"
 
Van mijn kant was het meer interesse, omdat dit merk die indruk geeft op mij :cool:

Zelf ben ik heel tevreden met alle Poorboy's producten die ik nu heb en wil graag m'n collectie hiermee uitbreiden ;)
Ik heb zelf nog geen DAP etc. dus wil me ook goed inlezen in verschillende producten :)