• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review] Dodo Juice Glass Sealant Kit Startpost Update 12-01-2011

Jeroen

Detailing guru
Tester of Bling
16 mei 2008
4.425
193
Frentsjer, Fryslân, Nederlân
Dodo Juice Supernatural Glass Sealant Kit
ShowProdImgLarge.ashx?id=101900&f=d.jpg



Benodigdheden:
Dodo Juice Wax-Safe wash.
Dodo Juice Born Slippy Clay Lube.
Dodo Juice Basics of Bling Clay Bars.
Dodo Juice Clearly Menthol Glass Cleaner.
Supernatural Glass Polish.
Supernatural Glass Sealant.


Voorbereiding

Stap 1:
Het glasoppervlak moet zo schoon als mogelijk zijn. Supernatural Glass Sealant maakt niet schoon, het geeft alleen een coating. Ook is een succesvolle behandeling nodig om de glass sealant succes vol te laten binden met het raam. Een raam welke smerig is resulteert in slechte hechting met het product.

Stap 2:
Probeer het product niet aan te brengen wanneer het vochtig is of bij extreem lage temperaturen. Of waar enorme temperatuurverschillen zijn. Natuurlijke condens en water kan de prestaties verminderen van het product, het houd er niet van om in contact te komen met water. Het moet aangebracht worden op een droog oppervlak!

Stap 3:
Gebruik een hoge concentratie shampoo om raam goed te ontdoen van alle vuiligheid. Spoel daarna goed na met water.

Stap 4:
Als je klei tot je beschikking hebt, wordt geadviseerd om het raam ook te gaan kleien. Vooral om vastzittende vervuiling te verwijderen. Na het kleien, raam opnieuw wassen goed naspoelen.

Stap 5:
Droog het raam goed. Maak geen gebruik van quick detailers of drooghulpmiddelen. Het glas moet schoon en residu vrij zijn!

Stap 6:
Polijst het glas met Supernatural Glass Polish of een alternatieve residu vrije polijstmiddel. Een alternatief kan zijn om een op IPA gebasseerde glass cleaner als Dodo Juice Clearly Menthol te gebruiken. Als je geen glass cleaner of of glass polish hebt. Gebruik dan een oplosmiddel of oplossing welke op IPA gebasseerd is. Gebruik dit op het glas om er zeker van te zijn dat er geen clay/shampoo of andere vettige substanties achter zijn gebleven.

Toepassing

Stap 1:
Verdeel grote raamoppervlakten in kleinere stukken. Het is beter om op kleine stukken een goede dekking te hebben dan een slechtere dekking over een groot oppervlak.

Stap 2:
Breng wat glass sealant aan op de niet pluizende applicatiedoek. Begin met aanbrengen van een dunne! laag glass sealant op het raamoppervlak in een circulerende overlappende beweging. Je wilt een dunne maar aanneembare en redelijke overlapping. Begin weer aan het begin van het raam en buff opnieuw met een deel van de niet pluizende doek over het raamoppervlakte (let op, 2de keer zonder product te gebruiken!) Om over heel het raam een goede binding te krijgen van het product. Het helpt om de sealant te "levelen".

Stap 3:
Wanneer de glass sealant is opdroogd. (Swipe test o.i.d.) Buff deze dan uit met een Dodo Juice Mint Merking Of een Supernatural Microsuede Cloth.

Stap 4:
Wacht een paar minuten en buff het raam opnieuw. De sealant moet nu volledig doorzichtig zijn, en mag geen residue meer hebben.

Stap 5:
Laat nu het raam voor een 2/3 uren curen. Het mag niet in contact komen met condensatie of vocht komen. Ander zou de duurzaamheid verminderd kunnen worden.

Stap 6:
Maak de ruitenwisserbladen schoon. Gebruik een op IPA gebasseerd product om alle resten of vetten e.d. van de wisserbladen te verwijderen. Gebruik hiervoor een oude doek.
Dit om het de glass sealant zo gemakkelijk mogelijk te houden, en de duurzaamheid te optimaliseren.


Stap 7:
Om de maximale duurzaamheid te behouden, gebruik geen sterk geconcentreerde ruitenwisservloeistoffen of andere sterke oplosmiddelen. De coating moet minstens 6 tot 12 maanden in normale condities blijven zitten. Met redelijk onderhoud.

Onderhoud

Stap 1:
Gebruik een PH-Neutrale shampoo om het raam te wassen.

Stap 2:
Af en toe kun je een op IPA gebasseerde glass cleaner (Dodo Juice Clearly Menthol) gebruiken om de sealant schoon te maken. Vermijd het gebruik van aggresieve polijstmiddelen en gebruik ook geen klei.

Stap 3:
Wanneer het waterverdwijnings effect is verdwenen maak het glas opnieuw schoon. Wanneer dit niet voldoende is, begin dan met recoaten van de sealant.

Mijn ervaringen:
Ondanks dit mijn eerste review ooit is hier een poging gedaan en hoop dat jullie er blij mee zijn. Het was toch iets te koud was voor het product, heb ik er gewoon veelste lang over gedaan. Ik vind het een erg fijn, werkend product! Wanneer je bovenstaande stappen precies volgt. Krijg je een erg mooie sealant van op je ramen. Én je hebt ook hier maar heel weinig product van nodig! Gok dat ik zo'n vijf keer met het flesje rondom de auto kan, en dat je dan een 10ml zou verbruiken per keer. Als je de voorbereidingen goed gedaan hebt. Heb je een spiegelglad raam, waarna je de sealant enorm gemakkelijk kunt opbrengen. De Supernatural Glass Polish doet zijn werk ook goed, (persoonlijk vind ik deze beter als de Glass Scrub van Provision) Krijg er handmatig ook de kalkresten mee weg, die o.a. de "ruitenwisser" vorm achterlaat op het raam wanneer het regent. Heb er geen foto's van gemaakt, omdat je er toch niets van kunt zien.

+ Werkt erg snel en makkelijk.
+ Weinig product van nodig.
+ Standtijd (al kan ik dat nog niet testen)
+ Duidelijke handleiding.

- Geur.
- Prijs.
- Je bent toch wel even bezig met voorbereiden/aanbrengen van het product.

IMG_0255.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja komt goed! hij staat nu nog in de garage te uitharden, en vermoed dat er morgen wel enigsinds beading op zit.

Standtijd houd ik zeker ook in de gaten! Al doet de handleiding vermoeden dat dat nog erg lang kan duren haha.
Maar goed, met een aantal weken/maanden houd ik wel een update met beadingshots hoor.
 
Let vooral op hoe het "weg vlieg effect" is bij bepaalde snelheden op dit moment net na het aanbrengen en wanneer het effect begint af te nemen. De duurzaamheid hangt natuurlijk af van verschillende factoren (gebruik ruitenwissers/manier van schoonmaken/ruitensproeiervloeistof enz enz). Toch interessant om te zien wat het product doet.
 
thnx voor de tip Skyump, ik ben zelf een testje gestart met Aquartz Reload als glassealant :cool:
Gelijk een paar aandachtspunten... :cool:
 
Bedankt voor de handleiding en review! :cool:

Waar ik verder nieuwsgierig naar ben, is in hoeverre er een "waas" achterblijft, voor een paar seconden nadat de ruitenwisser langs is geweest. Dit probleem had ik met alle 3 de sealants die ik geprobeerd heb (Provision Rain Clear, Aquartz Reload en Carlack68 Glasverzegeling).

Niet iedereen heeft hier last van. Ik heb de indruk dat het komt door het enigszins vibreren van de ruitenwissers, waardoor heel kleine belletjes water achterblijven, die samen een waas vormen. Met de Rain Clear had ik dit het ergst, met de Carlack minder en nog redelijk acceptabel. Ik vermoed dat het kan variëren met merken en typen ruitenwissers, en de ouderdom ervan.
 
Mooie review Jeroen! Ben benieuwd naar de standtijd. Zou ook een mooie test zijn: Pro Vision tegen de Glass Sealant kit.
 
@ Ewald, als je de provision/reload gebruikt hebt, heb je je ruitenwissers toch helemaal niet nodig...? :cool:
Als dat wel zo is, harder rijden of nieuwe laag aanbrengen :ja
 
Provision heb ik vorige week in de container geslingerd, ik was er klaar mee...

Heb hier zojuist een tweetal filmpjes, gemaakt op de snelweg in rustige omstandigheden. Het regende helaas niet genoeg, dus soms even wat van auto's en vrachtauto's af pikken :grinning:
(Discussies over onverantwoord rijden laat je maar voor je, nergens voor nodig, en ik probeerde op een verantwoorde manier het te filmen met toch een hand aan het stuur samen met de good old cruise control aan)

Wat ik gemerkt heb, is dat het vanaf 0km/u tot en met 80km/u geen invloed heeft. Vanaf 80km/u heb je de welbekende vliegende druppeltjes.
Zo leuk ook om te rijden, en iedereen heeft de ruitenwissers aan, en jij zoeft er zo langszij zonder ze ook maar aan te doen haha.
Op de snelweg was het variërend van 80km/u t/m 140km/u.

En wanneer ik de ruitenwissers aan zet, was er echt waar! Geen waas te bekennen zoals bv. de Provision ervaringen van menigeen persoon,...
Dit is echt een 1000% + punt! Heel misschien was er 1sec. een verwaarloosbare heeele lichte waas, maar dit heb ik niet goed meer getest.
Van de week maak ik nog ééntje met de ruitenwissers aan.
 
Ewald zei:
Waar ik verder nieuwsgierig naar ben, is in hoeverre er een "waas" achterblijft, voor een paar seconden nadat de ruitenwisser langs is geweest. Dit probleem had ik met alle 3 de sealants die ik geprobeerd heb (Provision Rain Clear, Aquartz Reload en Carlack68 Glasverzegeling).

Niet iedereen heeft hier last van. Ik heb de indruk dat het komt door het enigszins vibreren van de ruitenwissers, waardoor heel kleine belletjes water achterblijven, die samen een waas vormen. Met de Rain Clear had ik dit het ergst, met de Carlack minder en nog redelijk acceptabel. Ik vermoed dat het kan variëren met merken en typen ruitenwissers, en de ouderdom ervan.

Ik had hier gelukkig geen last van, wel dat het raam besloeg aan de buitenkant. Vervelend fenomeen dat ik had na het aanbrengen van Clearvue rain ding van Turtle Wax. Ik zag bij een documentaire over de INDY500 dat Jacques Villeneuve een soortgelijke ervaring had tijdens een race: zijn voorruit met RainX besloeg van buitenaf. Helaas had zijn racewagen geen ruitenwissers..

Verder vind ik de Clearvue rain ding van Turtle echt top, houdt heel lang, alleen het beslaan tijdens de herfst viel me erg tegen. Ik bleef maar wissen. Dit bleef zo de eerste 5 minuten, hierna besloeg de ruit nier meer.
 
Thanks Jeroen, herkenbare beelden en de vliegende druppeltjes inderdaad :D

Ik vind wel opmerklijk dat het wegvlieg effect pas bij 80KM/u actief wordt. Hoe staat dat in vergelijking met pro vision op jou ruiten?
 
Ja, daar zit wat in, echter bij de Provision merkte ik het vanaf ongeveer 50km/u. Dat die begon te werken.

De Glass Sealant heeft bij 50km/u wel minuscule druppeltjes, waar prima doorheen valt te rijden, door met name stadsverkeer.
Misschien afhankelijk van de hoeveelheid regen, maar dat weet ik nog niet.

Persoonlijk vind ik de Provision bij 50km/u zeer irritant. Want het vloog wel/niet van de ruit af, en moest toch de ruitenwisser aan. En ja hoor, daar was die waas dan weer!
Bij de Glass Sealant, heb je mooie druppels, af en toe even ruitenwissers aan met daarbij geen waas.

Dan is mijn keuze echter de Glass Sealant. Ik moet van de week toch voor de apk richting Oldemarkt. Dus hoop als het regent, kan ik nog een paar testjes uitvoeren.
 
Hangt ook af van de hoek van de voorruit. Bij de A2 rolden de druppels al bij dertig km/h van de ruit. Bij de 80 pas bij 70 km/h. (Provision)
 
ivo's zei:
@ Ewald, als je de provision/reload gebruikt hebt, heb je je ruitenwissers toch helemaal niet nodig...? :cool:
Als dat wel zo is, harder rijden of nieuwe laag aanbrengen :ja
Ik heb Carlack op de voorruit, en dat begint ergens rond de 65 goed z'n werk te doen. Maar alleen bij een beetje redelijke hoeveelheid regen, kleine motregendruppeltjes blijven gewoon zitten. Dus binnen de bebouwde kom heb ik gewoon ruitenwissers nodig, behalve voor de echt grote klodders water.

De Carlack begon trouwens na het aanbrengen van een tweede laag pas echt goed te werken.

Op de achterruit heb ik Aquartz Reload. Hier gaan de druppels natuurlijk niet zo makkelijk vanaf als van de voorruit, dit is dan ook meer als test.

Ik vond het frappant dat door het trillen van de ruitenwisser op de achterruit er een soort waaierpatroon van waas ontstond. Telkens een stukje van 5 cm of zo, met in het middel veel waas en langs de randen minder. 8o
 
Jeroen zei:
En wanneer ik de ruitenwissers aan zet, was er echt waar! Geen waas te bekennen zoals bv. de Provision ervaringen van menigeen persoon,...
Dit is echt een 1000% + punt! Heel misschien was er 1sec. een verwaarloosbare heeele lichte waas, maar dit heb ik niet goed meer getest.
Van de week maak ik nog ééntje met de ruitenwissers aan.
Dat is wel mooi.
Ik denk dat ik dit spul bij mijn volgende bestelling ook eens meeneem.
 
De waas heb ik eigenlijk nog nooit echt waargenomen tijdens het wissen, ook bij Provision niet.

Misschien heeft het te maken met het gebruik van climate control? Ik heb dat ALTIJD misschien dat dit er voor zorgt dat de ruit een betere temperatuur heeft of minder vocht? Wat misschien ook een rol kan spelen is het reinigen van de ruitenwisserbladen, dat doe ik elke wasbeurt afnemen met de mit en shampoo (komt vaak zwarte drek vanaf).
 
Geplaatst is een ingezoomde iPhone foto van de condens van vanmorgen, en zoals je kunt zien, ben ik niet overal geweest. Met name in het midden onderaan, daar zijn nog wat vale/kale plekken.

Ook is er een kort filmpje van de ruitenwissertest, je ziet heel lichtjes een waas, Ook maakt het geen strepen, oke heb dan pas nieuwe ruitenwissers,..
In het echt, is de waas heel iets meer zichtbaar dan op de film. En wanneer de ruitenwisser weer beneden is, dan is de waas ook weer verdwenen.
Dus mits goed aangebracht is dit wle een toppertje, nu gaan we door voor de standtijd 8d
 
Ja nou snap ik ook waarom er gesproken wordt over een waas! De wisser stond duidelijk op een veel te snel interval w^^w

De ruit was in het filmpje op meer delen droog dan nat is krijg je extra wrijving van de wisserbladen op het glas. Dat is de reden van die zo genoemde waas. Thanks for the update :)^