• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Dodo Juice Home Brew Wax Kit

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Omdat ik het tóch niet kan laten, heb ik vandaag de Dodo Juice Home Brew Wax Kit toch maar gemaakt.

Benogdigdheden:

- (steel)pannetje
- water
- gasfornuis
- de wax kit
- geduld


Als eerste alle spullen klaar gezet.

De pot met waxsnippers in het midden van een steelpannetje gezet en deze gevuld met water net tot de snippers.

Het is belangrijk niet te veel water in het pannetje te doen aangezien het pannetje gaat 'dansen' als het water kookt.
Ik had het pannetje eerst op een klein pitje gezet, alleen het 'probleem' daarmee is, is dat alleen de kern van de pan, dus ook de onderkant van de pot verwarmt wordt.

Daarom heb ik het pannetje op de grootste pit gezet zodat de vlam het water kookt óm de pot heen. Het is een kwestie van spelen het de hoogte van het vuur.

Na een tijdje gaan de waxsnippers smelten tot een honingkleur achtige substantie. Blijf met het bijgeleverde roerstaafje roeren tot alle korrels gesmolten zijn.

Dan is het tijd om de inhoud van het bijgeleverde flesje erbij te gooien. Let er bij op dat je niet alles er in een keer bij gooit. Door het temperatuursverschil van de 'koude' vloeistof en de hete gesmolten waxsnippers, zal de groene vloeistof de gesmolten waxkorrels direct doen stollen! Iedere keer een beetje erbij gieten en blijven roeren

Zet het vuur uit en blijf roeren tot je een nette groene "transparante" egale kleur krijgt zonder vlokken.

Zelf heb ik het pannetje bijgevuld met koud water.

Net tot aan de rand van het schroefdraad van de pot, zo versnel je het afkoel proces.

Mooie groene kleur wax aan het roerstaafje

Ik heb de pot uit het pannetje gehaald en op het aanrecht gezet zodat deze rustig kan afkoelen.
Het stollingsproces gaat best wel snel, vooral aan de glazen wand, bodem en bovenkant van de pot.

Als je zachtjes blaast, zie je de wax gewoon stollen voor je ogen :-b

Let er wel op dat de kern van de wax nog steeds vloeibaar en heet is. Het totale afkoelingsproces en/of stollingsproces kan 12 tot 24 uur duren.

Na een half uur is de wax in de pot stevig genoeg om op te pakken, schoon te maken en stickers te plakken.

Voorzijde: ik heb helaas nog geen naam :confused: (edit: nu wel, the green punch)

Ik vond het een leuk proces om te doen, zo krijg je toch een idee hoe het er in een fabriek aan toe gaat met het maken van een wax.


+
- fun gehalte is omwijs leuk
- prijs
- easy to use
- echt een hebbûh hebbûh product.


-
- prijs. Voor dat geld koop je een kant en klare wax
- geur. Niet echt des Dodo's. Een beetje een muffe honing geur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
;) mijn valt het een beetje dat je je toch hebt laten verleiden tot het gebruik...hehehehehe

Mooie en nette write-up patrick:ja
 
Hoe zag het wax mengsel er eigenlijk uit voor het smelten? Waren er afzonderlijke ingrediënten te zien? Ik zie her en der foto's van lichtgele snippers, ongeveer de kleur van carnauba, maar niet helemaal de vorm van carnauba-vlokken zoals ik die ken.
 
@ Ewald,

je ziet toch duidelijk op de foto's in de groene glazen pot de wax snippers zitten? :weetniet

Overigens zijn het niet mijn foto's, maar van iemand op het DJ forum.
Je ziet duidelijk de snippers.

DSCF2089.sized.jpg


Close-up van de wax snippers.
DSCF2090.sized.jpg


Het flesje olie wat gemengd dient te worden met de wax snippers.
DSCF2092.sized.jpg


Hier nog een close-up foto van de waxsnippers zoals in een panel potje Raw Flakes, hetzij iets fijner gemalen.

Daarnaast een stukje Flat Earth, oftewel een panel potje gestolde pure waxsnippers.
Deze is overigens zo hard als beton en onbruikbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@nicknameless:

Die foto's had ik al gezien op het Dodo forum. Maar ik vroeg me af hoe het kan dat het waxmengsel na het smelten oranje wordt, terwijl ik geen oranje ingrediënt zie. Met alleen carnauba en bijenwas krijg je dat normaalgesproken niet, is mijn ervaring.

Je ziet op de foto dat de waxsnippers fijne groeven hebben aan een kant. Dat hebben vlokken carnaubawas niet, want die komen rechtstreeks van de palmbladeren af. Dus kennelijk zijn de snippers een mengsel van carnauba met andere ingrediënten.

Verder zie ik een wit poeder.
 
Zo technisch onderlegd ben ik niet en het boeit me ook niet.

Het gaat erom dat je thuis lekker kan experimenteren met een wax.

Het is zo simpel gehouden voor de n00bs, anders zou het niet lukken :p

Uiteraard kan ik me voorstellen dat bij een productiewax er andere ingrediënten worden toegevoegd.
 
Ewald zei:
.. Je ziet op de foto dat de waxsnippers fijne groeven hebben aan een kant. ...
Waarschijnlijk schaafsel van een blok :weetniet

Ik heb het sterke gevoel dat de gelijkmatigheid van de wax beter wordt als er tijdens het stollen geroerd wordt
Voorzover ik weet (en bij de skull candy heb gezien) wordt de wax dik gegoten / gestort
Misschien iemand die het eens wil / kan proberen ...
 
ik heb het toevallig net klaar Patrick, staat nu op de aanrecht in het pannetje met lauw water af te koelen ,^^

Ik zag dat jij eerst het schaafsel alleen heb laten smelten, zelf heb ik direct de vloeistof met het schaafsel gemengd voordat ik het vuur aanzetten
Het zal allemaal op hetzelfde neerkomen ;)

Zit zelf te denken aan de naam: "Dodo's Extinct wax" of "Raphus cucullatus wax"

Trouwens jij had al een name toch iets met pussy juice, anders noem je Dodo's juicy pussy wax :D
 
Wax kan wel 48 uur drogen!

Is nu langzaam aan donkergroen aan het worden bovenop, zit nog allemaal vocht tussen de wax/glas zichtbaar...

Komt vanzelf goed! Ook ik had gelijk heel de vloeistof met de wax gemengd, net als op de handleiding stond.

Alleen is er veel groen van mijn potje afgebladderd, maar ach is niet erg!
 
Over de snippers: in de door Patrick aangehaalde review op het Dodo forum wordt al vermeld dat er verschillende snippers in het potje zitten
user Orca op het Dodo forum zei:
… a blend of carnauba (the sharp egg shell-like wax) and beeswax (the cumbly wax), maybe coconut oil in there, too? Coconut oil is hard at room temperature.
Waarschijnlijk zijn de vlokken al niet eens pure carnauba, kokosolie, etc., maar al gestolde samenvoegsels.
Ik vind het eigenlijk al knap dat ze de ingredienten zo kunnen meeleveren dat jan-en-alleman met een simpel pannetje en een houten stokje
er een Dodo-grade wax van kan maken.
Als Dodo Juice alle losse ingredienten apart bij zou leveren zou het denk ik een stuk lastiger worden te fabriceren
en verder geven ze dan teveel prijs van hoe Dodo een wax in elkaar kan knutselen.
 
Jeroen zei:
Is nu langzaam aan donkergroen aan het worden bovenop, zit nog allemaal vocht tussen de wax/glas zichtbaar...
Klopt. Bij mij 'zweet' de wax ook aan de bovenkant van de wax.

Ik heb mijn pot nadat deze handwarm was, buiten op het balkon gezet om verder af te koelen.
 
Ik heb de wax nu lekker binnen staan, op kamertemperatuur. Werkt toch beter, dan de iets wat koude nacht afgelopen nacht, toen gewoon in de kamer laten drogen....

De wax begon bij mij van de rand af dus langzaam donkergroenig te worden. Dit trekt ook heel langzaam steeds meer naar binnen toe.

Sinds een uurtje of 2 vanmiddag is de streep in het midden beginnen te komen. Zoals Patrick zegt, zweet inderdaad het vocht er uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
martin78 zei:
Ik zag dat jij eerst het schaafsel alleen heb laten smelten, zelf heb ik direct de vloeistof met het schaafsel gemengd voordat ik het vuur aanzetten
Zo staat het wel in de handleiding vermeld (dus eerst vloeistof erbij, dan verwarmen).
Geen idee of het veel verschil in resultaat gaat maken.