• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review]Einszett (1Z) Klima Cleaner

Arfman

Detailing addict
5 jul 2009
149
62
46
Omdat ik last had van een stinkende airco in m'n Seat ben ik maar eens op zoek gegaan naar een middeltje wat dit kon verhelpen. Op diverse (buitenlandse) detailingsites kwam ik steeds 1Z Klima Cleaner tegen, met goede resultaten. Na wat gespeur op eBay een shop gevonden die naar Nederland verzond. Vanwege de verzendkosten gelijk maar een 1Z Gummi Pflege Stift meebesteld, review hiervan volgt nog.

BESCHRIJVING:
Klima-Cleaner's active foam works by 'scrubbing' the evaporator core, thereby reducing the opportunity for odors to reappear. Simply insert the included spray hose into the center air vents in your vehicle's interior and spray. Allow to work for 30 minutes. 1Z Einszett Klima-Cleaner creates a fresh-smelling environment that lasts for months!

PRODUCT
Eenmaal binnengekomen de verpakking geopend. De Klima Cleaner komt in een spuitbus met een hele lange doorzichtige slang eraan. Daarnaast staat er een mini handleiding op de spuitbus over hoe je het product moet gebruiken. Verder weinig van te zeggen qua verpakking.

WERKWIJZE
Eerst uiteraard de auto en airco uitzetten. Dan de spuitbus goed schudden en de slang verbinden met de spuitkop. Daarna stop je het uiteinde van de slang in je centrale ventilatierooster en schuif je hem er zo ver mogelijk in. Nog even een keertje schudden (het is heel belangrijk dat het goed schuimt) en de bus in 1 keer helemaal leegspuiten. 20 minuten wachten terwijl het schuim de stinkbacterien opeet (even een bakje doen dus). Daarna open je alle deuren, start je de motor en laat je de airco vol blazen, ongeveer een minuut lang. Daarna de airco weer op de normale stand instellen, deuren dicht en de motor uitzetten. In principe ben je nu klaar.

WERKING
De eerste keer bovenstaande stappen uitgevoerd, alleen niet de hele bus eringespoten maar (Hollandse zuinigheid) ongeveer een derde. In eerste instantie leek dit ook voldoende, er kwam een lekkere citroengeur uit de roosters en de stank was weg. Helaas kwam deze bij de eerste de beste langere rit weer terug.

Daarna de hele bus volgens de werkwijze in het luchtrooster gespoten. Hierna kwam weer de lekkere citroengeur uit de roosters. Ik heb nog geen uitgebreide rit gemaakt daarna, maar in de korte stukjes die we tot nu toe gereden hebben is de geur weggebleven. Ik zal deze post updaten met meer info zodra ik langer heb kunnen testen.

CONCLUSIE
Dat is nog even afhankelijk van de langere ritten die ik nog moet maken, maar vooralsnog ziet het er goed uit (en belangrijker: ruikt goed! $$) )
Als dit echt werkt is het simpel zelf te doen, niet al te duur (ongeveer 15 euro, afhankelijk van verzendkosten) en het schijnt ook de opbouw van bacterien (de oorzaak van de geur) tegen te gaan. Dat is echter iets wat ik alleen op langere termijn kan testen.
 
Klinkt interessant. Mijn airco stinkt soms ook, vooral als het warm weer is en de climatecontrol de airco activeerd. Zo'n muffe lucht. De dealer wil wel een dure aircoonderhoudsbeurt doen met reiniging. Maar denk dat ik met dit product ook een heel eind kom.
Ik hou het in elk geval in de gaten :)^
 
Een tip die ik weleens gekregen heb (en die ook goed werkt) is de volgende:

De muffe lucht die je ruikt is de verdamper die door nattigheid aan het schimmelen is geslagen.

Remedie:
Op warme dagen (je moet het een paar keer per jaar doen) ongeveer 5 minuten voor aankomst de airco uitzetten. De verdamper is door het gebruik dan loeiheet. Het laatste stukje rijden zorgt er dan voor dat de rijwind de verdamper dan mooi droog blaast en de bacteriën die de lucht veroorzaken worden door de hitte van de verdamper gedood.

Bovenstaande helpt ook zeer goed tegen beslagen ramen als je in de ochtend de auto start. Mijn Seat had daar vroeger nogal eens last van en als ik dan een aantal dagen achter elkaar de airco uit deed voor aankomst dan was dat ook opgelost.
 
Bij bovenstaande post worden er 2 dingen door elkaar gehaald, namelijk verdamper en condensor.

De condensor word heet, maar zit aan de buitenkant van de auto dus zorgt niet voor een onaangename geur.
De verdamper zit binnen in de auto, en deze word koud door koud door vloeistof dat in de verdamper word omgezet naar gas.
Hierdoor ook het woord verdamper, de vloeistof verdampt namelijk naar gas.
De verdamper geeft aan de buitenkant condens, omdat er warme lucht tegen een koud object aankomt.
Door de airco tot het laatste moment aan te laten staan, blijft er condenswater aan de verdamper hangen, en zal er schimmelvorming ontstaan. Om dit te voorkomen is het beter om de airco 5 minuten voor aankomst uit te zetten, zodat de verdamper op kan drogen en het condenswater afgevoerd kan worden.

@TS, heb jij een linkje voor mij van dit product, want zoals jij het beschrijft lijkt het erg op hetgene wat ik in mijn bus heb liggen.
Dit gebruiken wij voor de normale AC systemen, en zou dan dus ook gewoon in NL te verkrijgen zijn!
 
ik heb zelf altijd een bus staan
werkt idd perfect had voor 2 jaar terug een kkennis die op vakantie was in oostenrijk en belde van frank weet niet wat het is maar ben na 2dagen rijden in eens hartstikke ziek geworden
en in de auto hangt een nare geur
heb hem toen verteld van de bact die in de airco kunnen groeien en hem een bus op gestuurt en hij heeft het gebruikt volgens de beschrijving en is niet meer ziek geworden tijdens te terug rit
ik gebruik het standaard als ik weer eens een andere auto heb gekocht
 
Ik blijk de 1Z Klima Cleaner niet te hebben gekocht via eBay, maar via Autobrite Direct. Het trucje met de airco 5 minuten vantevoren uitzetten hielp al niet meer, vandaar dat ik op zoek ging naar sterkere opties. Overigens hoor je daar ook veel verschillende verhalen over, zo zou het bij mijn auto (Seat Altea) niet nodig zijn omdat mijn airco volledig automatisch werkt en het systeem erop berekend zou zijn, een ander zegt weer dat je juist wel het laatste stukje de airco moet uitzetten, etc.
 
Bij de Audi dealer hier kost een complete airco servicebeurt €129,- Afpersen, controleren op lekkages, reiniging, schoon pollenfilter, afvullen.
 
Klinkt goed allemaal. Heb zelf in de Leon soms ook wat last van geurtjes...

Maarrrr: is dit spul ook werkelijk een cleaner (wordt het probleem van schimmels e.d. ook daadwerkelijk opgelost?) of wordt de muffe geur van de airco alleen maar verdreven door er een sterkere citroengeur overheen te gooien?
 
Volgens de fabrikant is het schuim wat je in de airco spuit bacteriedodend. Men gaat er prat op dat dit niet alleen de geur maskeert, maar ook echt de oorzaak van het probleem aanpakt. Ik ga komende week weer met de auto naar het werk en zal dan 5 minuten ventevoren de airco uitzetten, dan kan ik beoordelen of het ook echt zo is, maar tot nu toe ruikt het nog steeds goed.
 
casperpeek zei:
Bij bovenstaande post worden er 2 dingen door elkaar gehaald, namelijk verdamper en condensor.

De condensor word heet, maar zit aan de buitenkant van de auto dus zorgt niet voor een onaangename geur.
De verdamper zit binnen in de auto, en deze word koud door koud door vloeistof dat in de verdamper word omgezet naar gas.
Hierdoor ook het woord verdamper, de vloeistof verdampt namelijk naar gas.
De verdamper geeft aan de buitenkant condens, omdat er warme lucht tegen een koud object aankomt.
Door de airco tot het laatste moment aan te laten staan, blijft er condenswater aan de verdamper hangen, en zal er schimmelvorming ontstaan. Om dit te voorkomen is het beter om de airco 5 minuten voor aankomst uit te zetten, zodat de verdamper op kan drogen en het condenswater afgevoerd kan worden.

@TS, heb jij een linkje voor mij van dit product, want zoals jij het beschrijft lijkt het erg op hetgene wat ik in mijn bus heb liggen.
Dit gebruiken wij voor de normale AC systemen, en zou dan dus ook gewoon in NL te verkrijgen zijn!

Kijk weer wat geleerd, erg fijne informatie!
 
Als een beetje handig bent kun je vaak het handschoenenkastje verwijderen en daarna de aanjager(ventilator) motor.
Meestal kijk je dan zo tegen de verdamper aan die je dan goed vol kunt hozen met een reinigingsmiddel.
Weet je zeker dat ie helemaal schoon is.
 
  • Leuk
Reactions: mehoaga
als je niet eerst je pollen en interieurfilter vervangt heb je zo weer luchtjes terug.
als je die 2 vervangt en dan op een dergelijke manier eens "doorblaast" ruikt ie weer 100.000 km fris.
 
wat vaak vergeten wordt is de airco 5 minuten voordat je op je plek van bestemming komt uit te zetten ,zodat de boel droog geblazen wordt.

zo voorkom je nare geuren ,ik doe dit aldoor en geen stank
 
@soepergrover: heb je dan niet toch nog een apparte knop "AC"?

Ondanks dat ik climate control heb kan ik via een knopje met "AC" toch de "Airco" uitschakelen, in dat geval wordt alleen de normale aanjager gebruikt om te proberen de ingestelde temperatuur te bereiken. Ik probeer (als ik het niet weer eens vergeet) die knop "AC" ongeveer 5 minuten voor "aankomst" in te duwen (als het lampje niet meer brand, wordt de "Airco" niet gebruikt).

Nissan rekent overigens iets van € 40,- voor een "AircoFris beurt". Het systeem wordt dan gereinigd met een middeltje wat schimmelvorming verwijdert en tegengaat. Er zit echter daarna ook een tijdje een geurtje in de lucht die uit de roorsters stroomt.
 
Climate Control is iets anders dan airco.

Met climate control stel je een vaste temperatuur in bijv 18 graden. De CC zorgt er dan voor dat de temperatuur in de airco stand altijd 18 graden blijft. Hij blijft het met warme en koude lucht bijstellen.

Airco is een knop "AC" , welke warme/koude lucht blaast adhv hoe jij je draaiknop instelt. Deze blijft dus altijd dezelfde warme/koude lucht blazen. In tegenstelling tot Climate Control welke continu de temperatuur in de auto aanpast aan de door jou ingestelde temperatuur.

Joost, op mijn Climate Control unit staat "auto" wanneer de airco aan is.
 
Klopt, maar in mjn geval heb ik toch nog een aparte "AC" knop. Als het lampje op de "AC" knop uit staat stel je alleen de temperatuur voor de "normale" aanjager in en wordt er niet ontvochtigd. Als mijn Climate Control overigens (opnieuw) op "Auto" (display) wordt ingesteld, gaat automatisch het lampje op de "AC" knop (weer) branden.

De "AC" knop in mijn auto is volgens mij een "overblijfsel" van de "normale" Airco die in de goedkopere uitvoeringen zit. De knop zit dan namelijk op dezelfde plek.

Er zou volgens mij, behalve tussen Airco en Climate Control, ook nog een verschil moeten bestaan tussen "automatische Airco" (ook met instelbare temperatuur) en climate control, maar volgens mij gebruiken veel merken deze termen door elkaar heen. Het "ding" wat in mijn auto zit wordt in elk geval climate control genoemd.
 
Hier zelfde al Niels, maar heb ook stiekem apart AC knopje en kan dus gewoon kiezen welke optie ik wil gebruiken.
@Nici: ik beschouw het dus niet als overblijfsel maar als 2 aparte zaken ( zoals regel hierboven beschreef )
Nieuwere types kan je links en rechts ook nog eens apart instellen, maar dat is weer een ander verhaal
 
  • Leuk
Reactions: dennisdennis-12