• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Menzerna Intensive Polish PO85 RD 3.02 en Final Finish PO106FA

ParaNoya

Detailing addict
31 mei 2008
279
62
Van het weekend Menzerna Intensive Polish PO85RD3.02 en Finish Nano PO106FA uitgeprobeerd op de Honda Accord.

Tijdens de meeting @ Almere heeft Dibbuz mij de resultaten van Menzerna laten zien op mijn motorkap.
Nog even ter herinnering, zo ziet Dibbuz eruit :grinning: :



Ik was bezig met de testspot en had poorboys SSR1, megs M80 en M83 op de polishing pad en daarna zelfs op de cutting pad al achter de rug waarbij het gewenst resultaat nog steeds niet bereikt was.
Ik werd al aardig paranoia ;) en wilde eerlijk gezegd niet agressiever gaan, maar als het moest had ik de poorboys compound SSR3 op de cutting pad geprobeerd, maar gelukkig kwam Dennis met z’n wondermiddel!
De Menzerna Intensive Polish PO85RD3.02 op een polishing pad boekte direct het gewenst resultaat! Deze is nog nabewerkt met de Menzerna Super Finish “Nano” PO106FA op een finishing pad om het oppervlak te verfijnen en “veilig” te eindigen.

Het is eigenlijk niet te vergelijken met megs vanwege een andere benadering van cut/gloss verhouding en de vernieuwde techniek, maar om een gevoel te krijgen over de mate van agressiviteit is de Intensive Polish PO85RD3.02 het meest vergelijkbaar met M83 en de Finish Nano PO106FA met M80.

FYI: het nummer PO85RD3.02 (Intensive Polish) is ook wel bekend als PO83Q (Super Intensive Polish) in de U.S vanwege verwarring met het al bestaand nummer 85.

Ik heb uiteraard zonder verder na te denken de Menzerna bestelling z.s.m. geplaatst en zodra het binnen was ben ik verder gegaan met de rest van de auto en ik ben zeer blij met het resultaat wat ik jullie graag wil laten zien!

Ter zijner tijd zal ik wel een compleet verslag maken. Voor nu even te weinig tijd (photobucket is ook niet echt de snelste meer en de avonden zijn zo om...).

Ervaring met Menzerna
Omdat dit mijn ontmaagding was met Menzerna wil ik jullie mijn ervaring met PO85RD3.02 en de PO106FA graag delen met plus en min punten.

+
[*]Met warm weer toch te gebruiken in de schaduwkant van de auto.
[*]Zuinig in gebruik.
[*]Makkelijk te verwerken polijstmiddel. Had het idee dat ik wel eeuwig door kon blijven polijsten :).
[*]Laat een mooie finish achter.
[*]Handige knijpfles (de 250ml fles in dit geval).

-
[*]Direct (heet) zonlicht (of heet oppervlak van het te behandelen paneel) niet gewenst.
[*]“Vettig” polijstmiddel waardoor het wat moeilijker af te nemen is en een waas achterlaat dat het meest lijkt op hologrammen (ondanks het gebruik van een superzachte DMT microfiber doek). Een IPA (Isopropylalcohol) wipedown is dus vereist om de polijstoliën te verwijderen en het resultaat helder te bekijken.
[*]Geen “vaseline look” na het afbreken van de polijstkorrel, dus geen indicatie om te stoppen. Zelf beslissen dus.
[*]Stoft ietsjes meer (of misschien was mijn pad te snel verzadigd en had ik deze eerder moeten verwisselen).
[*]Het productnummer van het polijstmiddel is op de onderkant van de fles weergegeven met een sticker nota bene waardoor het niet te herkennen is in je opbergkrat. Creatief stickeren aan de zijkant en/of merken met een merkstift is dus vereist.
[*]Ondanks dat Menzerna een cut/gloss verhouding heeft, is dit niet duidelijk weergeven op de fles. De cut verhouding staat er als een balkje met een pijltje waardoor je ongeveer kan zien hoeveel de cut is, maar echt duidelijk is het niet omdat het nummer ontbreekt.

Ondanks de minpunten, ben ik zeer tevreden over Menzerna en heb nu drie polijst merken in huis waardoor ik de testspot mooi kan opbouwen (cut verhoudingen 2/10, 4/10, 5/10, 6/10, 7/10 en 8/10).

Zoals gezegd komt er nog wel een keer een complete show off topic van de gehele auto!
To be continued.

Gr,

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nette review hoor, nice job. Ik ben sinds een maand ook overstag met de Menzerna's. Heb er nu 5 auto's mee gedaan en betrap me er zelf op dat ik te snel en te makkelijk de Menzerna's pak omdat de resultaten gewoon wat lekkerder zijn t.o.v. ander polishes :D

Je kan overigens goed merken dat meerdere mensen hier de Menzerna's gaan proberen, in de webshop staat inmiddels de hele collectie op randje back-order zo te zien :-b

Suc6 met je mooie Accord iig, hij staat er weer stralend bij!
 
Leuke Revieuw. Mocht je echt grof geschut nodig hebben. Dan kun je altijd nog de Power Gloss gebruiken. Heb hem staan, maar is echt voor noodgevalen :D
Probeer je pad eens in te sprayen met een condioner, ik gebruik die van XMT/Pinnacle. Kun je net ff wat langer doorwerken en het wordt niet zo droog.
 
markprinsen zei:
Super!

Hoeveel van je 250ml flesje heb je nog over na 1 auto?

Phoe. Moeilijk te beantwoorden omdat ik moeilijk kan zien hoeveel uit het flesje is.
Ik gok dat er 60 ml uit is en misschien als ik klaar ben met de hele auto is er totaal 80 ml eruit, dus kan ik er ongeveer drie honda accord coupés mee doen ;)
Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen (misschien Havanna toevallig omdat hij al vijf auto's heeft gedaan met Menz)?

De pad had ik trouwens ook zo af en toe besprayd met megs LT (1:1).
Niet om jullie over te halen.... Maar ik merk dat ik nu toch wel een lichte voorkeur heb voor Menzerna...:ja
 
Heb de Intensiv en de Nano in liters gekregen, de Final Finish in 250 ml. Daar heb ik nu ongeveer nog 1/4 flesje van over. Naar mijn idee is dat dus best zuinig in gebruik?
 
Het is inderdaad aardig zuinig in gebruik, vaak gebruik ik 2 dotjes op een zwarte pad (FF), dat is genoeg.
 
Werden deze beide Menzerna's met de Dual Action verwerkt? Kunnen deze eigenlijk ook excentrisch en roterend verwerkt worden?
 
Op de meeting heeft Dibbuz de Menzerna met de DAP gebruikt op de motorkap, maar ikzelf heb de excentrische schuurmachine van Bosch waar ik de rest van de auto mee heb gedaan. De DAP heeft 2mm meer excentriciteit (7 mm) waardoor het sneller z'n werk doet dan de Bosch (5 mm). Desondanks doet de Bosch z'n werk wel.
De Menzerna Intensive Polish en de Nano Finishing zijn ook op de rotary te gebruiken waar toerentallen van 1200 tot 1800 opgegeven zijn. Op de D/A kan je stand 4,5 en 5 gebruiken.
 
Ik gebruik hem op de DAP op stand 4, icm Light green Pad. Laatst door omstandigheden (light green pad viel op de grond...:( ) Verder gegaan op een zwarte pad, en dat ging eigenlijk ook prima
 
Ik heb gister de motorkap en het dak gedaan met de menzerna's. Fijne producten, swirls verdwijnen echt heel snel. Het was ondanks de hitte nog goed te verwerken, ware het niet dat ik het wel had gehad na een halve auto. Ik heb de vettige laag verwijderd met een beetje spray and wipe, ging best aardig. Zal morgen een stukje de SSR's pakken, kijken wat beter zijn werk doet.