• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review] Polishing Power DAP500 D/A Polijstmachine V2.1

17thEngineer

Detailing addict
26 apr 2010
171
62
Omdat ik ook een van de gelukkigen was die afgelopen week zijn nieuwe DAP in ontvangst mocht nemen, bij deze gelijk een review.

Het gaat in dit geval om de Ford station van m'n schoonouders. Normaliter interesseert het ze geen fluit hoe dat ding eruit ziet, maar nu hadden een stel niet zulke hele aardige mensen de motorkap ondergekrast.

Het uitgangspunt:
Donkergroene metallic lak
Motorkap helemaal ondergekrast, krassen zijn niet met de nagel te voelen!
Een grote swirlexplosie (altijd door de wasstraat geweest)
Doffe plekken van blaadjes, vogelshit en ander gedoe
Steenslag + andere beschadigingen

Aan de slag

Ik heb nog maar heel weinig ervaring met detailen en helemaal geen ervaring met machinaal detailen. Kortom, als ik het kan dan kunnen jullie het al helemaal! ,^^

Als voorbereiding de boel even snel met de hand gewassen met Meg's Gold Class Shampoo en geclayed met Meg's UQD en PB's clay. Vervolgens de boel afgeplakt en een paar foto's gemaakt. Hopelijk zijn de krassen een beetje te zien, het was nog best lastig ze er representatief op te krijgen.

Nu dit gedaan was, was het eindelijk tijd voor het echte werk! Tijd om te DAPpen! Omdat er nu nog geen fel zonnetje scheen kon ik de Monello uitproberen, stel dat het straks ineens vol zomer is kan ik altijd de SSR nog proberen.

Omdat het hele ondiepe krassen betrof, eerst een testspot gedaan met Finale op Wit. Eerst de pad een beetje vochtig gemaakt met UQD en vervolgens een paar druppeltjes produkt erop. Verolgens het product over de kap verspreid, ingewerkt op stand 2 en tot slot opgebouwd naar stand 5 om het af te maken.

Helaas haalde dit de krassen niet volledig weg, daarom ben ik overgestapt naar Mezzo op Oranje. Weer netjes m'n schaakbordje afgemaakt tot het produkt afgebroken was.

Yes! De kras was helemaal weg! Ook de swirls waren bijna helemaal weg. Vervolgens nabewerkt met Finale op Wit, tape weggehaald en ook de tweede helft van de motorkap gedaan.

Om het geheel af te maken alles nabehandeld met Black Hole op Zwart, EXP op Rood en Natty's Paste Wax op Goud. Het aanbrengen van de vaste wax viel me alles mee. Gewoon met een ijsschep een laagje afgeschraapt en op de pad gebracht, daarna was het heel gemakkelijk om een fliterdunne en egale waxlaag aan te brengen.

Nog wat lakdefecten er en der, maar de krassen zijn volledig weg!

De nabeschouwing:
- Donkergroene metallic lak is nu weer donkergroen!
- Alle krassen zijn helemaal weg
- Swirls voor 85% weg, her en der zitten er nog een paar maar niet noemenswaardig meer.
- Doffe plekken van blaadjes, vogelshit en ander gedoe zijn ook allemaal weg.
- Steenslag + andere beschadigingen zien er een stuk "rustiger" uit.

Al met al 2 uurtjes bezig geweest van wassen tot waxen. De DAP was heel makkelijk te gebruiken, door de tips uit de handleiding met de tips van het forum te combineren krijg je zelfs als complete beginner een super resultaat. Het werkte allemaal erg prettig, de DAP deed het werk en je hoefde 'm alleen maar een beetje te sturen. Over het resultaat ben ik zeer te spreken!

Het enige wat me een beetje tegen viel waren de microfiber bonnets om uit te poetsen. De pads hadden niet genoeg grip op de bonnets, waardoor deze niet goed meedraaiden. Uiteindelijk alles toch maar gewoon met de hand uitgepoetst, kleine moeite.

Voor het echte poetsen, de swirls en kleine defecten had de 500 meer dan voldoende power. Ik kan me echter voorstellen dat voor serieuze lakdefecten een 900 (DA/Rotary) geen overbodige luxe is.

Ik hoop dat ik iedereen die het werken met een polijstmachine nog niet aandurft of nog twijfelt aan de toegevoegde waarde heb kunnen overtuigen. Het is namelijk gewoon hartstikke veilig, best leuk en het resultaat liegt er niet om. Wat mij betreft, 5/5! :)^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
17thEngineer zei:
Gewoon met een ijsschep een laagje afgeschraapt en op de pad gebracht
Kijk, dit had ik me dus ook al altijd afgevraagd..,^^
Mooie review, in augustus komt er bij mij ook een DAP...kan niet wachten na het lezen van dit artikel..
Wat een krassen btw en netjes weggewerkt....:ja
 
Ondanks dat er over de DAP al erg veel geschreven is op dit forum vind ik deze review waardevol, waarom?
Omdat het hier iemand betreft die 0,0% machinale ervaring heeft en een motorkap heeft die je gelijk flink in het diepe gooit en dan in zo'n korte tijd dit geweldige resultaat bereikt!
Ikzelf heb de DAP nu 2 weken in m'm bezit (met Monello pakket) maar door de drukte nog geen tijd gehad om te gaan DAPpen maar dit review geeft de leek erg veel goede moed, bedankt :)^
Het geeft ook wederom aan waarom alle DAP gebruikers zo lyrisch zijn over het apparaat.
 
In vind dat je een fantastisch resultaat hebt behaald.
1 klein puntje: ze beschrijft dat je hebt nabewerkt met Finale + Wit .... wit is een polijst en geen finish pad: volgende keer eerst mezzo + wit en dan finale + zwart ( en de opvolgende stappen ), denk dat het dan nóg mooier word !
 
waarom elke keer hameren over die witte pad als laatste??
sommige hebben nog nooit een dap in real life gezien en hebben die mening.

ik heb al veel lakken gezien die je PRIMA kan finishen met wit en finale..
en waarbij er met lightgreen of zwart geen zichtbaar verschil optrad, zowel onder de brinkmann als onder de zon, als in de schaduw
 
Zeg ook niet dat het moet ( niks moet behalve ademhalen en poepen ;) ), maar dat de kans groter wordt op een nóg mooier resultaat gezien je dan de middelen gebruikt waarvoor ze zijn geschapen :)
 
Leuk topic, super review. Ik overweeg ook de aanschaf van een DAP en ik heb 2 linkerhanden! Dit geeft me moed.
 
mk-us zei:
Zeg ook niet dat het moet ( niks moet behalve ademhalen en poepen ;) ), maar dat de kans groter wordt op een nóg mooier resultaat gezien je dan de middelen gebruikt waarvoor ze zijn geschapen :)

Doelde ook niet specifiek op jou he,^^
 
Resultaat is netjes.

@ Aron,

Waarom zou je in godsnaam nou finishen met een cuttingpad?

Kleine moeite om te eindigen met een finishing (goh, heet ie daarom zo?) pad....
 
Waarschijnlijk heb ik Aron z'n werk en denkwijze door....

Witte pad + finale:

Finale is zwart, pad is wit.

Samen is dat zwart-wit, een finishvlag

Eigenlijk heel logisch dus :ja
 
Bedankt voor de tips! Dacht dat ik met Finale+Wit al op het laagste treetje zat qua polijstwerk, Finale+Zwart was nog niet in me opgekomen :schaam

Hoe is de Product+Pad keuze van de rest? Was dat wel okay?
 
Je gaat dan finale+wit naar mezzo+oranje, je had eventueel eerst nog mezzo+wit kunnen doen maar dat is niet zo heel erg.
Samengevat: toppie gedaan !

Ik zeg maar zo: stel een bepaald doel voor ogen wat voor jou op dit moment haalbaar is en probeer dat te behalen.
Je kan mettertijd ( vanwege ervaring etc ) de lat hoger gaan leggen op elk gebied.
Hoofdpunt is om je niet gek te laten maken en houd in je achterhoofd dat alles 100% nooit en te nimmer haalbaar is ( wie dan ook ! )