• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Poorboys World Natty's Liquid Blue

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Poorboys World Natty's Liquid Blue

Gisteren (19-09-2010) op de rotaryclinic werd me een fles Poorboys World Natty's Liquid Blue in de handen geduwd. "Hierzo, maak er maar een review van".

Uiteraard is dat niet tegen dovemansoren gezegd, ben gek op reviews maken :grinning:

Als eerste heb ik de auto grondig gewassen, de laatste keer dat dat is gebeurd is.... geen idee, erg lang geleden voor mijn doen.

Nadat ik de auto droog heb geblazen met de Metropolitan Air Force Blaster Sidekick 1,3HP. heb ik de auto lichtjes gepolijst met de DAP900 + witte pad + meguiars M205, daarna met de DAP900 + zwarte pad + Menzerna Super Finish.

Tim zei:
... een wax met een glaze eronder zal minder duurzaam zijn dan een wax zonder glaze eronder. Voorwaarde is dat de lak goed schoon is.

Met bovenstaande woorden in m'n achterhoofd, heb ik bewust geen glaze en/of sealant gebruikt. Dit om de standtijd van de Natty's te goede te laten komen

Nadat ik de gehele auto met IPA had afgenomen, was het tijd om de Natty's aan te brengen.
Hiervoor heb ik een zwarte 5,5 inch CCS Lake Country pad gebruikt op de DAP900, standje 1-2

Een paar drupjes is voldoende voor een gemiddelde motorkap (Peugeot 206)
Liquid doet echt z'n naam eer aan, het is onwijs vloeibaar, het wordt zo opgezogen door de pad. Dit kun je enigzins voorkomen door eerst een spraytje Spray & Wipe te doen

Het voordeel van machinaal aanbrengen is dat het veel gelijkmatiger aan te brengen is en zuiniger in gebruik is.

Tevens door het gelijkmatig aanbrengen, verkort je de curetijd.
Dit is wel afhankelijk van een X aantal factoren. De norm voor het afnemen wordt mede bepaald door de swipetest
Ik heb de wax ongeveer 10 minuten laten curen alvorens deze af te nemen met een schone, hoogpolige MF doek

Aardig swirlvrij. Als lamp heb ik de TL verlichting, Brinkman en de flits van m'n mobiele telefoon (Nokia N970) gebruikt. Normaal zou ik de digitale camera gebruiken, maar de accu is leeg en de oplader ligt bij een vriendin.

Zo, ik kan aanstaande vrijdag met een schone en nette wagen naar de meeting van de Peugeot 206 club :heart_eyes:

Tevens gelijk de velgen in de PB Wheel Sealant gezet en de banden behandeld met Swissvax Pneu. Helaas niet de Swissvax Autobahn kunnen gebruiken omdat het potje uit logeren is bij een forumlid :grinning:


Eindoordeel:

+
- geur
- prijs
- easy on, easy off

-
- standtijd = ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nice write-up thx,staat bij mijn ook op mn verlanglijstje,en ja EASY OFF zoals je filmpje duidelijk maakt
 
Is absoluut een easy-wax, enig klein minpuntje vond ik de iets te vloeibare substantie zoals hierboven omschreven, desalniettemin nog steeds erg zuinig in gebruik.
 
Kun je hem eens op een zwart kunststof dak smeren en kijken wat er gebeurt? :-" :D

Ziet er heel gemakkelijk uit! Ik denk dat zo'n flesje zijn weg ook deze kant wel vindt binnenkort :)
Nu hopen dat de standtijd op zijn minst redelijk is.
 
Zat al op deze review te wachten: bedankt ! ,^^

Las op andere fora wel dat deze wax bij gebruik in de zon nogal stofte...
Ben benieuwd of dat inderdaad zo is.

Weer een wax voor op de verlanglijst als de paste-versie op is...
 
Leuke review!, Poorboys blijft leuke producten hebben met een mooie prijs/kwaliteit verhouding vind ik...

Over dat hechten van een wax/sealant op een glaze klinkt inderdaad logisch. Maar waarom zou je nog een glaze gebruiken nadat je gefinished hebt met zwarte pad en Super finish/Finale?
Als het goed is zijn er na het polijsten geen swirls meer om op te vullen.
 
Zeker fraaie review!! mooi product ook.
Zou ik wel eens willen proberen.
 
Nette review alhoewel ik als steeds meer verwende beginneling eigenlijk een vergelijk tussen vast en vloeibaar had verwacht. Hehehe deze komt dus in mijn volgende winkelmandje,ben na de gold class van mg helemaal gek van vloeibare waxen. En deze zou nog met dat tikkeltje beter moeten zijn. En mi doet een glaze meer dan enkel krasjes opvullen. Vult ook de micro porien en geeft extra glans dus het blijft nut hebben enkel dat het inderdaad le standtijd kan inkorten erdoor
 
Bedankt voor de review :)^

Ik had eigenlijk niets nodig, maar deze lijkt me erg makkelijk voor tussendoor! Dus gelijk maar even besteld ;)
 
Wat ik mij nu afvraag is:
Als we praten over de combi Black Hole en Natty's paste wax dan vult het elkaar mooi aan.
Maar om een wax vloeibaar te maken heb je oplosmiddelen nodig.
Is het nu niet zo dat de oplosmiddelen in de Natty's liquid wax de Black Hole eventueel opeet of verminderd (zoals een Collinite 845)?
 
Vandaag ook voor het eerst met de Liquid Blue aan de gang geweest. Ik kan niet anders als me volledig aansluiten bij de review van Patrick.

De naam is in ieder geval goed gekozen, dat spul is echt zo dun als water. Hierdoor is het wel lastig om goed te doseren. Ik heb uiteindelijk de helft van de auto gedaan hoewel ik van plan was om met alleen de motorkap te beginnen... Ietsjes uitgeschoten! :schaam Op dit schoonheidsfoutje na ging het aanbrengen met de DAP 500 op Goud en stand 2 prima. Fluitje van een cent om een flinterdunne en egale laag wax aan te brengen.

Het curen ging in het zonnetje erg snel, na minder dan 5 minuten kwam 'ie al door de swipe test heen. Omdat ik Collinite poetsgeweld gewend ben heb ik alles afgenomen met de DAP en zo'n Microfibre Bonnet. Het viel achteraf alles mee en ik had 't net zo goed met de hand kunnen doen. De glans die overblijft is mooi diep en heel goed vergelijkbaar met de vaste Natty's.

Al met al een ideale wax om snel aan te brengen, zeker ook omdat 'ie niet vlekt op kunststof en je dus niets hoeft af te plakken. De beading en standtijd moet ik nog even afwachten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit wel goed zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eventjes een update. Vandaag weer de auto eens gewassen en de beading lijkt helemaal weg te zijn. Nul, niks, nada. Bleef een laag water op de auto liggen waar m'n Delirium bijna niet tegenop kon.

Nu hebben we de afgelopen maand rotweer gehad, maar ik vond dit toch wel een erg tegenvallende standtijd. Wat zijn jullie bevindingen?
 
Na het wassen heb ik ook altijd slechte sheeting/beading. Komt door de shampoo. Het is wachten op de 1e regenbui, als je dan geen druppels meer ziet heb je echt geen bescherming meer.
 
Ik hoop dat je gelijk hebt, PB world maakt goed spul dus ik kan het me haast niet voorstellen... :confused:

*EDIT 23-11*: JE HEBT GELIJK! Na het buitje van vannacht was prachtige beading weer terug :heart_eyes: