• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Swissvax Pneu & Swissvax Autobahn Wheel Wax

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.957
193
47
Den Haag


Deze producten heb ik mogen ontvangen van forumlid Bart (Blamm).

Uiteraard, zoals met vele producten, wil ik deze altijd z.s.m. testen, maar aangezien m'n vriendin de auto mee heeft, dan maar op de scooter getest.

Eerst heb ik de wielen + banden gedemonteerd omdat dit makkelijker schoon te maken is en de producten makkelijker aan te brengen zijn.

Voor het gebruiken van de Swissvax producten eerst de banden en velgen goed en degelijk ontvet met pure PB Spray & Rinse, Meguiars Super Degreaser, PB APC en Valet Pro Safe Wheel Cleaner.

Waarom puur vraag je je af? Heel simpel, alle spullen (aangemaakt) staan op de zaak en thuis heb ik de voorraad staan. :ja
En om nou voor even diverse spraybottle's aan te gaan maken ... :weetniet

De vuiligheid in de hoekjes zit echt goed aangekoekt, tis bijna niet meer weg te krijgen :no

Eerst maar eens de velgen behandeld met Valet Pro Bilberry Wheel Cleaner

Hier is het wiel schoon en droog gemaakt met een el cheapo mf doek. Lijkt netjes op het eerste gezicht.

Toen was het tijd voor de Swissvax Autobahn Wheel Wax.

De geur is heerlijk :heart_eyes: Ruikt naar chocolade, aarbei. In ieder geval lekker genoeg om voor je plezier iedere keer aan het potje te snuiven.

Om ervoor te zorgen dat er geen wax op de banden zou komen, heb ik deze volledig afgeplakt.
Het aanbrengen heb ik met m'n vingers gedaan, zo kom je overal en raak je elk deel van de velg.

Het afnemen heb ik gedaan met wederom een schone el cheapo mf doek. (geen foto's van).

Nadat ik beide velgen behandeld had, ben ik verder gegaan met de Swissvax Pneu.

De bedoeling is dit product op de band te sprayen en dan 12 tot 30 minuten in te laten trekken. Nadat ik het product op de banden had gesprayd, zag ik al dat dit niet de manier gaat worden. Met sprayen krijg je geen gelijkmatige verdeling over de band.

Ik heb het product met een applicatorpadje netjes ingesmeerd en verdeeld over de wang van de band. Zoals je ook ziet, heb ik het loopvlak afgeplakt omdat ik niet wil dat hier enig product op terecht komt. :no

Na een half uur is het product zoals in de gebruiksaanwijzing ook stond, in de band getrokken.

Nadat het product zijn werk heeft gedaan, heb ik wederom de wang van de band met een schone el cheapo mf doek nagewreven.

Het was eigenlijk alleen de bedoeling om de remblokken te vervangen aangezien deze aardig op z'n einde waren 8o 8o 8o
Toen ik toch bezig was, gelijk maar de velgen aangepakt. Vandaar deze revies(s)
Bekijk bijlage 48250

Swissvax Pneu
+
- prijs
- geur
- gebruikersgemak -> easy on, easy off
- geen vettigheid
- standtijd?

-
- windgevoelig (oppsrayen)
- niet echt zuinig in gebruik (opsprayen)


Swissvax Autobahn Wheel Wax
+
- geur
- standtijd?

-
- prijs
- potje te klein
-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie duidelijke review Patrick, ondanks dat het gsm foto's zijn, zijn de verschillen toch duidelijk te zien. :)^
 
dank voor de write-up alias naamloos:ja en elke keer heb je last dus van aangetaste velgranden misschien is het pisbakken amulimium
 
Leuk om te lezen dat je positief bent over de producten!
De Autobahn heb ik uiteraard ook even aan geroken, en het meest deed het me nog denken aan van die roze-gele poederlollies (als iemand begrijpt wat ik bedoel :-b ) Echt een van de lekkerst ruikende detailingproducten die ik tot nu toe tegen gekomen ben, wint het van de Dodo waxes!

Betreffende je positieve en negatieve punten. De standtijd blijft natuurlijk afwachten van beide, de tijd zal dat moeten leren. De prijs was in ieder geval in jouw geval geen probleem:-" , maar in de aanschaf zijn het in vergelijking met vergelijkbare artikelen niet de goedkoopste inderdaad, zeker de wax niet. Wat dat betreft is het misschien wel weer een voordeel dat het potje zo klein is, een pot van 200gram (deze is 50g geloof ik) wordt in Engeland wel verkocht, maar kost een vermogen. En velgen zijn ook weer niet zo groot dat het verbruik heel hard zal gaan. Lastig te zien op de foto misschien, maar denk aan 2 Dodo Juice panel potjes op elkaar, erg klein..

Zou het een idee zijn om de Pneu op te brengen met een sponsje of kwast misschien, ipv opsprayen? Of was het daarvoor echt te waterig? Ook ben ik benieuwd hoe je hem qua looks vindt ten op zichte van de Wolfgang gel, aangezien je dat bijna op brood smeert bij de lunch zo dol ben je er op :D De duurzaamheidswedstrijd zal hij wel niet kunnen winnen van een gel.

Beetje stom dat ik vergeten ben voor mijzelf ook een flesje Pneu mee te bestellen :klap
 
Bart,

De Pneu is inderdaad zo vloeibaar als water, lichtjes opsprayen en dan verdelen met een applicatorpadje lijkt me wel makkelijker/zuiniger.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de standtijd. Swissvax zegt dat het weken blijft zitten. Mijn gevoel zegt dat het niet zo is omdat ik vermoed dat het product op waterbasis is.

Het nadeel van de Wolfgang BD is dat deze enkele dagen best wel glimmend is, uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen deze af te nemen met een doek. Weer wat bijgeleerd :idee

Ik hou van mat satijnen zwarte banden, glimmende banden vindt ik echt he-le-maal niets :no

Het potje Wheel Wax is inderdaad bijna net zo groot als 2 panel potjes DJ op elkaar :grinning:
 
Interresante review, gebruik namelijk zelf ook redelijk wat producten van Swissax.

Wat ik me afvraag is waarom jij de Pneu een half uur laat intrekken ?
In het boekje wat ik van Swisswax heb staat namelijk het volgende :

- Opsprayen
- Uitwrijven met de Pneu kwast
- Afnemen met de gele MF doek

Ik lees nergens iets over laten intrekken oid, ook niet in het instructieboekjevan Spyker :weetniet

Wheelwax werkt ook erg goed, alhoewel ik van mening ben dat de Wheelwax van Poorboy's zeker zo goed is qua standtijd.

Gr. Arjan
 
Op de gebruiksaanwijzing aan de achterkant van het flesje staat het volgende:

1)
Wash tyres and allow to dry.

2)
Mist Swissvax Pneu onto the tyre surface or apply it with a pneu brush or foam pad. Allow to stand for 15-30 minutes. The milky white film wil turn into a deep black.

3)
Use a clean Swissvax cloth to wipe off any overspray or residues on wheel rims, rim embelishers or chrome spokes.

Important: Pneu should not be used on motorcycle tyres as there is risk of skidding!
 
Heb hier een 250ml verpakking :

1. Wash tires and allow to dry

2. Mist Swissvax Pneu onto tyre surface or apply Swissvax Pneu with a Swissvax Pneu or Wheel brush.

3. Allow to stand for 5 minutes. the milky white film will turn a deep black.

4. Use a clean Swissvax cloth to wipe off any overspray or residues on wheel rims, rim embelishers or chrome spokes.

In de 2 Nederlands talige boekjes die ik erbij heb staat overigens helemaal geen cure tijd oid vermeld.

Heb dus nu al 3 verschillende gebruiksaanwijzingen voor 1 product :weetniet