• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scholl Concepts + DDJ test

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
Zoals gisteren aangegeven, heb ik een aantal polijstmiddelen van Scholl Concepts aangeschaft.
Ik had hier lovende reacties over gelezen op Buitenlandse fora, dus was er zeer nieuwsgierig naar.
Heb het maar een test genoemd, want ik heb te weinig ervaring in detailen en vergelijkende middelen om het echt te kunnen reviewen.

Affijn vandaag naar een maat van mij met een garagebedrijf gegaan, aangezien hij meestal wel wat slopers heeft staan om op te kunnen testen.
Er werd mij een witte Alto aangewezen en veel plezier en succes gewenst.

De Alto zag er niet best uit, vol met aanslag helemaal mat etc. ik moest er maar het beste van zien te maken.

alto-voor.jpg


alto-voor2.jpg


Affijn, eerst maar eens gewassen en daarna gekleid (alles met DoDo producten gedaan).

alto-gekleid.jpg


Lak weer lekker glad en zonder vervuiling, maar nog steeds vrij mat.

Hierop voor de eerste test de S17 erbij gepakt + de blauwe pad en bijgesloten backing plate gemonteerd.

S17.jpg


Dit gaf al gelijk een goed resultaat, mattigheid weg, swirls weg, maar toch nog wat diepere krassen aanwezig;

na-S17.jpg


Affijn daarna met de S3 aan de gang gegaan op de oranje pad met de rotary, gevolgd door de S17 op de DA met een oranje hex logic pad, met toch wel een zeer net resultaat, vooral als je nog eens terug kijkt hoe de lak eerst was;

naS3-S17.jpg


Als volgende stap was de S40 aan de beurt, deze heb ik toegepast met de DA en de rode Hex Logic pad;

na-S40.jpg


Tussen elke stap heb ik de lak ontdaan van eventueel nog aanwezige polijstresten met de SW10

Ik wilde gelijk een wastest doen, dus ben hierna met Lime Prime aan de gang gegaan met de DA op HL groen;

na-LP.jpg


Vervolgens de motorkap in vieren gedeeld en tijdens het curen van de wassen een foto genomen van waar deze zijn opgebracht;

4xddj.jpg


En het eindresultaat (wat laat wit zich slecht fotograferen zeg...);

4xddjna.jpg


M.b.t. de wassen, wil ik gewoon eens iedere maand kijken in hoeverre ze nog aanwezig zijn, de glans was eigenlijk nagenoeg gelijk.

De Scholl Concepts producten bevielen mij wel.
Het is alleen jammer dat mij de ervaring ontbreekt, om echt een goed oordeel te geven.
Affijn oefening, baart kunst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk, weer eens nieuwe producten onder de loep.
:)

afgezien van het resultaat: wat vond je van het werken met de producten? had je last van veel polijststof? was het product lastig afnemen? nog exotische geuren geroken?
 
De producten hebben geen geurtoevoegingen e.d. en zijn op waterbasis zonder siliconen.

De S3 verwerkt het lekkerst door de pad eerst licht vochtig te maken.

Tijdens het polijsten drogen de producten eigenlijk nauwelijks waardoor er nagenoeg stofvrij gewerkt kan worden.
Het enige wat ik heb gedaan is tussen elke stap het lakwerk afgenomen met SW10 om eventuele overtolige polijstresten te verwijderen.
Dit werd ook geadviseerd door degene waar ik het bij heb gekocht.
 
Hier in Noorwegen zijn ze erg populair onder het detail volk en worden er mooie resultaten mee gehaald.
Zijn naar wat ik gelezen heb prima polijstmiddelen.
 
Heel leuk om te lezen en zien!

Vreselijk mooi pakket ook zo zeg, vooral die tube met pads en backing plate.
Ook een mooi duidelijk stukje uitleg, rechts op de etiketten. Met pad-indicatie erbij en verloop in cut.

Lastig om op de foto het resultaat goed te kunnen zien zo, vooral op wit, maar zo te horen goed spul. Heb je ervaringen met andere polishes die je kunt vergelijken?
 
Ik geef het eigenlijk al aan in m'n startpost;
Ben nog niet zolang bezig en heb dus ook nog niet zoveel ervaring en ook nog niet veel polijstmiddelen geprobeerd.
Op dit moment zijn de enige andere polijstmiddelen in mijn collectie de Megs 105 en 205.
Persoonlijk vind ik Scholl Concepts wat lekkerder werken (loopt niet droog en stoft nauwelijks).
Een ander kan echter weer een persoonlijke voorkeur voor Megs hebben.
 
Mooie review! Interessant product dat Scholl, zou het wel eens willen testen naast PB en Monello. Jammer dat je geen vergelijkingsmatriaal hebt!
 
Dat komt nog wel, voorlopig is mijn collectie nog niet compleet en staat er genoeg op mijn wenslijst.

Mocht één van de medewerkers van CC geïnteresseerd zijn om het e.e.a. uit te testen, dan kan ik altijd wat sampels missen.
 
Heb vandeweek eindelijk eens tijd gehad om bij de wastest een kijkje te nemen.
Het is 2 maanden + 1 week geleden dat ik de wassen heb opgebracht op de motorkap.
Gedurende die tijd heb ik er verder niets aan gedaan.

Dit is wat ik aantrof; een behoorlijk vervuilde motorkap;

waxtest1.jpg


waxtest2.jpg


Het was een beetje een vreemd gezicht, dat waar de tape heeft gezeten het schoonste deel van de kap was.
Ik heb destijds eerst de kap behandeld met Lime Prime, vervolgens afgetaped en daarna de verschillende wassen opgebracht.
Verder geven de foto's een beetje een vertekend beeld, want de SNH kant was het meest vervuild.

Ik heb vervolgens de kap gewassen met BTBM.

waxtest3.jpg


Hoeveel moeite ik echter deed, ik kreeg niet de verkleuring verwijderd (wit was er donkerder), waar de wassen waren opgebracht.
Het leek er wat op, alsof de wassen de vervuiling had geabsorbeerd.
De RBO was zag er het lichtst uit, de RBJ wat donkerder en vervolgens-> SN -> SNH (de SNH had dus de meeste verkleuring).

Vreemd genoeg had de mate van beading dezelfde volgorde.
RBO had de minste beading (bijna geen), RBO wat meer, SN weer een beetje meer en SNH had de beste beading en tevens nog wat sheeting.
De resterende beading was niet echt werelds, maar er was nog steeds wat zichtbaar.

Vanwege het wit was het wat moeilijk de beading goed op de foto te krijgen, maar als je goed kijkt dan zie je wellicht wat ik bedoel;

waxtest4.jpg


waxtest5.jpg


Nieuwsgierig als ik ben, heb ik als eerste mijn bevindingen op het DDJ forum gezet in de hoop een reactie en uitleg te ontvangen van de heren van DDJ.

De reactie van Dom, was als volgt;

The darkening is simply because waxes are sacrificial layers... they absorb dirt so it can't settle on the paint beneath. Whilst the taped areas are cleanest, they are unprotected from the elements. Once the wax has been removed, the areas under the wax will be less contaminated.

This is why wax should never last forever with durability of years or more. It is a sacrificial layer that must be regularly removed and replaced. It's simply wax working properly - but your test shows it to an extreme.

http://dodojuice.com/forum/viewtopic.php?t=2096

Desalnietemin is het een interessant experiment geweest en heb ik er toch weer wat van opgestoken.

----
 
Graag gedaan, was overigens niet mijn eigen wagen maar een sloopauto. ;)