• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Supasnowfoam VS Bilthamber foam

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Een direct vergelijk met Autobrite Supasnowfoam (versie zonder kauwgomballengeur) en Bilthamber Foam.

Gelijke vulling:
Links (roze) de SSF en rechts (groen) de BH. Autobrite foamgun op standje 'maximaal'
foamen3_vulling.jpg


SSF:
foamen3_SSF_1.jpg

foamen3_SSF_2.jpg

Prima kleefkracht, prima 'dwelling' na 1 minuut

BH:
foamen3_bilthamber_1.jpg

foamen3_bilthamber_2.jpg


Woops, nauwelijks schuim en loopt binnen 10 seconden weg.
Gauw extra BH (dubbele portie) in het flesje, en opnieuw proberen.
foamen3_vullingbilthamberopnieuw.jpg

foamen3_bilthamberopnieuwfoamen.jpg

foamen3_bilthamberopnieuwfoamen2.jpg

Prima kleefkracht, prima 'dwelling' na 1 minuut

Links BH, rechts SSF
foamen3_50_50voorkant.jpg


Links SSF, rechts BH
foamen3_50_50achterkant_na.jpg


De resultaten na afspoelen met zachte straal:
SSF voor/na voorwiel
foamen3_voorwielSSF_voor.jpg

foamen3_voorwielSSF_na.jpg


BH voor/na voorwiel
foamen3_voorwielBH_voor.jpg

foamen3_voorwielBH_na.jpg


Beide wielen geen/nauwelijks 'schoonmaakkracht'

SSF:
foamen3_SSFzijkantna.jpg

foamen3_SSF_linksachterna.jpg


BH:
foamen3_BHzijkantna.jpg

foamen3_BH_rechtsachterna.jpg


Behoorlijk wat resterend zand bij BH:
foamen3_BH_zijkantnazandresten.jpg


Eindconclusie:
- Bilthamber foam heeft een betere reinigende kracht op de lak.
- Autobrite foam liet tijdens deze test betere resultaten zien qua afvoer van zand
- Autobrite is zuiniger in gebruik.

Testwinnaar: Bilthamber
Reden: zuinigheid is niet de hoofdmoot, maar schoonmaakresultaten zijn voor mij belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat in een betere mengverhouding de Bilthamber alle zand zal verwijderen.
 
Het feit dat er bij de BH meer zandrestjes achterbleven zou bij mij toch zwaar wegen om juist de BH niet te kiezen.

De beter reinigende kracht op de lak is betrekkelijk, je zal toch nog moeten wassen met een mitt om de filmlaag met vuil weg te krijgen, dit lukt niet met foamen. Zand wegkrijgen wel, en juist dit is een belangrijke swirl veroorzaker.
 
+1 werner.
vind ik net ook het geval, liever al de zandresten van delak om zo minder swirls te maken.
 
Leuke en vooral informatieve test Tinus :ja

Niet om het 1 of ander maar is dat werkelijk de kleur van jouw SSF? 8-o Want mijn SSF is toch zeker de helft lichter van kleur
 
tinus zei:
Behoorlijk wat resterend zand bij BH:
foamen3_BH_zijkantnazandresten.jpg


Testwinnaar: Bilthamber
Reden: zuinigheid is niet de hoofdmoot, maar schoonmaakresultaten zijn voor mij belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat in een betere mengverhouding de Bilthamber alle zand zal verwijderen.

Hier spreek je jezelf een beetje tegen. Misschien even herzien, want volgens mij haal je wat door elkaar heen.

Groet, Peter
 
waarom spreek ik mezelf tegen?

Ik denk dat als ik wel de juiste mengverhouding had gebruikt, wel al het zand zou zijn verdwenen.
Bovendien spuit ik de auto na het foamen nog extra af met de hogedruk, dus zand zou zowieso zijn verdwenen.
Bilthamber is dus wel de winnaar want de auto was een stuk schoner dan met SSF.

Helder verhaal? :grinning:
 
Als jij de BH als testwinnaar kiest, prima. Maar je hebt al een dubbele dosering t.o.v. de SSF genomen en nog is dit niet voldoende voor het zand.

Toch heb ik wel een paar bedenkingen. Ten eerste heb je de passagierskant 2x gefoamed, eerst met een gelijke verhouding als de SSF, daarna nogmaals met de dubbele portie. De bestuurderskant is slechts een keer gefoamed met de SSF, dus logisch dat die vuiler blijft.
Een tweede bedenking die ik heb is wat de dubbele dosering voor gevolgen heeft voor je wax. In andere topics is immers al aangehaald dat je met te geconcentreerde foam- (en shampoo) oplossingen je waxlaag kunt aantasten.

Op zich een erg leuke test, maar erg duidelijke conclusies zijn er wat mij betreft niet te trekken.
 
Scherp opgemerkt wat betreft het 1xSSF en 2xBH foamen. :grinning: :)^

Voor de foto heb ik de SSF kant nog even snel/kort ingefoamed, maar dit heb ik er niet bijgezegd. Dit heeft ermee te maken dat het ca. 3 minuten duurde voordat ik terug was met een nieuwe fles met BH, en toen was het SSF-schuim al grotendeels weg en kon ik geen leuke foto maken met een 50/50. Beide zijden zijn dus 2 maal ingefoamed, en SSF zelfs 2 maal met een goede portie.

Een dubbele 'portie' BH wil niet zeggen dat dit dan dubbel zo agressief is voor de wax ten opzichte van SSF. Beide foams zijn mild voor de wax kan ik uit ervaring zeggen, ook bij redelijk sterke concentraties.

Wat betreft het achtergebleven zand: je hebt een punt maar ik ga volgende keer dit nogmaals controleren en kom erop terug, thnx!
 
Leuk, ik ga het opvolgen.

Op zich heb ik ook wel interesse in de BH foam, ware het niet dat ik nog een gallon SSF heb staan die nog voor 3/4 gevuld is.
En die zal toch eerst opmoeten.
 
Welke verhouding heb je gebruikt Tinus?

Ik had namelijk pas een fijn resultaat bij 125 ml BH op 475 ml water (600 ml totaal in flesje) :)
Kan de samenstelling van het foam ook te maken hebben met de kracht van de HD-reiniger? (ik heb slechts 100 bar max)
 
Laatste update: Bilthamber foam haalt echt wel al het zand weg. De restanten van de test waren eenmalig of ik heb wellicht achteraf gezien een beetje op de grond zitten spuiten met de tuinslang en is er weer zand tegend e auto gespat?