• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test: Winter zout testje Fuzion VS col 915

Bartezzz

Detailing chief
8 mei 2010
1.844
82
Omdat ik wat speculaties hoor(en lees) omtrent de fuzion, welke nog al tegenvallend resulteerd in het topic van rodders, dacht ik een testje op te zetten.

dit is ook gelukt. ik wou hiermee bewijzen of kijken, of zout een invloed heeft op de wax.

Situatie schets:
Ik heb een schone spiegel genomen, deze heb ik afgenomen met IPA, om er vervolgens een laagje fuzion en een laagje 915 op te zetten.
nadat deze zijn uitgehard en opgeboend, heb ik deze besprenkeld me een zoutoplossing. deze heb ik uit gesmeerd en op laten drogen.

vervolgens heb ik een beading testje gedaan.
dit resulteerde in een "voor" foto, een "na" foto en een "na" foto nadat het paneel is gewassen.

Hier de spiegel:
sam0063f.jpg


behandeld met Fuzion en 915:
Links Fuzion, en rechts 915.

sam0065m.jpg


Beading Fuzion:
sam0075x.jpg


Beading 915:
sam0073n.jpg


Nu behandeld met de zout oplossing, deze heb ik uitgesmeerd over het oppervlak, en vervolgens laten opdrogen.
dit resulteerde tot een hardnekkige laag zout welke vast op het oppervlak leek te zitten.

sam0086s.jpg

sam0089f.jpg

sam0088r.jpg


Beading op het opgedroogde zout:
Fuzion:

sam0094n.jpg


915:

sam0098k.jpg


Nu heb ik het paneel ingespoten met de FM10 met een oplossing Auto bath.
dit om een wasbeurt te simuleren. ik heb het oppervlak ook nog even ingewreven, hierna afgespoeld en gedroogd.

sam0100q.jpg


dit resulteerde in de volgende beading:
Fuzion:

sam0101wq.jpg


915:

sam0103gt.jpg


Overzichtje:

sam0109t.jpg


Conclusie:

Beide waxxen zijn op beading achteruit gegaan.
de sheeting was bij de 915 veruit sterker.

wel groepeert de Fuzion nog prachtig, maar een mooie beading is het niet meer.
de 915, heeft een krachtigere beading.

Note:
Trek je eigen conclusie hieraan! ik vond het leuk dit even te testen, en het heeft niet veel wetenschappelijke inhoud!
houd je commentaar en of aanmerkingen vriendelijk.
 
Leuk testje, en zout is in mijn ogen een van de grootste dooddoeners van een lsp tijdens de winter.
 
Een leuke test om te lezen.

Vergeet niet dat alleen zout een boosdoener is. Er hangt ook vervuiling in de lucht wat neerslaat op de lak en invloed heeft op de standtijd.
 
Zout heeft dus toch meer invloed dan ik dacht.
Leuke bedachte test.:cool:
Tsja dit weer is echt verschrikkelijk. Mijn auto ziet er niet uit.
En kan gewoon niks doen.
 
mmmm toch mijn auto maar even gaan wassen ?

P1020369.jpg


Leuke test ! de beading op de spiegel met de reflectie van lde spiegel is echt een apart gezicht
 
Bedankt voor de test...bevestigt ivm. de 915 wat ik al wist....is in de winter een beregoeie wax :heart_eyes:
 
Mooie test die wel aangeeft wat ik zelf ook gewoonweg zie aan mn auto....dat zout vreet in aan mn wax!
 
Bedankt voor de leuke reacties :cool:

Onthou bij deze test, dat ik de hele test heb uitgevoerd (inclusief opruimen en spullen pakken) in ongeveer 30minuten.
kun je dus nagaan hoelang de wax is bloodgesteld aan zout en wat voor invloed dat al heeft.:confused:
 
Wel een leuke test en je kan de invloed van het zout duidelijk zien, maar het is wel een spiegelglade ondergrond(glas),^^
Als test paneel kan je de spiegel beter gebruiken voor producten voor glas.
Een autolak is wat anders in mijn optiek (vele malen anders onder de microscoop) en opspattend pekelwater met vervuiling erin is een andere zaak als een zoutoplossing zelf maken.

Maar toch leuk om te zien hoe dit uitpakt :)^
 
@wilbert,

Ik ben het volledig met je eens, maar die middelen heb ik hier niet.
een spiegel heb ik gewoon staan, zodoende kan ik makkelijk en snel van dit soort testjes en reviews schrijven.

uit jouw verhaal blijkt, dat het "in het echt" nog meer invloed heeft, dan in mijn ideale situatie.
dat bewijst dat het eigenlijk nog erger is dan in mijn simpele test ;)

"kun je dus nagaan" ;)

overigens heb ik de zoutoplossing wel gemaakt met grof strooizout! en geen keuken zout :)
 
Precies dat is "in het echt" nog veel erger. :)^

Als ik in mijn spiegels kijk onder het rijden, en ik zie die natte pekel met vervuiling met 70 of met zelfs 100km per uur tegen de wielkast aan spatten/vliegen denk ik toch echt dat plaatselijk mijn waslaag wel aan een opfrisbeurtje toe is.(collinite of niet) :confused:

Het verschil tussen strooizout en keukenzout is niet zo heel groot, meer gezuiverd dat is het enigste verschil.

De aantasting op auto's die niet met zo'n mooie beschermlaag rondrijden als de meeste hier op het forum zal ook nog veel erger zijn.