• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Testpaneel: Ultimate Compound vs P1000 schuurkrassen -Update 20/02-

Virus

Detailing chief
22 okt 2010
1.171
82
Omdat het vandaag toch te koud was om de auto's te wassen heb ik mij wat geamuseerd met een slooppaneel...:grinning:

Gebruikte producten:
- slooppaneel
- 3M P1000 wetsandpapier
- Dap900
- LC oranje pad
- Meguiar's Ultimate Compound
- 3M maskingtape
- IPA 1:1
- microvezeldoeken

Reden van deze test: omdat in het verleden de Ultimate Compound soms niet aan mijn verwachtigen voldeed qua verwijderen van defecten bedacht ik dat dit wel eens eerder aan mijn techniek zou kunnen liggen dan aan het product zelf. Vandaar dat ik in deze test getracht heb een techniek toe te passen die bekend staat als de Kevin Brown Method (voor wie hier meer wil over weten: Google is uw vriend ;) )

Genoeg inleiding, foto's nu:

Men neme...een slooppaneel:

testpaneel002.jpg


Ik heb een deel afgeplakt om verschil te zien met het onbewerkte deel:

testpaneel004.jpg


Linkerdeel van het paneel heb ik vervolgens bewerkt met 3M wetsandpapier P1000, dat zag er dan zo uit:

testpaneel005.jpg


Vanuit een andere hoek gefotografeerd:

testpaneel008.jpg


Foto's met de Brinkmann:
Onbewerkte deel:

testpaneel013.jpg


Deel behandeld met wetsandpapier 8-())

testpaneel012.jpg


Vervolgens foto's van het polijsten. (omdat het schuurkrassen betroffen van P1000 wetsandpapier heb ik meteen een oranje pad gebruikt, bij nader inzien had ik beter eerst eens een witte pad genomen om te zien wat het effect daarvan was...:confused: )

Onderste deel van de foto's: 1 pass met de Dap900 snelheid 4 icm oranje pad met UC
Middelste deel van de foto's: gedeelte van het paneel dat nog niet gepolijst is
Bovenste deel van de foto's: onbewerkt

testpaneel007.jpg

testpaneel010.jpg


Foto van het hele testvlak gepolijst:

testpaneel021.jpg


Foto's met de Brinkmann:
Voor:

testpaneel011.jpg


Na 1 pass:

testpaneel020.jpg


Het paneel werd verder niet nabewerkt (afgezien van een IPA-wipedown). Wie goed kijkt naar onderstaande foto zal zien dat de glans en reflectie op het onbewerkte deel beter is dan op het bewerkte (volg de reflectie op de bovenkant van het paneel, linksboven 1 pass, rechtsonder onbewerkt) hetgeen mij doet besluiten dat nabewerking toch wenselijk is. Ps; wat u ziet in het midden van het paneel is trouwens geen reflectie maar zijn nog onbewerkte schuurkrassen van het wetsandpapier. :grinning:

testpaneel016.jpg


Deze test was eigenlijk puur voor mezelf bedoeld maar vond de resultaten toch leuk genoeg om te posten...hoop jullie ook. :grinning:

Moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van Meg's UC in deze test, ik had dit resultaat na slechts 1 pass eigenlijk niet verwacht.

Bedankt voor het lezen en kijken,

Uw Virus. ;)
 
Mooi om te zien dat het toch goed uitgepakt heeft. De m205 en m105 polishes is een combinatie waar men snel over heen kijkt.
 
@ SkyBuMp vandaar ook dat ik voor deze test UC gebruikt heb (dit is geloof ik de consumer-versie van m105)

De UC had ik al in mijn collectie maar ik denk dat daar in de toekomst wel eens de m105 en m205 zouden kunnen bijkomen.

Toevallig iemand die weet wat de consumer-versie van m205 is (als die bestaat tenminste)?
 
Consumer versie van M205 zal ongeveer de Swirl X zijn. Zie dit plaatje van de diverse Meguiar's produkten van compound (links) naar Finisher (rechts)
smataggressivenessorder.jpg
 
Bedankt freddyevo2 dat dacht ik al.

Ik zag echter vandaag dat SwirlX niet in de nieuwe Meg's brochure staat, ik vermoed dan ook dat dit zal verdwijnen uit het assortiment.
 
De D151 paint reconditioner cream kan je zelf je cutting factor mee bepalen en dr zit ook nog een lichte beschermer in...Ik ben een groot liefhebber van dit product:ja
 
@ tee-dee-ie ik ben enkel voortgegaan op posting's op DW, de artikels daar vond ik best interessant om lezen en eens te testen, verder heb ik geen idee wie Kevin Brown is en of de man op het filmpje dezelfde is...(Martin Wright=Kevin Brown?) :weetniet

@zuidwest10 nadeel is de grote verpakking en de prijs. :(
 
Freddyevo2 de afbeelding die jij plaatste is die van het zgn SMAT-pack (super micro abrasive technology) dwz dat al deze producten niet-afbrekende microkorrels bevatten....als ik het goed begrijp tenminste.

En ja, keuze van de pad is dan blijkbaar bepalend voor de cut van de producten.
 
Ik heb pas een halve gallon gekocht en had nog 16oZ staaan dus heb voor de komende jaren genoeg....at evo....door de pad keuze bepaal jejej slijp graad
 
De D151 is een product voor de "snelle jongens" , het zit boordevol fillers. Het is namelijk speciaal voor autoveiling huizen ontwikkeld in de US die snel veel auto's willen laten glimmen. Ik heb het wel eens gebruikt en was niet echt onder de indruk, juist omdat het zoveel fillers heeft.
 
Wat mij eigenlijk verbaasde bij deze kleine test is het gemak waarmee de P1000 wetsandsporen verdwenen met de gekozen combi.....zeker als je meestal leest dat je om wetsandsporen te verwijderen met de rotary aan de slag moet.....

Uiteraard kan het eindresultaat beter, maar ik heb dan ook niet nabewerkt...misschien dat de lak onder een vergrootglas een genuanceerder beeld zou laten zien...:weetniet

Ik wil zeker niet beweren dat je wetsandkrassen altijd kan verwijderen met een D/A....alleen... deze keer lijkt het wel aardig gelukt te zijn....:weetniet

Misschien ligt het aan de lak van het paneel?
Ligt het aan de gebruikte methode?
Misschien moet ik volgende keer langer, harder schuren?

Denk dat ik deze test nog wel eens overdoe en wat meer schade aanbreng vooraleer te polijsten... :ja
 
helemaal top, bedankt Virus! Het is goed om te weten dat ook een DAP, soms, wetsandsporen kan verwijderen. :)^
 
Ik denk dat je hier de spijker redelijk op zijn kop slaat met de opmerking "lijkt", als je een paneel had gehad met een donkere kleur, zoals bijv. zwart, dan had je waarschijnlijk nog redelijk wat kunnen zien zitten. Zilver is een lastige kleur om goed te zien wat de correctie nu is die je uitgevoerd hebt.
 
Inderdaad stimpy68 dat denk ik ook, ik had ook liever een liever een zwart of donkerkeurig testpaneel gehad want ik vind dat zilver niet ideaal....maarja, als je iets gratis krijgt....beggars can't be choosers...:confused:

Zou graag het paneel eens in de volle zon willen bekijken....als die ooit nog eens schijnt tenminste....:D
 
Geen idee, het is volledig gestript...heb net ff gekeken, ik kan enkel een soort code erop terugvinden die begint met iets wat op het mercedes logo lijkt...maar dit kan ook iets anders zijn.....:weetniet