• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vergelijkende test: Wolfgang Fuzion vs. Auto Finesse Desire

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.988
193
47
Den Haag
Wolfgang Fuzion vs. Auto Finesse

Als eerste de auto gewassen met Meguiars Gold Class Car Wash
Naderhand de gehele auto behandeld met Dodo Juice Red Mist.

Eigenlijk had ik daarna niets willen doen, maar ik kreeg de gelegenheid om de Auto Finesse te proberen. Aangezien ik geen spullen bij me had om de lak weer schoon te maken, heb ik dus de beide waxen over de Dodo Juice Red Mist. heen gezet.

Op zich is het geen echt probleem, de Dodo Juice Red Mist. heeft minstens een uur kunnen curen voordat de waxen werden aangebracht. Ik kan op dit moment niet zeggen of de eerder aangebrachte Dodo Juice Red Mist invloed heeft op de standtijd van beide waxen :weetniet

De lak was lekker schoon en glad dankzij de Dodo Juice Red Mist.

Zogezegd, zo gedaan. Op de motorkap een 50/50 gemaakt.

De Auto Finesse aangebracht met een Lake Country German Applicator Pad

De Wolfgang Fuzion aangebracht met een Dodo Juice SN Finger Mitt

Het afnemen is gedaan met een Monello Peluche Verde en met een Poorboys World Deluxe Mega Towel Groen

Wat mij en SkyBuMp opviel bij het curen van de Auto Finesse, is dat deze een wazige en/of 'nattige' afdruk achterliet bij het maken van de welbekende swipetest.
Het lijkt wel of de streep een beetje nattig is, alsof het vochtig is? :weetniet
Je kent het wel, als je je vinger op de droge schone lak ligt, soort van damp.

Het afnemen van de Auto Finesse gaat wat stroef, de doek, met name als deze nieuw is en dus hoogpolig, deze zich in de waxresidu graaft, zeker als de wax iets te dik is aangebracht.
De Wolfgang Fuzion is een fluitje van een cent qua afnemen. De doek glijdt echt over de lak zo soepel.


SkyBuMp en ik hebben ook gemerkt dat een doek, heel lichtjes aandrukken, bij de kant met de Auto Finesse iets meer afremt en/of iets stroever is dan aan de kant van de Wolfgang Fuzion.

De lak is niet echt superschoon in de zin van gekleid, gepolijst en dergelijke.
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat de oppervlakte vervuiling (auto is in januari 2011 voor het laatst gekleid :schaam) hier deels de schuldige aan kan zijn.

Conclusie:

+ Wolfgang Fuzion:
- easy on, easy off
- geur
- geleverd in een mooie houten kist
- prijs, 2 waxen a 227ml voor € 179,00 euro

-
- prijs
- ?


+ Auto Finesse:
- geur, lastig te omschrijven, beetje vanille, poedersuiker achtig

-
- prijs. 1 wax á 200ml voor € 159,99
- kan lastig af te nemen zijn doordat iets te dik aangebracht
- etiketten slordig aangebracht, doet een beetje afbreuk aan de luxe uitstraling van Auto Finesse
- standtijd?

Oordeel:

Persoonlijk zou ik, zeker als "leek" zijnde, bij het uitgeven van een behoorlijk bedrag voor een wax kiezen voor de Wolfgang Fuzion, puur vanwege het feit dat je het meeste waar krijgt voor het geld.
De Auto Finesse is een relatief nieuw merk op het gebied van autodetailing en moet zich nog bewijzen. Immers, onbekend maakt onbemind.
Zelf kijk ik altijd eerst de kat uit de boom, probeer ik her en der wat sampletjes voordat ik overga om het product ook daadwerkelijk te kopen.
Eerlijk gezegd kan mij, op dit moment, de Desire niet echt bekoren. Misschien dat de standtijd mij kan overtuigen om toch ooit een keer een pot te kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi en duidelijk verslag.
Ben ook wel benieuwd naar de standtijd van beide producten.
Het blijft een hoop geld om uit te geven aan een pot wax.

Ik vind ook dat de Finesse pot wat goedkoop oogt.
Voor dat bedrag had ik wel een iets luxere uitstraling verwacht.
Dat hebben ze bij Wolfgang duidelijk beter begrepen
 
Was het de gewone of de tropical van de Red Mist?
Ik heb het namelijk wel eens andersom gehad met gewone Red Mist, dat deze raar deed op de lak (slecht te verwijderen).
Wellicht dat de Red Mist, debet was aan het slecht uitbuffen van de Desire, want ik heb van andere gebruikers er niets over gelezen.

Ik heb zelf geen Fuzion, maar zie in diverse tests een vrij korte standtijd en ben benieuwd naar jouw bevindingen.
 
Leuke review. Ik ben wel benieuwd naar de beading en sheeting. Ik vind persoonlijk ook de verpakking van de waxen van AF een beetje saai.

Kan ik hieruit opmaken dat jij toch iets anders denkt dan Skybump over de Desire? Je lijkt niet net zo overtuigt als Skybump:weetniet
Ik bedoel, jullie hebben beiden al veel ervaring met waxsoorten, maar zo zie je toch dat je zelf het best ervaring met de wax op kan doen en dat meningen kunnen verschillen.
 
Interessante test, misschien dat de (vettige) Red Mist icm afwezigheid van kleien debet is aan het negatieve resultaat van Desire ?

De pot Desire oogt inderdaad goedkoop :confused: en het etiket zit niet helemaal recht, echter de geur is onbeschrijflijk lekker, vooral in de zon ! (fristi geur) :heart_eyes:
Vwb gebruiksgemak ben ik wel content met de Desire wax, mooie wetlook en simpel uit te wrijven.

De verpakkingen van Auto Finesse vind ik wel mooi, neigt een beetje naar Dodo (speels)

Kortom, hier louter positief nieuws over Auto Finesse (AF)
Zo zie je maar weer dat iedere detailer zijn eigen voorkeur heeft en Tim heeft gelukkig veel keus ! :D
 
Ik heb zelf de Desire wax en ik had geen problemen met afnemen.
Maar bij mij had ik de lak van tevoren nog gepolijst dus dat scheelt wel degelijk.

En een wax is meestal een persoonlijke keuze. Je koopt iets waar je een goed gevoel bij hebt;)

Ben benieuwd wat je uiteindelijke bevindingen zijn! :)^
 
Is de tropical red mist inderdaad.

De beading, sheeting en standtijd kan ik nu mooi testen aangezien ik de auto van mevrouw nicknameless minder vaak was en/of wax dan m'n eigen auto...:schaam
 
@ Patrick, eigenlijk had je de hoogglans deksel van de Desire er op moeten zetten dan had de pot er anders bij gestaan. Voor wat betreft de standtijd kan ik al antwoord geven, het blijft een stuk langer zitten (beading) dan de Fuzion in mijn ervaringen. Ben benieuwd naar jou ervaring.
web1.jpg


tamer zei:
Leuke review. Ik ben wel benieuwd naar de beading en sheeting. Ik vind persoonlijk ook de verpakking van de waxen van AF een beetje saai.

Kan ik hieruit opmaken dat jij toch iets anders denkt dan Skybump over de Desire? Je lijkt niet net zo overtuigt als Skybump:weetniet
Ik bedoel, jullie hebben beiden al veel ervaring met waxsoorten, maar zo zie je toch dat je zelf het best ervaring met de wax op kan doen en dat meningen kunnen verschillen.
De wagen van Patrick kon een goede klei beurt gebruiken, dus niet de ideale omstandigheden om een verse layer wax aan te brengen. Er was nog iemand mee van het AudiForum die zijn wagen net gepolijst had deze week, daar ook een voorscherm met Desire aangebracht (zelfde wax, zelfde applicator). Dat ging als een trein, soepel was wat en afnemen ook weer net zo.

Ik heb wel gemerkt dat je de wax geen uren moet laten zitten, zeg na 5 minuten beginnen met buffen is echt meer dan zat.

Jethro zei:
De pot Desire oogt inderdaad goedkoop :confused: en het etiket zit niet helemaal recht, echter de geur is onbeschrijflijk lekker, vooral in de zon! (fristi geur) :heart_eyes:
Vwb gebruiksgemak ben ik wel content met de Desire wax, mooie wetlook en simpel uit te wrijven.
+1. Je zou James van Auto Finesse een mailtje moeten sturen over de etiketten... heb ik ook gedaan en mijn stickers zijn onderweg :ja
 
Mooie test Patrick! Jammer van het goedkope potje, maar het gaat natuurlijk om de inhoud. Blijf toch een Dodo fan/liefhebber, vooral SN is echt top naar mijn mening.

Ben erg benieuwd naar de verloop van de test!
 
Sorry, maar imho is dit geen wax review.
Je hebt niet eens een fatsoenlijke prep gedaan voor de waxen, testen is goed maar doet het eerst grondig voor jezelf vooraleer je het op een forum post.

De stickers van de potten worden ook vervangen door de eigenaar van AutoFinesse, de eerste batch was niet van goede kwaliteit, de latere potten zijn beter.
De prijs van de desire is een pak hoger dan de fuzion maar in mijn ogen is ook de kwaliteit hoger. Dat laatste doelt dan op beading / sheeting en standtijd, kwa aanbrengen gaan er maar weinig waxen boven de fuzion.
 
Ben het eens met Jan, zorg voor een goede basis. Dit is het net niet allemaal.
Niet des nicknameless zeg maar.
 
Test is relatief, beide waxen hebben dezelfde ondergrond.
Het verschil in verwerking zal niet veel anders zijn dan op een "kaal" paneel.
De standtijd: Tja, dan heeft de ondergrond waarschijnlijk wel zijn invloed.
 
Rolf zei:
Het verschil in verwerking zal niet veel anders zijn dan op een "kaal" paneel.
Helaas...naast de pot gepiest! Ik schrijf net dat de verwerking op een geprepte voorscherm als boter ging, deze ervaring had patrick niet op mijn lak.
 
Rolf zei:
Test is relatief, beide waxen hebben dezelfde ondergrond.
Het verschil in verwerking zal niet veel anders zijn dan op een "kaal" paneel.
De standtijd: Tja, dan heeft de ondergrond waarschijnlijk wel zijn invloed.
Ene kant wel maar dit zijn wel waxen waarvan de fabrikant aangeeft dat de lak goed geprepareerd moet worden. Zijn geen cleanerwaxen. Zulke kwaliteitswaxen verdienen een degelijke voorbereiding. Zeker als je er een review van maakt.
 
Staat er ergens REVIEW in de titel of topic? Het is een vergelijkende test... volgens mij zit daar een groot verschil in.

In principe kun je het wel een eerlijke test noemen aangezien beide waxen op dezelfde niet voorbereide ondergrond zijn aangebracht.

:roll

Maart goed, Jan en Dennis hebben wel een beetje gelijk. Een goede voorbereiding is eigenlijk nodig, maar zoals ik al eerder in mijn openingspost had gezegd, ik heb de spullen niet bij de hand.
 
Dat was idd mijn auto waarop op het voorscherm de Desire wax is aangebracht door Skybump. Deze was echt superglad, duidelijk verschil ook met bijv de motorkap (gewassen met nog laag Dodo Purple Haze wax).

Ben zelf dan erg benieuwd naar de vergelijkende test op met name de punten Beading, standtijd, sheeting en reflectie naast het gemak van aanbrengen.
Zelf hoop ik binnenkort verschil in beading te kunnen zien van mijn rechter voorscherm met Desire (zonder Tough Coat) versus straks linker voorscherm met Auto Finesse Tough Coat + Dodo Purple Haze Pro wax. :) Ben zeer benieuwd, maar ik vrees het ergste, dat ik te zeer onder de indruk ga zijn van de beading van de Desire ;) maar misschien is het verschil ook niet zo groot en kan ik rustig verder met de Dodo, we gaan het zien.

Vind het van Auto Finesse ook wel een gemiste kans dat ze zo'n hoge kwaliteits wax in een goedkoop ogend potje verkopen, de klant zal nog veel eerder bereid zijn veel geld uit te geven als de verpakking ook al de kwaliteit van het produkt uitstraalt, en veel hoeft dat relatief gezien niet te kosten.
 
De beading foto's.

Op de motorkap, passagierszijde de Auto Finesse Desire, bestuurderszijde de Wolfgang Fuzion. Eerlijk gezegd weinig verschil in beading :weetniet
462cf780.jpg


Close-up van de Desire
d3f389aa.jpg


Close-up van de Wolfgang Fuzion
7acb1c23.jpg


Hetzelfde verhaal op het dak.

Wolfgang Fuzion
9c1c9221.jpg


Auto Finesse Desire
d0696b19.jpg
 
Interessant dat de beading idd zo dicht bij elkaar ligt.
Ziet er ook goed uit, maar eerlijk gezegd had ik nog meer hoogte in de druppels, cq knikkers verwacht ;) maar daarvoor is de lak zelf wellicht nog niet perfect voorbereid.