• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo 6c polijsten geeft minimaal resultaat

Marc0180

Detailing rookie
10 mei 2024
14
15
Hallo allemaal,

Bij deze mijn eerste berichtje op het forum. Laatst begonnen om onze auto’s een opknap beurtje te geven. Zowel het interieur maar ook het exterieur.

Na het volgen van alle filmpjes en de stappen op dezelfde wijze na te doen op mijn Volkswagen polo 6c. Jammer genoeg zie ik na de eerste cutting stap nagenoeg geen resultaat. Ik ben benieuwd of jullie tips en tricks hebben om wel een goed resultaat te krijgen.

Machine: Makita DPO600Z
Pad: Uro-Cell Blue Cutting Foam Pad - 7 inch
Polijstpasta: Menzerna heavy compound 1000.

Hebben jullie tips om een beter resultaat te krijgen?
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Met tape is voor, zonder tape is na.
 

Bijlagen

  • 0470B449-1493-45C9-B0B7-FE9F93BF4F12.jpeg
    0470B449-1493-45C9-B0B7-FE9F93BF4F12.jpeg
    168,1 KB · Weergaven: 90
  • B0786F73-F7C3-4AD5-BB27-0AC3B39A0EB0.jpeg
    B0786F73-F7C3-4AD5-BB27-0AC3B39A0EB0.jpeg
    150,4 KB · Weergaven: 62
  • 9C5F8ABC-C119-4F3D-BB40-E5C0329E6759.jpeg
    9C5F8ABC-C119-4F3D-BB40-E5C0329E6759.jpeg
    182,2 KB · Weergaven: 59
  • CA5DDB15-36C1-47CB-8298-82542FB02726.jpeg
    CA5DDB15-36C1-47CB-8298-82542FB02726.jpeg
    125,2 KB · Weergaven: 51
  • BF975682-929E-4ED6-B383-FC2E0D6F82C9.jpeg
    BF975682-929E-4ED6-B383-FC2E0D6F82C9.jpeg
    261,5 KB · Weergaven: 55
  • 286D1CC1-91D7-4D3E-986D-7A24D5228077.jpeg
    286D1CC1-91D7-4D3E-986D-7A24D5228077.jpeg
    171,2 KB · Weergaven: 60
  • F92C03C5-FE86-4045-AD52-F26238BC22AF.jpeg
    F92C03C5-FE86-4045-AD52-F26238BC22AF.jpeg
    316,3 KB · Weergaven: 88
  • IMG_5777.jpeg
    IMG_5777.jpeg
    196,6 KB · Weergaven: 89
  • IMG_5782.jpeg
    IMG_5782.jpeg
    167 KB · Weergaven: 88
Lijkt er meer op alsof je zo hard bent gegaan dat je marring hebt geintroduceerd, heb je de medium al geprobeerd?

Ik heb namelijk dezelfde fout gemaakt toen ik net begon. Soms is het met een heavy compound lijkend alsof de krassen niet weg zijn gegaan omdat de marring/haze het doet lijken alsof het erger is geworden. Vervolgens ga je agressiever en agressiever.

Dit moet je vervolgens afschalen naar een polish, dan zal je zien dat de swirls die je nu ziet wel weggaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RedCat
Bedankt voor je reactie. Ik ben verder gegaan met stap 2 van de menzerna set. Geeft wel wat betere progressie, maar nog niet waar ik op hoopte. Eerst maar eens even dit paneel helemaal af maken
 
Qua toerental is die DPO gelijk aan een DAP, ik weet alleen niet wat de uitslag van deze machine is. Makita geeft wel aan dat het een excentrische machine is. Je hebt die wel in de juiste stand gezet (geforceerd roterend) ?

Aan je polijst middelen kan het haast niet liggen, dan zou ook je techniek nog te wensen kunnen overlaten ?
Ik zie geen voorstel topic van je dus heb ook geen idee waar je woont, wellicht dat anders een forum lid even met je mee kan / wil kijken.
 
Lastig om aan de hand van 2 foto's te beoordelen wat er precies "fout" gaat.
De combinatie van de pad en het gebruikte polijstmiddel is naar mijn idee vrij heftig dus wellicht creëer je daarmee marring / haze zoals @Zoranurai al aangeeft.
Of zoals @Juffer1 al aangaf schort het misschien aan je techniek.
Ik rijdt persoonlijk al 30+ jaar VW en naar mijn ervaring is de lak bij auto's uit de VAG groep over het algemeen knetterhard en zijn er vaak meerdere hits nodig om het gewenste resultaat te bereiken.
Mijn advies in deze:
Zoek "hulp" bij een van de forumleden.
Er is altijd wel iemand te vinden die met je mee wil kijken en je van de nodige adviezen kan voorzien.
En misschien , wat mij betreft , wel het belangrijkste , begin niet meteen met een zware combinatie.
Begin wat milder , je kan indien nodig altijd nog opschalen.
Een auto detailen is een marathon en geen sprint :yum
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het verbaast mij dat detailers in de dop, gelijk op de auto gaan polijsten ed. Zelf zou ik, mocht het ooit in me opkomen, een motorkap of deur gaan halen bij de sloop. En daarop eerst gaan testen. Hoe gaat het in zijn werk, hoe reageert de machine, welke pads geeft welk resultaat, etc….
 
Als ik de machine opzoek;
  • 2 standen; Geforceerd excentrisch en vrije rotatie.
  • 5,5mm uitslag
  • 0-6800 OPM
  • 150mm BP
- Gezien de foto's lijkt het erop dat je de geforceerde stand hebt gebruikt. (Holo's)
- 5,5mm uitslag is aan de lage kant, misschien zelfs i.c.m. met een forced DA.
- 150mm BP + 150mm pad is op een klein en/of gebogen paneel soms wat onhandig.

- Is het getoonde paneel het eerste paneel wat je probeerde van de Polo? (Een vlak paneel zou makkelijker zijn als 'testspot')

- Het lijkt erop dat je de swirls wel degelijk hebt verminderd. Ze zien er afgestompt(er) uit.
- Er lijkt een waas te zijn ontstaan door de gekozen combinatie (gradatie) van pad + polijstmiddel, dus slijptkracht is er wel, maar misschien benut je deze niet efficiënt.

Mijn eerste ingeving is dat je simpelweg een harde VAG-lag hebt. Als je een écht harde lak heb, dan zal je meerdere hits moeten doen. Zelfs wanneer je een degelijke machine + juiste combi + juiste werkwijze hebt, kan dit gewoon vragen om meerdere hits, dus wanneer je deze dingen níet hebt, dan ben je nog wel even zoet. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Brad en Marc0180
De 5,5 mm uitslag hoeft m I geen probleem te zijn.
De Rupes Mille forced da heeft ook maar 5 mm uitslag.
Wat ik er van kon vinden,is dat je op deze Makita kleinere backingplates op kan monteren.
De 4 inch(100 mm) of een 5 inch(125 mm).
De uitslag kan je niet veranderen, maar een kleinere backingplate maakt het een stuk eenvoudiger, zoals Qantoxx aangaf,
In hollingen/bollingen.
 
  • Leuk
Reactions: Marc0180
Een VW kan gewoon keiharde lak hebben beetje vergelijkbaar met de BMW die ik had maar n voor mij was het ook een beetje een zoektocht naar wat te gebruiken (met name pads/polijstmiddelcombinaties).
Was dit de 1e auto die je machinaal ging polijsten?
En zo ja hoe zeker was je van je techniek waarbij het belangrijkste is dat je de machine recht op het lakwerk houd en niet te snel beweegt met de machine?
-de polijskorrel moet de tijd hebben om af te breken.
-de polijst banen moet je laten overlappen.

Bij echt harde lak ben ik fan van onderstaande pads icm Scholl S3 maar je techniek moet wel op orde zijn:
 
  • Leuk
Reactions: Marc0180
Bedankt voor jullie uitgebreide en snelle reacties.

- Betreft de polijstmachine. Deze heb ik inderdaad op de geforceerde dual action stand gezet.
- De pad is inderdaad vrij groot voor verschillende hoekjes. Daarvoor gebruik ik de kleinere roterende machine.
- op het dak van de polo heb ik als eerste een testspot gedaan. In dit gebied zit ook een kras. De eerste keer 4x de heavy cut met de blauw pad op stand 2 van de grote polijstmachine. Hier had ik maar weinig resultaat, daarna deze stap herhaald. De glans van de lak werd we beter maar de swirls bleven. Daarom eenmaal met de medium cut en bijbehorende pad. Swirls werden toen wel iets minder maar niet in het tempo dat ik verwacht. De kras bleef wel, hier heb ik nogmaals op geconcentreerd, het kost nogal wat tijd en energie om de kras minder te laten worden. Dit is ook de reden om het op een ander paneel een poging te wagen.
-De waas is denk ik voornamelijk omdat het vlak nog net iets beter schoon gemaakt kon worden.
- de pad heb ik veelvuldig uitgespoeld, meer dan ik bij de Renault Twingo gedaan heb

Eerder heb ik wel een Renault twingo gedaan, dit ging best prima. Alleen was dit een witte lak en zaten er wat minder beschadigingen in de lak als bij deze polo.

Ik had al het eea gelezen over de hardheid van VW lak maar begon desondanks toch te twijfelen dat ik te hard zou gaan. Volgende week ga ik de testspot verder afmaken met de medium en finishing compound, ben benieuwd! Ik zal dan het resultaat hier posten!
 
De Renault modellen die ik onder handen heb mogen nemen hebben echt een heel andere/zachtere lak dan de VAG modellen die ik heb mogen doen.
Nu heb ik nooit met een Makita polijstmachine gewerkt maar wellicht is standje 2 wat te voorzichtig en is de polijstkorrel niet goed afgebroken?
Hoeveel standen heeft de machine?
Wanneer ik echt harde lak ga polijsten met in mijn geval veelal een Rupes machine staat de machine op 5/6 ,bij een medium stap bv 4 en finishen vaak op 3 en een enkele keer op 2.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Marc0180
Stand 2 zou gelijk moeten zijn aan 2500 rpm. Achterop de fles wordt ook een lage snelheid geadviseerd. Als ik richting stand 3 ga merk ik wel snel dat het polijst middel snel stof wordt
 

Bijlagen

  • IMG_5790.jpeg
    IMG_5790.jpeg
    630,8 KB · Weergaven: 5
Een Rupes mk2 15mm uitslag heeft toerental bereik van 3000 t/m 5200 zag ik staan maar dit is wel een machine met vrijloop.
Ik denk dat de Makita op geforceerde eerder een beetje te vergelijken is met een Rupes mille of Flex XCE.

Dan het “stoffen” van het p9lijstmiddel , heb je de pad voordat je ging polijsten 1 klein spaytje detailspray gegeven?
Stoffen zegt vaak dat je te lang doorgaat of bv te grote stukken tegelijk pakt ook de buitentemperatuur kan invloed hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Marc0180
Bedankt voor je snelle reactie!

De auto staat binnen in de garage. Waarvan de temperatuur rond 16-18 graden geweest zal zijn. Ik doe inderdaad vrij constant een spaytje spray erop voordat ik begin. Ik had toen het idee dat het kwam door de warmte van de wrijving kwam.

Tevens ook elke keer het oppervlak optimaal voorbereid met Gyon prep.

Ik zal het volgende week weer eens proberen op een iets hogere stand.
 
Nou dat klinkt op zich goed qua omstandigheden , 1 tip op het moment dat de lak goed is voorbereid zou ik gewoon starten met polijsten . Prep vooraf gebruiken is onnodig kostbaar en kun je beter inzetten als inspectie spray of om de lak na het finishen totaal te ontvetten.
 
De Menzerna 1000 geeft wel correctie, echter nauwelijk/geen glans.

Probeer eerst eens met de 2500, daar moet je echt resultaat mee kunnen halen.
 
  • Leuk
Reactions: Marc0180