• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW testpaneel onderhanden genomen

Jeroen Merlijn

Detailing rookie
30 apr 2012
1.271
0
Vandaag heb ik een testpaneel onderhanden genomen.Dit paneel komt van mijn oorspronkelijke VW,deze toen vervangen ivm schade.

Doel van deze test:Het uitproberen van mijn nieuwe producten, kan ik met deze producten lichte en wat zwaardere krassen herstellen, kan ik handmatig wetsanding marks herstellen.

Here whe go:

Stap 1: Het scherm grondig schoon gemaakt met HG auto reiniger,werkte best wel goed,maar kreeg de teer pitten niet weg. Autoglym intensive tar remover op het scherm aangebracht en dit even laten intrekken.Daarna het scherm gewassen met een sopje van dreft omdat dat Autoglym nogal vettig is. Boel drooggemaakt.Alle teer sporen waren weg.

Stap 2: De lichte kras ge-wetsand met korrel 2000

De kras:
poetsbeurt003.jpg


Na het wetsanden:
poetsbeurt006.jpg


Eeste doel is behaald,de lichte kras is nagenoeg weg. Nu de schuursporen nog.

De tweede kras is veel dieper,tot op de grondverf:
poetsbeurt010.jpg


Nee,met enkel wetsanden red ik het hier niet:
poetsbeurt011.jpg


Deze kras moet opgevuld worden:

Eerste laag:
poetsbeurt012.jpg



Tweede laag:
poetsbeurt014.jpg


De verf geforceerd met fohn laten drogen,dit ivm tijd gebrek. Het is tenslotte toch maar een test.

4 uur later de reeds droge lak ge-wetsand.Hier heb ik op de achterkant van een potlood een stukje p2000 opgeplakt.:
poetsbeurt017.jpg


Had nog een derde laag lak nodig gehad zie ik:
poetsbeurt018.jpg


Stap 3: Kleien met Mothers clay kit:
poetsbeurt020.jpg


Het kleien met deze kit ging erg makkelijk en ook erg leuk om voor de eerste keer te doen.Het was bijna een soort meditatie lol.

De klei heeft wel nog iets vuil weggenomen,maar niet erg veel.Het scherm was al goed schoon.:
poetsbeurt021.jpg


Stap 4: Polijsten met Monello finale en witte handpad.Zou ik de sanding sporen met de hand weg kunnen krijgen:
poetsbeurt025.jpg


Ja dus:-"

De diepe kras nog steeds goed zichtbaar,had ook niet anders verwacht hoor:
poetsbeurt024.jpg


Op zeg maar 2 meter afstand niet te zien. Doel al redelijk gehaald

De lichte kras,let niet op de schade links,was de rede om het scherm te vervangen:
poetsbeurt023.jpg


Heey,de lichte kras is nagenoeg weg:-"

Stap 5: Reinigen en voeden met Dodo Prime lime: Fijn te verwerken spul,ging prima met de hand.
poetsbeurt027.jpg


poetsbeurt026.jpg


Stap 6: Waxen met Colinite 845.Deze half uurtje laten curen,swipe test ok en uitgepoetst,dit ging erg makkelijk. Fijne wax.
poetsbeurt033.jpg


poetsbeurt034.jpg


Op 20 cm afstand is de lichte kras nog te zien:
poetsbeurt035.jpg


poetsbeurt036.jpg


poetsbeurt040.jpg


poetsbeurt041.jpg



Beading: Hier is goed het verschil met de onbehandelde kant te zien:
poetsbeurt046.jpg


poetsbeurt044.jpg


poetsbeurt045.jpg


poetsbeurt047.jpg


poetsbeurt048.jpg



Al met al ben ik tevreden,mede door het tijdgebrek. Bij de echte auto ga ik er meer energie in steken.

Bedankt voor het lezen.

Groeten,
Jeroen
 
Ideaal zo'n oefenpaneel !


Leuk om te zien wat de resultaten zijn die je hebt behaald, denk dat het heel leerzaam kan zijn.

Kleine tip voor het wetsanden : je hebt nu alleen geschuurd met 2000, ik zou zelf haaks daarop nog een keer naschuren met 3000 omdat die krassen veel makkelijker te verwijderen zijn.
 
Goed bezig! :)^
Ideale manier om ervaring op te doen met krassen opvullen en wetsanden. :ja
Dat je p2000 krassen handmatig wegkrijgt met finale vind ik wel verbazend. 8-o
 
P2000 was het fijnste papier wat ze hadden. Moet zeggen dat ik er ook een hard hoofd in had,geloofde eigenlijk niet dat ik de sporen van p2000 met de hand weg kon krijgen.
Het ging verrasend snel,de laatste foto van het kleien is op 13.52 uur genomen,direct daarna gaan polijsten en die foto is van 14.13 uur. Goed spul dat Finale!
 
Zo kun je op veilige wijze ervaring opdoen met wetsanding en lakherstel.
Na het wetsanden had je misschien(bij gebrek aan fijner wetsandpaper) ook nog een stap kunnen doen met Forza/Inizio. Dan is de stap naar de Finale niet zo groot.
 
Ziet er netjes uit! Lijkt mij erg handig zo'n testpaneel. Misschien was de Blob Eliminator nog iets geweest?
 
Thanks!

Met wat oefenen is er denk ik erg veel resultaat te behalen,weet niet of die Blob iets bijdraagt? Moet er daarna nog gesand worden?
 
De Blob zorgt er juist voor dat je het "teveel aangebrachte" lak weghaald en zo juist dus NIET hoeft te schuren:)_[]

Werkt wel goed maar ik ga liever wetsanden 8d
 
Heb je na het polijsten de boel goed ontvet ? Ik twijfel namelijk of de schuursporen wel werkelijk weg en en niet gemaskeerd door oliën.

Verder leuk gedaan. Heb hier nog een vag achterklep incl lakstift waar nog op geoefend moet worden.
 
Weet niet of er in Finale olien zitten? in ieder geval heb ik daarna alles schoon gemaakt met spray&wipe. Er waren toen geen schuursporen te zien.

Succes met oefenen!
 
Finale heeft zeker olieen. Wat betreft het schuren : bouwmarkt schuurpapier met korrel 2000 is anders van structuur dan automotive schuurpapier met korrel 2000.

Eigenlijk durf ik me wel bij Wouter aan te sluiten en verbaas ik me ook over het feit dat je schuurkrassen volledig weg zijn, zeker met de hand.
Ik ben namelijk bezig met een Calibra waar ik een wolletje met forza op een 900 uit de kast heb moeten trekken om de schuur krassen enigzins weg te krijgen die door een spuiter is geschuurd met 2500.

Neemt niet weg dat dit een ideaal oefenpaneeltje is !
 
Ik sta er ook echt van te kijken dat je 2000gritt schuursporen met finale en met de hand, weg hebt weten te krijgen. :)^

Ik finish bij het wetsanden altijd met 3000gritt, maar zelfs met Inizio op geel, met een DAP500, gaat dat niet zomaar.
 
Zojuist gestript en ontvet met thinner,geen sand sporen te zien.
Sta zelf ook verbaast te kijken hoor.
Kan het door de hardheid van de VAG lak komen?
Foto's maak ik morgen even.
 
Ja en nee,door de hardheid maak je ook minder diepe krasjes bij het wetsanden toch?
Maar goed,geen sporen te zien. Al met al ben ik dik tevreden en met deze kennis durf ik de lichte kras op mijn auto te wetsanden.
Mijn doel is wel redelijk goed behaald.
 
Ik moet zeggen dat ik ook mijn twijfels had en heb....daarmee dat ik eerder reeds mijn verbazing uitte. ;)
Foto's uit diverse hoeken en met diverse vormen van belichting zouden ideaal zijn. :ja
 
Morgen bij goed daglicht en ik hoop met zon,ga ik de boel onder verschillende hoeken bekijken en fotograferen.
Leuke hobby dit!
Kan niet wachten op goed weer om de echte auto te doen.

Thanks mensen.