• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax review (voor beginners): als je net iets meer

Cyruzzz

Detailing addict
14 okt 2010
186
62
Dag beste mensen,


ik wil hier mijn eerste review gaan posten. Het is een review van een beginner voor beginners. Nu klinkt het alsof ik nergens verstand van heb... ik heb de nodige detail ervaring en heb een leuke collectie, maar "doorgewinterd" ben ik nog niet.

De test die ik heb uitgevoerd gaat over twee wax'en. Namelijk de Meguiars Deep Crystal Carnauba Wax en de tweede is Collonite Super DoubleCoat wax no. 476s.

De reden waarom ik deze test uitvoer is eigenlijk simpel en gebaseerd op eigen ervaring. Van horen zeggen weet ik dat heel veel mensen ooit begonnen zijn met een setje Meguiars en dat eigenlijk al gekocht hebben zonder op dit forum menig uur te verslijten. Als beginner is er een punt waarop je eigenlijk iets nieuws/ beters wilt maar je niet weet hoeveel beter het is. Als student heb ik helaas niet het geld om iedere keer nieuwe producten te proberen. Je moet dan tevens kiezen wat je doet met je zuur verdiende centjes: upgraden of uitbreiden. Vaak kies je dan toch voor uitbreiden.


In deze review heb ik mijn motorkap verdeeld in een 50/50 met aan de passagierskant de Collonite wax en aan de bestuurderskant de wax van Meguiars. Ik heb nu vooral gekeken naar de verwerkbaarheid, de glans na aanbrengen en na de regenbui van vanmiddag naar de sheeting en beading. De duurzaamheid is iets wat nog toegevoegd gaat worden in de toekomst, hier kan ik nu nog niks tastbaars van laten zien.

Gisteren heb ik mijn auto grondig gewassen en de wax aangebracht. Ik kon na het aanbrengen niet gelijk een foto maken, waardoor dit in de schemer is gebeurd. En er niet te zien was hoe goed de auto glom. De Collonite is een vaste wax, dit betekent dat je hem veel makkelijker dun en zuinig kan aanbrengen dan de wax van Meguiars. Het uitpoetsen ging bij beide waxen prima, en met een Fantastic Fur van Dodo was dit geen enkel probleem.


Voor de oplettende mensen onder ons, ik heb een fout gemaakt met het maken van de foto: de wax'en liggen verkeerd om op de foto. Ze zijn dus niet aangebracht zoals te zien is op de eerste 2 foto's maar zoals hierboven beschreven.

20111126170047.jpg


20111126170029.jpg


Vanmiddag na de regen een foto gemaakt, helaas begon het ook nu weer te schemeren en is de foto niet heel duidelijk. Wat wel te zien is, is dat de sheeting van de Collonite wax vele malen beter is. De halve motorkap is aan de passagierskant droog en aan de bestuurderskant niet. De beading was vergelijkbaar, hier kon ik geen duidelijk verschil in opmerken.

20111128165310.jpg





Conclusie tot nu toe:

Verwerkbaarheid: Een plus voor Collonite aangezien deze makkelijker dun op te brengen is
Glans: Geen duidelijk verschil
Sheeting: Dikke overwinning voor de Collonite's
Beading: Geen duidelijk verschil
Duurzaamheid: nog geen uitspraak over



Met de prijs is het achterhoofd (Collonite's € 17,49 - Meguiars € 15,99) moet ik zeggen dat je met de Collonite's toch aanzienlijk beter uit bent. Hier aan toe te voegen dat ik verwacht dat de Collonite wax de Meguiars wax gaat verpulveren als het om duurzaamheid gaat. Deze "variabele" ga ik in de toekomst nog toevoegen aan de review...



UPDATE 1:
ik heb vanmorgen, 3 dagen na het aanbrengen van de wax, de auto nog eens goed bekeken met de dauw op de auto en zag nu wel een verschil in de beading met deze kleine druppeltjes. bij de Collonite's was het water evenredig verdeeld over de motorkap en aan de kant met de Meguiar's zag je duidelijk dat er dikkere en dunnere druppeltjes gevormd waren.

De sheeting vertoonde redelijk het zelfde beeld zoals op de foto van gisteren. Het stijle deel van de motorkap was aan de kant met de Collonite's bijna helemaal droog en aan de kant van de Meguiar's verre van.
 
Leuk iniatief!:)^

bedankt voor je review,

even een vraagje, heb je collinite links of rechts aangebracht?

want de eerste foto's laten zien dat collinite rechts zit, en megs links.
maar de sheeting foto, laat het andersom zien :ja
 
Ik vrees dat je de helften door elkaar aan het halen bent, je beschrijft dat de sheeting van de Collinite beter is, terwijl deze aan de linkerzijde zit, de betere sheeting zit aan de rechterkant, de Meg's kant.

Edit, andere Bart was me net voor...
 
schrijf liever over de passagierskant en de chauffeurskant ivm welke wax en schrijf ook meteeen dat het stuur links staat natuurlijk :-b
 
Leuk, zo'n review. Heb je ook iets meer info over hoe lang je hebt moeten wachten totdat je de waxen kon afnemen?
 
Jullie hebben mij idd betrapt op een grote fout! Ik heb de foto verkeerd om genomen! Ik pas de startpost gelijk aan. Bedankt voor de opmerkingen!

De Collonite's heb ik aan de passagierskant aangebracht en de Meg's aan de bestuurderskant. Excuus.

@GTMoyota: de tijd tot het afnemen heb ik gewoon bepaald met de swipetest en er zat nauwelijks verschil in. Heb ze beide niet heel lang laten curen. Schat een minuut of 5 tot 10. Toen ik de Collonite's af kon gaan nemen (deze had ik als eerste aangebracht) kon ik ook bijna de Meg's afnemen.


Ontopic: ik heb vanmorgen de auto nog eens goed bekeken met de dauw op de auto en zag nu wel een verschil in de beading met deze kleine druppeltjes. bij de Collonite's was het water evenredig verdeeld over de motorkap en aan de kant met de meguiars zag je duidelijk dat er dikkere en dunnere druppeltjes gevormd waren.

De sheeting vertoonde redelijk het zelfde beeld zoals op de foto van gisteren. Het stijle deel van de motorkap was aan de kant met de Collonite's bijna helemaal droog en aan de kant van de Meguiars verre van.
 
@ Zuidwest10: ik zou heel graag een paar foto's schieten, al is het met mijn telefoon (de vorige foto's zijn ook gemaakt met mijn telefoon, 8mp he :p)

maar... ik ga 's ochtends vroeg naar de universiteit en ben pas 's avonds in het donker thuis. en mijn auto staat dan bij het station en zie hem niet met daglicht.

Sorry