• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax Test Race Glaze 42, 55 en Fuzion

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.501
198
44
brandimageaspx.gif

Vandaag gestart met de Race Glaze Signatures 42 en 55 waxen.

Wax achtergrond:
Race Glaze Signatures Series 42 Paste Wax

Race Glaze 42 Paste Wax is een exclusieve hand gemaakte wax. Door de hoge percentage pure Carnauba wax van 42% geeft deze wax een overweldigende, duurzame finish op uw auto. De diepe en natte glans zijn extreem lang.

Uiteraard is deze wax zuinig in verbruik, door een minimale hoeveelheid aan te brengen heeft u langer plezier van uw wax. Geschikt voor iedere laksoort.

U kunt het aanbrengen met een foam applicator of met de hand.

Race Glaze waxes kunnen zich meten met de meest hoogwaardige waxes welke er te verkrijgen zijn.

Race Glaze Signatures Series 55 paste Wax

Race Glaze 55 Paste Wax is een exclusieve hand gemaakte wax. Door de hoge percentage pure Carnauba wax van 55% geeft deze wax een overweldigende, duurzame finish op uw auto. De diepe en natte glans zijn extreem lang.

Uiteraard is deze wax zuinig in verbruik, door een minimale hoeveelheid aan te brengen heeft u langer plezier van uw wax. Geschikt voor iedere laksoort.

U kunt het aanbrengen met een foam applicator of met de hand.

Race Glaze waxes kunnen zich meten met de meest hoogwaardige waxes welke er te verkrijgen zijn.
----

Tot zover de theorie, nu de praktijk waar het natuurlijk om draait!

Mijn motorkap heb ik in 3'en gedeeld, links Race Glaze 42, midden Fuzion en reachts Race Glaze 55.
Als voorbereiding heb ik de motorkap excentrisch gepolijst met een zwarte finishing pad en Menzerna Final Finish, daarna met Poorboy's Black Hole de lak voorbereidt voor de wax.
Dit is in overleg met Gerbrand, volgens hem is het geen probleem om Black Hole te gebruiken i.c.m. met de Signatures waxen.
Uiteraard heeft Race Glaze ook hun eigen Pre-Wax cleaner:
Signtatures Pre-Wax cleaner

Ik had de beschikking over de testpotjes die o.a. in het sample pakket zitten:
Sample Pakket

De potjes zijn vrij klein en mijn eerste gedachte was dan ook: hoe krijg ik in hemelsnaam mijn pad in dat potje???
Dus Gerbrand maar even een PM gestuurd en hij gaf de tip om eerst met de vinger de wax warm te maken en dan op de pad aanbrengen.
En dat werkt dus inderdaad goed! Gek genoeg is de 55 veel zachter als je er met je vinger de boel warm maakt dan de 42 terwijl je zou verwachten hoe meer carnauba hoe harder de wax, dat bleek dus even niet zo te zijn.
Uiteraard heb je met een grote pot daar totaal geen last van, daar kan je zo met de pad in de pot.

Wat bij mij opviel was dat het potje 55 33% meer wax bevat dan het 42 potje.

Qua geur vind ik de 55 lekkerder ruiken dan de 42. Ze ruiken allebei niet chemisch o.i.d. maar ik geef de voorkeur aan de 55, uiteraard is geur puur persoonlijk.

Helaas moest de wax op redelijke warme lak in de zon aangebracht worden. Het verdelen van de 55 ging net zo makkelijk als de Fuzion, de 42 ging iets minder makkelijk maar nog steeds zonder enige moeite.
Ik heb de wax zo'n 5-7 minuten laten zitten (in de zon) daarna uitgepoetst met een Fantastic Fur.

De 55 was geen probleem en zo uitgepoetst, de Fuzion was ook zo gebeurd, bij de 42 werd het ineens een stuk lastiger. Als je het in de schaduw doet is het geen probleem maar de 42 is niet echt geschikt om in de volle zon te gebruiken.
Een duidelijk verschil met de 55 en Fuzion. Niet dat het niet te doen was maar het was ineens wel anders dan de 55.

Zoals ik al verwachte is er op het oog geen verschil te zien tussen de waxen. Daarvoor is het verschil gewoon te klein.
Wel is de Fuzion wat gladder dan de Signatures waxen. Ik heb eerder al gezien dat gladheid geen garantie geeft voor beading/sheeting. Ik heb een wax getest die niet echt glad was maar waar het water er veel meer van af schoot dan de Fuzion/Supernatural dus echt veel waarde hecht ik niet aan hoe glad de lak is.

Ik heb express niet de tuinslang erop gezet. Geen idee wat voor effect het heeft op de duurzaamheid om gelijk na aanbrengen er water op te gooien maar het zal de duurzaamheid zeker niet doen toenemen.
Om te voorkomen dat het wel invloed zou kunnen hebben heb ik ervoor gekozen om geen beading test te doen gelijk na aanbrengen.
Gezien het Nederlandse klimaat hoeven we daar niet te lang op te wachten denk ik ;)

Het resultaat:
IMG_4326-border.jpg

IMG_4334-border.jpg

IMG_4338-border.jpg


Uiteraard komen er updates over de duurzaamheid van de wax maar mijn voorkeur gaat uit naar de 55, deze is wat makkelijker af te nemen, wat zachter van structuur zodat het makkelijker aan te brengen is en ruikt voor mij wat lekkerder dan de 42. Nu nog kijken hoe de Signatures zich verhouden tot mijn tot nu toe favoriet: De Fuzionwax!

Stay Tuned!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd naar het resultaat.

Wel interesant om te weten dat je met je vinger de wax opwarmt en dan op de pad "lepelt"

Dan kan je Fuzion ook machinaal aanbrengen :party:
 
Dat is zeker mogelijk ja, je kan met de grote potten ook wax "oppakken" en verdelen over een 5.5" pad om zo machinaal te kunnen werken.
Ik geef zelf de voorkeur aan het handwerk maar ik kan me voorstellen met grote auto's dat je liever machinaal werkt.
 
Ben heel benieuwd naar de duurzaamheid van deze waxen. Bijzonder trouwens dat een wax met een hoger carnauba percentage makkelijk is aan te brengen en is uit te poetsen, je zou inderdaad verwachten dat het een 'pain in the ass' zou zijn.
Ik zet dit topic op volgen, ben erg benieuwd naar de resultaten. Well done Dennis!!
 
Fijn he Dennis die 55 ;)

Mooie test en zal hem blijven volgen.. of zelf doen :weetniet ( Fuzion en 55)
Ben wel blij dat ik een grote pot 55 heb :D
 
Ging inderdaad niet helemaal goed met verplaatsen, had het in het verkeerd subforum geplaatst, mijn excuses ;)
 
Update! Ondertussen bijna 2 weken verder.

Dit was de dauw van The Day After
42:
IMG_4341.jpg

Na 2 weken:
IMG_4480.jpg


Fuzion:
IMG_4342.jpg

Na 2 weken
IMG_4479.jpg


55:
IMG_4343.jpg

Na 2 weken:
IMG_4478.jpg


Bij de dauw was er nauwelijks verschil, na 2 weken was de 42 iets grilliger dan de 55 en Fuzion maar niet veel.
Wel was de sheetings bij 55 en Fuzion een stuk beter dan de 42.
Tot nu toe gaan Fuzion en 55 gelijk op :)^
 
Een leuke test, ik blijf deze volgen.
Toch zal ik waarschijnlijk nooit zo'n dure wax kopen.
Je ziet namelijk geen ruk verschil bij de wax. Zie je bijvoorbeeld wel verschil tussen een stuk wat niet behandeld is?

Ik ben pas overtuigd dat een wax werkt als ik een directe 50/50 zie waarop de wax-kant een mooie glans heeft. En dat is mij nog nooit overkomen....
Daarom kan je naar mijn mening net zo goed een wax als Collinite gebruiken. Een van de beste beadings, en ze blijven extreem lang zitten.
 
Dat vind ik ook, maar soms is je klant/opdrachtgever zo merkengeil dat er wel iets van swissvax of iets dergelijks op moet. Ook ik sweer bij Meg's 16, Colli's 476 en Autoglym Hi Def, geen verschil in glans maar allemaal lang houdbaar en goede beading. Zeker als je wat laagjes over elkaar zet.
 
Als je dure waxen onzin vind prima dan zijn die gewoon niet voor jou bedoeld. Dit soort merken hebben een andere doelgroep. Tuurlijk zie je geen verschil tussen Fuzion en een Collinite, er zal echter wel meer glans zijn. Hoe meer carnauba hoe meer glans alleen het scheelt zo weinig dat het niet te zien is.
Wat me wel opvalt is dat de 55 en de Fuzion veel makkelijker in gebruik zijn dan welke wax waar ik mee gewerkt heb. Dat merk je dus echt wel. En uiteraard is het ook een groot gedeelte marketing, je hebt het er voor over of niet.
Die discussies zijn er al meer dan genoeg geweest dus die hoeven we hier niet meer te voeren.
 
Is het misschien een idee om eens harde feiten op tafel te gooien of dure waxen hun geld wel waard zijn? Het is en blijft tot die tijd een eindeloze discussie wat allemaal gebaseerd is op meningen en emotie, nog op keiharde feiten en cijfers dus.

Ik weet dat er iets is als een glansmeter. Als ik de marketing van dure waxen moet geloven is deze glans bij hun waxen hoger dan de concurrenten.

Iets voor een review? :-" dan zijn we er waarschijnlijk voor eens en altijd uit.

Of staat er voor zo'n test teveel op het spel? :D
 
Zinloze discussies ook al heb je cijfers. Cijfers zijn interpretabel als de pest, maar dat ga ik hier niet toelichten.

Heel simpel: elke wax is beter dan geen wax, en elke wax is goed. Verschillen zijn er, ook al zijn die verschillen niet voor iedereen te ontdekken of iemand wil die verschillen niet (h)erkennen.

Gebruik de wax waarbij jij je goed voelt, en dan ben je voor mij goed bezig.



p.s. Fuzion is beter dan de meeste waxen w^^w
 
Zucht,

Een wax levert slechts een kleine bijdrage aan de glans. 99% van de te behalen glans zit in de voorbereiding.

Smeer eens voor de gein een wax (of ie nou duur is of goedkoop) op een verweerde rood/roze lak. Of op een lak die nog nooit behandeld is.
Gaat deze dan ineens glimmen als een gek? Nee....:no

Immers, waar vuil zit, zit geen glans ;)

Feit is dat een wax uit het duurdere segment zoals Wolfgang Fuzion, Swissvax, DJ SN enzovoort betere ingredienten hebben die zorgen voor een langere standtijd.

De ene is tevreden met een wax van 20 euro, voor de ander mag het geld kosten, 200 euro of zelfs meer!
Als iemand kiest voor een dure wax, moet diegene het zelf weten. Daarom zijn er waxen die in elke prijscategorie vallen zodat iedereen keuzes kan maken.