• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werken met Nano-producten; de risico's...?

ivo's

Detailing guru
Tester of Bling
6 sep 2009
4.327
193
38
Brabant
Disclaimer: dit is vanuit persoonlijke interesse (en deels mijn dagelijkse werk) geschreven en uitgeplozen.
Aan de onderstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, zijn enkel en alleen MIJN interpretatie van de informatie die ik ken / kon vinden.


Nanoproducten komen steeds meer voor in de detailingwereld.
Helaas zijn er nogal wat onduidelijkheden over de risico’s over het werken met deze producten.
Waar je aan de ene kant verhalen hoort dat de producten net zo schadelijk zijn als asbest, hoor je aan de andere kant dat men de producten nog net niet drinkt.
Wat zijn nu de risico’s en waar moet je op letten?

Als voorbeeld neem ik in dezen een bij velen bekend product, C.Pro C-quartz
101918.jpg

Basisingrediënten (en de meest belangrijke stoffen qua risico’s voor de gezondheid): Sio2 (ongeveer 30%) en in veel lagere mate Tio2 (minder dan 3%).

Sio2 (Silicon Dioxide, ook bekend als Quartz) is in de meest pure vorm (zeer fijn poeder) zeer schadelijk voor de gezondheid. Bij het produceren, dus het daadwerkelijk mengen van de C-quartz zijn grote risico’s aanwezig. Quartz stofdeeltjes zijn namelijk zo klein dat deze inderdaad vergelijkbaar zijn met asbestdeeltjes. Ook de schade voor de gezondheid is rijkelijk aanwezig en vergelijkbaar met die van asbest. Probleem is echter, dat de lange termijn effecten van nanodeeltjes nog niet bekend zijn..!
Tio2 staat voor Titanium Dioxide. Dit is zover mij bekend een zeer veelzijdig product en waarschijnlijk toegevoegd als zijnde UV-blocker en om de krasbestendigheid nog verder te verhogen.

Wat is nu dan eigenlijk het gevaar?
N.B. In alle gevallen geldt: wanneer je blijvende irritatie hebt/ziet, huisarts raadplegen.
Bij gebruik van het eindproduct (de coating dus) vooral letten op contact met huid, slijmvliezen of ogen.
- Bij contact met de huid: wassen met zeep en VEEL water.
- Bij contact met de ogen: spoelen met veel water (minimaal 15minuten, ook onder de oogleden spoelen!).
- Bij inslikken: alle resterende vloeistof uit de mond halen, METEEN naar de spoedeisende hulp (neem het flesje en/of de gebruiksaanwijzing mee)! GEEN water drinken, NIET (laten) braken!

Zoals je ziet, buiten inslikken geen hele zware risico’s gelukkig, maar toch is enige voorzichtigheid geboden….

Waar moet je op letten tijdens gebruik?
Uit de MSDS (Material Safety Data Sheet) blijken een aantal dingen:
- Vermijd sterk oxiderende stoffen, metalen, basische stoffen en amines (-> een organische verbinding met basische eigenschappen, afgeleid van ammoniak door substitutie hierin van één of meer H-atomen door alkylgroepen resp. azylgroepen of derivaten hiervan)
- Mogelijk irriterend voor huid en ogen bij herhaalde blootstelling. Kan resulteren in droge huid of eczeem
- Handschoenen dragen!
- Bril dragen wordt aanbevolen (in praktijk lijkt het met misschien wat overkill, maar toch…)
- Goed schudden voor gebruik (herstellen van de ‘mix’ van bestanddelen van het product)

Conclusie
Over de lange termijn effecten van nano producten is nog maar weinig bekend.
Mijn advies? Draag ALTIJD handschoenen bij werken met nanoproducten, ben er sowieso voorzichtig mee en houdt deze producten te allen tijde buiten bereik van kinderen.
Better safe than sorry…..!

Thnx for reading.
Vragen, opmerkingen en feedback zijn uiteraard welkom, zolang je het netjes houdt....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is dus precies wat lastig te verklaren is ;)
Wat ik wél weet is dat de stofdeeltjes (poedervorm dus inderdaad) in zware mate schadelijk zijn.
Het werken met het eindproduct (de C-quartz in dit geval dus) heeft vele lagere mate van risico's, omdat de meest schadelijke deeltjes 'gebonden' worden met de vloeistof (en dus niet meer vrij ronddwarrelen).
 
Dank voor je research Ivo, dit zijn zaken waar we allen slimmer van worden.
Van met name de C-Quartz heb ik gezien dat deze een "glasachtig" residu achter kan laten (bijvoorbeeld net onder de schroefdop van het flesje) Als dit glasachtige weer in kleinere deeltjes uiteen valt zal het natuurlijk nooit zo fijn zijn als bij de fabricage, maar is dit dan ook schadelijk naar jouw mening?
 
Van wat ik er van heb kunnen achterhalen zijn vooral vorm en afmeting relevant
Astbest bijvoorbeeld heeft een scherpe naaldvorm en doorboort een celwand
Minuscule omvang kan in een long schade aanbrengen door "verstopping"

Mijn inschatting is dat de emulsie voorkomt dat het gaat stoffen
En dat na polijsten geen scherpe deeltjes ontstaan / achterblijven

Restjes daarentegen zou ik wel voorzichtig opruimen
Als altijd "better safe than sorry"
 
Dat is nu juist het vervelende van dit soort dingen, we weten het niet.
Bij asbest heeft het ook even geduurt voor dat het bekent werdt dat het op langere termijn kanker veroorzaakt.
Dit geld wel voor personen die er dagelijks mee werken, risico voor mensen die eens een keer een schuurdak van eternitplaten gelegd hebben in nihil.
Zo zal het met nanoproducten ook zijn, werk je er dagelijks mee dan moet je er mee oppassen, doe je 1 keer in het jaar een auto dan zal ik mij niet druk maken.
 
Bedankt Ivo's! Erg fijn dat er ook nog aan onze gezondheid gedacht wordt in deze maffe wereld.

En dat meen ik echt :)^
 
BlackPassat;325138 zei:
Dank voor je research Ivo, dit zijn zaken waar we allen slimmer van worden.
Van met name de C-Quartz heb ik gezien dat deze een "glasachtig" residu achter kan laten (bijvoorbeeld net onder de schroefdop van het flesje) Als dit glasachtige weer in kleinere deeltjes uiteen valt zal het natuurlijk nooit zo fijn zijn als bij de fabricage, maar is dit dan ook schadelijk naar jouw mening?

Nope, die deeltjes zijn vele malen groter dan de schadelijke deeltjes waar ik het eerder over had ;)

Jeroen Merlijn;325139 zei:
Het gevaar kan hem dan juist zitten als men later de laag weer gaat polijsten en de stof in poeder weer vrij komt ??

Nope, gebonden en uitgehard = gebonden en uitgehard ;)
Sowieso, als je de C-quartz laag gaat polijsten, zal het residu in de pad opgenomen worden...

RedCat;325150 zei:
Van wat ik er van heb kunnen achterhalen zijn vooral vorm en afmeting relevant
Astbest bijvoorbeeld heeft een scherpe naaldvorm en doorboort een celwand
Minuscule omvang kan in een long schade aanbrengen door "verstopping"
Precies!!

RedCat;325150 zei:
Mijn inschatting is dat de emulsie voorkomt dat het gaat stoffen
En dat na polijsten geen scherpe deeltjes ontstaan / achterblijven

Restjes daarentegen zou ik wel voorzichtig opruimen
Als altijd "better safe than sorry"
Zie hierboven, helemaal mee eens dus :)

Rolf;325172 zei:
...... Zo zal het met nanoproducten ook zijn, werk je er dagelijks mee dan moet je er mee oppassen, doe je 1 keer in het jaar een auto dan zal ik mij niet druk maken.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens, echter het deel over 'inslikken' en 'contact met slijmvliezen' (vooral ogen in dit geval) is nét even wat anders dan bij asbest zoals ik het inschat.
 
Leuk topic met een minder leuke achtergrond. T.a.v. nanoproducten vraag ik mij ook verschillende dingen af. Hoe kan je nano producten maken als ze zelf al microscopisch klein zijn. En bij de verwerking ervan ben je afhankelijk van de vloeistof waarin ze aanwezig zijn om te kunnen zien wat je verwerkt hebt. En als ze zó klein zijn, wie zegt me dan dat ze niet door de nitril handschoentjes heen gaan:weetniet
 
Hmmm wat voor producten hebben zoietsdan nog meer ? Nagellak ?

En betreft auto spullen !? Geen waxen want die zijn natuurlijk.
Maar hoe kan je weten wat wel en wat niet ?
Bij turtle producten staat ook op met nano technologie.
Maar lijkt me sterk dat hun wax dit ook heeft.

Zon glasdeeltjes lijkt me een groter probeleem idd.


Wat betreft werk ? Wat doe je ?

Voor mijn werk is geen arbo.
Ik loop door rookgranaten. Adem af en toe wat traangas in.
Hoor knallen soms met soms zonder oordopjes die behoorlijk hard gaan.
En poets wapens met chemische zooi en olieen direct op de huid.
Tijdens vuren krijg je een combinatie van wapenolie en kruidslijm in je gezicht geworpen.

Ga ik t niet eens over de fysieke arbo hebben ;)

Wordt ook maar eens tijd voor iets anders.
 
SiO2 is in zijn pure vorm totaal ongevaarlijk: zoals je al schrijft is dit de chemische formule voor kwartsglas, en bij normale afmetingen net zo ongevaarlijk als zand of glas (bevatten beiden ook voor een deel SiO2). Het probleem zit in de afmetingen, waardoor de eigenschappen totaal anders worden.

Nanomateriaal, slaat op de grootte van de deeltjes die erin gebruikt worden: die liggen in de ordegrootte van een nanometer (nm). Een nm is 0.001 micron, ofwel één miljoenste van een mm. Even ter vergelijking: de gemiddelde dikte van een hoofdhaar ligt is pakweg 30 micron, ofwel 30.000 nm. De grootte van een atoom ligt zo rond de 0,3 nm, dus dit geeft aan hoe klein nanodeeltjes zijn. Nanodeeltjes werden voor het eerst zo'n 20-25 jaar terug gebruikt in de wetenschap, en dan vooral koolstofdeeltjes die voor allerlei speciale toepassingen werden gebruikt bij wetenschappelijk onderzoek. Pas veel recenter heeft men ontdekt, dat nanodeeltjes ook gevaarlijke eigenschappen kunnen hebben door hun veel kleinere afmetingen. Vergelijk dit een beetje met het fijnstof in een kolenmijn: steenkool in de normale vorm is niet schadelijk (ik heb het niet over de verbranding ervan), maar het fijne stof dat in mijngangen zweeft is funest voor de mijnwerkers die het inademen. Het is niet voor niets dat mijnwerkers die ondergrondswerken al heel jong met pensioen gaan: ze krijgen allerlei longproblemen en vaak overlijden ze binnen een jaar of tien na hun pensionering, de echter ondergrondse mijnwerkers halen/haalden maar zelden de 65 jaar.

De vergelijking met asbest komt niet uit de lucht vallen: in eerste instantie was asbest ook het wondermiddel voor allerlei problemen, vervolgens werd langzamerhand het gevaar bekend van asbest, maar voor het grote publiek is dat nog een poos verborgen gehouden, of op zijn minst onderschat. Iets dergelijks roept toch wel een vergelijking op met nanodeeltjes.

Overigens heeft een consumenten programma er een jaar of 2 terug al eens een uitzending aan gewijd (ik geloof dat het Radar was maar het kan ook Kassa of zoiets zijn geweest). Het grote probleem met nanodeeltjes is dat de eigenschappen van de nanodeeltjes afwijkend zijn van het bulkmateriaal (dus de normale grootte van hetzelfde spul).

Nitril of latex handschoentjes zijn geen garantie, net zo min als mondmaskers of zelfs gasmaskers, maar het zal allicht de blootstelling verminderen, dus het kan geen kwaad (onder het motto beter safe dan sorry).
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Oud maar interessant topic. Even omhoog schoppen .
Want de nano wax en sealant zie je steeds meer voorbij komen op het wereld wijde web . Ziet er echt indrukwekkend uit en simpel te verwerken , maar ja wat is the catch ??

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Goed dat deze weer eens omhoog geschopt wordt inderdaad...
Er zijn ondertussen HEEL veel verschillende 'nano' coatings/sealants te verkrijgen.
Ik zal, als ik binnenkort wat tijd kan vinden, eens kijken of ik een vergelijk kan maken tussen bijv. Nanolex en Gyeon qua bestanddelen en de bijbehorende risico's....
 
Jep, ik heb nu ook een DampMasker en ondanks ik vond dat de Nanolex Si3D niet stonk, (zonder masker aanbrengen) was ik erg blij dat ik hem bij het aanbrengen van de Mohs wél had. Wat een lucht, zeg!


Greetz
 
Érg interessant onderwerp! Ik ben ook erg benieuwd naar het vergelijk tussen de diverse merken en coatings...

Zo'n masker is inderdaad geen gek idee! Ik ben ook heel benieuwd wat er tijdens de Nanolex en Gyeon demo-dagen over gezegd gaat worden! Zal ik hier zeker even verslag van doen!
 
  • Leuk
Reactions: internetboarder
Blijf het geinig vinden dat er er stofmasker bij zit wanneer je een setje besteld.

De aanschaf van een dampmasker van zo'n €40,- met een levensduur die vele malen langer is als nodig is voor het aanbrengen van de coating, is ook overkill qua prijs.
Een dampmasker die 8-10 uur werkt is dan misschien aantrekkelijker... ofso...


Greetz