• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden koplampen 50/50 (veel foto's)

A110

Detailing rookie
20 jul 2008
169
17
Het voordeel van werken in een garage is dat je soms weleens wat onderdelen mee kunt nemen om wat te proberen.

Wat is nu het geval...

Ik had wat beschadigingen aan mijn voorbumper en die word deze week opnieuw gespoten. Hierdoor was het wat makkelijker om mijn koplampen eruit te halen en de steenslag weg te halen d.m.v. wetsanden.

Nu was ik daar dus wat huiverig voor om gelijk op mijn eigen koplampen te gaan wetsanden. Dus ik wat in het magazijn rond gelopen en vond nog wat oude koplampen om te proberen.

Hieronder het resultaat van een koplamp die ZEER verweerd was en niet meer door de APK keuring kwam.

Ik heb het volgende gebruikt:

- wetsand schuurpapier 1000 (fijner en groffer had wel welkom geweest. maar dat hebben we niet op de zaak, dus hier maar mee proberen)
- oranje LC pad met SSR2.5
- witte LC pad met SSR1

Hieronder op mijn gemak aan het wetsanden met een beetje APC en vooral water
Hieronder het resultaat na 1 keer wetsanden:
Toen voor de 2e keer gaan wetsanden:

Toen dat gedaan was heb ik alles even schoongemaakt met een beetje APC en daarna drooggemaakt.

Toen ben ik met de rotary aan de slag gegaan met de boven vermelde producten.

Conclusie: Het is mooi geworden en hiermee had de koplamp weer door de APK keuring gekomen.

Maarja dit waren vrij oude koplampen.
Had nog een vrij nieuwe koplamp meegenomen om te proberen. Een beetje het type wat ikzelf heb. En dat viel dus tegen.
Hier had dus fijner schuurpapier en/of een grovere combinatie aan te pas moeten komen om de schuurplekken weg te krijgen.

Zoals je ziet blijft de koplamp dof. Ik heb meerdere passes gedaan maar zonder enig resultaat.

Nu kan natuurlijk het materiaal anders zijn de de eerste koplamp. Er zit natuurlijk ook wat leeftijdsverschil tussen de 2 koplampen.

Voor mijn was de conclusie dat ik mijn eigen koplampen enkel heb gepolijst met SSR1 op een oranje pad. En dat ik daarmee een mooi resultaat heb behaald. De swirls waren allemaal verdwenen en de glans was perfect.
De steenslag putje's laat ik nog maar even voor wat het is.

Mijn algemene conclusie is dat wetsanden van koplampen nog niet eenvoudig is en dat je zeer zeker moet zorgen dat je voldoende middelen bij de hand hebt om het vakkundig te doen. En dan bedoel ik meerdere soorten wetsand papier en andere combi's om te polijsten. Verder is het een werkje waar je geduld mee moet hebben.

Al met al het was leuk om het te doen en wilden dit met jullie delen.

Gr. Jeroen
 
Keurig verslag en mooie resultaten. Maar zoals je al aangaf moet je nog veel meer gradaties van fijner papier gebruiken. Zo maak je het jezelf wat makkelijker.

Thanks for sharing :ja
 
ziet er ERG goed uit..

de 2e is jammer, en zou veel harder kunnen zijn idd, maar evengoed een erg goed resultaat

is dit allemaal met een excenter gedaan? of met rotary? (kan me haast niet voorstellen dat je dit redt met de dap)

trouwens.. kijk eens naar machinaal wetsanden.

e hebt setjes van mirka, ze noemen het abralon..

dat schuurt veel egaler, en is makkelijker weg te polijsten (2000 met machine is ongeveer gelijk aan 4000 met de hand)
 
zie er toch een stuk beter uit a110
moet bij me eigen auto ook de lampen gaan doen,heb agelopen zondag de spullen mee genomen bij C.C vandaan
nu nog even tijd ervoor zien tevinden
hoop ook op zo mooi resultaat als die van jou (zijn trouwens opel astra koplampen)
 
Ziet er toch al goed uit, nu is korrel 1000 ook wel heel grof om daarna te verwijderen, als je had kunnen schuren tot korrel 3000 had je ze wel terug strak gekregen denk ik.
In ieder geval ga ik dit ook nog eens proberen om mijn eigen koplampen terug strak te krijgen.
 
Hoi,

Ik ben me ervan bewust dat ik nog fijner had moeten gaan met de korrel. Maar dat hadden we niet op voorraad en ik had geen tijd meer om het te gaan halen.

Dit was ook echt om te proberen of het ervan zou opknappen.

Wat betreft mijn eigen koplampen laat ik zo zitten. Als volgende week mijn bumper weer mooi gespoten is en de koplampen glimmen weer mooi dan vallen de putje's minder op.

Ik vond het wel leuk om het te doen in ieder geval.

Gr. Jeroen
 
Je zou ook Xerapol kunnen proberen dit is speciaal om kuststof te polijsten.
Doet in elk geval wonderen op een gsm scherm en horloge glazen e.d.

Gr. Ton
 
hallo,

ik wil binnen kort een VW polo uit 1998 gaan doen. ik heb deze auto nog maar heel even gezien maar het eerste wat mij op viel waren de doffe koplampen. volgens mij zijn deze koplampen van glas, kan ik deze ook behandelen??
kan ik dit met mijn dap en Monello spullen doen??
 
Ik heb dat toen ook bij mij geprobeerd! ( glas polijsten)
Maar ik vond het erg tegen vallen.. :auw ;)

Je kunt het altijd zelf ook proberen.. ;)
 
Ik heb laatst ook de verweerde koplampen van mijn laguna gedaan. Uurtje werk en het was weer netjes.
 
Let wel even op, de ene auto heeft glazen koplampen, de andere kunststof, haal deze 2 niet door elkaar, een glazen koplamp wetsanden zal niet echt gaan lukken. Dit topic gaat over het wetsanden van kunststof koplampen
 
Ik vond dit een heel mooi topic om even naar boven te halen.
Een vriend van mij heeft een A6 (1998) met plastic koplampen, en lijken qua dofheid op die van jou.
Ik vroeg me af of na het wetsanden de DAP500 wel genoeg power heeft om de glans weer terug te krijgen.

Korrel 3000 en INIZO>MEZZO>FINALE, gaat dat lukken?

Wat denken jullie?
 
Geweldige eindresultaten. Ik heb meer over het wetsanden van koplampen gelezen door erop te googlen. Met name bij kunststof koplampen wordt er gewaarschuwd dat er door het wetsanden een UV-protectie van de lamp wordt afgehaald waardoor deze snel zou vergelen. Daar zou ik dus wel voorzichtig mee zijn en niet te snel het schuurpapier erbij pakken..
 
superdave zei:
...Ik vroeg me af of na het wetsanden de DAP500 wel genoeg power heeft om de glans weer terug te krijgen.....Wat denken jullie?

Als je haast hebt, heb je grof geschut nodig. Als je kwaliteit wilt heb je geduld nodig. Een DAP en geduld samen kunnen de krassen van korrel 1000 aan.

Hans
 

Vergelijkbare onderwerpen