• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Onderhoud wollen mitts

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Dag allen,

Wellicht een overbodig onderwerp, maar ik kon er niks over vinden en ik heb zelf nogal een tijdje rondgelopen met de vraag hoe ik het beste mijn wollen schoonmaakartikelen goed kan houden. Momenteel heb ik in mijn bezit de 'Wookie's Fist' en een four finger mitt van Dodo Juice. Bij de Wookie zit een duidelijke handleiding over gebruik en onderhoud, maar die zat niet bij de four finger mitt. Daarnaast legt de de handleiding van de Wookie wel uit dát je de handschoen regelmatig moet borstelen, maar wordt er niet bij gezegd met wat voor soort borstel/kam. Ook kon ik in het assortiment van CC geen borstel vinden, dus ben ik maar eens de dierenwinkel binnen gelopen met de vraag welke borstel ik moet hebben voor het borstelen van een schaap.

Lang verhaal kort: Ik heb deze borstel gekocht, en die doet zijn werk prima.
20160331_222226[1].jpg


Dus dit zijn de stappen die ik volg om te zorgen dat mijn wolletjes in topconditie blijven:

1. Gebruik bij het wassen van de auto.
2. Na gebruik afspuiten.
3. Binnen, onder de kraan nogmaals uitspoelen en het vuil eruit werken.
4. Rustig uitschudden, zodat het meeste water eruit is.
5. Laten drogen totdat de wol droog is, maar het leer/vel nog niet.
6. Borstelen met een slicker (Bedankt @jazzway, ik wist niet dat de borstel zo heette)
7. Opbergen in zip-lock tas. (Ik doe de Wookie altijd in de verpakking waarin ik hem kreeg)

Het borstelen zorgt ervoor dat hij van zo:

20160218_155042.jpg


Naar zo gaat:
20160218_155541.jpg


Edit: Hierbij ook de resultaten met dezelfde borstel bij gebruik op een four finger mitt, en de hoeveelheid haren die er uit komen met één keer borstelen.

Voor:
20160403_091400[1].jpg

Na:
20160403_091535[1].jpg


Slicker na borstelen:

20160403_091542[1].jpg

Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

Mochten er op- en aanmerkingen zijn dan hoor ik dat uiteraard graag!

Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat ik mijn mini schaapje dan erg mishandel. Ik was m na het gebruik mee met de doeken in de handwas met microfiber restore en spoel m erg goed uit. Daarna op droogrek en wachten maar
 
Dat is een slicker (honden) borstel :) Maar kijk uit dat je met de gebogen metalen haakjes niet teveel wol eruit kamt of het vachtje beschadigt. Ze zijn er trouwens ook met beschermende dopjes op de punten. En volgens mij werkt een gewone haarborstel zonder metaal ook.
 
@jazzway Dank voor je bijdrage. Ik wist dat 'ie eigenlijk voor een hond bedoeld is (stond op de verpakking). De dierenwinkelmedewerkster wist ook niet welk soort borstel voor schapen wordt gebruikt, maar na wat gegoogle leek dit er op, dus heb ik de gok maar gewaagd.

Daarnaast kam je er bijna geen haren mee uit, en dat wil ik ook absoluut niet hebben. Hoe kan ik trouwens zien of de vacht beschadigt?
 
Ik ben dus niet de enige, was ook al naar een dierenwinkel geweest om te vragen voor een borstel voor schapenvacht.:joy:

Ik heb ook PJ van Dodo Juice hierover gesproken en hij vertelde mij dat met het borstelen van deze mitt 1 a 2 keer per jaar al voldoende is.

Ik zou het zeker niet na elke wasbeurd doen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jansen
@Pietaah Zou het kwaad kunnen om na elke wasbeurt te borstelen? Zoveel haren verliest 'ie niet, en als ik hem niet borstel dan voelt 'ie een stuk minder zacht. Ook leek het me een goede manier op kleine stukjes vuil eruit te halen.
 
Duidelijke how-to, goed geschreven.

Mag ik vragen waarom jij een wollen mitt prefereert over een traditionele?
Mij lijkt dat onderhoud onhandig elke keer.

Ik heb nog nooit een wollen mitt gehad, misschien kan je me overhalen haha.
 
De dierenwinkelmedewerkster wist ook niet welk soort borstel voor schapen wordt gebruikt, maar na wat gegoogle leek dit er op, dus heb ik de gok maar gewaagd.

Daarnaast kam je er bijna geen haren mee uit, en dat wil ik ook absoluut niet hebben. Hoe kan ik trouwens zien of de vacht beschadigt?
Schapen worden volgens mij niet geborsteld. ;)

Ik zou 'm inderdaad ook niet na elke wasbeurt met een slicker borstelen. Om 'm toch weer een beetje fluffy te krijgen zou je misschien beter een minder 'agressieve' borstel, zonder gebogen haakjes, erbij kunnen gebruiken. Gewoon iets van de supermarkt of kruidvat of zo.
 
Duidelijke how-to, goed geschreven.

Mag ik vragen waarom jij een wollen mitt prefereert over een traditionele?
Mij lijkt dat onderhoud onhandig elke keer.

Ik heb nog nooit een wollen mitt gehad, misschien kan je me overhalen haha.

Ik vind een wollen mitt echt veel fijner dan een synthetische.
En wat betreft het onderhoud: dat stelt werkelijk helemaal niets voor in vergelijking met de tijd die een beetje detailler in zijn auto stopt ;).
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
@Ferdy Voor de velgen vind ik die four finger mitts gewoon geweldig, en daar heb ik nog geen synthetische van gezien. Ik heb de Wookie ooit gekocht omdat ik heel benieuwd was naar een echt wollen mitt. Ik vind het verschil tussen de Wookie en de Microfiber Madness mitt ook niet zo groot. De Wookie is veeel dikker en er gaat meer water in, dus misschien zorgt die dikte ervoor dat het wat veiliger is voor de lak. Aan de andere kant glijdt de MM mitt nóg soepeler over de lak.

Ik heb geen vergelijkende tests gedaan over welke meer swirls veroorzaakt of iets dergelijks. Mocht iemand aan kunnen tonen dat de wollen mitts veiliger zijn, dan blijf ik die gebruiken. Als dat niet zo is dan koop ik ook geen nieuwe Wookie meer als deze op is.

@jazzway Ik zal zometeen kijken of de borstel van m'n vriendin het ook goed doet. Resultaten zal ik hier tonen.
 
  • Leuk
Reactions: jazzway en Ferdy
@Jansen

Borstel je de four finger mitt ook? Of gaat deze in de wasmachine op 30 graden met speciaal wol wasmiddel? Vroeg me al af hoe mensen de four finger mitt weer schoon en 'nieuw' kregen.
 
Heb ook wollen mitts en gelukkig ben ik niet de enige die in winkels om borstels hier voor vraagt, heb zelf een zachte babyborstel hiervoor omdat mij een zachte borstel aangeraden werd maar krijg toch niet het resultaat van uw foto's. Ga eens proberen met mijn honden borstel.

Wellicht begint 1 ook wat op einde te lopen want bij nieuwere werkt het ook als je er simpelweg na drogen met vingers eens doorgaat.
 
Ik gebruik al behoorlijk lang de merino wollen mitt van het merk wat we hier niet meer noemen. Na gebruik altijd in de wasmachine gedaan,programma wol met een heel klein beetje wolwasmiddel en zwieren aan 400 toeren (dat is de traagst zwierstand). Dan nog eens met de hand uitschudden en gewoon aan de lucht laten drogen,hangend aan een haak. Mitt is na al die tijd nog steeds als nieuw! Het enige wat sleet vertoont is het netjes op de achterkant,waar ik mijn hand in steek. De schapenvacht is daarentegen nog altijd mega fluffy en superzacht.