• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verplicht nummertje

M3fan

Detailing guru
25 jul 2017
1.555
158
42
Torhout België
Hallo allemaal.
Bij deze het verplicht nummertje om mezelf voor te stellen. :rolleyes:
Al geruime tijd ben ik hier aan het meelezen en heb al héél wat bijgeleerd. Tijd om dus wat actiever te worden hier als ik nog meer wil bijleren.
Ben Belg en ik rij een BMW320d Touring (F31). Al mijn wagens heb ik altijd deftig onderhouden maar niet op de juiste manier.
Ben enorm geïnteresseerd geraakt in Car Detailing. Ondertussen al 2 mooie grote bestellingen achter de rug bij carclean. Teveel om op te noemen gekocht en in huis.

Wat ik hier vooral zoek zijn medegezinden die met passie hun auto proper houden. Ook opvolgen van nieuwe producten, welke de betere zijn. Nieuwe technieken leren en over discussiëren zoals kleien of polieren. Mengverhoudingen interesseren mij ook wel aangezien ik daar soms nog moeite mee heb. Ah en wees gerust. De stappenplannen enzo heb ik al meermaals doorlezen. Dus geen reply met een link: lees dit eens door :D:p Heb ik namelijk al gedaan!

Wat nog op mijn verlanglijstje staat is een DA. Voorlopig is er nog twijfel tss een Dap 900 of een Rupes 15. Voorlopig wacht ik nog eventjes omdat het zoals de meeste mij nog wat afschrikt. De Rupes heeft wel mijn voorkeur wegens de iets hogere correctiekracht. Scholl zou om eventueel te beginnen ook mijn voorkeur wegdragen aangezien het volgens velen goed zou werken met de 'hardere lakken. Ik kijk nog eventjes de kat uit de boom. Mss komt er een mooie korting met de SDD.
Komt ook meteen mijn grootste nadeel. Ik beschik niet over een garage. We wonen nochtans net in een nieuwbouwhuis. Nu in openlucht kun je ook alles doen alleen ben je dan wel meer afhankelijk van het weer.

Hopelijk is dit voldoende als 'voorstel'.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Farson en Cordoba
Welkom! Hier nog een Belg! Wat die DA betreft... gewoon doen! Heb het ook zo gedaan. Je kan er geen kwaad mee doen! Video's gezien van iemand die een DA 3 - 5 minuten op eenzelfde plek houdt op stand 4, zonder schade. Denk dus dat het op een BMW lak zeker zal meevallen. Scholl heeft het grote voordeel dat deze weinig stoft... DAP of Rupes is meer een persoonlijke voorkeur denk ik.
 
Welkom @M3fan Wat de keuze tussen Rupes15 en DAP900 betreft, er is kwaliteitsverschil tussen de machines, maar ook het prijskaartje van een Rupes is toch van een andere categorie dan een DAP900.

Als je tijd hebt, is het leuk en leerzaam om persoonlijk naar de SDD te komen.
 
Welkom! Hier nog een Belg! Wat die DA betreft... gewoon doen! Heb het ook zo gedaan. Je kan er geen kwaad mee doen! Video's gezien van iemand die een DA 3 - 5 minuten op eenzelfde plek houdt op stand 4, zonder schade. Denk dus dat het op een BMW lak zeker zal meevallen. Scholl heeft het grote voordeel dat deze weinig stoft... DAP of Rupes is meer een persoonlijke voorkeur denk ik.

Heb ook al meerdere videos gezien over het gebruik van een Dap en dat het zéér moeilijk is om je lak ermee te verbranden. Nu tss video's bekijken en het zelf doen is het toch een enorme stap. Groot struikelblok voorlopig voor mezelf is het begrijpen van de verschillende pads. De verschillende kleuren en structuren zijn voorlopig moeilijk te begrijpen. Ook het afschalen met welke pad vind ik niet evident om te volgen. Dat je een testspot moet doen en rustig verzwaren begrijp ik. Ook de verschillende korrels van de polishes begrijp ik. Bij Scholl: hoe lager het nummer hoe grover. Maar de pads. Da's moeilijker.
 
Welkom @M3fan Wat de keuze tussen Rupes15 en DAP900 betreft, er is kwaliteitsverschil tussen de machines, maar ook het prijskaartje van een Rupes is toch van een andere categorie dan een DAP900.

Als je tijd hebt, is het leuk en leerzaam om persoonlijk naar de SDD te komen.

Het prijsverschil heb je een punt. Maar nu staat de Rupes 15 in korting en scheelt het weinig met een Dap 900V3. Toch in pakketvorm.

De SDD lukt jammer genoeg niet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Handig dat ik de link nog eens voorgeschoteld krijg om mijn eerste stappen te zetten :p ik lees mij zeker in!
Ooh, die staat standaard onderaan mijn berichten! :p Ik wilde hem niet voorschotelen, zeker omdat je dat specifiek aangaf, haha! :D

Groot struikelblok voorlopig voor mezelf is het begrijpen van de verschillende pads. De verschillende kleuren en structuren zijn voorlopig moeilijk te begrijpen. Ook het afschalen met welke pad vind ik niet evident om te volgen. Dat je een testspot moet doen en rustig verzwaren begrijp ik. Ook de verschillende korrels van de polishes begrijp ik. Bij Scholl: hoe lager het nummer hoe grover. Maar de pads. Da's moeilijker.
Ah joh, je denkt te moeilijk! :D Bij een DAP heb je keuze uit een set met Monello of Scholl. Bij de eerste heb je 3 pads en 3 polijstmiddelen en dit is simpel te onthouden als je dit even opschrijft. In de basis kan je namelijk gewoon de vaste 3 combinaties aanhouden en zelden wijk je hier van af.
Bij de tweede heb je zelfs maar 2 combinaties. :p

Wanneer je denkt aan de Rupes 15, zal je zien dat mensen veelal de SET laten voor wat het is en de losse machine aanschaffen. Hierbij nemen ze dan apart andere pads. (Zo ook bij de Rupes 21)

Een losse Rupes 15 MkII kost in de aanbieding toch ook nog €405. Een DAP900 SET met alles erop-en-eraan kost zo'n €235,- Dus dat scheelt best wel wat én je moet dan bij de Rupes nog pads en polijstmiddelen aanschaffen. :D
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Ooh, die staat standaard onderaan mijn berichten! :p Ik wilde hem niet voorschotelen, zeker omdat je dat specifiek aangaf, haha! :D

Ah joh, je denkt te moeilijk! :D Bij een DAP heb je keuze uit een set met Monello of Scholl. Bij de eerste heb je 3 pads en 3 polijstmiddelen en dit is simpel te onthouden als je dit even opschrijft. In de basis kan je namelijk gewoon de vaste 3 combinaties aanhouden en zelden wijk je hier van af.
Bij de tweede heb je zelfs maar 2 combinaties. :p

Wanneer je denkt aan de Rupes 15, zal je zien dat mensen veelal de SET laten voor wat het is en de losse machine aanschaffen. Hierbij nemen ze dan apart andere pads. (Zo ook bij de Rupes 21)

Een losse Rupes 15 MkII kost in de aanbieding toch ook nog €405. Een DAP900 SET met alles erop-en-eraan kost zo'n €235,- Dus dat scheelt best wel wat én je moet dan bij de Rupes nog pads en polijstmiddelen aanschaffen. :D

Dat klopt inderdaad! Weer mooi simpel uitgelegd. :p
Hm toch maar nog eens wat over nadenken. Heb je eigenlijk genoeg aan een 2 stap dan? Wat zit erbij? Dacht S3 en S30? Eventueel S17 kan je erbij kopen dan nog. Mijn gedachte is dus? Stel dat ik swirls kan weg krijgen met een medium polish zoals S17? Maar ik gebruik ineens S3 dan schuur ik onnodig lak weg. Nu ja zoals de meeste doe ik wss aan overthinking :grinning:
 
Dat klopt inderdaad! Weer mooi simpel uitgelegd. :p
Hm toch maar nog eens wat over nadenken. Heb je eigenlijk genoeg aan een 2 stap dan? Wat zit erbij? Dacht S3 en S30? Eventueel S17 kan je erbij kopen dan nog. Mijn gedachte is dus? Stel dat ik swirls kan weg krijgen met een medium polish zoals S17? Maar ik gebruik ineens S3 dan schuur ik onnodig lak weg. Nu ja zoals de meeste doe ik wss aan overthinking :grinning:

Eerlijk is eerlijk; Een Rupes 15 is een mooie machine en een segmentje hoger als een DAP. Meer correctie en finish is zeker wenselijk op een BMW-lak die hoogstwaarschijnlijk hard is. :D Een argument is echter dat een DAP dan misschien minder corrigeert en finished, maar dit is op te vangen met nóg grovere pads én je kan een kleinere backingplate draaien op een DAP. Zo kan je kleinere panelen en dergelijke toch goed raken of überhaupt machinaal kunnen doen. :p

De Scholl - S3 is vergelijkbaar met de Monello - Veloce. Beide zijn een grof polijstmiddel met afbrekende korrel. Echter waar bij Veloce de korrel steeds kleiner word (afbreekt) en je dus fijner polijst, breekt hij bij S3 uiteen in meerdere kleine korrels en heb je een mooier polijstbeeld. Dit is dan ook de reden dat je een medium-stap overslaat bij Scholl. (Je slijpt dus eerst grof, de korrel word kleiner en je hebt ineens veel kleine korrels, die je doorwerkt op een lagere machinestand en dan is je finish al goed genoeg om naar een finishing-combi te gaan)

Bij ''alleen wat swirls'' denkt men vaak dat dit snel verholpen kan worden met een milder polijstmiddel. Feit is dat deze defecten inderdaad veelal niet zo diep zitten, maar de lak blijft even hard. Weinig defecten = licht polijstmiddel = WRONG. :p De lak is hard en je moet nou eenmaal grof aan de gang om hier een laagje lak vanaf te kunnen slijpen.
In jouw geval zou ik dus gewoon de S3 aanhouden, deze mooi doorwerken om zo al richting een finish te gaan en vervolgens de lak nog even opgeilen door met S30 af te werken. :D

Duss... Als je met S17 al kan corrigeren, dan is je lak niet hard. Heb je ook geen Rupes 15 nodig, haha! :p
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Eerlijk is eerlijk; Een Rupes 15 is een mooie machine en een segmentje hoger als een DAP. Meer correctie en finish is zeker wenselijk op een BMW-lak die hoogstwaarschijnlijk hard is. :D Een argument is echter dat een DAP dan misschien minder corrigeert en finished, maar dit is op te vangen met nóg grovere pads én je kan een kleinere backingplate draaien op een DAP. Zo kan je kleinere panelen en dergelijke toch goed raken of überhaupt machinaal kunnen doen. :p

De Scholl - S3 is vergelijkbaar met de Monello - Veloce. Beide zijn een grof polijstmiddel met afbrekende korrel. Echter waar bij Veloce de korrel steeds kleiner word (afbreekt) en je dus fijner polijst, breekt hij bij S3 uiteen in meerdere kleine korrels en heb je een mooier polijstbeeld. Dit is dan ook de reden dat je een medium-stap overslaat bij Scholl. (Je slijpt dus eerst grof, de korrel word kleiner en je hebt ineens veel kleine korrels, die je doorwerkt op een lagere machinestand en dan is je finish al goed genoeg om naar een finishing-combi te gaan)

Bij ''alleen wat swirls'' denkt men vaak dat dit snel verholpen kan worden met een milder polijstmiddel. Feit is dat deze defecten inderdaad veelal niet zo diep zitten, maar de lak blijft even hard. Weinig defecten = licht polijstmiddel = WRONG. :p De lak is hard en je moet nou eenmaal grof aan de gang om hier een laagje lak vanaf te kunnen slijpen.
In jouw geval zou ik dus gewoon de S3 aanhouden, deze mooi doorwerken om zo al richting een finish te gaan en vervolgens de lak nog even opgeilen door met S30 af te werken. :D

Duss... Als je met S17 al kan corrigeren, dan is je lak niet hard. Heb je ook geen Rupes 15 nodig, haha! :p

Kijk fantastisch antwoord! Dat is de reden waarom ik dus naar hier kom. Interessant, informatief en leuk antwoord op vragen voor beginnelingen zoals mezelf op een vraag zoals ze al duizend keer gevraagd zijn. Hier kan ik iets mee. Ik voel mij al direct zekerder en vertrouwensvol om er aan te beginnen. Bedankt!

Kwestie de Dap heb je inderdaad ook een punt. De verwisselbare backingplate is een grote troef.
 
Welkom!
Ik kan de DAP900 V3 in combi met de Scholl producten van harte aanbevelen, ik heb zelf een F30 en heb ik in eerste instantie met de Monello polijst producten + pads behandeld. Deze behandeling duurde erg lang en vergde erg veel van mijn geduld... Onlangs Scholl S3 en S20 besteld in combi met de Spider pads van Scholl. Dit is voor mijn lichte kleur tot nu toe de beste combi, het geeft iets sneller resultaat.

De lak van de huidige modellen BMW is ongehoord hard, in tegenstelling tot het plaatwerk.. ;)
 
Welkom!
Ik kan de DAP900 V3 in combi met de Scholl producten van harte aanbevelen, ik heb zelf een F30 en heb ik in eerste instantie met de Monello polijst producten + pads behandeld. Deze behandeling duurde erg lang en vergde erg veel van mijn geduld... Onlangs Scholl S3 en S20 besteld in combi met de Spider pads van Scholl. Dit is voor mijn lichte kleur tot nu toe de beste combi, het geeft iets sneller resultaat.

De lak van de huidige modellen BMW is ongehoord hard, in tegenstelling tot het plaatwerk.. ;)

Ja hier lees je toch meestal dat de lak op Duitse modellen vrij hard is. Met zekerheid durf ik het niet zeggen over mijn F31. Een testspot zal het moeten uitwijzen. Als ik ooit mss de moed bijeen raap om er machinaal aan te beginnen. De bumpers heb ik wel mijn twijfels bij. Die voelen nogal 'plastiekerig' aan. Gaat nogal gevoelig zijn om er met een machine over te gaan denk ik. De deuren, dak , motorkap voelen toch anders aan. Daarom dat ik eigenlijk al door veel te lezen hier mijn voorkeur richting Scholl uitgaat. Er zullen ongetwijfeld nog produkten zijn die ik hier over het hoofd zie die ook effectief zijn. Mijn wagen is natuurlijk in het saphirschwarz..
Mijn vrouw haar wagen is een VW Jetta. Dus zéér wss ook een vrij harde lak. Ik zal mij kunnen uitleven! :p
 
20170715_173304.jpg
20170715_173244.jpg


Bij deze!
 

Bijlagen

  • 20170715_173244.jpg
    20170715_173244.jpg
    183,8 KB · Weergaven: 175
  • 20170715_173304.jpg
    20170715_173304.jpg
    215,9 KB · Weergaven: 186