• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Enkele vragen over polijsten en aanvullende producten

Jordan

Detailing chief
19 okt 2017
134
103
38
Veenendaal, Utrecht
Heren,

Ben in bezit van een BMW 3-serie met de kleur sapphire zwart. Deze wil ik binnenkort (april) gaan polijsten om zo de waskrasjes en hologrammen weg te kunnen halen. Ik heb wel wat vragen over hoe te handelen en of de producten die ik in gedachten heb wel passen bij dit klusje.

Ik heb besloten een DAP900 te kopen en te kiezen voor een compound, namelijk Scholl Concepts S3 Gold XXL + de spiderpad. Via o.a. dit forum weet ik inmiddels dat Duitse lakken vrij hard zijn en dat Monello niet altijd een even goed resultaat geeft op dit laktype. Ik wil wel Raffini Finale aanschaffen voor de nabehandeling. En wat is jullie ervaring met S3? Ik heb al wel een ander forumlid hiermee bezig gezien en volgens mij ging dat goed.

Ik wil onderstaande tot uitvoer gaan brengen:
- Wassen, drogen, kleien, kunststof delen afplakken.
- S3 inwerken op lage rotatiesnelheid met de spiderpad
- Polijsten, per paneel.
- Finishen met Raffini Finale
- Machinaal aanbrengen vloeibare wax van Meguiar's (rode monello pad)

Welke pad kan ik het beste pakken voor de finish?

Mochten jullie ideeën hebben over hoe dit beter kan d.m.v. aanpassen handelswijze of door het gebruik van andere producten, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Nooit zomaar aannemen dat je lak hard is omdat hij op een Duitse auto zit.. Ten alle tijden is een testspot de enige manier om zeker te weten wat een goede correctie geeft. Ik ben een voorstander van werken met een zo licht mogelijke combinatie om problemen te voorkomen en om genoeg vlees over te laten voor toekomstige polijst sessies!

Verder is S3 een mooi product en lijkt je stappenplan eigenlijk heel goed!
Ik zou bij het wassen eerst nog een Iron remover als Monello non-Ferro en een Tar remover meepakken. Scheelt in mijn ervaring heel veel vuil tijdens het kleien!
 
  • Leuk
Reactions: Jordan
Hey Jordan :D

Je zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk een harde lak hebben. Een grof polijstmiddel + Spiderpad zal je dan wel nodig hebben. Mijn voorkeur zou ook de Scholl Concepts - S3 zijn. (Monello-compound is niet perse slecht ofso, zeker niet)
Om te finishen kan je ook bij Scholl Concepts blijven en i.p.v. de Monello - Finale de S30 kiezen.

Scholl Concepts - S3 heeft ietsjes meer bite, maar met name de manier waarop hij kan finishen is wat mij het meeste aanspreekt. (Stoft ook ietsjes minder) Ook i.c.m. met een Spiderpad lijkt hij wat beter te presteren.

Zoals @Xsara Coupe aangeeft; Een testspot zegt alles en een té grof polijstmiddel gebruiken is zonder van de goede lak die je dan weghaalt. Echter moet ik nog een BMW tegenkomen die géén zachte lak heeft en ook al zou je wél te grof beginnen, je haalt geen enorme hoeveelheid lakdikte weg. :p
Ook de ijzerverwijderaars en/of teerverwijderaar is wel een goede tip.

Vergeet trouwens ook niet dat je een kleine backingplate hebt waar een kleine pad op kan. Deze zal je zeker wel ergens nodig gaan hebben, dus pas je bestelling hier op aan.

* Wassen, drogen, kleien, kunststof delen afplakken.
Na het wassen is drogen niet nodig, aangezien je gaat kleien. Na het kleien de auto goed afspuiten of zelfs opnieuw wassen, dan drogen.

* S3 inwerken op lage rotatiesnelheid met de spiderpad.
3-4 erwten op je pad, deppen op je paneel en op stand 2 met snelle bewegingen het product verspreiden + je pad primen.

* Polijsten, per paneel.

Hoge machinestand (6) en langzaam bewegen. De laatste hit doorwerken tot het polijstmiddel flink transparant is c.q. is afgebroken.

* Finishen met Raffini Finale
Machinstand op 4 en eveneens langzaam bewegen.

* Machinaal aanbrengen vloeibare wax van Meguiar's (rode monello pad)

Na zoveel werk in je auto te steken zou ik een andere wax kiezen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke ervaring en mening. (Ik denk dat je de NXT o.i.d. bedoeld) Ik zou een wax kiezen die zichzelf al bewezen heeft of een goede prijs-kwaliteits wax van Collinite. (845/476s/915)

* Welke pad kan ik het beste pakken voor de finish?
Dit kan in de basis met de Witte Raffini pad van Monello.
 
  • Leuk
Reactions: Jordan
Ik zou bij het wassen eerst nog een Iron remover als Monello non-Ferro en een Tar remover meepakken. Scheelt in mijn ervaring heel veel vuil tijdens het kleien!
Dank! Nuttige tip inderdaad.;)

Vergeet trouwens ook niet dat je een kleine backingplate hebt waar een kleine pad op kan. Deze zal je zeker wel ergens nodig gaan hebben, dus pas je bestelling hier op aan.
Tnx man voor je reactie. Die backingplate zit bij de DAP inbegrepen bedoel je? Dus eigenlijk moet ik ook een pad hebben voor de moeilijk te bereiken plekken? Had ik idd niet zo snel aan gedacht.

Na zoveel werk in je auto te steken zou ik een andere wax kiezen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke ervaring en mening. (Ik denk dat je de NXT o.i.d. bedoeld)
Heb de ultimate liquid wax van Megs staan. Wil dit machinaal aanbrengen en met een wax in vaste vorm is dit wel een gedoe. Wat zou jij adviseren?
 
Jup, de kleine plate die bij de DAP zit. Hier kan je, dacht ik, geen mini-spiderpad op zetten (tenzij je deze zelf maakt) en dus kan je er een Gele - Raffini Pad van 4'' op zetten. Dit is de grofste/hardste foampad van Monello onder de Spiderpad van Scholl.
Doe met zo'n kleine pad de lastigere / smallere delen. (Let op - Kleinere pad = kleiner werkvlak = sneller schoonmaken)

Als je al een wax hebt staan, dan zou ik die gewoon lekker opmaken. Mocht je daarna een vloeibare wax willen blijven gebruiken, dan raad ik de Collinite - 845 aan. (Eveneens vloeibaar)
 
Hier komt Spuit 11: Wat Q al zegt, op je E9x zeker een goede om die S3 te pakken. Ik heb er inmiddels meerdere gecorrigeerd, met Monello Veloce op Raffini Geel ben je op de DAP heel lang bezig, maar het lukt uiteindelijk wel. Met de Scholl S3/Spiderpad haal je hetzelfde resultaat iets sneller. Succes met je detail!
 
Als je het niet erg vind ga ik niet spuit 13 uithangen.

Door de tam tam is Veloce de laatste jaren van een heel goed product naar een product gegaan die het niet goed doet op “deze lakken”.

Geloof me, met Monello kan je net zulke goede resultaten bereiken. En als ik dan lees dat mensen meer resultaat boeken met s3 spider dan met veloce geel... zal het dan niet aan de spiderpad liggen? Probeer maar eens Veloce op een spiderpad.

Het enige wat in mijn ogen de S3 beter doet dan de Veloce is het afwerken, en het stoft minder. Maar qua resultaten werken ze beide prima hoor.

De testspot is ook al helemaal niet meer aan de orde.. want we weten al dat we meteen met s3 moeten beginnen.

Ook zie ik dat een medium polish niet meer nodig is. Dat is in mijn mening ook lang niet bij elke auto zo. Maarja daarin tegen vinden sommige mensen finishen helemaal onnodig :rolleyes:

Ik heb ook wel eens een BMW in zijn originele lak strak gekregen met Mezzo op een gele pad. Ligt ook wel eens eerder aan de werkwijze dan aan de spullen.
 
Ben het deels met je eens @Zluytr , maar ik vind persoonlijk juist vanwege dat stoffen en de afbreuk, die S3 prettiger werken. Op een E9x met fabriekslak heb ik nog nooit met mezzo een resultaat gehaald waar ik blij van werd als er een hoop aan de lak mankeerde, ik weet niet wat die duitse merken er op spuiten maar er zit vast steen bij:expressionless:

Daarentegen heb ik met m'n DAP900 en S3/Raffini geel na de testspots m'n eerste auto gepolijst, met een resultaat waar ik zeker blij mee was.

Dus als ik de TS was, zeker een testspot doen om te kijken hoe je een bevredigend resultaat haalt, maar ook heeft hij de S3 al, dus ik zou wat verschillende pads proberen. Finishen wordt inderdaad niet altijd expliciet genoemd maar zeker na S3 is het in mijn ogen altijd nodig. Uiteraard afhankelijk van hoe de auto in de lak staat, met een lichte combi is het soms al mogelijk om een resultaat te bereiken waar je tevreden mee bent.
En anders een goede reden om een volgende detail een andere combi te zoeken!:grinning:
 
Welk merk je ook kiest, het kan nooit kwaad om 3 sterktes polish te hebben.

Bij mij is de vuistregel altijd een medium polish en pad combinatie. Dus als we het over Monello hebben mezzo op groen/ oranje.

Geef hiermee een goede (rustige) hit en je weet voldoende. Haalt het niks uit ga je groffer, zie je wel wat gebeuren doe je misschien nog een hit met de zelfde combi.

En zorg voor goed licht. Want dat is wat er aan scheelt bij 99.5% van de mensen die vinden dat s3 voldoende finnished.

De scangrip actie van nu is er toch 1 die je eigenlijk niet kan laten lopen.

Even voor de record werk ik zelf ook graag met Scholl en ik heb bijna alle pasta’s staan, maar Monello benoemen tot slechte pasta is iets waar ik het helemaal niet mee eens ben. Sterker nog, ik zelfs dat de zelfde pasta’s in een ander flesje met een andere nam erop, wereldwijd 1 van de meest gebruikte pasta’s is.

En dat is natuurlijk niet zonder reden.
 
Geen afbreuk op jou persoonlijk @Jordan , maar waar ik altijd weer een beetje bang voor ben is dat men super tevreden is over 1 polijstpasta dat men eigenlijk al het ander al tot minder bestempeld. ( nogmaals niet persoonlijk ! )
Ook ik deel het standpunt van zluytr dat men meerdere polijstpastas van a tot z moet hebben en er op meerdere auto's moet hebben behandeld om tot een eerlijker antwoord te kunnen komen ( de anti of pro fanaten buitengelaten ).
Buiten dit is het schijnbaar een must om tegenwoordig altijd maar voor scholl te moeten kiezen zonder enig verstand van iets anders.
Buiten de scholl ( klaarblijkelijk te über / topper van tegenwoordig ), zie ik met meer dan regelmaat: Duitser=heavy duty polijstmiddel + pad.
Sorry hoor maar dit is echt gelul in de ruimte, ja ik kan dit zeggen omdat ik wel degelijk over de ervaring beschik om te stellen dat dit namelijk zeker niet het geval is voor elke Duitse auto..
Sterker nog, men is ook van mening dat men OF geen middel polijstmiddell Of finale middel, laat staan pad hoeft te gebruiken.
WTF, no way dat de middelen tegenwoordig zo klaar af zijn gemaakt om op die wijze te hoeven gebruiken.
Mea maxima culpa voor de wat ferme woorden, maar ik word er persoonlijk echt niet blij van kan ik verklappen als ik dit lees.
 
@mk-us maar waar hoor je mij zeggen dat Scholl de bom is en dat de overige dat niet zijn? Je hebt het over 'men zegt'. Dat zegt toch al genoeg? Ik ga simpelweg af op wat ik lees, en dan kom ik tot de conclusie dat 85% van de gevallen kiest voor Scholl op een BMW. Dat dat niet aansluit op jouw beleving is toch helemaal prima? Jij en Zluyter doen nu net alsof ik heb gezegd dat Scholl de enige goeie pasta is en de rest rotzooi. Dát is pas gelul in de ruimte. Geen idee waar het vandaan komt en anders moet je misschien de beginpost nog een keer goed lezen waarin ik duidelijk aangeef nog zo groen als gras te zijn op dit gebied. Ik weet nog helemaal niks, ik heb alles van horen zeggen. En waarom zou ik meerdere pasta's van a tot z moeten hebben en dit op meerdere auto's geprobeerd moeten hebben? ik heb slechts 1 auto, ik kies het product waar goede kritieken over zijn en ga af op ervaringen van mensen die ook een dergelijke auto hebben. Ik snap de ophef even niet. Ik geef aan wat ik van plan ben om te gaan doen met welke producten en wat men daarvan vind. Vervolgens wordt er doodleuk geroepen dat ik Scholl kies omdat Monello rotzooi is. Nogmaals, ik weet het niet. Daarom zit ik hier, om ervaringen uit te wisselen en om wijzer te worden. Jij wordt niet blij van dit soort dingen om te lezen, dan zou ik je willen adviseren om je eens bezig te houden met zaken die er écht toedoen in het leven. Weltrusten!
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Quantoxx