• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wheelbrushes, welke past het beste bij mijn velg?

ThijsD

Detailing addict
19 okt 2018
117
73
29
Dordrecht
Zoals de titel van de post aangeeft ben ik opzoek naar een manier om de binnenkant van mijn velg schoon te houden. Welke wheelbrush raden jullie aan? Ik ben namelijk bang dat ik er eentje koop die te groot of juist weer te klein is. Ik ben al in het bezit van een velgenkwast voor het wassen van de voorkant van de velg. Tevens ga ik een washmitt aanschaffen waarmee ik de achterkant van de spaken kan doen.

velg.PNG
 
Ik ben erg te spreken over de Monello Wheel Whoolies.
Nemen veel water op. En zijn lekker zacht. Dus minder kans op krasjes.

Durf niet te zeggen of de small whoolie tussen de kleinste spaken past. Wellicht even de kleinste ruimte opmeten tussen de spaken. En dan even kijken hoe groot de wollen gedeelte van de Monello Wheel Whoolie small is.
 
Een Wheel Whoolie, of andere borstel, zou je bij deze velgen niet door de kleinere openingen hoeven te steken. De grotere openingen zijn groot genoeg om de borstel schuin in te steken en achter de kleine openingen het velgbed te raken. ;)

In dit geval kan je kijken naar de grootte van de velg en de grootte van je remschijf/plaat. Zo even snel te zien heb je hier ruimte zat en zou een medium-tot-grote Whoolie moeten passen.
 
  • Leuk
Reactions: ThijsD
Post anders ook even een foto van een voorwiel. Daar is vaak minder ruimte i.v.m. de grotere remmen.
 
Voor de wielkasten gebruik ik de Mothers Fender variant. Daarvan zijn de borstelharen wat stijver en is de steel langer. Maar fijne borstels inderdaad.
 
Ik heb de Valet pro kwasten en ik heb uit eigen ervaring ondervonden dat deze toch krassen op hoogglans zwarte velgen.
Ik durf deze dus bijna niet meer te gebruiken.
Ik spuit mijn velgen eerst af met de HD en dan gebruik ik een ijzer verwijderaar. Deze werkte ik dan in met de kwasten, met krassen tot gevolg.
Ik spuit de velgen dus na de ijzerverwijderaar onmiddellijk weer af (zonder deze te agiteren) om de velgen dan te wassen met whoolies en een dedicated washmitt.

Voor de wielkasten heb ik de EZ detail Go.
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
Zijn dat de varkenshaarkwasten of die 'ultrasoft'kwasten van valet pro. Ik kan me voortsellen dat je met de eerste krassen maakt op gelakte delen (en zeker op hoogglans zwarte velgen). De tweede zijn een stuk zachter.

Mijn advies: gebruik ipv een ijzerverwijderaar meguiars wheel brigthener als eerste stap. Kost 1 euro per liter ipv een veelvoud daarvan en als prewash, zoals jij het gebruikt, meer dan voldoende.
 
Wat @Jansen zegt en een goede schilderskwast kopen met zachte haren.
Indien van toepassing het metalen deel met tape afplakken.
Het reinigen zal wat langer duren, omdat jij natuurlijk zacht, zorgvuldig en krasvrij wilt reinigen.
 
@Janssen: het betreft de zowel de gewone alsook de ultrasoft kwasten met de witte haren. Ik heb ze beiden gebruikt.
Gezien de resultaten op de velgen durf ik de 2e set kwasten voor de lak ook nog amper te gebruiken. Ik gebruik ze nu enkel nog om de rubbers rond de ramen te reinigen.

Mss is het omdat de velgen heel vuil waren en wanneer je dan met een kwast begint te agiteren sleep je het/de vuil/remstof/zandkorrels over de (meestal) zachte lak van de velg.
Het is mss het proberen waard om eerst een goede velgen reiniger te gebruiken, af te spoelen en daarna de kwast pas te gebruiken in combinatie met een ijzerverwijderaar?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos
De Detail Factory maakt hele zachte kwasten, misschien dat je die kan proberen. Ik heb ze zelf niet, maar de reviews zijn goed. Er is bij mijn weten alleen nog geen leverancier in NL.

Met zulke gevoelige lak zou ik inderdaad de velg zo schoon mogelijk maken voordat je fysiek contact maakt. Heb de video hier al vaker gepost, maar ik doe het nog maar eens omdat ik denk dat er in mijn ogen qua prijs/kwaliteit verhouding niks boven Meguiar's WB gaat.

 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Jouw velgen zijn dus helaas zeer krasgevoelig. Vieze velgen zijn bijna altijd vuil van zand (modder) en remstof. Beide zeer krassende vervuilingen.

Je zou eerst de velgen kunnen inweken met water (rondje velgen). Of beter nog met foam. Daarna velgen afspuiten met water.

Nu de twee velgen aan één zijde van auto behandelen.
Insprayen met velgenreiniger (ik gebruik verdunde Poorboys). Dit even laten weken. Daarna afspuiten.
Herhaal handeling andere zijde auto.

Maar nu zijn je velgen nog niet echt schoon. Dus nogmaals wat velgenreiniger opbrengen en dit zachtjes inwerken met een zachte kwast. De kwast zeer zacht bedienen, omdat blijkbaar jouw velgen zo gevoelig zijn. Toch ook weer even laten inwerken en dan pas afspuiten.

Hierna kun je nog een de-ironizer gebruiken, maar is vaak niet nodig.

Zéér benieuwd wat dit zal doen.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Ook ik ben in het bezit van hoogglans zwarte (krasgevoelige) velgen. Dit is mijn stappenplan voor het reinigen van mijn velgen:
  1. Velgen afspuiten met HD
  2. Velgen inspuiten met de-ironizer en een aantal minuten laten inwerken
  3. Velgen afspuiten met HD
  4. Velgen inspuiten met velgenreiniger
  5. Velgenreiniger inwerken met een wheel mitt (https://www.carclean.com/nl/four-finger-wool-wheel-mitt.html)
  6. Barrels reinigen met een daarvoor bestemde borstel (https://www.carclean.com/nl/incredibrush-flat.html)
  7. Velgen afspuiten met HD
  8. Velgen met een blower drogen
Uiteraard worden de velgen periodiek voorzien van een sealing.
 
Hier mijn stappenplan:
Foamen
Afspuiten
Sopje - Gyeon Mitt en Wheel Woolies
Afspuiten

Ik snap echt niet waar al dat geweld aan reinigers voor nodig is.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407