• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sjorsm voorstellen

Sjorsm

Detailing rookie
24 jun 2020
12
15
Goedenavond

Sjors hier, 31 jaar oud uit Noord Holland.

Ben een amateur poetser, heb een da polijstmachine en wat pads. Die wil ik graag vervangen, hier op het forum voor informatie!

Tijdje terug een S20 probeer setje besteld en recent mee aan de slag gegaan.
Eerder eens mijn Audi 80 met meguairs ultimate compound gedaan, dat leverde me meer op maar de pad is helaas stuk gegaan toen.

Resultaat van de S20 met spiderpad viel me niet helemaal mee maar ik verdenk de pad, of iets anders wat ik verkeerd doe.

Laatste stukje klei gebruikt nu dus opzoek naar een nieuwe klei.

Welke info zoek ik?
Wat is een fijne, voordelige klei?
Ik zoek een compound pad en een polish pad. Iemand tips voor een poetser met enige ervaring? Wil een compound pad icm de ultimate compound gaan gebruiken en een polish pad icm de S20.

Voor de verzegeling van de lak had ik de turtle Wax sealant in me hoofd, veel goede filmpjes op YouTube hierover gevonden.

Gr. Sjors
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba en PA27506
Welkom op het forum, Sjors! :D

Om je beter antwoord te kunnen geven op je vragen, heb ik ook een vraag:

* Welke D/A-machine heb je?

S20 + Spiderpad (set) is een one-step combi. Dit polijstmiddel is in mijn ervaring een soort medium-gradatie polijstmiddel waarbij de korrels mooier afbreken en je dus steeds fijner gaat polijsten. (<-- hoogglans). Ik heb dit setje gekregen van Scholl Concepts op een evenement van Carclean en mij is toen verteld dat deze spiderpad ontwikkeld was in samenwerking met de S20.
Dat je minder correctiekracht had dan bij het gebruik van de Ultimate Compound, dat kan dus wel kloppen aangezien de S20 minder grof is. ;)

Ik meen te herinneren dat ondanks een 80 vrij oud is, er al wel blanke lak op zat. Hoe hard deze is, daar heb ik geen ervaring mee.


Wat is een fijne, voordelige klei? - Ik gebruik zelf graag de Monello - Dolce Verde. Dit is een medium-harde klei en qua prijs de meeste klei voor je geld in een stevige bewaardoos. Ik gebruik zelf altijd lekker gulzig glijmiddel en moet tot op heden nog marring of andere fratsen ontdekken.
Ik gebruik de klei i.c.m. Dodo Juice - Born Slippy Concentraat. Deze is wat glibberiger/zeperiger dan gemiddeld en in concentraatvorm erg voordelig. (€8,- voor 2,5L glijmiddel, meen ik te herinneren)

Ik zoek een compound pad en een polish pad. - Ik neem even aan dat je een harde pad zoekt voor je compound en een medium-pad voor de S20. Persoonlijk denk ik dat je de S20 ook op een harde pad kunt doen, aangezien een spiderpad ook vrij hard is.
Wat betreft pads kan ik je de Monello foampads aanraden i.c..m de bijbehorende polijstmiddelen. Zo heb je altijd verschillende gradaties en combinaties in huis om je aan te passen aan wat nodig is.

Van grof naar fijn: Veloce -> Gele pad / Mezzo - Oranje pad / Finale - Witte pad.

Bescherming - De genoemde Turtle Wax sealant ken ik niet uit eigen ervaring. Mocht je nog niets in huis hebben, dan kan ik je de hufterproof Collinite - waxen aanbevelen. Goede prijskwaliteit, makkelijk te verwerken en goede eigenschappen. (845 is vloeibaar, 476S gebruik ik standaard op lichte kleuren en de 915 op donkere kleuren)
 
Welkom Sjors, je bent al bediend op je vragen :)

Kleine toevoeging is dat de paarse Scholl pad over het algemeen gezien wordt als een nog zwaarder broertje van de gele monello. Het is dus maar net wat je zoekt en hoe zwaar je de zaak moet aanpakken.

Die klei en smering die aangehaald is gebruik ik ook en werkt fijn!
 
Bedankt voor de reacties!! Voor wat betreft de polijstmachine, dit is een tipit. Met 5" back plate.
 

Bijlagen

  • IMG_20200625_125809.jpg
    IMG_20200625_125809.jpg
    293,5 KB · Weergaven: 0
Zo, vandaag even een paar pads (geel oranje en wit), clay (dolce Verde) en born slippery clay lube besteld.

Toch eigenwijs en de turtle wax besteld naar aanleiding van de YouTube filmpjes.
 
Ook nog maar een tar remover, de turtle wax zip shampoo en polish en wax bij besteld. De polish en wax als finisher, aftoppen met de spray.

Het idee:

1. Auto eerst wassen met een drupje Dreft erin of apc van meguairs, om zoveel mogelijk te ontvetten.
2. Dan de tar remover erover, gevolgd door kleien met born slippery.
3. Testspot met ultimate compound icm met yellow of oranje pad.
4. Dan de S2 met bijgeleverd spiderpad of de oranje.
5. Afpolijsten en meteen beschermen met turtle wax caremic polish en wax met de witte pad.
6. Sealen met de turyle wax hybrid sealant.


Voor wat betreft het machinaal polijsten:

De tip-it heeft 6 standen, compounden op standje 5-6, rustige banen, weinig druk.

Polijsten standje 3-4 iets sneller.

Finishen standje 3.
 
Voor wat betreft je stappenplan, stap 1 en 2 deze voelen voor mij niet natuurlijk.

Voor stap 1 zou ik een dedicated wax stripper gebruiken, sowieso geen dreft (ja ik weet dat je hiermee wax kan strippen). Ook denk ik dat APC een beperkte kracht heeft.

Ik zou de auto gewoon goed wassen (2 emmers, infoamen etc. etc.) met een bug en tar remover kan je eventuele plekken aanpakken alvorens je gaat kleien. Je kan overwegen om eerst een iron remover te gebruiken daarna de auto afspoelen.

Daarna zou ik de auto kleinen, ik heb nog geen ervaring met de DA machine volgens mij moet je alvorens je naar stap 3 gaat dan eerst nog een x ontvetten maar kan het mis hebben.

Met stap 3 tot 6 kan ik je verder niet helpen
 
Ja is ook wel zo! Het tussendoor ontvetten!

Ga ergens isopropyl bestellen denk ik, vermengen met water en hoppa
 
@DetaiLeo ontvetten niet zo zeer na het kleien / voor het polijsten maar meer tussen polijstrondes en erna om je werk te inspecteren zodat je zeker weet dat je de gewenste correctie hebt behaald en niet de krasjes gewoon opgevuld hebt met olie uit de polijstmiddelen.

Na het kleien zou het voldoende moeten zijn om a) het klei-glijmiddel met een droge doek af te nemen indien je paneel voor paneel werkt of b) de auto nog even snel te wassen om eventueel residu van het klei-glijmiddel te verwijderen indien je de hele auto liever ineens helemaal kleit.

Ik weet niet precies hoe grof de Ultimate Compound precies is (volgens mij ook nogal grof) maar ik zou nog een fijner polijstmiddel adviseren om mee te finishen als je inderdaad op moet schalen naar de S2. Als je met de Ultimate Compound niet voldoende correctie behaalt dan zou deze eventueel wel geschikt kunnen zijn om mee te finishen (al is het daar "op papier" niet het product voor). Ik denk dat een All In One (AIO) product als een Ceramic Polish & Wax niet voldoende in huis heeft om na een S2 mee te finishen.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo en Cordoba
.....
1. Auto eerst wassen met een drupje Dreft erin of apc van meguairs, om zoveel mogelijk te ontvetten.
2. Dan de tar remover erover, gevolgd door kleien met born slippery.
3. Testspot met ultimate compound icm met yellow of oranje pad.
4. Dan de S2 met bijgeleverd spiderpad of de oranje.
5. Afpolijsten en meteen beschermen met turtle wax caremic polish en wax met de witte pad.
6. Sealen met de turyle wax hybrid sealant....
@Sjorsm Ik neem aan dat stap 4 een tikfout is, en S20 moet zijn, en geen S2.
 
Ja al die productnamen, excuses.

De compound van meguairs heb ik in het verleden de lak van de Audi 80 heel knap mee gekregen dus vermoed dat die voldoende doet.

Omdat de S20 een 2 in 1 is vermoed ik dat deze wat fijner is. Dan vervolgens de turtle wax voor Final polish en direct wat bescherming