• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

AVA or Kranzle ?

Skippie

Detailing addict
28 apr 2011
235
68
31
Ik ben al langere tijd aan het twijfelen om een nieuwe HD aan te schaffen. Ik heb inmiddels al 2 Karchers versleten (K3 en K5) en wilde nu gaan voor een betere kwaliteit HD die er niet na enkele jaren alweer mee stopt.

Nu was ik eerst aan het kijken naar een Kranzle (1152 of 2160) maar zag dat CC nu AVA in het assortiment heeft. De Master series P80 heeft ''20 jaar garantie'' mits je om je 5 jaar aantoonbaar onderhoud pleegt aan de HD (met setjes van AVA). Echter lijkt het ook nog een vrij nieuw merk te zijn en kan ik erg weinig ervaringen vinden. Kranzle is natuurlijk hét merk als je het over kwaliteits HD's hebt (al kan ik daar ook weinig over vinden) De garantie termijn van Kranzle zit ook slechts op 1 jaar.

In DE zit de Kranzle 1152 op zo'n 650-700 euro wat dus ruim de helft duurder is dan de AVA, terwijl de AVA betere specs heeft.

wat is de betere keuze?
 
Kranzle is de betere, maar of het voor jou de prijs verantwoord weet ik niet. Een Kranzle mag niet stuk gaan als ik het begrijp en zo ziet het er ook uit qua materiaalgebruik. Maar een HD bij Carclean zou ik wel met een gerust hart kunnen kopen omdat ik weet dat het met de aftersales meer dan goed zit!

Vergis je niet in de specs: de kranzle heeft regelbare druk en met de 2160 haal je een 1400 toeren machine in huis en die is echt stil! Voor de auto te wassen hoeft de druk niet ver boven de 100 te liggen maar wil je vooral debiet hebben (volume aan water per seconde) om de boel weg te spoelen/af te spuiten.
 
Als je voor degelijk, duurzaam en een scala aan accessoires wilt gaan dan is de Kränzle een aanrader. Ik gebruik al 4 jaar de K 2160 TST naar volle tevredenheid met de volgende accessoires:

- M 2000 pistool met insteekkoppeling
- Lans met Vario-Jet (auto)

- Lans met Turbokille (vuilfrees hoekjes terras)
- Lans voor bodemplaat (wielkasten/bodemplaat auto)

- Round Cleaner UFO lang roestvrijstaal (terrastegels)

- Monello Lancia 1.0 foam gun (auto)

T.o.v. andere hogedrukreinigers van dat kaliber is hij best stil. Hij staat qua bar, in mijn geval, heel erg laag ingesteld want als je wilt kun je er verf mee verwijderen. Dingetje is wel dat je elk jaar de olie moet wisselen inclusief nieuw rubbertje voor de carterplug maar dat stelt niet zoveel voor. Met een olieopvangbak ben je in 10 minuten klaar. Andere dingetje is dat hij loeizwaar is door alle degelijke materialen (40kg).

Met alle respect maar als je de Kränzle naast de AVA zou zetten dan is de AVA één en al plastic fantastic.
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn mening, maar ik zie niet in waarom Kranzle de betere zou moeten zijn.
Carclean neemt niet zomaar iets op in het assortiment, en de service is prima
Dus met een beperkt budget zou ik de AVA nemen (en ff review schrijven alhier)
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Als je het bekijkt vanuit het perspectief dat beiden "fit for the job" zijn snap ik je, maar van de bouwkwaliteit van Kranzle ben ik wel overtuigd; dat ding geef je nog aan je kleinkinderen mee als het moet. De mate waarin het te onderhouden is en blijft, is ook veel betrouwbaarder. Dit zie je vaak wel terug bij professioneel gereedschap en niet bij de consumentenversies. Maar met de ondersteuning van CarClean kun je je geen breuk vallen!

De vergelijking tussen Kärcher en AVA was voor mij wel duidelijk:


Je kunt met de AVA en de ondersteuning van CC dus niet mis en de foamlans is bovendien ook dik in orde blijkt uit de video! Hele complete set en prima keuze van CC.
 
Voordat ik een Kranzle kocht ook naar Ava gekeken maar toen nog niet in nl verkrijgbaar. Ze lijken een goede prijs / kwaliteit verhouding te hebben met goede specs en aardige innovatieve features. Tov Kranzle ook gunstig geprijsd maar die Duitse degelijkheid is wel een klasse apart. Het is een beetje een Volvo XC40/60 vs een Mercedes G klasse :p
 
Kranzle is de betere

Met alle respect maar als je de Kränzle naast de AVA zou zetten dan is de AVA één en al plastic fantastic.
Ik vind deze conclusies wel opmerkelijk. En volgens mij ook niet echt gebaseerd op feiten?

Waarom zou AVA 'plastic fantastic' zijn en een Kränzle niet? De AVA's die wij hebben staan vind ik erg degelijk, de specificaties zijn veelbelovend en volgens mij is de bouwkwaliteit erg goed en is de garantie ook nog eens prima.

Jullie mening is dan wellicht eerder gebaseerd op jullie positieve ervaringen met Kränzle, maar vermeld het dan ook op die manier.

Het gaat mij niet om de verkopen van AVA hoor, het is voor ons een kleinschalige ondersteuning, maar ik denk dat AVA op dit moment geen recht wordt aangedaan.
 
Ik vind oprecht dat jullie een goede HD in huis hebben gehaald, maar hij doet nou eenmaal onder voor de bouwkwaliteit van een Kranzle. Feit: de materiaalkeuze is gewoon minder. Daar berust ik mijn oordeel ook op.

Neemt niet weg dat de AVA een flinke verbetering is t.o.v. de Kärcher K5 en hoger waar die zich overduidelijk mee meet.

Daarbij moet ik wel onderkennen dat de onderhoudbaarheid van de AVA goed lijkt; reservedelen zijn duidelijk aangemerkt en hopelijk ook verkrijgbaar. Al oogt het op een oppervlakkiger niveau dan een Kranzle. Dat punt vergt enige nuance van mijn kant uit.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Met alle respect maar als je de Kränzle naast de AVA zou zetten dan is de AVA één en al plastic fantastic.

Aha, daar komt het vandaan. :D
 
Welke functies heeft de Ava t.o.v. de kranzle dan?
Zou toch graag eens een Ava volledig ontleden. Dan zagen we de interne onderdelen daar draait het voornamelijk om.
Nilfisk intern is ook maar veel plastiek en goedkopere onderdelen t.o.v. Kranzle. Wilt niet zeggen dat ze daarom slechter zijn.
 
Ach ja is met zoveel producten, je betaald een prijs deels voor kwaliteit en het andere deel gaat naar het “merk” reclame enz
Voor de een is het het waard en de ander neemt met minder genoegen. Vind die ava er best prima uitzien. Heb zelf een nilfisk en dat ding doet het prima voor mij
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Jij hebt een AVA in je handen gehad? Ik vind juist dat die AVA superdegelijk is.
Het zal de spraakverwarring door louter zwart op wit zijn, maar ik stel nergens dat de AVA ondeugdelijk is, simpel of slecht. Sterker nog ik zet het product op een plek boven de mainstream. Goed doordacht, prima uitgerust. Laat ik het daar eens bij houden.
Steeds meer meningen zonder ervaring, zal wel de tijdgeest zijn.
Alle tekst wat je boven deze zin had, kon ik iets mee, met dit oordeel niet. Maar ook dat zou kunnen komen door het louter zwart-op-wit. Ik vind het jammer dat je een discussie daarmee op slot zet.

Maar, terugkomend op het topic zie ik dat ik een cruciale fout heb gemaakt. Ik heb het oordeel als algemene waarheid verkondigd, door twee woorden te vergeten: ik vind.

Dus niet "Kranzle is de betere", maar "ik vind Kranzle de betere".
200.gif

Dat is mijn oordeel en daar moeten jullie het mee doen
 
Roco, Kranzle is goed, maar niet meteen heilig.
Mijn zwager heeft de zijne al 2 keer stuk gehad.
Je moet er ook een beetje geluk mee hebben.
Als ik me niet vergis, moet je een Kränzle liggend gebruiken i.v.m. de smering van de pomp, als je die dan staand gebruikt zoals de meeste HD's worden gebruikt, kan dat wel ten koste gaan van de levensduur. Volgens mij is @nicknameless precies op de hoogte van de Kränzle machines. Op het werk staat ook een Kränzle, wordt in het voorjaar en zomer vrij intensief gebruikt, en is iets van 10 jaar oud, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit.

Wat AVA betreft: zelfs al bestaat die uit veel kunststof: de ene kunststof is de andere niet, daar zijn ook enorme kwaliteitsverschillen in. Een ander punt is dat kunststof veel gevoeliger is voor ontwerpfouten of slordigheden in de fabricage, waardoor bij een fout ontwerp/productiewijze kunststof makkelijk kan scheuren. Bij kunststof is het belangrijk dat overgangen afgerond worden en niet met een scherpe hoek overgaan van het ene deel van de vorm naar de andere vorm. Zonder die afronding/radius krijg je enorme spanningen in het materiaal bij die overgang, bij metaal is dat minder een probleem omdat metaal veel meer elastisch kan vervormen dan kunststof, dat bij zo'n zelfde vervorming breekt/scheurt. Diezelfde ontwerpfouten (geen afrondingen) zie je vaak bij goedkoop tuinmeubilair, dat dan in relatief korte gebruikstijd begint te scheuren.