• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Exterieur Bordeauxrode Opel Insignia

JayLenn

Detailing trainee
19 mei 2021
69
40
Beste Leden,

Graag zou ik dat jullie eens meekijken met m'n beginners stappenplan voor onze Opel Insignia.
Onderaan volgen foto's van de auto in de huidige staat inclusief de lak.

Hogedrukreiniger: Kärcher K2

Als pre-wash:
- Monello Snowfoam Artico Magico met de Foamlans van Monello, even laten weken, dan afspuiten met de HD.
* Hoe lang moet zoiets ongeveer weken?

Als wash zelf:
- Monello Lavare Shampoo middels het 2 emmer wasplan, met de Monello Thick Mitt voor de bovenste delen van de auto, de Monello Wash Mitt voor de lagere delen.
- Afspoelen met de HD en drogen middels de Monello Senza Acqua droogdoek voor de grote delen en de kleine delen met de Senza Acqua Piazza.

- Velgen:
Na het wassen reinigen met de Monello Non Ferro met b.b.h. mitt en borstel, weer afspoelen met HD.

- Hierna wilde ik gaan clayen met de Monello Dolce Verder Clay Set.
* Moet je per sé na het clayen polijsten? Aangezien ik me nog niet volledig verdiept heb in het polijsten wil ik deze nog even mijden en het eerst eens zo proberen.
* Hoe vaak per jaar clay je de auto?
* Ik heb gelezen dat de auto na het clayen schoongemaakt moet worden met een Paint Cleaner, kan dit ook door de auto gewoon opnieuw te wassen?

- Indien polijsten niet nodig is, wilde ik na het clayen een Glaze aanbrengen; De Poorboys World Black Hole, of is er een beter alternatief voor de kleur op onze auto?
* Kan de glaze ook handmatig aangebracht worden met een applicator of worden er toch véél betere resultaten behaald machinaal?

- Na de glaze wilde ik een wax aan gaan brengen, alleen nu lees ik dat niet alle waxen compatibel zijn met een glaze.
* Welke wax is bijvoorbeeld compatibel met de glaze van Poorboys en een goede aanradar voor de kleur op onze auto?


* Slotvraag, hoe vaak per jaar doe je het gehele bovenstaande?
Ik dacht 4x per jaar het complete pakket, en verder gewoon twee wekelijks (of bij echt smerig, wekelijks) de auto gewoon te foamen, wassen en klaar.

Dit is het eerste gedeelte voor het exterieur, om een beetje te wennen aan alles en de auto alvast in een betere staat te krijgen, later wil ik me nog gaan verdiepen in het polijsten, voeden van het kunststof, glaswerk, chroom weer oppoetsen.

Hierna zal het interieur volgen.

Wat me behoudt om nog niet te polijsten:
- Eerst eens kijken welk resultaat ik met bovenstaande stappen al kan behalen.
- Weet niet goed welk polijstmiddel ik nodig heb voor onze auto
- Hoeveel pads ik nodig heb voor de hele auto
- Hoe vaak doe je dit per jaar? De auto is al 11 jaar ondertussen en ben bang dat ik evt door de lak heen ga (echte beginners gedachte waarschijnlijk)


IMG-20210517-WA0011.jpg


IMG-20210517-WA0012.jpg

IMG-20210517-WA0016.jpg

IMG-20210517-WA0020.jpg


IMG-20210517-WA0021.jpg


IMG-20210517-WA0018.jpg
 
Welkom op het forum!
Die lak is er niet best aan toe zeg, als je de foto's bekijkt. :eek:

Als pre-wash:
- Monello Snowfoam Artico Magico met de Foamlans van Monello, even laten weken, dan afspuiten met de HD.
* Hoe lang moet zoiets ongeveer weken?


Prima als pre wash. Je spuit de foam op de auto. En als bijna alles er is afgelopen. Spuit ik de auto af met de Hogedrukreiniger.
P.s ik begin altijd met de velgen. Anders is de kans groot dat je kalk vlekken op je lak gaat krijgen. Omdat deze nat is geweest. Op Velgen zie je dat minder snel.

Als wash zelf:
- Monello Lavare Shampoo middels het 2 emmer wasplan, met de Monello Thick Mitt voor de bovenste delen van de auto, de Monello Wash Mitt voor de lagere delen.
- Afspoelen met de HD en drogen middels de Monello Senza Acqua droogdoek voor de grote delen en de kleine delen met de Senza Acqua Piazza.


Heb zelf geen ervaring met de Monello Lavare Shampoo. Wel met o.a Poorboys Slick and suds. Die vind ik zelf erg fijn.
De Monello Thick mitt heb ik ook wel eens gehad. Maar vond ik zelf niet zo geweldig. Hij neemt enorm veel water op. En word dan zwaar aan je hand. Zelf gebruik ik liever de Gyeon Smoothie of de Microfiber madness Incredimitt. Die glijden ook makkelijker over je lak heen. Wel goed dat je 2 verschillende washmitts neemt! Een voor de lagere delen.
Als droogdoek zou ik gaan voor de Gyeon Silk Dryer en Silk Dryer XL.

- Velgen:
Na het wassen reinigen met de Monello Non Ferro met b.b.h. mitt en borstel, weer afspoelen met HD.


Goed. Maar zoals ik al zei. Begin ik altijd met de velgen.

- Hierna wilde ik gaan clayen met de Monello Dolce Verder Clay Set.
* Moet je per sé na het clayen polijsten? Aangezien ik me nog niet volledig verdiept heb in het polijsten wil ik deze nog even mijden en het eerst eens zo proberen.


Ook geen ervaring met de Monello klei. Maar zal wel goed zijn.
Na het kleien kun je beter wel polijsten. Omdat je altijd met kleien wat krasjes / marring veroorzaakt. Als ik de foto's van je lak zie, kan jou auto wel een goede polijstbeurt gebruiken :)

* Hoe vaak per jaar clay je de auto?
Ligt eraan hoe vaak je de auto wast. Hoeveel je ermee rijdt. Of hij onder een boom staat, enzovoort.

* Ik heb gelezen dat de auto na het clayen schoongemaakt moet worden met een Paint Cleaner, kan dit ook door de auto gewoon opnieuw te wassen?

Nee. Ik denk dat ze bedoelen met een Paint cleaner. Dat je die kleine krasjes eruit kan halen van het kleien. Je kan net zo goed een polijstmiddel gebruiken.

- Indien polijsten niet nodig is, wilde ik na het clayen een Glaze aanbrengen; De Poorboys World Black Hole, of is er een beter alternatief voor de kleur op onze auto?

Als je de auto goed polijst. Is een glaze overbodig.

* Kan de glaze ook handmatig aangebracht worden met een applicator of worden er toch véél betere resultaten behaald machinaal?

Ja, dat kan ook handmatig. Maar met machinaal verbruik je natuurlijk minder, en verwerk je het product wat fijner.

- Na de glaze wilde ik een wax aan gaan brengen, alleen nu lees ik dat niet alle waxen compatibel zijn met een glaze.
* Welke wax is bijvoorbeeld compatibel met de glaze van Poorboys en een goede aanradar voor de kleur op onze auto?


Iedere wax, die je op een glaze smeert. Zal minder lang blijven zitten. Een wax presteert het beste op een schone ondergrond.
Ik kan het mis hebben. Want ik heb 1 of 2x een glaze gebruikt. Maar de wax was toen vrij snel verdwenen.

* Slotvraag, hoe vaak per jaar doe je het gehele bovenstaande?
Ik dacht 4x per jaar het complete pakket, en verder gewoon twee wekelijks (of bij echt smerig, wekelijks) de auto gewoon te foamen, wassen en klaar.


4x per jaar is echt overbodig.
Als je een keer goed polijst. En daarna op de jjuiste manier de auto wast en bijhoudt, is 1x per jaar ook genoeg. Ik was de auto iedere 2 a 3 weken, afhankelijk van het weer en de tijd die ik heb.

Dit is het eerste gedeelte voor het exterieur, om een beetje te wennen aan alles en de auto alvast in een betere staat te krijgen, later wil ik me nog gaan verdiepen in het polijsten, voeden van het kunststof, glaswerk, chroom weer oppoetsen.

Hierna zal het interieur volgen.

Wat me behoudt om nog niet te polijsten:
- Eerst eens kijken welk resultaat ik met bovenstaande stappen al kan behalen.
- Weet niet goed welk polijstmiddel ik nodig heb voor onze auto.


Met Gyeon Compound+, Compound en Polish. Kom je een heel eind.

- Hoeveel pads ik nodig heb voor de hele auto.
- Hoe vaak doe je dit per jaar? De auto is al 11 jaar ondertussen en ben bang dat ik evt door de lak heen ga (echte beginners gedachte waarschijnlijk)


Die kans is heel klein. Vooral met een dual action machine. Zoals de DAP Evo 8mm.
Koppie erbij houden. En niet volle bak staan polijsten op vouwen in de panelen etc.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en JayLenn
Hartelijk dank voor deze reactie, hier kom ik al een heel eind mee!

Graag zie ik van andere leden ook hun meningen tegemoet.
 
@JayLenn , ikzelf detail mijn auto’s zeg 2x per jaar. Nou heeft Roy de basis al beargumenteerd dus dat ga ik niet over doen.
Mijn aanvullingen/tips:
-De kans dat je door de lak heen gaat met een DAP900 polijstmachine (gooi dat ding van je vader gewoon weg)is miniem bij correct gebruik maar als je in de buurt van Vlaardingen zit wil ik best een keer de lak opmeten voor je.
-de lak kan sowieso best wat aandacht gebruiken dus ik zou gewoon een keer clayen of je nu wel of niet gaat polijsten al kan ik dat laatste je aanraden want daar zou ie flink van opknappen.
-Glaze kan wel wat doen maar verwacht geen wonderen... ik zou die centen anders besteden en investeren in spullen om te polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en RoyR
@JayLenn , ikzelf detail mijn auto’s zeg 2x per jaar. Nou heeft Roy de basis al beargumenteerd dus dat ga ik niet over doen.
Mijn aanvullingen/tips:
-De kans dat je door de lak heen gaat met een DAP900 polijstmachine (gooi dat ding van je vader gewoon weg)is miniem bij correct gebruik maar als je in de buurt van Vlaardingen zit wil ik best een keer de lak opmeten voor je.
-de lak kan sowieso best wat aandacht gebruiken dus ik zou gewoon een keer clayen of je nu wel of niet gaat polijsten al kan ik dat laatste je aanraden want daar zou ie flink van opknappen.
-Glaze kan wel wat doen maar verwacht geen wonderen... ik zou die centen anders besteden en investeren in spullen om te polijsten.

Okeoke, dus clayen kan ook zonder te polijsten?

Is het dan gewoon clayen, opnieuw wassen en waxen? Of beter eerst een glaze en dan waxen?
 
@GeBas
Ziet er goed uit allemaal, is die beginnersset echt helemaal compleet of moeten daar nog kleine dingen bijgekocht worden?

En wat zijn de voordelen van een betere/duurdere polijstmachine?

Want dan investeer ik misschien liever direct in een goede machine, dan dat ik eerst deze koop en over een jaar toch een betere wil omdat alles toch verslavender is dan gedacht.
 
En die Kinzoo, daar kan je beter afblijven. Die gaat gegarandeerd polijstbanen en hologrammen geven.
Ik heb dit al een keer dit voor een klant moeten herstellen.
 

Bijlagen

  • 306644CE-4A55-4BFA-B160-213CABF49203.jpeg
    306644CE-4A55-4BFA-B160-213CABF49203.jpeg
    312,3 KB · Weergaven: 128
  • 8DA38781-1F8A-4137-B750-C658DC6D4C78.jpeg
    8DA38781-1F8A-4137-B750-C658DC6D4C78.jpeg
    394,4 KB · Weergaven: 134
  • Leuk
Reactions: RoyR
Het is een beginners set.
Als je inderdaad een iets betere wil, neem dan de Evo. Zie https://www.carclean.com/nl/polishing-power-dap-evo-menzerna-raffini-evolution-pack.html

Deze heeft net wat meer power, wat ergonomischer. Trilt wat minder.

Daar zitten ook wat prettige microvezel doeken bij, een tas, pad cleaner. Van de oranje en witte pad zou ik er meteen 2 doen, wellicht wat 4” pads er bij.

Heb je al een wax uitgezocht?
Top, dus dat extra geld is het wel waard dus.
Nog geen wax uitgezocht, er zijn er zóveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Iemand nog tips? Evt speciaal voor deze kleur?

Zo'n apparaat werkt prima....


...om de vuurkorf op te stoken :D

Bekijk bijlage 143095

Als Wax zou ik eens naar collinite 845 of 476 kijken
Ik ga ze zo eens opzoeken!
 
De kleur van jouw lak is niet bepalend voor welke Wax je kiest.
Glans=voorbereiding en polijsten
Wax=beschermlaagje

Collinite 845/476 zijn hufterproof hebben een goede standtijd en niet te duur vandaar dat ik dat altijd een aanrader vind.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Oke, maar als ik clay, moet ik daarna per se polijsten? Of kan ik het dan ook af met een glaze en wax? Of is zelfs alleen wax voldoende?