• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krasjes na kleien

seetjetoebak

Detailing trainee
26 nov 2016
37
30
Vlaanderen
Sedert dit weekend ben ik trotse eigenaar van een witte vw golf.
Wou hem meteen een beschermlaagje geven, dus eerst gewassen op de juiste manier.
Daarna gekleid met Autofinesse klei en glide.
Ik merkte meteen op dat er miniscule stukjes ijzer in de klei kwamen, dus kneedde ik de klei om en deed een volgend stuk. Weer die blinkende stukjes, weer omkneden enz tot de auto gedaan was.
Daarna afgewerkt met Tripple van autofinesse.
Vandaag zie ik dat de wagen vol kleine krasjes zit, niet diep.
Kan dit door de stukjes ijzer in de klei?
 
Na kleien is polijsten stap 2. Helemaal kras vrij kleien gaat haast niet, de ene klei maakt ook meer marring als de andere klei. Polijsten is daarna echt een must.

Als je zeker weet dat je auto onder de ijzer deeltjes heeft gezeten, kan je de volgende keer beter eerst nog een keer met Non Ferro of een ander merk met Iron remover erin op de lak spuiten. Bij nieuwe auto's doe ik het standaard, omdat die vaak per trein aankomen in Nederland of een hele tijd ergens hebben staan wachten op doortransport.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Auto foamen
Auto wassen
Ijzer verwijderaar
Auto kleien

Ik doe dit altijd nét wat anders. Als je met kleien ijzerdeeltjes op kan pakken, kan je het met wassen ook over je lak trekken.

  1. Afspoelen (Tuinslang zonder kop of sproeistand)
  2. Prewash (Sterke variant)
  3. Afspoelen (Tuinslang zonder kop of sproeistand)
  4. Foamen (Hogere verhouding)
  5. Afspuiten HD
  6. IJzerverwijderaar
  7. Afspuiten HD.
  8. Handwas
  9. Afspuiten HD
Dit doe ik echter alleen bij auto's waarbij je ziet, en misschien al weet, dat er totaal geen onderhoud is geweest. Auto's waarbij je met je vingers over de lak gaat en het als een grindtegel aanvoelt, bijvoorbeeld. (Jammer genoeg 3x zo'n auto achter elkaar gedaan. Kost behoorlijk wat tijd bij de was-stap)



Greetz
 
Ik heb een beetje een dubbelgevoel hier over... een ijzerverwijderaar is in mijn (altijd bescheiden) mening pas echt effectief als je er zachtjes overheen gaat met een mitt...

Alleen dat is natuurlijk geen goed idee als de auto nog niet gewassen is.

Als je het lakwerk alleen insprayt en daarna afspuit word het wel paars... maar als je het een 2e keer inspuit word het weer paars! En de 3e en 4e keer ook!
Daarom vraag ik me af hoe effectief het is.

Ik snap het idee heel goed om het voor het wassen te doen.. daarom het dubbele gevoel!
 
Wat @Zluytr zegt. Even zachtjes met een mitt/spons erover helpt aanzienlijk.
Een de-ironiser zet ijzer om in een vloeistof en dat gaat niet van vast naar zo dun als water in een seconde dus als je dat agiteert met een mitt dan haal je meer weg dan alleen met afspuiten. Bovendien heractiveer je bijvoorbeeld op die manier Non Ferro zodat het weer actief wordt.

Scheelt je een hoop product in ieder geval :)
 
Ben kwaad op mijn eigen, splinternieuwe wagen en kan al gaan polieren... :mad:
Heb Iron remover van nanolex staan die ik voor de velgen gebruik, kan dit voor de ganse auto gebruikt worden?
 
stap 2 "pre wash" is dat een middel? Of een methode van behandelen, want stap 4 "Foam wash" is toch eigenlijk ook een pre wash?
Prewash word op verschillende manieren geïnterpreteerd. Ikzelf zie een prewash als een middel om vuil goed los te weken middels een prewash product. Deze gebruik je in een drukpomp en niet met een foamgun, zodat de eindverdunning lager is.

In mijn geval gebruik ik Valet Pro - Snow Foam Combo in een druk pomp, 1:4 verhouding, bijvoorbeeld. (Prewash is veelal niet LSP-veilig)

Foamen is wat minder sterk als een prewash, maar wel veiliger. Daarbij voert het foam ook de vervuiling gedeeltelijk af.
 
Pre-wash is gewoon een term, in het nederlands betekend het voorwas.
Een voorwas (Pre-wash) kan bestaan uit verschillede stappen;

- traffic film remover
- citrus gebaseerde producten als voorwas.
- snow foam
- ijzerverwijderaars
- insectenverwijderaars

Dit zijn allemaal "touchless" producten, hiermee probeer je dus je auto zo schoon mogelijk te krijgen alvorens je hem gaat aanraken met een washmitt.

Je kan een snow foam gebruiken om vuil los te weken, deze kan je in verschillende verhoudingen toepassen.

Wat @Quantoxx hier omschrijft als "Prewash" zijn sterkere producten die meestal niet gefoamd hoeven te worden.
Deze worden meestal "traffic film removers" genoemd. Dat zijn producten om extreme vervuiling los te weken, deze traffic film removers zijn altijd finest voor je waxlaag/sealant.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jansen
De meeste ijzerverwijderaars zal je moeten inwerken om het beste resultaat te verkrijgen en zijn dus niet touchless.
 
A kijk....weer wat geleerd. Dacht dat de eerste stap eigenlijk Foam was, maar je hebt dus evt nog een stap daarvoor.

groeten Quint
 
Sorry maar ik mis de logica om eerst een "pre wash" te doen en daarna te foamen!

Foamen is voor mij gewoon een pre wash.. je heb sterke varianten die het vuil beter los weken maar minder wax veilig zijn en je mildere varianten die misschien minder goed vuil losweken.

Dat laatste kan je voor je wekelijkse was beurt gebruiken en het andere als je gaat polijsten.

Maar zijn beide prewashes
 
  • Leuk
Reactions: Dieter en Ferdy
Ook zou foam het meest effectief zijn als je voor het afspoelen doet... dus op de droge auto!

Zo heeft het schuim meer grip op het vuil en kan het beter zijn werk doen.

Mijn zondag routine is:
Velgen afspuiten met HD
Auto in foamen (Monello foam)
Velgen wassen met het 3e emmertje
Dan de auto goed afspuiten met de HD
en dan wassen met de andere 2 emmers

En de verdere stappen hangen af van wat ik verder van plan ben. Met dit weer zal het vluchtig drogen worden. :)