• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet Non-Ferro met blank staal?

Simmke

Detailing guru
Tester of Bling
29 mrt 2016
423
153
Hoorn
Hoi allen,

Ik heb nog even een vraag over non-ferro, en die luidt: "Wat doet non-ferro met blank staal?"

Even een nadere toelichting: mijn plan was om de kofferruimte van mijn DSpecial "even snel schoon te maken" maar toen ik onder een natte vloermat roest tegenkwam heb ik besloten om toch alles "even" kaal te schuren, roest weg te schuren en opnieuw af te lakken met anti-roest primer en hammerite.

Ik ben intussen zo goed als klaar met schuren, gelukkig alleen oppervlakkige roest gevonden. Volgende stap is alle ontstane schuurstof afwassen, ontvetten en primer eroverheen. Eigenlijk wil ik na het afwassen en voor de primer er nog even met non-ferro overheen om zeker te zijn dat zo veel mogelijk roest weg is (al zit er in de anti-roest primer ook een roest afbrekend middel).

Daarom dus de vraag of non-ferro blank staal aantast, of alleen inwerkt op roestdeeltjes.

Alvast bedankt!
(P.s. een compleet verslag met foto's volgt nog in het projecttopic van de DS ;) )
 
Kan geen kwaad, maar probeer even een klein stukje
Je zal net een legering treffen, dan bestaat de kans op verkleuring
Verder zal het niet gaan. En als je aflakt zie je dat toch niet.

Ik heb er twee Lucas claxons in gehad, die doen het weer prima
DSC04633.JPG
 
Ik heb ooit eens, of misschien wel twee keer, gepolijste velgen en trims ermee ingespoten. Deze waren dus tot hoogglans gepolijst, zonder blanke lak. Beide gevallen reageerde de Non-Ferro goed op de roest en trad er geen verkleuring op.

Maar, zoals @RedCat aangeeft, effe een stukkie proberen. Stukje insprayen, even in laten werken en afnemen. Ook misschien een stukje doen waarbij je het langer laat inwerken. Kijken of het dan wat doet?


Greetz
 
Oeps, even vergeten te updaten hier.

Na schoonmaken met een sopje en water aan de slag gegaan met non-ferro.
Zoals aangegeven eerst een klein stukje geprobeerd. Na uitwerken, reactiveren en schoonspoelen was er een geelbruine verkleuring aanwezig. Met hard schrobben ging deze wel weer weg.

Omdat er toch overheen geverfd wordt ben ik maar verder gegaan met sprayen en heb ik ook de verkleuring slechts deels weggewassen :)

Verduidelijking van de foto: het plaatstaal was opgeschuurd tot glanzend zilverkleurig, deze aanslag is na gebruik van non-ferro

cc2457235bc6d6d9e657c02dffe37b36.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Donders! Dat is ook niet even een beetje roest.

toen ik onder een natte vloermat roest tegenkwam heb ik besloten om toch alles "even" kaal te schuren, roest weg te schuren en opnieuw af te lakken met anti-roest primer en hammerite.

Ik ben intussen zo goed als klaar met schuren, gelukkig alleen oppervlakkige roest gevonden. Volgende stap is alle ontstane schuurstof afwassen, ontvetten en primer eroverheen. Eigenlijk wil ik na het afwassen en voor de primer er nog even met non-ferro overheen om zeker te zijn dat zo veel mogelijk roest weg is (al zit er in de anti-roest primer ook een roest afbrekend middel).

Lijkt wel of de roest flink diep in het metaal is gevreten, je het plaatdeel geschuurd heb en toen Non-Ferro hebt gebruikt. Naar mijn idee werkt Non-Ferro voor roestende ijzerdeeltjes, maar die aanslag komt denk ik omdat er nog bizar veel roest aanwezig was en Non-Ferro dit simpelweg niet kan bijbenen?


Greetz
 
Dat zou best wel eens kunnen, het metaal was inderdaad goed aangevreten (gelukkig niet er doorheen).

Ik heb alles weg geschuurd en daarna non-ferro als laatste schoonmaak stap gebruikt.

Op de foto ziet het er (door de flits) heftiger uit dan het echt was hoor
 
Misschien een tip, als je echt alle roest uit de 'pitting' wil hebben voordat je gaat schilderen/spuiten, dan zou ik een 'echte' rustconverter aanraden. Bijna alle fabrikanten leveren deze producten wel. Dit zet echt alle roest om en is eigenlijk de laatste stap voordat je begint je verfsysteem op te bouwen.
Zelf gebruik ik deze stap in de scheepvaart om te zorgen dat we duurzaam onderhoud plegen en het verfsysteem niet na een tijdje los komt doordat er toch nog roest aanwezig was.
 
De donkere delen bevatten met zekerheid nog lucht door de open structuur van de roest
Dat kan je opvangen met een fosfateermiddel, zelfs die van de Action doet zijn werk prima
Een etsende primer is ook goed, (Elux ofzo) liefst nog een op epoxy basis (Ferpox)

Stralen met huishoud soda is en nono, soda is kort engels voor baking soda = bakmiddel om te rijzen
 
Ik zal nog even verduidelijken :)

Al het bruine en zwarte wat nog op de foto zichtbaar is was weg na de laatste keer schuren en afwassen. De foto was om de gele verkleuring van het staal te laten zien, maar ik had geen foto van het laatste moment voor de primer erop ging.

De gebruikte primer is de anti-roest primer van Hammerite.

linkje van de gamma
8866050277406_5011867025445_1_59151_tif_picture_355Wx355H.jpg
 
@Blade stralen had inderdaad de voorkeur, wist ik maar dat het zo makkelijk met een handstralertje kon...

Anyways moest het nu toch zijn dat het over een paar jaar weer lelijk wordt of door de bodem heen rot dan gaat er gewoon een andere bodemplaat in...

Het is voor mij allemaal nieuw en de eerste keer dus voornamelijk een leerproces :) en wat niet goed genoeg is kan altijd opnieuw gedaan worden
 
Dat is zeker een hele klus geweest. Kofferbak is nu bijna klaar, dus binnenkort volgt er een update in mijn DS topic :)