• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Ik heb een tijd geleden een start gemaakt aan het opknappen van koplampen. Ik had nog Rupes Xcut-schijven liggen die ik ooit had besteld voor koplampen, dus die erbij gepakt. Uiteindelijk ben ik te fijn begonnen (1000 machinaal) en bleef uiteindelijk dus zitten me 90% opgeknapte koplampen, maar nog niet zo strak als ik ze wilde.
Ondertussen kreeg ik een tip van een forumlid om bij een andere shop naar soortgelijke pads te kijken en deze kostte geen €2,- per stuk, maar €15,- voor een doos van 50 pcs. Helaas was dit een drama en was ik bijna €100,- kwijt voor rotzooi. (Gebruik de grofste, 800, nu DROOG als eerste stap, maar...)

Tijdens dit drama schuurde ik machinaal met 800, 1000 en 1200, maar dit schoot niet op. Uiteindelijk heb ik de OUDE X-cuts uit de prullenbak gevist en ze nogmaals gebruikt en ik kwam tot de conclusie dat deze na 1 koplamp nog steeds prima werkte en dus is €2,- per schijfje helemaal niet zo gek als het leek.

(1) Ik schat in dat als je een flink toegetakelde koplamp eerst handmatig opschuurt met een velletje korrel 800 en vervolgens machinaal afwerkt, je zo'n 10 X-cuts nodig hebt. (€20,-)
(2) Polijstpasta is niet veel voor nodig, de pad zal niet hard slijten. (inderdaad €5,- ?)
(3) Spray&Wipe gebruikte ik niet, nam gewoon water. (€0,50)
(4) Gyeon - Trim heb ik staan en zou ik dan dus ook gebruiken. Met 25ml bracht ik 2 lagen aan op een Porsche, dus ik verwacht dat je dan ongeveer 5 koplamp-setjes 2 lagen kan geven. (€8,- per set)

In mijn omgeving kost het opknappen van je koplampen gemiddeld zo'n 35,- per koplamp. Als je ze dan allebei doet (*..giegel..) is het al snel €55,- voor beide.

Ik weet echter wel zeker dat er verschil is in kwaliteit. Een garage o.i.d. zal al snel tevreden zijn met wat handmatig werk aan de koplamp en volgens mij word er dan geen bescherming aangebracht. Maja, dan kom je over een jaar ook weer terug voor een nieuwe behandeling.



Greetz


Dus jij gebruikt voor 0,50 euro water? Realiseer je dat een kuub zo'n 68 cent kost en je dan dus 735 liter water gebruikt voor twee koplampen.

Ik zie een mooie besparing op de loer liggen! ;)
 
Mooie How-To! Ik wil dit zeker gaan proberen, dan komen de nieuwe Xenon pitten beter tot hun recht.
(Ter indicatie op het kosten verhaal: meedraaiende Xenon units van een zeker Duits automerk met 3 letters: 2200,- ex. btw per stuk, kun je heel wat uurtjes voor wetsanden!)
 
Ik zag gister een advertentie voorbij komen op MP, iemand die ook koplampen hersteld en ook (originele kwaliteit) coat, dus de dikkere coating.

Zou rdw goedgekeurd zijn blablabla, iemand hier bekend mee?
 
En wat met onderstaand mormels? Lichten uit, niets aan de hand...

GASVo4Dh.jpg


Maar éénmaal je ze aanzet:

1DpYfGNh.jpg


Mistlichten zijn zelfs nog erger:
CTtIgOxh.jpg


Ze zijn niet echt dof, maar hebben blijkbaar zeer veel (kleine) steenslag. Welke korrel(s) zou ik hiervoor het best gebruiken? Dezelfde werkwijze als bij erg doffe koplampen is waarschijnlijk wat overkill..
 
Heb exact hetzelfde met mijn mistlampen onderaan in de bumper. Moet het ook nog doen, pas de koplampen gedaan namelijk. Welke korrel je moet gebruiken wijst ook hier naar een testpot. Begin niet te grof. Korrel P2000 zou ik zelf doen. Misschien P1500.
 
Spuit je na het polijsten nog een coating overheen. Zo ja. Welke is dit?

Mvg
In deze how to behandel ik het (machinaal) polijsten van koplampen.

Niets is zo lelijk als een paar verweerde koplampen op je glanzende auto. Niet is het alleen gevaarlijk vanwege strooilicht, je kunt immers tegenliggers verblinden, het is ook nog eens een APK afkeurpunt.

De koplampen van mijn auto waren er ook redelijk slecht aan toe. Met name de rechterkant (passagierszijde) vertoonde een gelige waas en voelde ruw aan.

Bekijk bijlage 85195

De linker koplamp zag er op het eerste gezicht nog netjes uit, echter was de uv werende laag aangetast. Dit was goed te zien als de dauw over de auto heen was gegaan.

Bekijk bijlage 85196

Goed, hoe gaan we dit aanpakken? Een set nieuwe koplampen kopen en/of laten monteren is natuurlijk de weg van de minste weerstand. Je bent paar honderd euro lichter en de dealer lacht zich rot...We zouden geen detailers zijn als we dit uiteraard zelf gaan doen.

Aangezien ik de koplampen machinaal heb behandeld, heb ik het dus alleen in deze How to over machinaal wetsanden en polijsten.

Wat hebben we in grote lijnen allemaal nodig:
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 1500
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 2000
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 3000
- Poorboys World Spray&Wipe
- Rupes LHR75E Mini of je een DAP hebt, een kleine backingplate
- spot buff pads, de keuze is aan jezelf.
Zelf heb ik de Scholl paarse compound pad en Scholl oranje polishing pad gebruikt.
- diverse polijstmiddelen, de keuze is aan jezelf.
Zelf gebruik ik de Scholl S3 en de Scholl S17
- Nanolex EX of een vergelijkbaar product
- Gyeon Trim, Nanolex Si3D Headlight Coating of een vergelijkbaar product.

Goed, we beginnen, nadat we de auto uiteraard gewassen en gedroogd hebben, alles om de koplamp af te plakken. Je wilt immers niet dat je per ongeluk met het schuurpapier de gevoelige en dun gespoten (opstaande en/of hoger gelegen) randen om de koplampen heen, raken.

Bekijk bijlage 85197

Omdat ik altijd op safe speel, begin ik eerst met de fijnste schuurkorrel, maar aangezien dit weinig tot geen effect had, opgeschaald naar korrel 2000 en uitsluitend verder gegaan met korrel 1500

Bekijk bijlage 85198

Na enkele hits is het kunststof mooi egaal mat. Dit kun je controleren als je de unit afneemt met bijvoorbeeld wat Spray&Wipe, de unit moet mooi egaal opdrogen, zonder vlekken en/of "kleurverschil" in het kunststof
Bekijk bijlage 85199

Nu gaan we een stapje fijner, in dit geval korrel 2000
Bekijk bijlage 85200

Korrel 3000
Bekijk bijlage 85201

Probeer de machine met 2 handen beet te houden en de backingplate zo plat en recht mogelijk op je te schuren materiaal te houden.
Bekijk bijlage 85202

Na het vele schuur geweld, tijd om de boel weer netjes te krijgen. Voor wat meer 'bite' en correctiekracht gebruik ik een rotary met kleine backingplate en spotbuff pads.
Bekijk bijlage 85203

Na de rotary gebruik ik een D/A met spotbuff pads zodat alles er weer netjes en strak uit ziet.

Bekijk bijlage 85204

Bekijk bijlage 85205

Uiteraard kreeg de linker koplamp (bestuurderzijde) dezelfde behandeling.
Op het eerste gezicht ziet ie er netjes uit.

Schuren:
Bekijk bijlage 85206

Bekijk bijlage 85207

De oude uv werende coating is nog niet helemaal goed weg geschuurd.
Bekijk bijlage 85208

Oke, het is uit den boze om een 50/50 te maken met tape, maar het laat wel duidelijk het verschil zien tussen het geschuurde en gepolijste gedeelte.
Bekijk bijlage 85209

Bekijk bijlage 85210

Bekijk bijlage 85211

Na het ontvetten 2 laagjes coating aangebracht met een tussenpoos van 1 uur.

Eind resultaat:
Bekijk bijlage 85212

Bekijk bijlage 85213

Bekijk bijlage 85214

Bekijk bijlage 85215


Zijn er vragen en/of opmerkingen, stel ze gerust in dit topic.
 
Spuiten niet maar wel met een applicatie doekje.
Een veel gebruikte is Gyeon Trim (kunststof coating) maar tegenwoordig is er ook Nanolex - Si3D Headlight Coating. Deze is dus speciaal voor koplampen.
 
@Ferry32,

Hier de gebruiksaanwijzing van Nanolex Headlight. Voor vergelijkbare producten zal de werkwijze niet veel anders zijn.

linkje naar .pdf bestand

Nanolex Si3D Headlight

IMPORTANT: Before you use a Nanolex Car Care product please make sure you wear suitable protection gear – we always recommend to use Nitril gloves to make sure your hands are protected from any possible damage to your skin.

Consumption: Sealant: appr. 6ml/m² (~50 ml for paint + rims).

- Wash Si3D Applicator Cloths as well as all microfiber cloths prior to using them. -- All accessories have to be dry when used.
- Processing temperature: 5-30°C
- Avoid direct sunlight and/or high air humidity.

Nanolex Si3D Headlight can be applied directly to all clear-coated (lacquered) surfaces. The lacquer surface must be dry and free of any contamination or dust.

We strongly recommend to use Nanolex EX directly before the application to make sure that all oils/fillers and other dirt are removed completely from the surface. Use Nanolex microfiber towels and turn or exchange cloth frequently during cleaning/polishing.

If the car was machine polished before the application it is absolutely necessary to remove any (mostly invisible) fillers and oils – if those are not removed a white or grey hazing will appear on the paint once Si3D Headlight was applied. The paint sealant layer itself is too thin to be visible and can easily buffed off – only fillers and oils will become visible. We recommend to wash the car with Nanolex PreWash after the paint was machine polished to safely remove the majority of the contamination.

Spread 2-3 drops of Nanolex Si3D Headlight on a microfiber applicator pad and apply it sparingly by rubbing in with light pressure in criss-cross motions until all of the product is evenly distributed and only very little residue is visible. Remove the coating residue with a soft microfiber cloth after a maximum of 3 minutes. There is no pressure necessary to remove it completely. It is possible to apply multiple layers of Si3D Headlight, if you do so make sure to apply them immediately after each other, or at most after 10 minutes after the previous layer was applied.

Let Nanolex Si3D Headlight cure on the surface for at least 12 hours (at ambient temperature, assuming 20°C) before the first water contact. Do not wash the car within the first 72 hours. If you have any questions regarding our products or in case you need support during the application please feel free to get in touch with our staff any time. The information on this data sheet is based on the current status of technical development as well as our experience with the product.

However, given the variety of surfaces and ambient conditions, the information provided on this data sheet shall in no way diminish the responsibility of the user to ensure with due care, that our product is suited for the intended purpose, surface and application conditions.

Since application and processing lie outside our purview, no manufacturer liability shall be derived from the information provided herein. Our General Terms and Conditions of business shall apply in all cases. All information is subject to change without notice.
 
@nicknameless Ja ik ben van plan om de 74mm steunplaat van Flexipads te kopen voor mijn DAP500. https://www.carclean.com/nl/product/Flexipads/Flexipads_Dual_Action_Soft_Backing_plate_74mm_103433

Vraag me alleen af of de rupes schuurpads hier wel op zouden passen omdat deze 75mm zijn, dat laat dus weinig ruimte over met de 74 backingplate. Maar ik weet niet of dat voor het schuren heel veel uitmaakt?
In de beschrijving staat namelijk dat ze geschikt zijn voor een 70mm backingplate van rupes.
https://www.carclean.com/nl/product/Rupes/X_cut_sanding_disc_75mm_3000gritt_103172?o=pgMTAwNTQ4

Verder heeft Carclean alleen een 70mm steunplaat met M14 koppeling.