• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kwazar Orion Super Foamer 6 Liter

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Hallo mede cleaners,

Ik zag bij carclean bovenstaande foamer staan (wel niet in voorraad nu). Ik heb zelf hier al wat over opgezocht en het lijkt me wel een goede foamer als je geen hd wil/kan gebruiken.

Ik zou dit zelf ook wel willen aanschaffen, maar ik wou even van jullie mede cleaners horen of zij de kwazar orion super foamer ook gebruiken en wat de ervaringen zijn?

Ik heb totaal geen ervaring met foamen, maar momenteel ga ik als volgt te werk.

1) grondig afspuiten (meestal zonder hd, in de winter komt het vaker voor dat ik de hd gebruik).
2) 4 emmer (13 liter) systeem met grid guard: 2 emmers spoelwater en 2 emmers met sop. Dus ik gebruik 2 volledige emmers sop om de wagen te poetsen (ik spoel de washandschoen dus heel regelmatig uit waardoor ik 2 emmers nodig heb).
3) microfiber madnes washandschoen en microfiber madness spons (spons voor onderzijde wagen).
4) Born to be mild shampoo
5) Opnieuw afspuiten
6) drogen met microfiber madness dry me crazy doeken.

* De auto staat in de wax met collinite 845 en er is een gyeon trim coating aanwezig op de zwarte exterieur delen van de wagen.

- Welke foam gebruiken jullie bij de super foamer (deze moet veilig zijn voor mijn wax en coating van gyeon trim!)
- Welke verhouding product/water gebruiken jullie voor een goede schuim laag?
- Vullen jullie de volledige 6 liter van de orion super foamer?
- Is foamen op langere termijn schadelijk voor lak/plastic trims of is eigenlijk gewoon schuim dat je op de wagen spuit.
- Foamen jullie altijd (mijn wagen rijd niet veel km's en hij krijgt nooit echt de kans om heel vuil te zijn = word wekelijks gewassen). Daarmee dat ik dacht dat een aparte foamer zoals in de titel voor mij voldoende zou zijn?
- Nog dingen die ik moet weten?

Ik heb ook een karcher k7 hd reiniger welke ik dus af en toe in de winter gebruiken om de wagen af te spuiten. Ik zou dus ook deze hd kunnen gebruiken voor om te foamen, maar ik weet niet of dit wel nodig is en wat ik dan allemaal nodig heb voor een goede schuimlaag...

Ik heb dus totaal geen ervaring met bovenstaande foamer of hd foamen.

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf gewoon de Monello foamlans voor mijn Karcher. Maar volgens mij gaat Monello Snowfoam ook heel prima in een Kwazar foamer. Monello Snowfoam is ook wax safe. In mijn foamlans gebruik ik de monello vaak 1:10 is voor als de auto niet heel vies is. Bij zware vervuiling gebruik ik het 1:4 is ook volgens het voorschrift van het product.
Foamen is zover niet schadelijk voor je trims of wat dan ook, Monello snowfoam is ook ph neutraal. Ik foam eigenlijk altijd de auto van tevoren heel erg vies of niet. Het haalt zonder contact op je lak de grovere vervuiling er simpel af. Zonder risico op krassen. Verschil of je de Kwazar moet nemen of een foamlans is waar maak je je auto het meest schoon. Ik doe het namelijk het liefst op de oprit dan is een HD foamlens handiger. Ga je vaak naar de wasbox zou ik de Kwazar nemen die kan je dan daar gebruiken

Nog klein dingetje op je stappenplan ik begin altijd gelijk op een droge auto met de foam. Ik heb een keer gelezen dat het dat beter kan hechten aan het vuil. Vraag me niet waar ik dat gelezen heb, want ik zou het niet meer weten :). En vergeet niet van onder naar boven te foamen klinkt tegenstrijdig maar is wel van belang!
 
Als je een K7 bezit, kan je in mijn optiek beter een Monello foamlans aanschaven.
Deze foamt beter als de Kwazar en is ook makkelijker in gebruik.
En foamen pas je altijd toe voor het wassen.
 
Ik zag bij carclean bovenstaande foamer staan
Ik kan mij heugen dat @Dibbuz ergens een filmpje heeft waarbij hij hoofdzakelijk een foampomp test en deze vergelijkt met de andere drukpompen in de Kwazar-range.

grondig afspuiten (meestal zonder hd
Ik moet er niet aan denken om mijn auto te wassen met alleen een tuinslang + sproeier :p Met een HD spuit je er simpelweg meer vervuiling vanaf en dus is er minder kans op defecten wanneer je de auto daadwerkelijk aan gaat raken met je washandschoen.

4 emmer (13 liter) systeem met grid guard: 2 emmers spoelwater en 2 emmers met sop. Dus ik gebruik 2 volledige emmers sop om de wagen te poetsen (ik spoel de washandschoen dus heel regelmatig uit waardoor ik 2 emmers nodig heb).
Zow! Dan spoel je de handschoen inderdaad vaak uit. Mijn Grit Guard emmers vul ik tot bijna bovenaan en dan zit er volgens mij zo'n 20 liter in.

Is foamen op langere termijn schadelijk voor lak/plastic trims of is eigenlijk gewoon schuim dat je op de wagen spuit.
Foamen met een PH-neutrale foamshampoo is niet schadelijk voor de lak. Althans, je laat het er niet 3 dagen op zitten en indrogen, dusss..:p De Monello - Artico Magico is pH-neutraal en dus wax-safe.

Foamen jullie altijd
Ja, bij elke wasbeurt foam ik de auto in. Soms zit de auto onder veel grof vuil, zoals modder, en dan wil ik de auto nog wel eens met de tuinslang afspoelen om het grove vuil eraf te spoelen. Dit om het foam te helpen en hij niet door een dikke laag blubber hoeft te werken.

Ik heb ook een karcher k7 hd reiniger
Als je een goede HD hebt staan, dan zou ik zeker een foamlans aanschaffen met goede foamshampoo. Het is simpelweg leuk om te doen, met veel bekijks als gevolg, en je verlaagt het risico op defecten aanzienlijk.

Maar...

Zoals eerder vermeld, ga je liever naar een waxbox, dan zou een foampomp meer uitkomst bieden.




Greetz
 
Het filpmje staat er gewoon onder bij de webshop.

https://carclean.com/nl/product/Kwazar/Orion_Super_Foamer_6_Liter_103593?o=pbMTAwMTEy

Ik heb de foamer gehad van Gloria de FM50. Ik gebruikte ook de Monello foam bv erin. Daar kon je dacht ik gewoon 1:10 aanhouden. Anders beetje spelen met de verhouding. Echter had ik daar ook andere foam tuitjes voor die ik kon wisselen en die de water hoeveelheid bepaalde.

Houd rekening dat hoe voller je hem doet hoe minder druk je kan op bouwen. Daarmee bedoel ik als je hem echt tot de nok vult. Ik kon met de FM50 5L vullen en tot 3bar oppompen. Inhoud was 8L in totaal.

Het foam althans de Monello o.i.d. is absoluut niet schadelijk voor de trims en dergelijke.

Ik foam altijd. Dit is een mooie voor was (Pre-wash) optie om vuil touchless te verwijderen alvorens het wassen om swirls en waskrassen zo veel mogelijk te beperken. Als de auto echt vuil is pak ik een meer "agressieve" Pre-Wash zoals bv de AF Citrus Power of Autoglym Multiwash TFR. Deze tasten wel je LSP ( Last Step Product) aan maar verwijderen erg veel vuil zonder de lak te hoeven aanraken. Maar zoals jij een veilig voorwas wilt. Is o.a. de Monello erg geschikt.
 
Ik vind 2 sop emmers van 13 liter helemaal niet zo gek hoor! Ik gebruik de 19 liter emmers en red het ook niet met 1 emmer!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik heb het filmpje ondertussen ook gevonden op de website en hier kan ik zien dat het toch goed werkt zonder problemen ( 1 x veel pompen en je kan de hele wagen doen).

Ik wou een kwazar orion aanschaffen daar ik niet steeds mijn karcher van stal hoef te halen om de wagen te foamen. Meestal spuit ik de wagen af met de tuinslang (met gardena spuitstuk natuurlijk). Als hij echt vervuild is in de winter/ zomer komt de karcher er pas aan te pas. De wagen maakt niet veel km's.

Tenzij iemand me kan overtuigen met voordelen die een hd heeft boven deze kwazar (als we kijken naar enkel het foamen)?

Ik ga waarschijnlijk de monello foam er bij nemen daar deze neutraal is en niet schadelijk voor de wax.

*Heeft iemand de kwazar orion in zijn bezit, want ik wil graag weten of de bouwkwaliteit een beetje degelijk is.

* Is 3 liter genoeg om de gemiddelde wagen goed in te foamen met deze kwazar foamer? Ik weet niet hoeveel er in een hd spuitlans kan (1 liter...?)

* Ik heb op mijn wagen onderaan de deuren een stikker zitten (volks wagen beetle dune, zie profielfoto). Deze sticker is standaard vanuit de fabriek. Ik veronderstel dat foamen geen kwaad kan doen aan de sticker (loslaten lijm...)?

* Hoe zorg je er voor dat de inhoud van de kwazar foamer gemengd geraakt ( water + monello artico magico)? Is het gewoon de bedoeling om eerst de juiste hoeveelheid water er in te doen en dan de artico magico er achter aan, of hoe moet je dit doen?

Greetz
 
Ik heb de foamer gehad van Gloria de FM50. Ik gebruikte ook de Monello foam bv erin. Daar kon je dacht ik gewoon 1:10 aanhouden. Anders beetje spelen met de verhouding. Echter had ik daar ook andere foam tuitjes voor die ik kon wisselen en die de water hoeveelheid bepaalde.

Was jij tevreden over zo een hand sprayer (Gloria), want deze lijkt wel op de kwazar super foamer. Ik lees dat enkel de rubberen ringetjes vervangen moeten worden na een tijd (carclean heeft dit in het assortiment). Voor de rest moet er denk ik niets vervangen worden?
 
Ik heb eerst de FM10 gehad. Een handfoamer van 1,5L dacht ik. Daarna vanwege tevredenheid de grote broer gekocht, de FM50 pompsprayer. Dit zijn erg goede foamer. Maar ik ga erbij zeggen dat dit niet de vergelijken is met een foamlance in combinatie met een HD.
 
Ik zou altijd je HD van stal halen, omdat het enorm veel scheelt in de hoeveelheid vuil die je eraf kan spuiten. Zelf zou ik nooit meer zonder HD gaan wassen. Het kost mij misschien 5-7 minuten extra qua opstellen en opruimen (en ik heb een HD van 30 kg, die ik uit huis, door de tuin, de schuur in moet rijden). En omdat ik daarmee veel vuil eraf spuit gaat het wassen weer sneller, dus aan het eind van de rit ben ik zelfs sneller met, dan zonder HD.

Dat was je vraag niet, maar ik wilde het toch gezegd hebben :p
 
Bij ander inzien en verder opzoekingswerk ga ik de raad van vele hier opvolgen. Ik ga een monello lancia foam kit aanschaffen voor de karcher K7 premium :). Als ik de auto in de foam heb gezet kan ik alsnog kiezen om hem af te spuiten met de tuinslang met gardena spuitstuk...

Omdat ik compleet nieuw ben met foamen had ik wel nog een aantal vraagjes:

1) Jullie vullen de fles van de monello lancia met ongeveer 1:10 bij lichte vervuiling. Maar doen jullie dit als volgt.
* Monello artico magico in de fles doen en dan 'warm' water er bij of...? Mijn hd is aangesloten op gewoon koud leidingwater dus ik weet niet of het nut heeft de fles te vullen met (lauw/warm) water?

2) Mengt het product (artico magico) zichzelf als je water bij in de fles doet of moet je even schudden voor je begint te foamen?

3) Jullie gebruiken de hele inhoud (0.7 liter als ik me niet vergis) van de mengfles om de wagen te foamen (anders heb je te weinig om de wagen in één keer te doen)?

4) De draaiknop boven op de foam lans dient voor de hoeveelheid schuim te bepalen (als ik goed heb gelezen). Dus als deze bijna is dichtgedraaid kan je langer foamen? Of wat doet het precies?

5) Mijn karcher k7 premium heeft op het toestel ook een grote draaiknop (ik denk voor de hoeveelheid bar te bepalen, max = 160 bar). Gebruiken jullie je hd altijd op volle kracht om te foamen of verminderen jullie de druk als dat mogelijk is (niet iedere hd heeft zo een draaiknop)?

6) Ik heb op mijn wagen onderaan de deuren een stikker zitten (volks wagen beetle dune, zie profielfoto). Deze sticker is standaard vanuit de fabriek. Ik veronderstel dat foamen geen kwaad kan doen aan de sticker (loslaten lijm...)?

20170218_114157.jpg




Greetz
 
Laatst bewerkt:
Foamen met een PH-neutrale foamshampoo is niet schadelijk voor de lak. Althans, je laat het er niet 3 dagen op zitten en indrogen, dusss..:p De Monello - Artico Magico is pH-neutraal en dus wax-safe.

Jij gebruikt ook een gyeon trim coating op je bmw. Je hebt dus geen last van rare kringen of andere toestanden op de bewerkte trims na het gebruik van de foam? Dus ook niet als je 1:10 of 1:4 (dit is natuurlijk een sterkere verhouding) als mengverhouding gebruikt? Wil gewoon zeker zijn, ben nogal een 'controlfreak' o_O
 
Laatst bewerkt:
Ik zal voor de duidelijkheid even jou nummers aanhouden op de antwoorden.

1) in warm water lost het makkelijker op, maar koud water kan ook gewoon. Fles schuin houden en het water er zachtjes in laten lopen via de kant. Anders gaat het te erg schuimen.

2) vervolgens dicht draaien en fles even paar keer kantelen zodat het goed mengt met het water.

3) ik heb ook de Monello lance en een andere (1L fles) en spuit die met gemak leeg op een gemiddelde wagen. Dus ja, gewoon leegmaken. Heb je over na een rondje te hebben gelopen, loop je weer terug en foamen maar.

4) de draaiknop bovenop is de afstel knop voor het water. Dus begin door deze volledig naar - te draaien. Dat is dus dicht. Dan heb je de dikste foam en kan je tijden het foamen een beetje water bij regelen als je wilt.

5) die draaiknop heb ik ook op mijn Nilfisk maar dat is de hoeveel schuim/shampoo van het interne reservoir in je HD. Vaak word die gebruikt met ik dacht een Patio cleaner. Dus niet van toepassing met foamen of wassen van een auto.

6) foamen kan absoluut geen kwaad voor stickers. In welke mengverhouding dan ook. Dus je hoeft je geen zorgen te maken hierover.
 
EDIT - Ooh donders! Zie nu dat Tembaco al gereageerd had. :S

1) Jullie vullen de fles van de monello lancia met ongeveer 1:10 bij lichte vervuiling. Maar doen jullie dit als volgt.
* Monello artico magico in de fles doen en dan 'warm' water er bij of...? Mijn hd is aangesloten op gewoon koud leidingwater dus ik weet niet of het nut heeft de fles te vullen met (lauw/warm) water?
Ik vul de fles met warm water wanneer mogelijk. Dit is enkel om de foamshampoo makkelijke te laten mengen met het water.

2) Mengt het product (artico magico) zichzelf als je water bij in de fles doet of moet je even schudden voor je begint te foamen?
Zie vraag 1 - Zowel met warm als koud water draai ik de fles een paar keer om en zo mengt het spulletje goed.

3) Jullie gebruiken de hele inhoud (0.7 liter als ik me niet vergis) van de mengfles om de wagen te foamen (anders heb je te weinig om de wagen in één keer te doen)?
Wanneer ik een volle 700 ml - Lancia fles vul, zou ik het met 500ml ook wel redden om mijn 3-serie te foamen. Echter loop ik simpelweg terug naar de andere kan van de auto en spuit de fles leeg op de auto OF ik spuit meer op de velgen.

4) De draaiknop boven op de foam lans dient voor de hoeveelheid schuim te bepalen (als ik goed heb gelezen). Dus als deze bijna is dichtgedraaid kan je langer foamen? Of wat doet het precies?
Met deze knop reguleer je hoe hard je fles leeggezogen mag worden, zeg maar. Volgens mij heeft vrijwel iedereen hier hem helemaal dicht staan (Maximaal naar de ''-'')

5) Mijn karcher k7 premium heeft op het toestel ook een grote draaiknop (ik denk voor de hoeveelheid bar te bepalen, max = 160 bar). Gebruiken jullie je hd altijd op volle kracht om te foamen of verminderen jullie de druk als dat mogelijk is (niet iedere hd heeft zo een draaiknop)?
Als ik de K7 Google, zie ik niet meteen een drukregeling op deze machine. Ik denk dus dat de draaiknop is om het zeep-reservoir, en de aanzuiging hiervan, te regelen.

6) Ik heb op mijn wagen onderaan de deuren een stikker zitten (volks wagen beetle dune, zie profielfoto). Deze sticker is standaard vanuit de fabriek. Ik veronderstel dat foamen geen kwaad kan doen aan de sticker (loslaten lijm...)?
Nope, dit moet geen probleem zijn. Stel je voor dat je de auto door een wasstraat doet of zelf wast met shampoo, laten je stickers ineens los. :p

Jij gebruikt ook een gyeon trim coating op je bmw. Je hebt dus geen last van rare kringen of andere toestanden op de bewerkte trims na het gebruik van de foam? Dus ook niet als je 1:10 of 1:4 (dit is natuurlijk een sterkere verhouding) als mengverhouding gebruikt? Wil gewoon zeker zijn, ben nogal een 'controlfreak' o_O
Bij Gyeon - Trim zal je van buitenaf geen rare fratsen kunnen uithalen op je coating. Mocht er iets mee gebeuren, dan zal dit van onderen komen door een niet juiste hechting of simpelweg slijtage.

Een foam, en met name een pH-neutrale foam als de Artico Magico, zal hier weinig aan veranderen.




Greeeetz
 
Houd rekening dat hoe voller je hem doet hoe minder druk je kan op bouwen. Daarmee bedoel ik als je hem echt tot de nok vult. Ik kon met de FM50 5L vullen en tot 3bar oppompen. Inhoud was 8L in totaal.

Goed bedoeld, maar verkeerd verwoord tembaco: als je 'm tot de nok vult en oppompt tot 3 bar, dan is de druk na een halve liter spuiten bijv. al gezakt tot 1,5 bar. Doe je er 2 liter water/sop minder in, en pomp je 'm op tot 3 bar dan zal de druk na een halve liter spuiten pas gezakt tot bijv. 2,5 bar. Dat alles komt omdat het luchtvolume in de foamer in het laatste geval al veel groter is als je begint te spuiten, dus een toename van een halve liter is procentueel in dit geval veel minder, dus de drukval is ook minder.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Allen bedankt voor de info, hier heb ik veel aan :cool:.

* Is er een reden waarom je van onder naar boven moet foamen? Als ik op youtube kijk doet de ene het van boven naar onder en de andere weer omgekeerd?

* Mag je foamen in de zon ( 's morgens of 's avonds als de zon niet te sterk is)? Of geeft dit vlekken...?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor de eerste keer de monello foam kit gebruikt op de kärcher K7.

Bij de levering zat er al een verhouding van 1:10 in de foam fles (artico magico). Ik heb deze vervolgens aangevuld met lauw water, tot de fles vol was (en wat met de fles gedraaid zodat alles gemixt was).

Mijn bevindingen zijn dat de schuimlaag niet heel dik is, ook al had ik bovenaan de dop helemaal naar de (-) gedraaid. Vooraan heb ik ook gespeeld met de breedte van de straal, maar dat hielp ook niet. Zou het kunnen dat als je de verhouding groter maakt (1:8) je dan een dikkere foam laag kan bekomen of wat zijn jullie tips?

De fles was ook snel leeg, ik kreeg maar net de hele wagen gedaan?

p.s: Als jullie ook nog kunnen antwoorden op post 17 dan ben ik weet ik weer en beetje meer :)
 
* Is er een reden waarom je van onder naar boven moet foamen? Als ik op youtube kijk doet de ene het van boven naar onder en de andere weer omgekeerd?

Omdat van links naar rechts al gepatenteerd was in een liedje. Je moet detailen niet als een wiskunde zien waar een formule klopt of niet klopt maar meer als een liedje. Door het persoonlijk en bijzonder te maken zal er een mooi resultaat uit komen. De reden waarom "sommige" mensen van onder naar boven inspuit (en ook afspuit) is dat je goed kan zien wat je al gedaan hebt. Het loopt naar beneden door de zwaartekracht waardoor je best wel snel zakkers hebt die het beeld verstoren.

* Mag je foamen in de zon ( 's morgens of 's avonds als de zon niet te sterk is)? Of geeft dit vlekken...?

Je mag niet foamen met weer wat ervoor zorgt dat dit indroogt. Dus als jouw schemerzonnetje groot en sterk is en zorgt voor indroging? Niet doen. Heb jij een matig tot zwak smemerzonnetje wat ervoor zorgt dat jij heerlijk je auto kan wassen... lekker doen.
 
Mijn bevindingen zijn dat de schuimlaag niet heel dik is, ook al had ik bovenaan de dop helemaal naar de (-) gedraaid. Vooraan heb ik ook gespeeld met de breedte van de straal, maar dat hielp ook niet. Zou het kunnen dat als je de verhouding groter maakt (1:8) je dan een dikkere foam laag kan bekomen of wat zijn jullie tips?

Bij de levering zat er al een verhouding van 1:10 in de foam fles (artico magico). Ik heb deze vervolgens aangevuld met lauw water, tot de fles vol was (en wat met de fles gedraaid zodat alles gemixt was).

Ik vul de fles altijd met goed warm water (60 graden). Dit zorgt in mijn ogen voor een betere en snellere menging met het koude water.