• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX-5 ND detail met Auto Finesse

@m@rio
Dit is heel handig, past net in de diameter van de pot, en met een handig houvast, van zeer zachte mousse.

@Kees-sw
Mijn banden hebben geen specifieke rijrichting. Het staat trouwens zo aangegeven in het onderhoudsboekje.
2laaumf.jpg

Er staat nu blijkbaar wel van in de andere richting te doen, maar ik denk niet dat dit veel verschil zal maken.

@Jansen
Het is misschien net om zoiets tegen te gaan, dat de band zich niet kan zetten mettertijd omdat ze regelmatig verwisseld worden.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Zelf wissel ik elk jaar de banden van voor naar achter en andersom. Dit om cuppen van de banden tegen te gaan.
Met deze continental banden krijg ik daar last van. Auto is voorwiel aangedreven. De achterbanden hoeven daarom helemaal niet te werken en willen nog wel eens gaan cuppen.
Of het echt werkt weet ik niet, heb nog maar weinig op de nieuwe conti banden gereden.
 
En zelfs als de banden geen aanbevolen draairichting heeft wordt het volgens mij niet aangeraden om deze te veranderen tijdens de levensduur van de band. Het staal in de band zet zich naar de draairichting, waardoor het minder sterk is in de andere richting. Misschien praat ik poep, maar ik kan me zoiets herinneren.

Yep, ligt mij ook iets van bij, maar vond dit te technisch worden voor TS.
Misschien kunnen o.a. @tembaco of @Blade dit bevestigen?

@ArnoldG is inderdaad de manier om cuppen (waar diverse Conti's last van hebben, maar ook diverse Vredestein's) te "verdoezelen".
 
Ik heb me er nooit zo diep in verdiept. En ik denk dat het qua veiligheid prima kan, mits er inside/outside op staat, of helemaal niks.

Maar de band is wel door 1 kant op te draaien afgesleten, kan me voorstellen dat als de band ineens andersom word geplaatst deze meer geluid zou kunnen gaan geven. Of ander stuur gedrag kan geven.

Maar waarom zou je ze ook zo raar wisselen als dat niet nodig is, van voor naar achter lijkt me logischer. Werkt goed tegen cuppen, bij veel km rijden, zelfs vaker wisselen. Ik wissel ook weleens als ik zie dat bijv voor 3mm is en achter nog 5mm, dan stel ik een set nieuwe banden net iets langer uit.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en tembaco
Maar waarom zou je ze ook zo raar wisselen als dat niet nodig is, van voor naar achter lijkt me logischer.

Ik meen me te herinneren dat welke banden je wisselt afhankelijk is van voorwiel of achterwielaandrijving.

Ik ben voorstander van banden van plaats wisselen (wel eerst opzoeken wat de juiste rotatie is) en ik heb eigenlijk nooit anders gekend. Ik was zelfs in de veronderstelling dat dit algemeen gekend was? Ga me nog eens inlezen hierover, wissel staat de komende weken namelijk in de planning.
 
Ik weet dat het van voor naar achter wisselen regelmatig gedaan word mits de auto voorwiel aangedreven is. Dit om zoals al gezegd cuppen tegen te gaan.

Echter het van links naar rechts wisselen of zelf diagonaal, is volgens mij echts iets van vroeger. Toen de banden nog van ballonnen gemaakt waren. Ik zou dit persoonlijk ook nooit doen om precies de redenen die @Blade aangaf (ander en negatief stuurgedrag).

Wel doen wij als na de uitlijning de auto nog trekt naar een kant terwijl de uitlijn waardes goed zijn LV en RV eens wisselen (mits geen draairichting) vaak is dan het trekken dan opgelost en ligt het aan de banden die al te ver een negatieve banden slijtage hebben opgenomen.
 
Bij mijn BMW (rwd) zijn de banden ook gewisseld tussen voor en achter. 2 banden kwamen niet door de APK en dus kocht ik 2 nieuwe en wisselde zij van plaatst. :)



Greeetz
 
Mij is geleerd, de 2 beste banden op de niet aangedreven as. Maar eigenlijk pas ik dit nooit toe. Anders worden de beurten elke jaar (te) duur.
 
Mij hebben ze dan weer geleerd, beste banden achteraan, ook bij voorwielaandrijvers.
Best nog altijd 4 goede banden hebben, dat is het makkelijkste :grinning:
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Bij voorwielaandrijving moeten de voorste banden toch het meeste werk doen, dus waarom zou je dan de betere banden achteraan steken ? Dat lijkt mij niet logisch.

Het is niet dat ik veel kilometers rijd per jaar. Ongeveer 8000. Dus veel slijtage is er nog niet. En door ze rondom te wisselen zullen ze misschien gelijkmatiger slijten.

Ik heb zonet eens in de handleiding van een andere Mazda gezocht. Ook bij de CX-3 wordt vermeld het op deze manier te doen.
 
Laatste bericht van mij hierover

Beste banden achterop vanwege het uitbreken van de wagen. Maakt dus niet uit of je voorwiel of achterwiel aandrijving hebt. Voor heb je je stuur om te corrigeren. Uit onderzoek is gebleken dat meer mensen met onderstuur kunnen omgaan dan overstuur. Breekt de wagen achteruit is 99% van de bestuurder de macht over het stuur kwijt tenzij je Ken Block bent.
 
  • Leuk
Reactions: N@vigator
Spijtig dat het je laatste bericht is. Ik ben niet overtuigd. Je zegt voor heb je je stuur om te corrigeren. Dat is niet waar. Voor heb je banden, je stuur staat binnenin, dat maakt geen contact met de weg.
En hoeveel meer dan uit uw onderzoek ? 1 op 100 meer ? Dat is dan 2 op 100 die met onderstuur omkan tegenover 1 op 100 met overstuur ?
 
We gaan redelijk off topic volgens mij, maar ik vind het reuze interessant!

Ik had het hier laatst ook over met een bandenboer, en die zei juist weer dat, in mijn geval, de beste banden voor konden worden gemonteerd, omdat het in dit geval om een voorwielaangedreven auto gaat. Intuïtief klinkt mij dat ook het meest logisch in de oren, maar wat @tembaco zegt klnkt ook aannemelijk.

Dus bij een voorwielaangedreven auto is het zaak om de voorbanden voorop te houden, wat weer betekent dat je die veel vaker moet vervangen dan de achterbanden. Onze voorbanden slijten ongeveer 2,5 keer zo snel als de achterbanden, en ik rij als een slak, dus als je een beetje gas geeft dan wordt het verschil nog groter.
 
Ik ga ook nog een keertje reageren (off topic, maar het onderwerp boeit me).

Hypothetisch voorbeeld, pure fysica eigenlijk: Als je de beste banden vooraan hebt en "slechte" achteraan (onafhankelijk van aandrijving) en je doet een noodremmanoeuvre in een bocht, dan heb je niks aan je goede banden vooraan als jouw achterkant uitbreekt.

Als je het puur fysisch beredeneert en niet bandenslijtage als bepalende factor neemt, dan is het logisch.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Jansen
Dit topic is zo hip off topic dat ik ook maar meedoe.

Klinkt logisch, de goede banden achter omdat je met het stuur kunt corrigeren MAAR als je voorbanden slecht contact maken kun je nog zoveel sturen maar als die stuurbewegingen niet goed contact krijgen met de weg dan doen die erg weinig.
 
  • Leuk
Reactions: -Vanquish-