• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien

DriesS

Detailing rookie
1 jun 2016
9
5
35
Ik was momenteel mijn auto via de 2 bucket methode maar ben nooit verder gegaan dan enkel de auto te wassen met een shampoo van Auto Finesse.

Nu wil ik graag eens de auto gaan kleien. Ik dacht aan volgende producten voor het kleien:

- Klei : MONELLO - DOLCE VERDE KLEI - 150 GRAM + 100 GRAM GRATIS
- Klei spray : Optimum No Rinse

Nu vroeg ik me af of ik na het kleien de auto moet behandelen met een wax? Ik zou zoizo ook graag eens een wax aanbrengen dus kan gecombineerd worden. Is het aan te raden na het kleien het volgende product handmatig aan te brengen:
- Collinite 845

Ik heb Collinite 845 gekozen omdat die ook een beading aanbrengt.

Graag jullie feedback.
 
Hey Dries! :)

Leuk man, een stapje verder gaan.

De gekozen klei is wat ik je ook zou adviseren. Prima klei voor de scherpste prijs. Daarbij zou ik je aanraden om een literfles Spray&Wipe te nemen omdat dit spul heel veelzijdig is en populair onder de forumleden.

De Optimum ken ik niet, maar de naam laat mij denken aan een product die je kan gebruiken om de auto te wassen zonder hem af te spoelen.

De gekozen wax is een uitstekende wax. Met name voor de wax-beginner is deze wax hufter-proof. :) Mocht je hem te dik aanbrengen, is hij nog prima uit te wrijven. Iefs wat bij vele waxen een killer zal zijn.
Verder een prima standtijd, makkelijk te verwerken, goede prijs en zuinig in gebruik.



Greeetz
 
Na kleien is het inderdaad aan te raden om een wax aan te brengen. De collinite is een prima keuze wat dat betreft!

Een paar goede doeken is voor beide stappen ook onmisbaar, bijvoorbeeld een Monello pluche Verde trio.
 
Laatst bewerkt:
Thanks @Quantoxx voor de nuttige informatie. Wat is de beste manier om de wax handmatig aan te brengen?
Volstaat een MONELLO - DISCO NERO FOAM APPLICATOR of is dit te standaard?
 
Dat moet prima gaan Driess, zelf heb ik disco rosso icm die wax. Volgens mij alleen verschil in kleur zover ik kan zien
 
Owjah, de Spray@Wipe kan je 1:1 verdunnen, haha. :)

Ook is het niet verplicht om nà het kleien te waxen, maar bescherming is altijd goed, natuurlijk.
Jup, die Disco pads zijn prima, hoor.

@Jacco89 - Een wachtwoord aanbrengen? Jij neemt het afsluiten van de lak wel héél serieus, haha!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Om de zichtbaarheid van je product in je applicator te vergroten adviseer ik altijd om geen gelijksoortige kleur middel en pad te gebruiken. 845 heeft een roomwitte kleur, dus prima contrast op een zwarte disc applicator, maar rood is ook geschikt.
 
Interessant topic!

Ik zou ook graag de auto eens kleien en waxen. Maar ik moet ook alles handmatig doen. Aangezien ik een grote wagen heb, ga ik het wel in stukken doen. Ik ben nog wel een newbie hier, dus ik hoop hier nog vanalles te leren... :)

Ik heb de Mothers California Gold Clay Bar kit al eens gebruikt en ik ben er best tevreden van. Maar aangezien deze bijna op is zou ik eens graag een andere bestellen.
Ik dacht aan de Meguiars Smooth Surface Clay Kit? Iemand ervaringen met deze kit? Ik zou niet graag last hebben van marring.

Moet het oppervlak na het kleien nog ontvet worden voor je een waxlaag zet? Ik zou mischien ook nog graag een glaze aanbrengen voor de waxlaag. Iemand suggesties hiervoor?

Mijn stappenplan: (corrigeer maar als ik iets te veel of te weinig doe)

- Wassen: Meguiars Gold Class Car Wash
- kleien: Mothers of Meguiars Clay kits
- Wassen: Q2M Bathe+ ( in kleine stukken zodat ik het snel kan afspoelen)
- Glaze: ........ suggesties?
- Wax: Collinite 845
 
Ik zou niet Bathe+ pakken voor het glazen en waxen.
Bathe+ is een topper voor over je wax, sealant of coating.
Gewoon wassen met normale shampoo, hierna voorbereiden met een cleaner-glaze zoals Lime Prime of Black Hole.
 
Ik zou Lime Prime, of Lime Prime Plus aanbevelen, beiden bevatten een polijstkorrel.
Met kleien is er altijd een kans op marring aanwezig.
Je hebt dan in ieder geval een product achter de hand, waarmee je die marring weer kan verwijderen.
Zelfs in het geval van geen marring, heeft het voordelen.
Je creëert meer glans, door de licht polijstende werking.