• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project oldtimer: 1974 Citroën DSpecial

Even een drukke week gehad met naast werk ook veel fotograferen. Dat betekent dus ook geen tijd gehad om met de DS verder te gaan.
Wel de tijd genomen om een foto te knutselen voor de Waxaddict win actie :)

3ab79278b6f5392f1b96127175d3b232.jpg
 
Daarnet een ochtendje bezig geweest met alle metaal, chrome, RVS... van de DS te polijsten (exterieur). Binnenkort toch maar eens een cone aanschaffen want ik behaal met de hand niet overal het gewenste resultaat.

Vanmiddag gaat de lak in de Waxaddict Candy Gloss en alle metaal, chrome, RVS in de Collinite 845.
Vanavond of morgenavond is het interieur aan de beurt.
 
Fotooooooooo's.

Waarmee heb je gepolijst? Chroompoets of iets anders?

Goed bezig. Moet ook binnenkort met chroom aan de slag gaan op m'n auto. Maarja, dan wordt het wel een beetje een vlag op een modderschuit als het te mooi wordt...
 
Voor de RVS/chroom... heb ik mothers mag&alu gebruikt. Op RVS met de hand wel meer glans maar krasjes blijven achter. Sommige plekken blijven ook dof.

Foto's volgen straks, ik maak vanavond een ritje en dan fotografeer ik onderweg wat ;)
 
Dat is het leuke van hydraulische veersystemen :) hendeltje verzetten > auto omhoog :)

Dan kan ik +-90% van de band dressen, stukje naar achter rollen en de rest :D
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@Simmke Ook ideaal om een lekke band te vervangen en het krikje eronder de krijgen, mijn buurman had er ook zo een maar dan in veel mindere staat.
Ik houd niet van moderne franse auto's maar deze oudere Citroëns hebben een speciaal plekje in mijn auto hart. Vooral ook het rijden erin blijft iedere keer een klein avontuur en echt autorijden. Ik ben blij om te zien dat je deze auto een nieuw leven in blaast. Ga zo door en geniet er maar veel van!
 
  • Leuk
Reactions: Simmke
@Simmke Ook ideaal om een lekke band te vervangen
Daar is de functie juist voor bedacht ;)

deze oudere Citroëns hebben een speciaal plekje in mijn auto hart. Vooral ook het rijden erin blijft iedere keer een klein avontuur en echt autorijden.
Ik zie zo gauw niet waar je vandaan komt, maar je mag gerust eens mee een ritje maken hoor ;)

Terug on topic :)

Zoals gezegd vandaag aan de wielen begonnen. De hoogste stand was toch niet handig genoeg om handig te werken.
Dan maar de achterschermen eraf :) gelukkig is dat maar 1 bout, zelfde maat als de wielmoeren (ook goed over nagedacht, want moet eraf als je je wiel moet vervangen...)

Standje 4x4:
IMG-20170523-WA0008.jpeg


Vervolgens de banden even gewassen met een mild sopje (PB Slick & Suds) en daarna 2x met Meguiar's Hot Rims en een velgenborstel.
2017-05-23 19.48.50.jpg


Goed afgespoeld en lekker een tijdje laten drogen. Vergeten om foto's te maken van de vieze banden, maar er zaten doffe bruine vlekken en vegen op.
In de tussentijd kon ik mooi de vaat gaan doen:
2017-05-23 20.22.42.jpg


Daarna waren de banden nog steeds niet droog, dus even het dashboard afgestoft en een laagje natural look op gesmeerd. Dat was erg nodig, je zag het er zo in trekken. Helaas ook hier geen foto's van.

Toen ik klaar was met het dashboard waren de banden droog. Ik heb getwijfeld tussen Meguiar's Endurance Tire Gel of Hot Shine Reflect Tire Shine.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Hot Shine, die had ik nog niet eerder gebruikt (goed argument toch? :p).
Ik vond deze na opsprayen wel heeeeel erg glimmen. Een half uurtje later zag ik hier en daar druipertjes dus vermoedelijk wat dik opgespoten.
Met een piccolo nero het overtollige product afgenomen en er kwam een mooie zwarte natuurlijke kleur naar voren.
Wieldeksels weer gemonteerd en de achterschermen er weer op. Het polijsten en beschermen van de wieldeksels moet maar een ander keertje.

Hier staat de auto al weer binnen, mooie zwarte band, prut foto:
2017-05-23 21.14.38.jpg


Na een tweede laagje natural look op het dashboard vond ik het wel weer mooi voor vandaag.
 
Laatst bewerkt:
Dit was dus mijn lievelingsauto, herinner mij nog steeds dat we in de kleuterklas zo'n zacht plastieken uitvoering hadden om mee te spelen... zo iets als dit:
NP%20CitroenDSopen.jpg


Dit haalt het natuurlijk bijlage niet aan het echte werk. Wekelijks kruis ik er ook nog een die zelfs niet als oldtimer ingeschreven is.
 
Vandaag heb ik leuk en minder leuk nieuws te brengen.
Ik begin met het leuke, omdat dat eerder op de avond was...

Vanavond hier in Hoorn een fotoshoot gedaan met de DS, samen met 2 van de 3 medewerkers van het nieuw op te starten oldtimer tijdschrift "Rusty's". Het eerste nummer komt ergens in de zomer uit, en daar zou de DS dan in staan, zo niet komt ze in het tweede nummer.
Voor de fotoshoot gebruik mogen maken van de kade / werkplaats van Varend Erfgoed Hoorn. Erg leuke plek, en uiteraard prachtig weer :)

2017-05-25 20.06.09.jpg


Daarna het minder goede nieuws... Als tweede locatie voor een paar foto's in de schaduw de DS bij de oude gevangenis op het Oostereiland (ook hier in Hoorn, vlak ernaast) geparkeerd op een helling. Alleen toen ik daar weer weg wilde rijden in een vlaag van verstandsverbijstering de auto van de handrem gehaald voor de motor draaide (doe ik normaal nooit!) en dan heeft zo'n snoek dus geen rembekrachtiging :eek:
Resultaat: auto rolt 2m meter achteruit, tegen een paaltje aan. Achterbumper krom en achterlicht stuk.
"Gelukkig" alleen cosmetische schade, nu dus op zoek naar een andere bumper en een ander achterlicht :( dat wordt een stevige kater morgen...
2017-05-25 21.39.00.jpg
2017-05-25 21.39.23.jpg
2017-05-25 21.42.03.jpg
 
Dit meen je niet! Wat zonde. Maar volgens mij ben je handig genoeg om dit weer netjes te fixen. Succes met herstel.

Grappig dat je in Hoorn woont. Ik heb jaren in de Risdam gewoond.
 
  • Leuk
Reactions: Simmke