• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wanneer gerepareerde schade behandelen?

Muskito

Detailing guru
5 mrt 2013
313
150
Van de week is het achterscherm en achterbumper van mijn auto gespoten ivm loslatende blanke lak.
Nu was mijn vraag wanneer ik deze delen weer mag behandelen?
Ik heb iets gelezen over het uitharden van de lak.
Maar de een zegt een week en de ander heeft het over 2 tot 4 weken!

Iemand hier die daar iets over kan zeggen?
 
Iemand hier die daar iets over kan zeggen?

Jah... de spuiter! ;)

De verhalen zijn inderdaad nogal uiteenlopend. Dit komt door onduidelijkheid, maar ook omdat de methodes anders kunnen zijn. De één geeft aan; 2 weken, het is afgebakken in een oven. De ander zegt 2 weken niets afsluitends eroverheen doen, zoals wax, maar polijsten kan meteen.

Enzovoooorts... :)

Check je spuiter even.
 
Zie boven voor de eerste stap. navragen !!

Vraag ook gelijk wat ze precies hebben gedaan
Volledig geschuurd en helemaal opnieuw opgebouwde kleur en blank
Of alleen opgeruwd en de blanke laag opnieuw gespoten

Zeker op kunststof opletten met warme ontwikkeling omdat twee aparte laklagen verschillend kunnen uitzetten en krimpen
Voor je het weet heb je de ellende weer terug.
 
Zoals Quantoxx aangeeft, vragen bij de spuiter, het is namelijk ook van belang welke lak ie heeft gebruikt, hoe dik de lagen zijn, en welke temperaturen en tijd de auto is uitgehard in een 'oven'. Andere spuiter geeft bijv. aan waxlaagje mag direct, maar paint cleaner/polijsten een aantal weken niet. Daarnaast maakt het ook nog uit welke lakkleur je hebt, en wat je met de auto doet. Als je direct vertrekt met vakantie in de zomer en de auto 2 weken op een camping zet in Zuid-Europa zal zeker een donkere lakkleur loeiheet worden en snel naharden. Is het in de winterperiode en ga je direct na reparatie op wintersport bij temperaturen onder nul en staat de auto vooral geparkeerd onder een laag sneeuw dan zal er weinig of geen uitharding zijn in die periode.
 
In het verleden heb ik meerdere auto's laten spuiten. Na een week bracht ik al een waxlaag aan. Nooit moeilijkheden gehad of nadelige effecten.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Overigens nog een aanvullende opmerking over het aanbrengen van een waxlaag op nieuwe lak: een vloeibare wax zoals Collinite 845 is mechanisch veel minder belastend voor de lak dan een vaste wax (al zit daar ook verschil in).
 
@Quantoxx Zoals al in mijn post staat, zit het verschil in de energie (kracht) die je gebruikt bij opbrengen en uitbuffen, sommige vaste waxen vragen behoorlijk wat 'input' zeker als je met de betreffende wax nog geen ervaring hebt. Dat betekent dat de kans dat je een nog niet volledig uitgeharde lak mechanisch beschadigd groter is.
 
Bedankt allemaal voor het reageren. De spuiter vertelde dat een week meer dan voldoende was.
Ik zal vd week dan ook beginnen om de auto spik en span te maken voor de vakantie :)
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Hey Timm,

Donderdagochtend begonnen om 08:30 uur en ik was om 21:00 uur klaar.
Doordat ik alles nog met de hand doe was ik er wel klaar mee.
Gisteren gewerkt en geen tijd gehad voor foto's.
Ik zal je wel mijn stappen vertellen:

- Velgen gewassen met onbekend merk velgenreiniger en vervolgens Monello Non-Ferro.
- Kieren van de auto schoongemaakt met APC en oude washmitt en kwast.
- Auto afgespoeld met tuinslang en brooze.
- Gewassen met PBW SS&S volgens het 2 emmer methode.
- Gedroogd met de Monello Senza Acqua
- Gekleid met Monello Dolce Verde Klein en PBW Spray and Wipe
- Door de vele lichte krassen en swirls rondom gepolijst met Monello Mezzo en Monello light cutting pad
- Glans gezet met PBW Black Hole
- Sealing gezet met PBW EX-P
- Aangezien ik nog niet tevreden was de Collinite 845 nog aangebracht.
- Vervolgens de velgen gedemonteerd en PBW Sealant aangebracht.

Ondertussen alleen deze foto kunnen schieten mijn telefoon. Maar ik kan je vertellen dat ik dik tevreden ben.
19 augustus wil ik de DAP bestellen. Daarna zal ik de auto van mijn vrouw onder handen ga nemen.
Ik zal daarvan de nodige foto's maken.
 

Bijlagen

  • Foto 27-07-17 14 41 57.jpg
    Foto 27-07-17 14 41 57.jpg
    142,9 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timm